A harcjármű gyártást ne úgy képzeld el, mint az autógyártást, hogy 20 percenként legördül egy szgk. Ez teljesen manufakturális, szó nincs gyártósorról: 3 vagy 4 járművet addig szerelnek amíg el nem készül, ha évi 45 (ez a legutolsó info) a kapacitás akkor havi kevesebb, mint 4 db-ot fognak összeszerelni, nincs mit szétbarmolni. Minden adott hozzá, hogy ne csak Lynxet szereljenek össze hanem pld Skyrangert vagy Panthert is. Pontosan erre utal, hogy a daru teherbírása meghaladja a Leopárd súlyát is, hogy azt is lehessen szervízelni.
Ebben az ismertető filmben felvillan,hogy miként is működik az ilyen manufakturális gyártás.Nincs szerelősor.Hegesztőrészleg összehegeszti a kasznit,majd azt a szerelőállásba viszik,általában futódaruval.Majd ott összeszerelik,egyhelyben.
Ilyen kis volumenű gyáertáshoz egyszerűen nem éri meg egy valódi gyártósort kiépiteni.
Hja de ettől függetlenül a rendelkezésre álló helyen nem lehet spórolni.
A módszer itt úgy működik, hogy az egyes brigádok mászkálnak a szerelősor egyik helyéről a másikra magukkal víve a szükséges szerszámokat, felszereléseket. Ettől ez még gyártósor. Lényegtelen, hogy a brigádok mozognak, vagy a termék, amin dolgoznak.
Ettől függetlenül ha a csarnokot akkor sem tudod lefelezni, ha évi 30db Lynxet kell legyártani, és a gyár maga 50db-os kapacitással rendelkezik a Lynxre számolva.
Ha egy másik típust is elkezdesz ugyan abba a csarnokba összeszerelni, akkor a logisztikát is meg kell szervezned hozzá. Tehát készletezned kell mindkét típushoz. Ehhez meg helyre van szükség. Rohadt sok helyre!
Ha a sort "megfelezed", akkor teljesen át kell szervezni a soron dolgozó melósok munkarendjét. Mert össze fognak akadni. (Nem lehet egyszerre kábelezni, meg ülést beszerelni!) Konkrétan erre gondoltam, hogy nem érdemes szétb@szni a kialakított optimális "sort".
Akkor nincs gond, ha ezt eredetileg is beletervezték a gyár kialakításánál, de nem hinném.
A RM arra tervez, hogy nem csak nekünk adja el. Nyilvánvalóan a mi megrendeléseink nem töltik ki a gyártósor kapacitását. De ha rászerveznek egy KF-51-es összeszerelést, akkor hogyan fogják tudni a közben beeső nemzetközi megrendeléseket legyártani?
Miközben ha a Magyar Államnak szólnak, hogy bővítenék a gyárat egy új típusra, és kéne egy kis pénz rá, akkor Palkovics csak annyit kérdez, hogy "milyen magasra ugorjak?". Pláne, ha mi is rendelnénk belőle. Ne feledjük a Hitron-t is valahol le kell majd gyártani. És valószínűleg azt is itt fogják.