• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Miért kell neki?

Te szólítottál meg.
Nem kell meggyőznöd az igazadról, ami csak egy vélemény.
Az enyém is az, de èn nem is szólítottalak meg.

Valakivel tudtál itt az utóbbi időben èrtelmes társalgást folytatni?
Ha nem, gondolkozz el rajta.
Azért szólítottalak meg, mert más nevében nyilvánítottál véleményt, de én is befejeztem.
 
K

kamm

Guest
Miért kell neki?

Te szólítottál meg.
Nem kell meggyőznöd az igazadról, ami csak egy vélemény.
Az enyém is az, de èn nem is szólítottalak meg.

Valakivel tudtál itt az utóbbi időben èrtelmes társalgást folytatni?
Ha nem, gondolkozz el rajta.
Ne bantsd, ő a mi a Máris szomszédunk, avagy Statler & Waldorf, a karzatrol bekiabalo két öreg a Muppet Showbol, egy személyben. :D
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 690
15 228
113
Azért szólítottalak meg, mert más nevében nyilvánítottál véleményt, de én is befejeztem.
Amint a mi üzemünk termeléskész lesz a németországban lévő jelenlegit felszámolják és mindent átrámolnak ide. A szlovákoknál ez úgy működött volna, hogy az első adag gép teljesen nálunk készül és a többi nagyjából egyben megy hozzájuk ténylegesen végszerelésre befejezni. Ha a görögöknél esetleg befutna a gép akkor az elején ugyan ez lesz a tényállás amíg az ő üzemük el nem készül, de addigra a németországi üzem már nem lesz meg. Ott viszont onnantól sajnos a további beszállítás kisebb mértékű lesz csak.
Szóval itt van amit krisss írt.
Ami a magyar nyelv szerint azt jelenti a görög ès a szlovák gyár nem ugyanúgy èpülne fel.

Èn ezt állítottam.

Rendesen próbára teszed az ember bèketűrèsèt.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Van amit nem is tudnál mai körülmények között átállítani. Mert pld., Az Audi gyárat mire állítanád át Győrben, ha az csak és kizárólag, Audi személygépkocsikat tud gyártani és nem is hazai tulajdon. Harcjárművet, csak harcjármű gyártással foglalkozó cég tud gyártani.
A Lynx gyár viszont évi 45 db, ha jól emlékszem, kapacitásban. Erről nem tudom, csak gondolom, hogy napi 1 műszakos munkarendben fognak dolgozni. Amennyiben igen, akkor helyzet esetén, fel lehet tornázni a gyártást, 3 műszakkal és hétvégi túlóráztatással, akár évi 150-180 db-ra is. Illetve, bár ezt még békeidőben kell, tovább kell építeni a gyárat, amit ha jól láttam úgy is alakítottak ki, hogy a körülötte lévő zöld nagy területen lehet folytatni. Mármint, a mostani gyárcsarnok körül akkora zöld terület van még kerítésen belül, hogy 2-3 újabb nagy csarnok odafér simán.

Én nagyon nem vagyok meggyőződve róla, hogy ha ma nekem adnák az Audi gyárat, akkor egy év távlatában ne tudnám átállítani azt semmi más gyártására. Észrevetted, hogy az autógyártók sem egy típus gyártására hoznak létre üzemet? Nem azt csinálták a japók, hogy felépítettek egy Swift gyárat és amikor kifutott a típus, akkor 1000 km-rel odébb felépítettek egy másik típusnak egy új gyárat, mert ahogy te mondod "a zöldmezős beruházás mindig gyorsabb és olcsóbb, mint egy barnamezős".
És nem, nem csak azért, mert az egyik is autó és a másik is. Át lehetne alakítani kerítés gyártásra is, csak annyi rozsdás szarra egész Európában nincs szükség plusz kínálatra, mint amennyit ki tudna tolni. És nem is lenne megérős nekik autó helyett utcavasakat hegeszteni.
Ahogy nem láttam még olyan gépet, megnyomsz egy gombot és az egyik végén bemegy a nyersanyag, a másik végén kijön az Audi személygépkocsi, úgy nem láttam olyan berendezést sem, ami beszippant az egyik oldalán egy nagy halom vas lemezt meg festékes vödröt, a másik oldalán kigurul a Lynx. Sőt! Biztosíthatlak, hogy az Audi nem audikészítő szakemberek címmel hirdeti meg az felvételeket, hanem különböző fémipari általános szakterületek legjobbjait próbálja összeválogatni. És arról is biztosíthatlak, hogy nem a marslakók által gyártott audikészítőszerszámmal dolgoznak, hanem általános fémipari eljárásokat tudó gépeket kezelnek. Bemész a sarki csavarboltba és vehetsz az autódba új csavart a régi helyett, a kaszninál is valószínűleg a saját autódat ha megnézed 0,8-as lemez van.

Mo-nak semmiféle önálló gyártó kapacitása nincs.A PSZH-1et nem tudnánk már gyártani
Bármelyik nehézgépek kis sorozatú gyártására berendezkedett üzem képes ráállni a gyártásra.

Sikerült egy hsz-en belül ellent mondani önmagadnak? De ügyes vagy!
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 541
20 259
113
egy ilyen fekete kerűmiával borított tornynak pedig lennie kell? olyat nem láttál? (ha igen az egy külön cégé ha nem akkor valami csúszás van amiről nem tudok valamiért)

Az elkerülőn mentem, onnan néztem meg az egészet, ami látszik. Figyelni kellett az útra is ,mert totál átépítés megy az elkerülőn a gyár miatt. Körforgalom , stb. Semmiféle fekete kerámiával borított tornyot nem láttam.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Szittya

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 541
20 259
113
Én nagyon nem vagyok meggyőződve róla, hogy ha ma nekem adnák az Audi gyárat, akkor egy év távlatában ne tudnám átállítani azt semmi más gyártására.

Nem adják neked, az magántulajdon. Nem tudod másra átállítani, ha nincs hozzá beszállítód, nem tudod átszerelni a gépparkot, gyártást, stb. Nem is folytatom. Ha papírszalvétát akarsz készíteni olyan helyen, ahol addig kőműveskanalat gyártottak, nem fog menni, ha semmid nincs a a papírszalvéta gyártáshoz. Nem érted, vagy nem akarod érteni ?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
Az elkerülőn mentem, onnan néztem meg az egészet, ami látszik. Figyelni kellett az útra is ,mert totál átépítés megy az elkerülőn a gyár miatt. Körforgalom , stb. Semmiféle fekete kerámiával borított tornyot nem láttam.
elvileg itt van a sarokba. https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2022/09/atadtak-a-zalazone-ipari-park-irodaepuletet
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Nem adják neked, az magántulajdon. Nem tudod másra átállítani, ha nincs hozzá beszállítód, nem tudod átszerelni a gépparkot, gyártást, stb. Nem is folytatom. Ha papírszalvétát akarsz készíteni olyan helyen, ahol addig kőműveskanalat gyártottak, nem fog menni, ha semmid nincs a a papírszalvéta gyártáshoz. Nem érted, vagy nem akarod érteni ?

Akkor te nem érted. Negan hadigazdaságról beszél. Pont emiatt beszéltetek el egymás mellett.
Ő arról beszél, hogy van németben egy csomó civil gyárcsarnok, nem a német fegyvergyártókról beszélt. Nem arról, hogy van két darab gyáruk és az egyikben le tudnak gyártani 30 db Pumát meg a másikban is 30 db-ot egy év alatt!

És innentől kezdve értelme nincs annak, amit mondasz. Ha például Oroszország megtámadja a NATO-t, rohadtul le fogja szarni még a német kormány is, hogy az Audi magán tulajdonban van. Oda haza is azt gyárt majd, amit mondanak neki, ha ez a túlélés egyetlen záloga a III. vh-ban. (Mint amikor Trump megmondta a járvány alatt ebből ennyit kell kifosnotok magatokból, mert különleges jogállást léptetett életben. És nem érdekelt ott se senkit a magánjogi okoskodások.) Te meg beszélsz rózsaszín pónikról meg békebeli gondolkodásról, mert hogy Zalaegerszeg mit tudna legyártani.
A kettőnek közel sincs átfedése.

Az, hogy ő külön hülye, az meg egy megint más kérdés. Pont olyan, mint az ismerősöm. "Jé, ehhez hasonlókat gyártunk a munkahelyemen!" Igen, Drágám, ismerkedj meg a céged termékeivel! Ezt ti gyártjátok. (Finom elektronikát gyárt, de a számítógépet nem tudja összeszerelni, hozzá sem nyúl a belsejéhez. Fogalma nem volt, hogy jelenik meg a HTKA honlapja a képernyőn abból, amit ő odabent csinál.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 871
82 441
113
elvileg itt van a sarokba. https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2022/09/atadtak-a-zalazone-ipari-park-irodaepuletet
Ennek semmi köze az RM gyárhoz... ez az autóipari tesztpálya (Zala zone) része. Bár nem tudom, hogy kinek és miért épült, mert az autóipari gyártók annyira titkolnak mindent egymás elöl, hogy biztos nem költöznek be egy épületbe. A Bosch hétfőn tette le az alapkövét a saját épületének.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 301
113
K

kamm

Guest
Iszónyú nagy marhaságot irtál.Mo-nak semmiféle önálló gyártó kapacitása nincs.A PSZH-1et nem tudnánk már gyártani,nemhogy egy annál komolyabb gépet.Egyszerűen nincs meg hozzá a háttéripar.(mellesleg nem csak mi vagyunk ezzel igy,a románok se tudnák már önállóan gyártani a puma helit,vagy a TR85 tankot,mert ott sincs meg már hozzá a háttéripar).ZEG meg egy manufakturális üzem,csak többszörös méretnövekedéssel és specializált nagysorozatú gyártósor kialakitásával lehetne10-20x-os kapacitásnövelést elérni.Egy teljesen más tipusú gyártástechnika az.És ezt kéne megérteni.A nagysorozatú gyártósor átállitása a nehéz dolog,de a manufakturális gyártásé nem az.Bármelyik nehézgépek kis sorozatú gyártására berendezkedett üzem képes ráállni a gyártásra.
What.
 
  • Vicces
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 759
34 553
113
Én nagyon nem vagyok meggyőződve róla, hogy ha ma nekem adnák az Audi gyárat, akkor egy év távlatában ne tudnám átállítani azt semmi más gyártására. Észrevetted, hogy az autógyártók sem egy típus gyártására hoznak létre üzemet? Nem azt csinálták a japók, hogy felépítettek egy Swift gyárat és amikor kifutott a típus, akkor 1000 km-rel odébb felépítettek egy másik típusnak egy új gyárat, mert ahogy te mondod "a zöldmezős beruházás mindig gyorsabb és olcsóbb, mint egy barnamezős".
És nem, nem csak azért, mert az egyik is autó és a másik is. Át lehetne alakítani kerítés gyártásra is, csak annyi rozsdás szarra egész Európában nincs szükség plusz kínálatra, mint amennyit ki tudna tolni. És nem is lenne megérős nekik autó helyett utcavasakat hegeszteni.
Ahogy nem láttam még olyan gépet, megnyomsz egy gombot és az egyik végén bemegy a nyersanyag, a másik végén kijön az Audi személygépkocsi, úgy nem láttam olyan berendezést sem, ami beszippant az egyik oldalán egy nagy halom vas lemezt meg festékes vödröt, a másik oldalán kigurul a Lynx. Sőt! Biztosíthatlak, hogy az Audi nem audikészítő szakemberek címmel hirdeti meg az felvételeket, hanem különböző fémipari általános szakterületek legjobbjait próbálja összeválogatni. És arról is biztosíthatlak, hogy nem a marslakók által gyártott audikészítőszerszámmal dolgoznak, hanem általános fémipari eljárásokat tudó gépeket kezelnek. Bemész a sarki csavarboltba és vehetsz az autódba új csavart a régi helyett, a kaszninál is valószínűleg a saját autódat ha megnézed 0,8-as lemez van.




Sikerült egy hsz-en belül ellent mondani önmagadnak? De ügyes vagy!
Egyáltalán nincs semmiféle ellentmondas,csak annyi,hogy nem érted a kisszériás gyártást.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Egyáltalán nincs semmiféle ellentmondas,csak annyi,hogy nem érted a kisszériás gyártást.

Szimplán neked nincs fogalmad arról, hogy jelen állapotban Németország kapacitása durván 60 Puma évente. És ez egyáltalán még csak meg sem közelíti a futószalagos tömegtermelés mértékét, amiről te beszélni akarsz. Ezt sem baj, ha nem rakják ki a Sztahanov-táblára, kihagyhatjuk abból a listából.
Amikről te beszélsz, az például az, amit az autóiparban látunk. És számos más helyen. És amik civil termelő üzemek, nem Leopárd tankgyárak, meg hasonlóak. (Azt a nekünk készülőből is kiadták java részt Görögországnak, nem gyártanak teljes MBT-t odahaza. És még nemzetközi beszállítói hálózattal sem egy túl nagy mennyiséget.)

A másik dolog, amit nem értesz, hogy ha te beszámítod a civil termelő eszközöket a hadiparba odaát, azt ugyan úgy beszámíthatjuk tükörkép nálunk is, mert ha ilyenre sor kerül a németeknél, akkor bizony nekünk is több száz csapatszállítóra és hk-ra lesz szükségünk hirtelen, ha a németeknek is.
Ebben az esetben nem Zala lesz a főműsorszám a maga évi 40-50 db-os szintjével, te beszélsz 10-20-szoros gyártó kapacitásról. 100-szor ennyi minősített hegesztő, villanyszerelő, festő van az országban, amennyi abban az egy épületben dolgozni fog, rengeteg műhellyel. Ha a civil szektort befogod, simán találsz 10-nél jóval több cégtelepet, ami képes erre, mint Zala. Ha azok a cégek, amelyek ma polgári igényre gyártanak egy (világ)háború kitörése után megkapják a tervrajzokat és a fontosabb instrukciókat, röhögve le fogják hagyni a te sokat emlegetett "van olyan cég"-edet. Mert ők ezren lesznek, a tiéd meg csak egy.
Egy gyárteleppel, legyen az 1 hektár is és pár százan dolgoznak ott, nem versenyezhetsz 1 országgal, aminek van 100ezer km^2-e és 10 millió lakosa. Ott már tök mindegy, ha kitör egy Oroszország-NATO konfliktus, hogy ezen belül te mit meg mennyit akarsz gyártani egyetlen gyárban.

Az a baj, hogy nem érted azt, amit habzó szájjal üvöltözöl. A te 500-1000 IFV/év gyáradra nincs szüksége Európának. Magyarországnak sem. Beszélsz itt megvalósításról, miközben nem látod, hogy valaminél van piaci igénye, gazdasági realitása több tízezer autót gyártani Magyarországon, és valaminél nincs piaci kereslet még 1000 Leopárd2-esre sem egész Európában.

Zalánál a legnagyobb szerencsétlenség lenne, ha megvalósulna az, amiről beszélsz.
 
  • Vicces
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 759
34 553
113
Szimplán neked nincs fogalmad arról, hogy jelen állapotban Németország kapacitása durván 60 Puma évente. És ez egyáltalán még csak meg sem közelíti a futószalagos tömegtermelés mértékét, amiről te beszélni akarsz. Ezt sem baj, ha nem rakják ki a Sztahanov-táblára, kihagyhatjuk abból a listából.
Amikről te beszélsz, az például az, amit az autóiparban látunk. És számos más helyen. És amik civil termelő üzemek, nem Leopárd tankgyárak, meg hasonlóak. (Azt a nekünk készülőből is kiadták java részt Görögországnak, nem gyártanak teljes MBT-t odahaza. És még nemzetközi beszállítói hálózattal sem egy túl nagy mennyiséget.)

A másik dolog, amit nem értesz, hogy ha te beszámítod a civil termelő eszközöket a hadiparba odaát, azt ugyan úgy beszámíthatjuk tükörkép nálunk is, mert ha ilyenre sor kerül a németeknél, akkor bizony nekünk is több száz csapatszállítóra és hk-ra lesz szükségünk hirtelen, ha a németeknek is.
Ebben az esetben nem Zala lesz a főműsorszám a maga évi 40-50 db-os szintjével, te beszélsz 10-20-szoros gyártó kapacitásról. 100-szor ennyi minősített hegesztő, villanyszerelő, festő van az országban, amennyi abban az egy épületben dolgozni fog, rengeteg műhellyel. Ha a civil szektort befogod, simán találsz 10-nél jóval több cégtelepet, ami képes erre, mint Zala. Ha azok a cégek, amelyek ma polgári igényre gyártanak egy (világ)háború kitörése után megkapják a tervrajzokat és a fontosabb instrukciókat, röhögve le fogják hagyni a te sokat emlegetett "van olyan cég"-edet. Mert ők ezren lesznek, a tiéd meg csak egy.
Egy gyárteleppel, legyen az 1 hektár is és pár százan dolgoznak ott, nem versenyezhetsz 1 országgal, aminek van 100ezer km^2-e és 10 millió lakosa. Ott már tök mindegy, ha kitör egy Oroszország-NATO konfliktus, hogy ezen belül te mit meg mennyit akarsz gyártani egyetlen gyárban.

Az a baj, hogy nem érted azt, amit habzó szájjal üvöltözöl. A te 500-1000 IFV/év gyáradra nincs szüksége Európának. Magyarországnak sem. Beszélsz itt megvalósításról, miközben nem látod, hogy valaminél van piaci igénye, gazdasági realitása több tízezer autót gyártani Magyarországon, és valaminél nincs piaci kereslet még 1000 Leopárd2-esre sem egész Európában.

Zalánál a legnagyobb szerencsétlenség lenne, ha megvalósulna az, amiről beszélsz.
Hagyjuk.Lathatoan amit leírtam,felfogni se sikerült.Kitstlalsz valami hülyeséget, amit szerinted írtam, és arra írsz, egyébként hülyeségeket.Vagyid a saját hulyrsegedre válaszolsz hülyeséget.
A német ipar,ha kap mondjuk 3000 db-os megrendelést Leírás,Pumara,akarmire, akkor majd berendez arra egy nagysorozatu gyártósort.De ha évi 50 a rendelés,akkor manufakturalis marad a gyártás.Mert ez szimpla meretgszdasagossagi kérdés.Evi pardarsbos megrendelésre nem csinálnak specializált gyártósort,mert nem éri meg.
Persze,nagysorozatu gyártósort felállítani már nem olyan gyors dolog.Foleg,hogy akkor már a beszállítóknak is nagysorozatu gyártásra kell raallniuk.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
A német ipar,ha kap mondjuk 3000 db-os megrendelést Leírás,Pumara,akarmire, akkor majd berendez arra egy nagysorozatu gyártósort.De ha évi 50 a rendelés,akkor manufakturalis marad a gyártás.Mert ez szimpla meretgszdasagossagi kérdés.

Ezt magyarázom neked. Végre megértetted.
És ez ugyan így működik a magyar gazdaságban is.
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: Negan and honved

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 541
20 259
113
elvileg itt van a sarokba. https://www.zaol.hu/helyi-kozelet/2022/09/atadtak-a-zalazone-ipari-park-irodaepuletet

Ez a Zala zone tesztpályán van, nem a RM területén. A kettő egymás mellett van, ez igaz, de külön cégek.
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 541
20 259
113
Akkor te nem érted. Negan hadigazdaságról beszél. Pont emiatt beszéltetek el egymás mellett.
Ő arról beszél, hogy van németben egy csomó civil gyárcsarnok, nem a német fegyvergyártókról beszélt. Nem arról, hogy van két darab gyáruk és az egyikben le tudnak gyártani 30 db Pumát meg a másikban is 30 db-ot egy év alatt!

És innentől kezdve értelme nincs annak, amit mondasz. Ha például Oroszország megtámadja a NATO-t, rohadtul le fogja szarni még a német kormány is, hogy az Audi magán tulajdonban van. Oda haza is azt gyárt majd, amit mondanak neki, ha ez a túlélés egyetlen záloga a III. vh-ban. (Mint amikor Trump megmondta a járvány alatt ebből ennyit kell kifosnotok magatokból, mert különleges jogállást léptetett életben. És nem érdekelt ott se senkit a magánjogi okoskodások.) Te meg beszélsz rózsaszín pónikról meg békebeli gondolkodásról, mert hogy Zalaegerszeg mit tudna legyártani.
A kettőnek közel sincs átfedése.

Az, hogy ő külön hülye, az meg egy megint más kérdés. Pont olyan, mint az ismerősöm. "Jé, ehhez hasonlókat gyártunk a munkahelyemen!" Igen, Drágám, ismerkedj meg a céged termékeivel! Ezt ti gyártjátok. (Finom elektronikát gyárt, de a számítógépet nem tudja összeszerelni, hozzá sem nyúl a belsejéhez. Fogalma nem volt, hogy jelenik meg a HTKA honlapja a képernyőn abból, amit ő odabent csinál.)

Értelek és igazad is van. De itt a kolléga szerintem nem háborús helyzetről beszélt, csak egy megrendelésnövekedésről. Hogy akkor mi van, hogy gyártják le a mennyiséget, ha jól értettem. Háború esetén más jogrend lép életbe. Azonban a jogrendtől függetlenül, egy gyárépület még nem alkalmas csak úgy bármire, Azt fel kell szerelni gépekkel, berendezésekkel, egy hadiipari termék gyártásához. Amennyiben az a civil szféra számára állított addig elő, bármit is. Az pedig idő, háborúban is. Lefoglalhatjuk háborúban Bige műtrágyagyárát, hogy akkor most lőport gyárt. Viszont amennyiben nincs hozzá meg a technológiája és a géppark, akkor sem fog azonnal lőport gyártani. Hiába foglaltuk le, hiába a háborús jogszabályok értelmében, annak jogossága. Ahhoz a műtrágyagyárnak is fel kell szerelkeznie mindennel, ami a lőporgyártáshoz kell. Az pedig idő, ott is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 699
113
Értelek és igazad is van. De itt a kolléga szerintem nem háborús helyzetről beszélt, csak egy megrendelésnövekedésről. Hogy akkor mi van, hogy gyártják le a mennyiséget, ha jól értettem. Háború esetén más jogrend lép életbe. Azonban a jogrendtől függetlenül, egy gyárépület még nem alkalmas csak úgy bármire, Azt fel kell szerelni gépekkel, berendezésekkel, egy hadiipari termék gyártásához. Amennyiben az a civil szféra számára állított addig elő, bármit is. Az pedig idő, háborúban is. Lefoglalhatjuk háborúban Bige műtrágyagyárát, hogy akkor most lőport gyárt. Viszont amennyiben nincs hozzá meg a technológiája és a géppark, akkor sem fog azonnal lőport gyártani. Hiába foglaltuk le, hiába a háborús jogszabályok értelmében, annak jogossága. Ahhoz a műtrágyagyárnak is fel kell szerelkeznie mindennel, ami a lőporgyártáshoz kell. Az pedig idő, ott is.

Az, hogy ő nem ért az üzlethez, az legyen az ő baja. Nincs olyan megrendelés Európában, ami miatt a német épít majd a kedvéért egy 500-1000 jármű/év gyártási kapacitással rendelkező telephelyet. Szerintetek mire fel? Most vitték fel náluk 1-ről 2%-ra a GDP arányos költést. Ez duplázás. Ott van, el kéne olvasni az RM negyedéves beszámolóját, csak pár nappal a bejelentés után. Rákérdeztek a tulajdonosok, hogy ekkora profit növekedésnél nem kéne új gépeket vagy valami építést beleszámolni, mert csak úgy nem nő az üzletben a profit. Elmondta, hogy nem fog külön építeni semmit, ha ezt a megrendelő direktben nem kéri. Megvan nekik az angol Chally gyára, épül Zalában az új (ezt nem én teszem hozzá, ő mondta ezt második példának), vannak gyáraik Olasztól kezdve ezer helyen. Ha jön egy béke idős megrendelés, max felvesznek még pár embert.
És itt nem egyszeri rendelésről van szó, hanem a németek tartósan megnövelték évi 40milliárddal a hadi költést. Itt egy ennél nagyobb egyszeri költésre sincs értelme annak, amiről ő beszél. Meg akarják duplázni a németek a haderejüket? Van mondjuk 500 Marderjük? Zalában beraksz második műszakot és egy évtizedig azok dolgozhatnak rajta. És még így is az első műszak nekünk gyárt, a harmadik műszakot meg be sem hívtad. És ez csak egy gyár. Van nekik ugyan ilyenből máshol is több. Nem tudom, tetszik-e érteni? Ő beszél arról, hogy ha Berlin megrendel mondjuk 1000 db Pumát, akkor ijedtébe, hogy mikor lesz ez legyártva, meg nem fog tudni következő rendelés... Gyorsan megépít magának egy 500 db/évi kapacitást.
Lófrancot! Tovább tart felépíteni és a munkásokat betanítani, mint legyártani utána a megrendelésszámot. Nekik a kapacitások tartós kihasználása kell. Amíg Európában a piacon nem röpködnek az 1000-es megrendelések, addig nem fog senki az általa megálmodott gyárba befektetni. Mármint hogy jól értsetek, ha minden évben jönne egy új megrendelő, aki 1000 db-ot szeretne vásárolni IFV-ből és nem kér hazai gyártást, akkor megépülne.
Ennek pont a fordítottja van. Mindenki 1-2száz darabos megrendelést kér, évekig elhúzódik a tender és abban ki van kötve a hazai. Ilyen -és ez a hű de felfutott gazdasági környezet Európa állítólagos fegyverkezéséről, nem az azt megelőző időszak- piaci körülmények között, plusz egy gazdasági válság előszobájában, ahol tudható, hogy a jövőbeni megrendelés számok csökkenni fognak, senki nem olyan hülye, hogy pénisz növelő kapacitás bővítésbe kezdjen.

2030-ra rá fogtok jönni, hogy miért tetszett nekem a Lynx gyárban az, hogy évi 10-45 jármű kapacitása a termelésnek. És itt mind a két szám fontos, mert ez azt jelenti, hogy a német tud költségvetést elkészíteni. Negan meg hülye hozzá. Ő még az RM-et is 3 év alatt csődbe vinné.

Műtrágya hasonlat. Mennyire vagy biztos abban, hogy egy műtárgya gyárnak lőport kell gyártania? Lehet csak annyi kell nekünk belőle, hogy ammóniával dolgozik, amit metánból (földgázból) állítanak elő. Ti nem részfeladatok elvégzésében gondolkodtok, hanem bele akartok dőlni a kardba, hogy nem kaptátok meg egyből az alapanyagból a készterméket. Hogy egy egyszerű példát említsek, nitroglicerint használ számos szakma, orvoslástól kezdve kozmetikán át egy csomó terület. És ez egy részfeladat az általad említett dologból, ahol karba akartok dőlni, hogy de hát ha nem tudok azonnal egyikből a végterméket készíteni... A gyártás megszervezése abból áll, hogy az egyik munkafázist melyik telephelyen tudom megcsinálni és a másikat hol. (Ideális minél többet ugyan ott, de ez háborúban nem érdekelne minket. Furikáznánk akár egyetlen lyuk kifúrásáért is, csak haladjon a munka, ha csak annál az egy helyen lehet megcsinálni az egy lyukat, akkor a többi bedolgozik neki, akik a többi lyukat ki tudják fúrni.)
Amúgy halkan jegyzem meg, hogy Várpalotát épp azért is nagyon pártolom, mert abból Európa szinten órási hiány van. Neki is lennének cégeink, akik be tudnak dolgozni, de pont ez egy olyan terület, ahol jó békeidőben még bővíteni a szűk keresztmetszeteket, mert például amennyi nitrot elhasznál az orvoslás, hát abból nem sok 155-ös jön ki.

Tizenkettő egy tucat ma Magyarországon abból a műhelyből, ami tud lemezeket vágni, fúrni, hajlítani. Beszéltük a magyarországi nemeskohászat megteremtésénél, hogy édeskevés igény van rá, mert világháború esetén a németek annyi páncél lemezt tudnak küldeni, amennyit kérünk. A Lynx kaszni összerakása egyáltalán nem lenne tétel. Villanyszerelő is van rohadásig. Olyan is van, aki rutinból forraszt számítógépes alkatrészeket, szervizben dolgozik.
Egyszerűen csak mi hisszük azt, hogy nincs semmink. Miközben az RM is csodálkozik azon, hogy ebbe az országba csak fel kéne mérni a szűk keresztmetszetet. Hogy mi az, ahol tényleg befektetni kéne és valamit létre hozni ahhoz, hogy összeálljon a kész termék. (Például ahogy Maróth is mondta, Gidránt elég nagy arányban fogunk tudni saját magunk gyártani, mert például olyan spéci dolgokat is tudunk bele rakni hazait, mint a motort meg váltót. Ezt egy Mali vagy egy Líbia nem biztos, hogy meg tudná csinálni, de a civil szektorunk épp gépkocsi motorok előállításával is foglakozik, meg egy csomó egyéb alkatrész. Csak leragad mindenki annál, hogy a török ipar nem jön be és nem vált meg minket. Meg hogy ezek valami űrlénytechnológiák, amiket a civil iparban nem szoktak alkalmazni. Frászt nem! Lynxben is egy polgári munkagép motorja van beleépítve.)
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 541
20 259
113
Mennyire vagy biztos abban, hogy egy műtárgya gyárnak lőport kell gyártania?

Extrém példa volt csak, írhattam volna konzervgyárat is, ahol vagdalthús helyett kézigránát, készétel konzerv helyett tüzérségi lőszer megy a szalagon. Vagy cigarettagyárban, kézifegyverlőszer. Példának írtam csak ezeket, konkrét szakmai utánanézés nélkül. Természetesen a konzerv és cigarettagyárba is szükséges a beszállítók közreműködése, meg minden egyéb, ami már itt említve lett a témában. Már ha leragadok a példáknál. :)

Nyilván a HM rendelkezik az ország pontos ipari struktúrájával naprakészen. Tudják, háború esetén, melyik cég, mit lenne képes gyártani, ami a hadviseléshez kell. Hol lehetnek a beszállítói, alapanyag hozzáférések, stb.