A
magyar hírlapos riport szerint nem valószínű, hogy mi komplett járműveket fogunk szállítani a cseh-szlovákoknak. Páncéltestről meg néhány másik komponensről beszélt az illetékes. Mind a két ország magának szerel össze vagy legjobb esetben is együtt építik a járgányokat. (Utóbbi az én felvetésem.) Legalábbis nagyon ezt szeretnék elérni a vaskos rendelésért cserébe. Nyilván az RM meg belemegy majd...
Ezeket a tendereket még meg is kell nyerni. A szlovákoknál már legalább elhatározták magukat, hogy vesznek valamit.
A cseh beszerzéseket elnézve ott lehet, hogy évek múlva is simán csak BMP lesz...már vagy 3-4 éve lebegtetik ezt az IFV témát.
Egy műszakban évi 40-50 jármű/év az egész jó kapacitás szerintem. Ha nagyon meglódul, akkor vesznek fel pár embert és két műszakban tolják majd...
Szerintem az összes multi úgy számol, hogy már az elejétől fogva két műszak. Legalábbis a gyár max kapacitását illetően. Az első fél évben még úgy adták meg jövőbeni termelést, hogy 10-45 jármű/év. Vagyis nem a 45 volt az alsó.
Kaposvár után kezdtek beszélni arról, hogy 100 db/év.
Másrészt az elejétől fogva arról nyilatkozott mindig az RM, hogy mi elvittük a csehek elől -akik teljes gyártást szerettek volna maguknak- a járműtestet, mint alkatrész beszállítók. A torony mindvégig arról volt szó, hogy a cseheknél készül, kivétel az első zl, ami Ausztráliában.
Ez a bejelentés ilyen szempontból nem tartalmazott semmi újdonságot. Már az elejétől fogva arról volt szó, hogy mindenki veri a mellét, hogy ő akarja gyártani tokkal-vonóval. Kivéve mi, akik mindig arra játszottunk, hogy a KKE számok összeadódjanak és
egy termelésen belül jöjjön létre akár 6-700 jármű legyártásának ellátóhálózata. (Mindig elmondom, hogy 50, meg 200 darabszámra semmiből nem éri meg kutatást, tervezést indítani, de gyárat se létrehozni.) Annak ellenére, hogy az RM nem zárkózik el, hogy helyben szerelje össze, reális esély van ennek a hálózatnak a létrehozására.
Ragaszkodhatnak ahhoz, hogy maguk akarják összeszerelni a dolgokat, ezzel költenek egy olyan összeszerelő üzemre, ami 3-5 év múlva megrendelés hiányába bezár. Erről mindenki meg fogja próbálni lebeszélni mind Prágát, mind Pozsonyt. A másik két ország is, meg egy kövér csekk, hogy ennyibe kerül betanítani a munkásokat az összeszerelés fázisaira, létrehozni a telephelyet... lényegében a semmiért.
Ténylegesen amit ebből a járműből hosszútávon ki lehet nyerni, azt javarészt kiszedtük. Keveset beszélünk erről, de két dologban előztük meg Csehországot és Szlovákiát. Az egyik, hogy első rendszeresítők vagyunk, így például a jenki követelményrendszerre már a legfontosabb jövőbeli fejlesztéseket lekötöttük, az lényegében elindul nálunk.
A másik az, hogy mi a Zrínyi keretében bekerültünk a németeknél a home market kategóriába. Ezt mi magunk, átlagpolgárokként csak úgy szoktuk emlegetni, hogy már megint a német multi. Hogy már megint nem saját. Ez fontos, amikor a faszi úgy válaszol, hogy bőkezűek leszünk a leányvállalatunkkal a tech transzfert illetően. (Enélkül eszembe nem jutna, hogy bele akarjak látni egy Lynx összeszerelő üzembe egy későbbi lehetséges Leopárd összeszerelést.) Ezt megelőzi egy tudatosság. Mi már a félig RM termék Leopárdokat és Pzh-kat vásároltunk és volt egy elképzelés, hogy a nehéz dd egységes képet mutasson. Megkérdezném, hogy a csehek milyen ágyút szeretnének a nehéz dd-hez? Caezárt oda is? Mert ahhoz nem kell RM kutatást oda vinni. De franciát sem. Viszont hiába pici a magyar piac, egy kísérleti APC tervezését mi megkaptuk. Ahogy az IFV jövője is központilag nálunk dől el és nem az ugyan ekkora mennyiséget kereső Prágában vagy Szlovákiában. Ők részfeladatot kaptak a gyártásban és amennyire Pavol lelkesen szokta berakni a felvidéki tornyok minőségi tervezését, jobb lesz vigyázniuk egymásra ezen részfeladatok megtartását illetően.
Bocsi, hogy megint sokat írtam, és java részét már egy évvel korábban tudtuk. De ez a száz embert foglalkoztató kisüzem témát mindig furcsán veszem. Meg egy műszakos termelés. Lehet, hogy így lesz, de német multinál nem így szokott lenni termelési csúcsidőben. Ami fontos volt számunkra a K+F-ből, azt lekötöttük... legyünk szívesek előbb teljesíteni ebben a feladatkörben, utána keveselni a munkát! Összeszerelő üzemet más is megkaphat, de amire nekünk szükség volt alkatrészgyártásból, az már elkelt. És a német nem olyan mentalitású, hogy ha állami megrendelés, akkor nem kell azzal szöszölni. Átveszem a selejtet is.
A jövőt illetően meg próbáljunk találgatni, hogy ki fog újabb generációs alkatrészeket gyártani! A kutatás már beindult nálunk.