[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kalapacs

Member
2015. november 27.
565
3
18
Én azt gondolom hogy nagyon kéne 5-6 db gyakorló gép./L39NG,M345/Relatíve olcsón lehet a pilóták repképességét fenntartani és gyakorolni.A szimulátor is kell de a valós repülést nem pótolja.De ez is mint sok más a honvédelemben csak vágyálom.

Kene tisztesseges egyenruha, bakancs, pl csak hogy az alapokkal kezdjuk. Aztan johetne meg sokminden....
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 347
11 289
113
Én azt gondolom hogy nagyon kéne 5-6 db gyakorló gép./L39NG,M345/Relatíve olcsón lehet a pilóták repképességét fenntartani és gyakorolni.A szimulátor is kell de a valós repülést nem pótolja.De ez is mint sok más a honvédelemben csak vágyálom.

Több repidő kell ezeken. Ehhez elsősorban műszaki háttér.
Először érjünk el arra a pontra, amikor fizikai képtelenség ennyi géppel többet repülni. Mindig van egy limitáló tényező, egyetlen ok, ami miatt nem lehet, csak N órát repülni. Ez most a műszaki háttér. Majd ha pont annyi szerelő lesz, hogy több már akadályozná egymást, és olyan gyorsak a karbantartások, javítások a meglévő gépeken, amilyenek csak lehetségesek, és két karbantartás között épp csak megállnak pilóta cserére, akkor érdemes 1-2 új Gripenen gondolkodni.
Más típussal egyszerűen kibasznánk velük.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
<blockquote rel="papa11">Én azt gondolom hogy nagyon kéne 5-6 db gyakorló gép./L39NG,M345/Relatíve olcsón lehet a pilóták repképességét fenntartani és gyakorolni.A szimulátor is kell de a valós repülést nem pótolja.De ez is mint sok más a honvédelemben csak vágyálom.

Több repidő kell ezeken. Ehhez elsősorban műszaki háttér.
Először érjünk el arra a pontra, amikor fizikai képtelenség ennyi géppel többet repülni. Mindig van egy limitáló tényező, egyetlen ok, ami miatt nem lehet, csak N órát repülni. Ez most a műszaki háttér. Majd ha pont annyi szerelő lesz, hogy több már akadályozná egymást, és olyan gyorsak a karbantartások, javítások a meglévő gépeken, amilyenek csak lehetségesek, és két karbantartás között épp csak megállnak pilóta cserére, akkor érdemes 1-2 új Gripenen gondolkodni.
Más típussal egyszerűen kibasznánk velük. </blockquote>

Pontosan így van, a Forma-1 versenyzők se utcai autókkal edzenek, csak mert az úgy olcsóbb! A Gripen-pilóta gyakoroljon Gripen-szimulátoron, és repüljön Gripenen minél többet. Ha meg a tábornoknak is repülni kell, akkor repüljön annyit, hogy a két feladatkör (vadász és csapásmérő) közül legalább egyikben profi legyen. Ha meg nem ér rá (tanfolyam, főnöki teendők, stb.), akkor kevés repüléssel ne mástól vegye el a gyakorlatot és veszélyeztesse a technikát, kétüléses gépben meg ráadásul a másik pilótát is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 964
8 462
113
Több repidő kellene..

Az eredeti repidőt sem repülik el a hajózóink. A svéd ad gondolom + időt ha kifizetjük, de jelenleg a szerződés kereteit sem repüljük ki. Még jó, hogy tudtommal, nem évente x/y órában kell repülni, hanem akár egy nap alatt is minden gép 24 órában repülhet (elméleti síkon természetesen). Tehát műszaki, kero stb. ami hiányzik (és ezeket a Magyar félnek (nekünk) kell biztosítani.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Felejtsuk mar el ezt a masik tipuson gyakorlasos hulyeseget. Most is ez okozta a problemat. Ugy szallt le ahogy egy masik tipussal kell. Rossz allasban volt a gazkar.
 
M

molnibalage

Guest
Én azt gondolom hogy nagyon kéne 5-6 db gyakorló gép./L39NG,M345/Relatíve olcsón lehet a pilóták repképességét fenntartani és gyakorolni.A szimulátor is kell de a valós repülést nem pótolja.De ez is mint sok más a honvédelemben csak vágyálom.
Ezerszer kitárgytal téma. Az égvilágon semmi értelme nincs. Számokkal n+1-szer alá lett támasztva.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 125
7 102
113
Ha egy volt Svéd légierős D-t kapunk 9,5 milliéárdért, akkor remélem, hogy abban az árban benne van a NATO kompatibilissé tétel is.
Mint ismert annó azért is emelkedett meg az ár, mert kiderült, hogy nem voltak NATO komaptibilisek a gépek. (IFF, kommunikáció, navigáció, ...).
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Rossz allasban volt a gazkar.

Ez nekem felfoghatatlan. Földetéréskor általában vagy üresjáraton, vagy nagyon kis fokozaton van a gáz. Ha fordított állásban van akkor az vagy fáklya, vagy padlógáz. Azzal még airbrake meg flaps mellett is gyorsulna a gép, a biztonságos földetéréshez megfelelő kis sebességet így lehetetlen elérni. Röviden tömören az szerintem lehetetlen, hogy ezt egy pilóta ne vegye észre, még akkor is, ha gyakorlatlan.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 493
79 563
113
Nem két állású a gázkar(de ezt te is tudod),lehetett az negyed "gázon"is,már az is rossznak minősül.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
A tipikus leszállási procedura nem másodpercekig tart, ha nem lassul a gép kellő mértékben akkor minimum megnézi, hogy minden rendben van-e. Ez ott kezdődik, hogy gázkar állás, fékszárnyak, airbrake helyzet. Ha kétsége van a gázkar működéséről (ami önmagában elég vicces lenne egy hosszabb út megtétele után), akkor legfeljebb kicsit megrángatja, és rá fog jönni, hogy hogyan működik.

Ha meg nem sikerült elérni a sebesség maximumot akkor mész egy másik kört, ez nem szimulátor, hogy 300 csomóval földhöz vágom a gépet mert teljesen mindegy.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
blaze: korábban valaki már leírta itt, hogyan működik a leszállási folyamat a gripen esetében. Keresd vissza. Kicsit máshogy, mint más típusoknál.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Értem. Valami támpontot tudsz adni, hogy hol keressem vagy mit? Nincs kedvem 80 oldalt átlapozni. :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Nem véletlen hogy a Gripentől nem látunk olyan aerodinamikai fékezést (hosszan fenntartott orr-rész) mint pl. az F-16-ostól.

https://www.youtube.com/watch?v=4MhGsb_CLkA

(Keresem én is. )
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
A lényeg a Griff leszálló-automatikájáról: a leszállást automatika csinálja, az vezérli a hajtóművet is (autothrottle). Talajfogás után le kell venni a gázt megadott % ford. alá, ebből "tudja" az automatika, hogy leszállásról van szó, és nem átstartolást akar a pilóta, így max mértékben fékezésre kitéríti a kacsa-vezérsíkot, és lehet taposni a féket, így érdemes is. Itt az volt a problem, hogy a főnök elfelejtette hátrahúzni a gázkart, ezt az automatika átstartolási parancsnak vette, tolta a gázt és nem állította fékezésre a vezérsíkot, így persze hiába taposta a féket a pilóta, nem volt megállás.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Köszi. Mondjuk akkor se értem, hogy miért ne venné le a gázt földetérés után.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 400
63 357
113
Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 029
113
Köszi. Mondjuk akkor se értem, hogy miért ne venné le a gázt földetérés után.

Ezt tőle kell/ene megkérdezni, szerintem a kivizsgálás során meg is tették. Az más kérdés, hogy nem írta meg az újság.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Ahogy az elfogásokról, a hazatérésről sincsenek fotók...

http://jets.hu/news?id=575

Gondolom azért nem volt nyilvános a hazatérés, mert féltek attól hogy úgy járnak mint az éleslövészet után, amikor az egyik gép nem érkezett meg Kecskemétre, hanem Kassán szállt le.

Hazajöttek a Gripenek.
http://www.honvedelem.hu/cikk/54987_sikerrel_zarult_a_magyar_honvedseg_baltikumi_legterrendeszeti_misszioja
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 611
76 552
113
Kele ellenőrzési kötelezettséges hozzászólását próbálom értelmezni... ki ellenőrzött kit vagy mit?


Volt pletyka az ülésrendről is. Nem úgy ültek a gépben ahogy kellett volna, illett volna. De ezt csak, mint pletyka tudom.