[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 684
5 505
113
Kele ellenőrzési kötelezettséges hozzászólását próbálom értelmezni... ki ellenőrzött kit vagy mit?


<blockquote rel="Allesmor Obranna">Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.

</blockquote>

A bázisparancsnok ment ellenörizni a kinti gyakorlatot. Kellett neki a jártasság fenttartás miatt ugyis repülni, igy a cseh tura pont kapora jött. Plusz a két Delta is cserélödött volna, ha jol emlékszem
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Akkor ez alapján a bázisparancsnok jó helyen ült?

<blockquote rel="Terminator">Kele ellenőrzési kötelezettséges hozzászólását próbálom értelmezni... ki ellenőrzött kit vagy mit?


<blockquote rel="Allesmor Obranna">Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.

</blockquote>

A bázisparancsnok ment ellenörizni a kinti gyakorlatot. Kellett neki a jártasság fenttartás miatt ugyis repülni, igy a cseh tura pont kapora jött. Plusz a két Delta is cserélödött volna, ha jol emlékszem
</blockquote>
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Akkor ez alapján a bázisparancsnok jó helyen ült?

<blockquote rel="ms07"><blockquote rel="Terminator">Kele ellenőrzési kötelezettséges hozzászólását próbálom értelmezni... ki ellenőrzött kit vagy mit?


<blockquote rel="Allesmor Obranna">Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.

</blockquote>

A bázisparancsnok ment ellenörizni a kinti gyakorlatot. Kellett neki a jártasság fenttartás miatt ugyis repülni, igy a cseh tura pont kapora jött. Plusz a két Delta is cserélödött volna, ha jol emlékszem
</blockquote>

</blockquote>

Ha jó helyen ült volna, akkor szerintem nem lennének szóbeszédek az "ülésrendről".
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Kele ellenőrzési kötelezettséges hozzászólását próbálom értelmezni... ki ellenőrzött kit vagy mit?


<blockquote rel="Allesmor Obranna">Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.

</blockquote>

A parancsnoknak hivatalból kötelessége előírt időszakonként ellenőrizni az alárendeltek munkáját, a kiképzési módszereket, jártasságot/gyakorlottságot. Ez akkor is így van előírva, ha az alárendelt - törvényszerűen - sokszor sokkal jobban tudja a saját dolgát, mint az ellenőrző főnök.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 400
63 357
113
Jobban tudja alatt ez esetben érteni lehet az "első üléses jártasságot", ami vagy megvan, vagy már nincs, ez esetben akinek nincs, annak csak kétüléses géppel és csak hátsó ülésben a helye.
A pletyka szólt még valami videózásról is, mint ok a helycserére, ahogy Fehérgyarmatnál is történt (csak ott sajnos tragédia lett a vége)...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Tehat nem a bazisparancsnok repulotudasat/jartassagat ellenoriztek a repules soran, amit a keves repult ido miatt esetleg kellett volna. Így a hatululonek nem volt feladata figyelni-javitani az elolulo hibait.
 

kalapacs

Member
2015. november 27.
565
3
18
Tehat nem a bazisparancsnok repulotudasat/jartassagat ellenoriztek a repules soran, amit a keves repult ido miatt esetleg kellett volna. Így a hatululonek nem volt feladata figyelni-javitani az elolulo hibait.

Eltudjatok azt kepzelni hogy egy fhgy vagy szds azt mondana a magyar tbk nak hogy " fonok jo fej vagy de kijottel a gyakorlatbol en nem irom ala a papirod mig nem gyakorolsz egy par orat" ????

Kizart dolog !

Normalis hadseregekben mindig van legalabb egy legenysegi kepviseloa tiszti fotiszti objektiv kontroloknal. Pl a fitnesz teszteknel ! Egyszeruen senkinek nem jut eszebe hogy kiskapuizzon meg "szivessegeket " kerjen vagy zsaroljon.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Akkor a hátul ülő pilóta "csak" abban hibázott hogy engedte előre ülni a bázisparancsnokot?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Na akkor vigyünk még egy kis csavart a történetbe...

A Janes szerint két gépre költünk max. 33 millió USD-t.

http://www.janes.com/article/57002/hungary-will-sign-agreement-covering-loss-of-two-jas-39-gripens
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Az attól függ... ezek szerint az együlésesért is fizetnünk kell?

A 9,5 milliárd HUF egy kétüléses Gripenért szerintem nem sok. Főleg ha úgy van ahogy Kele írta és ez nem csak a vas ára, hanem benne van a hátra lévő 10 év lízing díja is. (Azaz tulajdonképpen lízingelünk egy "15. gépet" 10 évre.)

A 2003-as szerződés alapján 10 évre az egy Girpenre eső átlagos költség 240 milliárd HUF / 14 = 17,1 milliárd HUF, amiben nagyon sok minden benne van, a vontatórúdtól a pilótaképzésen át a gép ára kétszer stb. Ezt ha átszámoljuk jelenértékre, akkor még több lesz.


 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113

Nekem nem annyira, az ugyanis egyértelműen műszaki hiba (vagyis a lízingbe adó tulajdonos felelőssége), hogy az orrfutó nem hajlandó becsukódni a futóaknába, de után kinyílni se hajlandó. Kivétel, ha egyértelműen bizonyítható, hogy az üzemeltető személyzet olyan hibát vétett, aminek ez lett a következménye. Na ez esetben kell nekünk fizetni a felújítást. Ez viszont keményen felveti a jól képzett műszakiak elvándorlásának megoldatlan problémáit, ami viszont HM/politikai felelősség.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
A BAP-os gépek (és a pilóták) 430 órát repültek.
Azért az nem kevés!

Attól függ, hány gép és hány pilóta vett részt az akcióban, mert az előzetes terv az volt, hogy váltani fogják a pilótákat és a gépeket is. De azért én is azt remélem, hogy az átlaghoz képest pozitív a mérleg.
 
M

molnibalage

Guest
A BAP-os gépek (és a pilóták) 430 órát repültek.
Azért az nem kevés!
Mihez képest? Ez alig 100 óra/hó/gép, ha négy gép volt kint váltás nélkül. Ez kb. a lízingben szereplő órák kirepülési minimális plusszal.

Viszonyítás képpen, egy USAF F-16CD vagy F-15E évi 250-300 órát tölt levegőben.
 
T

torsen

Guest
Mihez képest? Ez alig 100 óra/hó/gép, ha négy gép volt kint váltás nélkül. Ez kb. a lízingben szereplő órák kirepülési minimális plusszal.

Viszonyítás képpen, egy USAF F-16CD vagy F-15E évi 250-300 órát tölt levegőben.

4 gép, 4 hónap, 430 óra. Az 27 óra/hó/gép. Ha ezt felszorzom 12-vel 322 óra/év/gép.
 
M

molnibalage

Guest
<blockquote rel="molnibalage">
Mihez képest? Ez alig 100 óra/hó/gép, ha négy gép volt kint váltás nélkül. Ez kb. a lízingben szereplő órák kirepülési minimális plusszal.

Viszonyítás képpen, egy USAF F-16CD vagy F-15E évi 250-300 órát tölt levegőben.

4 gép, 4 hónap, 430 óra. Az 27 óra/hó/gép. Ha ezt felszorzom 12-vel 322 óra/év/gép.

</blockquote>
Így jár aki kapkodva számol ebéd felé rohanva. Mármint én... :)
Ha ez igaz, akkor azért meg lehet nyugodni, hogy a Gripen és a rendszer képes arra, amire képesnek kell lennie.
 
T

torsen

Guest
Talán már csak az hiányzik, hogy ez a repóra terhelés állandósuljon a teljes flottán! Álom, álom...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Talán már csak az hiányzik, hogy ez a repóra terhelés állandósuljon a teljes flottán! Álom, álom...

Ahhoz elég pilóta - tehát pilótaképzés is kell. Ahhoz meg ugye kétüléses Griffmadár......