[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 048
113
Nekem a LGBU kérdés büdös.. Mármint a válaszok. 1x azt a választ kapjuk, hogy a bombák be lehettek szerezve, még a gyakorlóbombák is. Sajnos dokumentációs problémák miatt nem leet őket használni. Aztán másik válasz, Ó vannak bombák, de nincsenek meg a függesztők. Nos tudtommal Denel pilonokat szereztünk be, hogy a NATO kompatiblis és mind a 30, mind a 14 collos horogtávolságú függesztmények rögzítésére alkalmasak. Most akkor mi a fene nincs éppen meg?
2016-ban a 4EBUG harcsoport légi támogatására szereztük be az LGBU-kat. Aztán gyakorlatilag kibasztunk európáva? mivel szükség esetén nem lehett volna légi támogatás csak AGM65-el??? És azóta tehát + fél év után, még mindig nem lehet függeszteni a gépeinkre??? Mi van??
Erre szerintem csak miősített helyen, tudnának válaszolni, és a civil kontrollnak gondolom hazudnának.
Hasonlóan mi a helyzet a AIM-9L-1 rakéták hadragohatóságával. Nem véletlenül repülnek AIM-120-al a Gripenek QRA-t. (annyi + a dologban, hogy úgy néz ki ilyen vészhelyzetre megkaptuk az amcsiktól a hadwarekulcsot).
Egyébként elég minimális számú AIM-9L lett beszerezve, mert távlatilag ténylegesen az ugyancsakk Diehl IrisT volt a terv, és átmeneti lett volna a modernizált AIM-9L változat. Ennek a tervnek eredeti igaz már 10 éve volt... Azóta kicsit változott a világ, és a szárazföldiek szerint így is túl sokat öltek a légi hadernőnembe. Pld. ezért utasította el a HM +Gripenek elfogadását, volt ilyen svéd ajánlat).
 
M

molnibalage

Guest
Egyébként elég minimális számú AIM-9L lett beszerezve, mert távlatilag ténylegesen az ugyancsakk Diehl IrisT volt a terv, és átmeneti lett volna a modernizált AIM-9L változat. Ennek a tervnek eredeti igaz már 10 éve volt... Azóta kicsit változott a világ, és a szárazföldiek szerint így is túl sokat öltek a légi hadernőnembe. Pld. ezért utasította el a HM +Gripenek elfogadását, volt ilyen svéd ajánlat).
Én úgy tudom, hogy 40 db AIM-120 és valami 100 feletti AIM-9-et vettünk.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 204
60 109
113
Egy laikus kérdés tőlem:
Miért nem lehet fölrakni egy bombát egy repülőgépre, ha az:
1. Eleve integrálva van a gép rendszeréhez
2. Meg vannak a függesztő sínek
3. Meg vannak a bombák

Hogy a pics@ba nem lehet akkor fölrakni őket a gépre?
És kinek a felelőssége ez? :hadonaszos:
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Egy laikus kérdés tőlem:
Miért nem lehet fölrakni egy bombát egy repülőgépre, ha az:
1. Eleve integrálva van a gép rendszeréhez
2. Meg vannak a függesztő sínek
3. Meg vannak a bombák

Hogy a pics@ba nem lehet akkor fölrakni őket a gépre?
És kinek a felelőssége ez? :hadonaszos:
Mert pl. hiányzik hozzá valamilyen spec szerszám vagy nyomaték-kulcs, esetleg kezelési/függesztési dokumentáció, vagy nincsenek rá kiképzett emberek. A felelős meg? Attól függ ez ügyben éppen melyik oldal köpködi a másikat, vagyis vagy Orbán, vagy Putyin, vagy Brüsszel, nálunk ez a szokás, nem?!!
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
M

molnibalage

Guest
Egy laikus kérdés tőlem:
Miért nem lehet fölrakni egy bombát egy repülőgépre, ha az:
1. Eleve integrálva van a gép rendszeréhez
2. Meg vannak a függesztő sínek
3. Meg vannak a bombák

Hogy a pics@ba nem lehet akkor fölrakni őket a gépre?
És kinek a felelőssége ez? :hadonaszos:
Mert pl. hiányzik hozzá valamilyen spec szerszám vagy nyomaték-kulcs, esetleg kezelési/függesztési dokumentáció, vagy nincsenek rá kiképzett emberek. A felelős meg? Attól függ ez ügyben éppen melyik oldal köpködi a másikat, vagyis vagy Orbán, vagy Putyin, vagy Brüsszel, nálunk ez a szokás, nem?!!
Az ország mentalitása és vezetése, az a felelős ezért...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 089
9 048
113
Egyébként 14*4=56, tehát 4 javadalmazás minden géphez, mert belső pilonokra nem lehet felrakni csak az M-től felfelé, mivel nincs nitrogéntartály a pilonokba..
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
M

molnibalage

Guest
Én is hasonló AIM-9L-1 mennyiségről tudok, ebből már ellőtünk Visedelben néhányat.
Nem emlékszem, hogy 120 vagy 160. Azt tudom, hogy számottevően több AIM-9L-1-et vettünk, mert sokkal olcsóbb és a pilóta hadrafoghatóság feltétele tudtommal legalább egy éles indítás. Ezt néha saját készletből, néha svédből lőttük el.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 583
18 565
113
Lejárt az élettartamuk? Vagy hosszabbítani, átvizsgáltatni kellene, csak nincs rá pénz?
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 216
24 304
113
Kérlek magyarázd meg a kijelentésed második felét...

Mivel még az Obama adminisztráció alatt kezdődött a beszerzés, nem lepődnék meg, ha a két tűz között egyébként ügyesen lavirózó magyar külpolitika végett "nem erőltették" a tengerentúlon, hogy minden flottul menjen...Csak hogy érzékeltessék, ki a góré a pályán.

Az azért figyelemre méltó, hogy a világ számos országában használt és tömegben gyártott alkatrészek hiánya miatt nem bevethető a "magyar" bombafegzverzet...
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 216
24 304
113
Egyébként 14*4=56, tehát 4 javadalmazás minden géphez, mert belső pilonokra nem lehet felrakni csak az M-től felfelé, mivel nincs nitrogéntartály a pilonokba..

qam219grjf2zxuoq8go6.jpg


...szerintem meg semmi gond a belső tartóval...
 
M

molnibalage

Guest
...szerintem meg semmi gond a belső tartóval...
A Gripent ilyen mélységeiben nem ismerem, de egyáltalán nem szokatlan az, amikor fotózásra feltesznek egy függesztőre olyan fegyvert, amin nem lehet használni. Az F-16-ról is van olyan kép, amikor 4 db GBU-24 volt rajta, apró hiba, hogy a belsőket soha nem lett volna képes használni, de a kép elbírja ezt is...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 216
24 304
113
A Gripent ilyen mélységeiben nem ismerem, de egyáltalán nem szokatlan az, amikor fotózásra feltesznek egy függesztőre olyan fegyvert, amin nem lehet használni. Az F-16-ról is van olyan kép, amikor 4 db GBU-24 volt rajta, apró hiba, hogy a belsőket soha nem lett volna képes használni, de a kép elbírja ezt is...

Ja ja...el tudom képzelni. Ez az alábbi is egy jól ismert promó kép:
124-JAS39B-IMG0009.jpg
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
qam219grjf2zxuoq8go6.jpg


...szerintem meg semmi gond a belső tartóval...
Attól függ, mi számít gondnak. Az AIM-9L/I-1 Sidewinder rakéta hőérzékelő fejének hűtését nitrogén végzi amit a főfutóaknában lévő palackból kap csővezetéken, de ez kivezetve csak a szárnyvégi rakéta-sínekhez van. Tehát lehet függeszteni a szárny alatti pozícióba is a Windert, csak épp nem lesz hűtése az érzékelő-fejnek, és esetleg ez miatt nincs is hozzá csatolható megfelelő kábelezés, tehát így indítani sem biztos hogy lehetne. Ez a fotó is olyan, mint mikor a keletnémet műszakiak 5 póttartályt függesztettek a MiG-21-re széles jókedvükben mikor a nyugati testvérek bekebelezték őket. Ott se volt semmi gond, függeszteni lehetett, feltankolni is lehetett volna, csak éppen a két szárny alatti belső póttankot kifogyasztani nem lehetett volna, mert ahhoz a pilonhoz nem volt beépítve a kifogyasztáshoz szükséges levegő-túlnyomás cső.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Attól függ, mi számít gondnak. Az AIM-9L/I-1 Sidewinder rakéta hőérzékelő fejének hűtését nitrogén végzi amit a főfutóaknában lévő palackból kap csővezetéken, de ez kivezetve csak a szárnyvégi rakéta-sínekhez van. Tehát lehet függeszteni a szárny alatti pozícióba is a Windert, csak épp nem lesz hűtése az érzékelő-fejnek, és esetleg ez miatt nincs is hozzá csatolható megfelelő kábelezés, tehát így indítani sem biztos hogy lehetne. Ez a fotó is olyan, mint mikor a keletnémet műszakiak 5 póttartályt függesztettek a MiG-21-re széles jókedvükben mikor a nyugati testvérek bekebelezték őket. Ott se volt semmi gond, függeszteni lehetett, feltankolni is lehetett volna, csak éppen a két szárny alatti belső póttankot kifogyasztani nem lehetett volna, mert ahhoz a pilonhoz nem volt beépítve a kifogyasztáshoz szükséges levegő-túlnyomás cső.
...meg a tüzelőanyag-csővezeték sem! (Bocs, ez lemaradt...).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz
M

molnibalage

Guest
Attól függ, mi számít gondnak. Az AIM-9L/I-1 Sidewinder rakéta hőérzékelő fejének hűtését nitrogén végzi amit a főfutóaknában lévő palackból kap csővezetéken, de ez kivezetve csak a szárnyvégi rakéta-sínekhez van. Tehát lehet függeszteni a szárny alatti pozícióba is a Windert, csak épp nem lesz hűtése az érzékelő-fejnek, és esetleg ez miatt nincs is hozzá csatolható megfelelő kábelezés, tehát így indítani sem biztos hogy lehetne. Ez a fotó is olyan, mint mikor a keletnémet műszakiak 5 póttartályt függesztettek a MiG-21-re széles jókedvükben mikor a nyugati testvérek bekebelezték őket. Ott se volt semmi gond, függeszteni lehetett, feltankolni is lehetett volna, csak éppen a két szárny alatti belső póttankot kifogyasztani nem lehetett volna, mert ahhoz a pilonhoz nem volt beépítve a kifogyasztáshoz szükséges levegő-túlnyomás cső.
A magyar Gripeneken sűrített levegőt használnak. Igen, meglepődtem én is, de ezt mondták a magyarok Ostravában.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A magyar Gripeneken sűrített levegőt használnak. Igen, meglepődtem én is, de ezt mondták a magyarok Ostravában.
Nagynyomású sűrített gázt kalibrált furaton kiengedve - nyomáscsökkenést okozva - csökkentjük a környezet hőmérsékletét, vagyis hűtjük az érzékelőfejet. A levegő is gáz...:)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed