[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 632
10 946
113
Svédek, csehek statik és dinamikus is van..

https://airshowinfo.hu/en/riat17.html

Egyébként mikor ott voltak 2014-ben, akkor a magyar ANCSA hajózói szokás szerint kitettek magukért, a kiállított Griffünk meg a cockpit szokásos ponyva alatt még 10 órakkor is ... Szóval sajnos a Griff statikunk általában soha nincs a toppon. Sajnos.. Egyébként még a legolcsóbb megoldás lenne az új ZLin-252-esek egyikét átreptetni egy statikra, új, csillog-villog, és mégis magyar gép van ott. Mellesleg marha olcsó lenne, lásd üzemeltetési költséget.. Más nemzetek se mind vadászbombázóval, meg bazi nagy szállítóval vannak..
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Svédek, csehek statik és dinamikus is van..

https://airshowinfo.hu/en/riat17.html

Egyébként mikor ott voltak 2014-ben, akkor a magyar ANCSA hajózói szokás szerint kitettek magukért, a kiállított Griffünk meg a cockpit szokásos ponyva alatt még 10 órakkor is ... Szóval sajnos a Griff statikunk általában soha nincs a toppon. Sajnos.. Egyébként még a legolcsóbb megoldás lenne az új ZLin-252-esek egyikét átreptetni egy statikra, új, csillog-villog, és mégis magyar gép van ott. Mellesleg marha olcsó lenne, lásd üzemeltetési költséget.. Más nemzetek se mind vadászbombázóval, meg bazi nagy szállítóval vannak..
Tavaly Ostravában rákérdeztünk a mieinkre, (ott is 10 után "nyitott a bolt"), hogy miért is ilyen későn, és elmondták hogy ez nem az ő döntésük, akkor tudnak nyitni mikor a rendezők a szállásról kifuvarozzák őket a reptérre. Na mint a példák mutatják, ebben a sorrendben meg vannak nálunk fontosabb résztvevők is .... és vajon miért is?!! Az idei (és többedik) bejelentkezünk-visszamondjuk "játék" után sajnos nincs mit csodálkozni. :(
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Az indok biztos kamu, hiszen nem kell különösebb támogató repülőgép nekünk a Griffekhez, különösen mikor a cseh és a svéd gép is ott lesz. Az egyik repül is, tehát a SAAB közösség tart dinamikus bemutatót. Egyébként megfigyelhető, hogy a nagyobb repnapokra, vagy a csehek vagy a svédek mindig repülnek dinamikusan, ez tehát egyeztetett a Gripen üzemeltetők között, hogy elég egy bemutató, és a többi nemzet akkor statik. Ez költségmegtakarítás is lenne. Viszont, hogy még statikra sem küldjük el egy vagy két Gripent ehhez semmi köze az ancsának. A griff, két pótossal remekül elrepül Fairdordba.. és még vihetne fegyvermakettet is (pld. 2 AGM-65/vagy Amraam és szárnyvégi 2 winder..)
Más kérdés, hogy mikor jövőre repnapot akarnak tartani akkor kell dinamikusat is repülni... viszont ehhez gyakorlolni is kéne.. Jesolonál nem kell nagy demot repülni, ott már a tenger feletti áthúzások fordulok is szépek..
Gondolom nem árt hozzá néhány műszakit is kivinni, mert ez még azért nem pilóta üzemeltetésű repülő. Esetleg vannak fogyó anyagok, ami kellhet hozzá, szerszámkészlet ilyesmi.
Egyébként még a legolcsóbb megoldás lenne az új ZLin-252-esek egyikét átreptetni egy statikra, új, csillog-villog, és mégis magyar gép van ott.
Meg még ráadásul, hogy 242-es is :)
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 329
13 605
113
Simán elképzelhető,hogy a minisztériumból jött a parancs.Volt olyan államtitkár ami repülni akart helikopterrel de amikor odavitték a MI-8-hoz közölte,hogy orosz gépre nem száll fel hozzanak nyugatit...
Amikor közölték vele,hogy az egész Honvédségben nincs semmilyen nyugati technika csak orosz meg volt döbbenve.
Igen ez egy honvédelmi szak államtitkár volt...
Az ilyetén kalodába zárnám három napra.
Meg persze kihajítanám, mint a taknyot.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 632
10 946
113
- Gondolom nem árt hozzá néhány műszakit is kivinni, mert ez még azért nem pilóta üzemeltetésű repülő. Esetleg vannak fogyó anyagok, ami kellhet hozzá, szerszámkészlet ilyesmi. -

A fairfordi szereplésről annyit, hogy amikor a cseh és svéd gép ott van, és dinamikust repül, akkor nem kell magyar műszaki, sőt cserealkatrész sem valószíneg, mert a gripenes közösség 90%-ban kompatibilis, tehát az Ők a m gépeinket is fel tudják készíteni..
A másik, hogy amikor például itt gyakoroltak rafale-ok magyaországon (Aeronavale), akkor jött 2 gép, 2 pilóta és csókolom... Nem kellett nekik műszaki.. és három napig vagy 6 bevetést repültek. De egy VW kisbusszal is ki lehet küldeni müszakit+ szerszámkészletet, volt már ilyen a közelmúltban is több alkalommal.. Nem kell hajtóművet szállítani.. (nagyobb szupportra ott van a másik nemzet két gripen közösségből. Inkább a bürokratikus út ami hosszú, amig a HM-en belül ide-oda tologálják, és megy a svédeknek.. (mesélték ismerősök, hogy Kecson is oda kell menni bizonyos személyhez, ha kell valami aki a svédek felé jelzi, mert akkor gyorsan megvan, ha a hivatalos uton, akkor meg a Nagy Magyar Bürokrácia utján elveszik.. Mekkora a HM-ben és az ÖHP-n a 14 vadászgépen élősködő tisztek száma??? Nekik is kell valami munka ... :-(.. ürlap kitöltés, pecsételés, alárírás, engedélyezés, excelben felvezetés fityfene..
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
A horvátoknak nem nyerges póton vitték a ponyva alatt a Mig-21-est? Egy komplett griff is beleférne. Tényleg nem tudom minek reptetnek ha kevés az üzemóra és lenne más megoldás is.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
A fairfordi szereplésről annyit, hogy amikor a cseh és svéd gép ott van, és dinamikust repül, akkor nem kell magyar műszaki, sőt cserealkatrész sem valószíneg, mert a gripenes közösség 90%-ban kompatibilis, tehát az Ők a m gépeinket is fel tudják készíteni..
Alapból nem kéne, csak ez nálunk nem bír ilyen rugalmasan működni, a végén kb. le is írod, hogy miért nem. Egyébként sokkal egyszerűbb és logikusabb lenne, ha lenne három üzemképes An-26-os és akkor nem kéne ilyen dolgok miatt egymás torkának ugranunk. ;)
A másik, hogy amikor például itt gyakoroltak rafale-ok magyaországon (Aeronavale), akkor jött 2 gép, 2 pilóta és csókolom... Nem kellett nekik műszaki.. és három napig vagy 6 bevetést repültek
A spanyolok is így voltak a 2010-es repülőnapon. Aztán mikor behányt az egyik hornet, akkor utólag küldték ide a Herculest, pedig még CASA-295-öst is hoztak megmutatni. Legutoljára meg az nemzeti gárdás F-16-osbol jött kettővel kevesebb. Szóval attól, hogy a franciskák megúszták komoly hiba nélkül, az még nem jelenti azt, hogy mindenki meg fogja.
De egy VW kisbusszal is ki lehet küldeni müszakit+ szerszámkészletet, volt már ilyen a közelmúltban is több alkalommal.
Hát ez így Kassáig, vagy Szarajevóig még talán (bár az is rohadtul necces)... De Fairford azért ótvar messze van tranyóval... pont a következő mondatban hozod fel, hogy miért jönnek ezek az elmebeteg megoldások...
Több komolyságot, de tényleg o_O

Egyébként odafent tényleg nem nőttek még fel a másik fajta üzemeltetési módszerekhez (bár néha a jelek szerint a keleti típusú is megugorhatatlan nekik)
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

kopoltyu

Well-Known Member
2017. február 3.
117
287
63
de most komolyan nekunk minek kulfoldon repulonapon "prezentalni " a magyar haditechnikat ??? (csodalom hogy nem rohognek korbe minket) foleg ugy hogy 2 masik orszag is bemutatja ott ugyanazt magasabb szinten .. erre raforditott idot technikat lehetne ertelmesebben is kihasznalni szerintem
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
7 959
22 855
113
de most komolyan nekunk minek kulfoldon repulonapon "prezentalni " a magyar haditechnikat ??? (csodalom hogy nem rohognek korbe minket) foleg ugy hogy 2 masik orszag is bemutatja ott ugyanazt magasabb szinten .. erre raforditott idot technikat lehetne ertelmesebben is kihasznalni szerintem
Cserebe ok is jonnek a magyar repulonapra, ami pedig a legjobb PR rendezveny (lehetne) a honvedseg szamara.
 

Pocok75

Well-Known Member
2010. április 19.
2 876
2 791
113
de most komolyan nekunk minek kulfoldon repulonapon "prezentalni " a magyar haditechnikat ??? (csodalom hogy nem rohognek korbe minket) foleg ugy hogy 2 masik orszag is bemutatja ott ugyanazt magasabb szinten .. erre raforditott idot technikat lehetne ertelmesebben is kihasznalni szerintem
Hát amikor én utoljára láttam magyar Gripen demot simán verte a svéd demot! Pedig még az idő is ramaty volt mert azt hiszem a 3. volt aznap a programban.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Mendén dél körül egy Grippen gruppen húzott el úgy 800 méteren, DK irányba. 5x halkabb az F15ösnél. Volt alkalmam azt is ugyanígy látni, amikor Ferihegyre tartottak kényszerleszállni.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 141
90 490
113
Mendén dél körül egy Grippen gruppen húzott el úgy 800 méteren, DK irányba. 5x halkabb az F15ösnél. Volt alkalmam azt is ugyanígy látni, amikor Ferihegyre tartottak kényszerleszállni.

De akkor annak beteg volt az egyik hajtóműve :)
 

Laci1970

Well-Known Member
2016. július 23.
1 760
3 195
113
de most komolyan nekunk minek kulfoldon repulonapon "prezentalni " a magyar haditechnikat ??? (csodalom hogy nem rohognek korbe minket) foleg ugy hogy 2 masik orszag is bemutatja ott ugyanazt magasabb szinten .. erre raforditott idot technikat lehetne ertelmesebben is kihasznalni szerintem
?
Nem technikai prezentációról van szó. Akkor ilyen felfogással nem menjenek repülőnapra horvátok, románok, lengyelek migekkel vagy szuhojokkal mert körberöhögik őket? én is sajnálom, hogy nem vagyunk gazdagabb ország.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
De akkor annak beteg volt az egyik hajtóműve :)
Nem a beteg hajtómű csapott akkora zajt, hogy még a Felvidéken volt, ás már zengett Újpest. Már leszállt Ferihegyen, de még hallani lehetett Újpesten a dübörgést. Mondjuk azok 3-400 méteren díszelegtek nekem.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
Ezért mondom, hogy a hagyományos hanglokátornak nagyon is lenne létjogosultsága. Ezért kéne megoldani, hogy egy monitoron egyszerre látszódjanak az aktív radarok, a passzív radarok és a hanglokátorok, és az egyebek adatai.
 
M

molnibalage

Guest
Ezért mondom, hogy a hagyományos hanglokátornak nagyon is lenne létjogosultsága. Ezért kéne megoldani, hogy egy monitoron egyszerre látszódjanak az aktív radarok, a passzív radarok és a hanglokátorok, és az egyebek adatai.
Repülő ellen hanglokator? Teljesen ostoba ötlet. Már a 2 vh alatt sem értek szinte semmit. Ma végképp. Soroljam az n+1 fizikai okot, hogy miért?

Ha a gép kozel hangsebesseggel halad akkor a közeledő celt kb. meg sem hallod míg hozzád nem er. Teljese alkalmatlan mennyisegi es minosegi meresere. Iff semmi.

Hogyan jutnak eszedbe ilyen blodsegek...???
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 141
90 490
113
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boing 763-as személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.
Ezért riasztották a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis állományába tartozó készenléti szolgálatot ellátó Gripeneket.

http://www.honvedelem.hu/cikk/64933_riasztottak_a_gripeneket