[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 715
28 832
113
Ma vettem egy HASEGAWA X48-17 repülőgép fedélzeti eszközöket tartalmazó készletet az 1:48 Gripen gépemhez, amiben 8 db Amraam AIM-120C, 4 db Sidewinder AIM-9X rakéták, 6 db GBU-31 és 2 db GBU-38 bomba van különböző ECM eszközökkel. Lassan jobban állok majd a fegyverzettel, mint a HuAF.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 602
12 709
113
Az szerintem megengedhetetlen lenne bármilyen gyártónak, hogy ilyen állatságot húzzon. Max akkor ha a szerződésben benne van, de akkor meg a franc se írná alá.
Amíg olyan állam nem keveredik olyan fegyveres konfliktusba, amiről külön véleménye van a gyártónak, gyártó országnak, addig simán megteheti - a pénz meg csak folyik be, csak folyik be...
Azért már volt rá példa, hogy az exportőr ország meggondolta magát a terméktámogatás kapcsán. /Irán vs. USA/, mégis vették utána is más államok a fegyvereiket.
Egy háború amúgy is felbolygatja a fegyverpiacot, mindenki onnan szerez be cuccot, ahonnan tud, a sérelmek már nem számítanak, csak valaki adjon...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 217
57 563
113
Hitelre? Semmilyet.


Nem banki hitelre gondoltam,hanem pl államközi hitelre,részlet fizetésre,mint az atom erőmű,hogy annyira megéri eladni a terméket "egyéb" okokból,ha nagyban vásárolsz,jobbak a feltételek.
Bár van olyan pénzügyi termék is,hogy a gyártó országában lévő pénzintézet finanszírozza a másik országbeli vevőt,főleg ha van állami garancia.
 
M

molnibalage

Guest
Az sem játszott. Az orosznak akkor valuta kellett. Nagyon. Ezért született meg a Szu-30MKI és MKK.
 

weasel007

Well-Known Member
2011. július 15.
3 592
7 850
113
JAS-39HU-44_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egyik Gripenünk GRIFF1 jelzéssel Eger-Debrecen-Nagyiván térségében repült, már hazaindult Kecskemét-bázis felé (flightradar24). Érdemes figyelni, hátha napközben lesz még több repülés is, amit kijeleznek.
 

gyomberbela

New Member
2013. augusztus 11.
8
2
3
Rutinos repülőnap-látogatóként emelkedett hangulatban, és a Várpalota-Székesfehérvár tengelyen tapasztalható, elmét próbáló forgalomkorlátozás nyomán, emelkedett vérnyomással érkeztem meg az MH Pápa Bázisrepülőtérre, ahol részt vehettem a Panther Strike 2016 elnevezésű, többnemzeti repülőkiképzés sajtónyilvános napján. A 44-es Gripen is (el)repült, bár nem a sajtónyilvános programban.

http://gyomberbela.blog.hu/2016/07/28/panther_strike
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 489
23 999
113
Megint riasztás volt:

http://index.hu/belfold/2016/08/13/riasztottak_a_magyar_gripeneket/

Egyébként mekkora baromnak kell lennie annak aki beteszi az Eurofighter képet a Gripen helyet?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 214
81 111
113
A NATO gépeken meg strukturálisa ára van és nem mindig sikerül jó. Lásd Gripen. Lehet feltenni, de békeidőben nem célszerű.

Az F-16-nál úgy emlékszem, épp fordítva van. Azért kell a szárnyvégre függeszteni valamit, hogy csökkentsék a szárnyvégi áramlások negatív hatását.

A Gripennél nem csak a mi AIM-9 változatunk és Gripen A/B szárnyunk szerencsétlen együttállása okozza a problémát? És az lett a megoldás, hogy kiszerelik a rakéta végéből a rolleronokat? Illetve erre sincs "bizonyíték", azon kívül hogy egyszer egy újságíró ezt írta. A cseheknél látszólag nincs ezzel probléma, gyakran ott a szárnyvégen az AIM-9 és benne a rolleron. A svédeknél volt emiatt szárnycsere?

Milyen nyugati gépeknél okozott még ez a megoldás strukturális problémát?
 
M

molnibalage

Guest
"
Az F-16-nál úgy emlékszem, épp fordítva van. Azért kell a szárnyvégre függeszteni valamit, hogy csökkentsék a szárnyvégi áramlások negatív hatását.
Ne tessék keverni azt, hogy milyen hatása van a légellenállásra azzal, hogy szárnyvégi vibráció ott is van és a rolleron is csavargat azon is.

Milyen nyugati gépeknél okozott még ez a megoldás strukturális problémát?
A Horneten is okozott tudtommal repedéseket.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 043
113
A mi Gripenünknél az a probléma, hogy máshova nem tudjuk a rendszeresített rakétát függeszteni,a törővégen túl. Ennek oka, hogy nincs az AIM-9L rakétába beépítve a fejet hűtő nitrogénpatron. Ezért a törővégbe építettel van hűtve. (A hűtéssel az infrafereső fejrész érzékenységét növelik.) A csehek viszont az M változatot hasznáják (még az L-159-el szerezték be. Ez modernebb, lásd a betűjelzését, elsősorban éppen a beépített hűtés miatt. A későbbi változatok is ilyenek. Nos. a Csehek általában a legbelső pilonon hordozzák, de van, hogy a szárnyvégen. (Az, hogy a L mennyivel volt olcsóbb mint az M, nem publikus.) Ugyanakkor nagy és felesleges készletekkel rendelkeznek egyes NATO országok az L változattól. Ezt a Diehl BGT Defence német cég nekünk átépítette, modernizálta, így sikerült majd az M változat találati valószínűségét, zavarvédettségét elérni. A nitrogénpalacknak azonban nincs hely a rakétában. A svédek már az IRIS-T szintén Diehl BGT gyártmányú korszerű rakétát rendszeresítették. Ezt akárcsak a AIM-9M-et akármelyik pilonra függeszthetik, kivéve a Litening helyére.
Nekünk is jobb lett volna L-et venni, de azért a BGT koszerűsített L-1-t vettük, viszonylag kis számban (én nem tudok pontos adatot), mert a katonai vezetés terve volt az IRIS-T rendszeresítése. (egyébként helyesen). Aztán szerintem a politika és néhány vazallus katonai szakértő a HM-ben szerintem kitalálta, hogy a gépek lízingeltek, amúgy is svédnek kell a hadrafoghatóságot biztosítani, így a későbbiekbe esetleges repedt szárnyak javítását, cseréjét -így azóta sincs semmi kezdeményezés a rakéták felváltására. Egyébként más akár jóval gazdagabb országok sem szereznek be modern közelharc rakétákat. Azok amelyek harcba kerülhetnek orosz vadászokkal, ott IRIS-T, AIM-9X-et rendszeresítettek. Az inkább max. orosz bombázókkal találkozó országok, pld. Hollandok, Britek,viszont más-más rakétákat preferálnak. A hollandok AIM-9M-nél maradtak, a britek ASRAAM-ot használnak, amelyet kisebb szögindítással rendelkeznek mint az IRIS-T/AIM-9 vagy R-73/74, viszont 25+ km hatótávolságú és nagyon gyors hőkövető rakéta.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 214
81 111
113
<blockquote rel="Terminator">"
Az F-16-nál úgy emlékszem, épp fordítva van. Azért kell a szárnyvégre függeszteni valamit, hogy csökkentsék a szárnyvégi áramlások negatív hatását.
Ne tessék keverni azt, hogy milyen hatása van a légellenállásra azzal, hogy szárnyvégi vibráció ott is van és a rolleron is csavargat azon is.


Arra gondolsz, hogy azért függesztik az AIM-9 helyett inkább az AIM-120-at a szárnyvégre, mert ott nincs rolleron?

"The wingtip missiles help reduce flutter."
 
M

molnibalage

Guest
Tudtommal igen, de maga a nagyobb rakéta is kedvezőbb asszem. A területszabály is érdekesen alakulhat ekkora.

@kelepisti
Hapasp-tól tudom, hogy Navy és a USAF nagyon eltérő véleményen volt arról, hogy nagy nyomású gáz akkor hogyan kerülhet a gépre, emiatt (is) volt eltérp AIM-9M a Navy és USAF-nál. Viszont lövésem sincs, hogy az összes többi AIM-9 alkalmazó milyen módon tárolta a nagynyomású hűtőfolyadékot és hol. Bárki, aki tudja és van infója erről ne tartsa magában. :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 214
81 111
113
A mi Gripenünknél az a probléma, hogy máshova nem tudjuk a rendszeresített rakétát függeszteni,a törővégen túl. Ennek oka, hogy nincs az AIM-9L rakétába beépítve a fejet hűtő nitrogénpatron. Ezért a törővégbe építettel van hűtve. (A hűtéssel az infrafereső fejrész érzékenységét növelik.) A csehek viszont az M változatot hasznáják (még az L-159-el szerezték be. Ez modernebb, lásd a betűjelzését, elsősorban éppen a beépített hűtés miatt. A későbbi változatok is ilyenek. Nos. a Csehek általában a legbelső pilonon hordozzák, de van, hogy a szárnyvégen. (Az, hogy a L mennyivel volt olcsóbb mint az M, nem publikus.) Ugyanakkor nagy és felesleges készletekkel rendelkeznek egyes NATO országok az L változattól. Ezt a Diehl BGT Defence német cég nekünk átépítette, modernizálta, így sikerült majd az M változat találati valószínűségét, zavarvédettségét elérni. A nitrogénpalacknak azonban nincs hely a rakétában. A svédek már az IRIS-T szintén Diehl BGT gyártmányú korszerű rakétát rendszeresítették. Ezt akárcsak a AIM-9M-et akármelyik pilonra függeszthetik, kivéve a Litening helyére.
Nekünk is jobb lett volna L-et venni, de azért a BGT koszerűsített L-1-t vettük, viszonylag kis számban (én nem tudok pontos adatot), mert a katonai vezetés terve volt az IRIS-T rendszeresítése. (egyébként helyesen). Aztán szerintem a politika és néhány vazallus katonai szakértő a HM-ben szerintem kitalálta, hogy a gépek lízingeltek, amúgy is svédnek kell a hadrafoghatóságot biztosítani, így a későbbiekbe esetleges repedt szárnyak javítását, cseréjét -így azóta sincs semmi kezdeményezés a rakéták felváltására. Egyébként más akár jóval gazdagabb országok sem szereznek be modern közelharc rakétákat. Azok amelyek harcba kerülhetnek orosz vadászokkal, ott IRIS-T, AIM-9X-et rendszeresítettek. Az inkább max. orosz bombázókkal találkozó országok, pld. Hollandok, Britek,viszont más-más rakétákat preferálnak. A hollandok AIM-9M-nél maradtak, a britek ASRAAM-ot használnak, amelyet kisebb szögindítással rendelkeznek mint az IRIS-T/AIM-9 vagy R-73/74, viszont 25+ km hatótávolságú és nagyon gyors hőkövető rakéta.

Köszönöm. A hűtést már megint elfelejtettem.

Azért a csehek elég sokszor hordozzák még most is a szárnyvégen.

http://www.airliners.net/photo/Czech-Republic-Air-Force/Saab-JAS-39C-Gripen/3879067

http://www.airplane-pictures.net/photo/741295/9238-czech-air-force-saab-jas-39c-gripen/

http://www.airplane-pictures.net/photo/719703/9236-czech-air-force-saab-jas-39c-gripen/
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Riasztották a Gripeneket egy be nem jelentkező utasszállító miatt.
http://www.origo.hu/itthon/20160915...ket-egy-kisebb-utasszallito-repulo-miatt.html
Mikor fogják kifizettetni a nemtörődömség miatti riasztásokat? Ha nem csak kísérgetnék hanem leszállítanák, átkutatnák a gépet, megbűntetnék a géppár emelésének költségére a tulajdonost, és csak a kifizetés után engednék tovább a repülőt akkor leszoknának erről elég hamar.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 735
12 261
113
Nekünk is jobb lett volna L-et venni, de azért a BGT koszerűsített L-1-t vettük, viszonylag kis számban (én nem tudok pontos adatot), mert a katonai vezetés terve volt az IRIS-T rendszeresítése. (egyébként helyesen).

Én 40 darabot vélek tudni.

Apropó, nem kéne áttenni az egészet a megfelelő topikba?