Értelek és igazad is van. De itt a kolléga szerintem nem háborús helyzetről beszélt, csak egy megrendelésnövekedésről. Hogy akkor mi van, hogy gyártják le a mennyiséget, ha jól értettem. Háború esetén más jogrend lép életbe. Azonban a jogrendtől függetlenül, egy gyárépület még nem alkalmas csak úgy bármire, Azt fel kell szerelni gépekkel, berendezésekkel, egy hadiipari termék gyártásához. Amennyiben az a civil szféra számára állított addig elő, bármit is. Az pedig idő, háborúban is. Lefoglalhatjuk háborúban Bige műtrágyagyárát, hogy akkor most lőport gyárt. Viszont amennyiben nincs hozzá meg a technológiája és a géppark, akkor sem fog azonnal lőport gyártani. Hiába foglaltuk le, hiába a háborús jogszabályok értelmében, annak jogossága. Ahhoz a műtrágyagyárnak is fel kell szerelkeznie mindennel, ami a lőporgyártáshoz kell. Az pedig idő, ott is.
Az, hogy ő nem ért az üzlethez, az legyen az ő baja. Nincs olyan megrendelés Európában, ami miatt a német épít majd a kedvéért egy 500-1000 jármű/év gyártási kapacitással rendelkező telephelyet. Szerintetek mire fel? Most vitték fel náluk 1-ről 2%-ra a GDP arányos költést. Ez duplázás. Ott van, el kéne olvasni az RM negyedéves beszámolóját, csak pár nappal a bejelentés után. Rákérdeztek a tulajdonosok, hogy ekkora profit növekedésnél nem kéne új gépeket vagy valami építést beleszámolni, mert csak úgy nem nő az üzletben a profit. Elmondta, hogy nem fog külön építeni semmit, ha ezt a megrendelő direktben nem kéri. Megvan nekik az angol Chally gyára, épül Zalában az új (ezt nem én teszem hozzá, ő mondta ezt második példának), vannak gyáraik Olasztól kezdve ezer helyen. Ha jön egy béke idős megrendelés, max felvesznek még pár embert.
És itt nem egyszeri rendelésről van szó, hanem a németek tartósan megnövelték évi 40milliárddal a hadi költést. Itt egy ennél nagyobb egyszeri költésre sincs értelme annak, amiről ő beszél. Meg akarják duplázni a németek a haderejüket? Van mondjuk 500 Marderjük? Zalában beraksz második műszakot és egy évtizedig azok dolgozhatnak rajta. És még így is az első műszak nekünk gyárt, a harmadik műszakot meg be sem hívtad.
És ez csak egy gyár. Van nekik ugyan ilyenből máshol is több. Nem tudom, tetszik-e érteni? Ő beszél arról, hogy ha Berlin megrendel mondjuk 1000 db Pumát, akkor ijedtébe, hogy mikor lesz ez legyártva, meg nem fog tudni következő rendelés... Gyorsan megépít magának egy 500 db/évi kapacitást.
Lófrancot! Tovább tart felépíteni és a munkásokat betanítani, mint legyártani utána a megrendelésszámot.
Nekik a kapacitások tartós kihasználása kell. Amíg Európában a piacon nem röpködnek az 1000-es megrendelések, addig nem fog senki az általa megálmodott gyárba befektetni. Mármint hogy jól értsetek, ha minden évben jönne egy új megrendelő, aki 1000 db-ot szeretne vásárolni IFV-ből és nem kér hazai gyártást, akkor megépülne.
Ennek pont a fordítottja van. Mindenki 1-2száz darabos megrendelést kér, évekig elhúzódik a tender és abban ki van kötve a hazai. Ilyen -és ez a hű de felfutott gazdasági környezet Európa állítólagos fegyverkezéséről, nem az azt megelőző időszak- piaci körülmények között, plusz egy gazdasági válság előszobájában, ahol tudható, hogy a jövőbeni megrendelés számok csökkenni fognak, senki nem olyan hülye, hogy pénisz növelő kapacitás bővítésbe kezdjen.
2030-ra rá fogtok jönni, hogy miért tetszett nekem a Lynx gyárban az, hogy évi 10-45 jármű kapacitása a termelésnek. És itt mind a két szám fontos, mert ez azt jelenti, hogy a német tud költségvetést elkészíteni. Negan meg hülye hozzá. Ő még az RM-et is 3 év alatt csődbe vinné.
Műtrágya hasonlat. Mennyire vagy biztos abban, hogy egy műtárgya gyárnak lőport kell gyártania? Lehet csak annyi kell nekünk belőle, hogy ammóniával dolgozik, amit metánból (földgázból) állítanak elő. Ti nem részfeladatok elvégzésében gondolkodtok, hanem bele akartok dőlni a kardba, hogy nem kaptátok meg egyből az alapanyagból a készterméket. Hogy egy egyszerű példát említsek, nitroglicerint használ számos szakma, orvoslástól kezdve kozmetikán át egy csomó terület. És ez egy részfeladat az általad említett dologból, ahol karba akartok dőlni, hogy de hát ha nem tudok azonnal egyikből a végterméket készíteni... A gyártás megszervezése abból áll, hogy az egyik munkafázist melyik telephelyen tudom megcsinálni és a másikat hol. (Ideális minél többet ugyan ott, de ez háborúban nem érdekelne minket. Furikáznánk akár egyetlen lyuk kifúrásáért is, csak haladjon a munka, ha csak annál az egy helyen lehet megcsinálni az egy lyukat, akkor a többi bedolgozik neki, akik a többi lyukat ki tudják fúrni.)
Amúgy halkan jegyzem meg, hogy Várpalotát épp azért is nagyon pártolom, mert abból Európa szinten órási hiány van. Neki is lennének cégeink, akik be tudnak dolgozni, de pont ez egy olyan terület, ahol jó békeidőben még bővíteni a szűk keresztmetszeteket, mert például amennyi nitrot elhasznál az orvoslás, hát abból nem sok 155-ös jön ki.
Tizenkettő egy tucat ma Magyarországon abból a műhelyből, ami tud lemezeket vágni, fúrni, hajlítani. Beszéltük a magyarországi nemeskohászat megteremtésénél, hogy édeskevés igény van rá, mert világháború esetén a németek annyi páncél lemezt tudnak küldeni, amennyit kérünk. A Lynx kaszni összerakása egyáltalán nem lenne tétel. Villanyszerelő is van rohadásig. Olyan is van, aki rutinból forraszt számítógépes alkatrészeket, szervizben dolgozik.
Egyszerűen csak mi hisszük azt, hogy nincs semmink. Miközben az RM is csodálkozik azon, hogy ebbe az országba csak fel kéne mérni a szűk keresztmetszetet. Hogy mi az, ahol tényleg befektetni kéne és valamit létre hozni ahhoz, hogy összeálljon a kész termék. (Például ahogy Maróth is mondta, Gidránt elég nagy arányban fogunk tudni saját magunk gyártani, mert például olyan spéci dolgokat is tudunk bele rakni hazait, mint a motort meg váltót. Ezt egy Mali vagy egy Líbia nem biztos, hogy meg tudná csinálni, de a civil szektorunk épp gépkocsi motorok előállításával is foglakozik, meg egy csomó egyéb alkatrész. Csak leragad mindenki annál, hogy a török ipar nem jön be és nem vált meg minket. Meg hogy ezek valami űrlénytechnológiák, amiket a civil iparban nem szoktak alkalmazni. Frászt nem! Lynxben is egy polgári munkagép motorja van beleépítve.)