[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 169
113
SAAB-JAS-39HU-44-1080p.jpg

Szép, szép, de ez csak a 44-es gép. Magyar vegyes nem lesz? :)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 169
113
http://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

Ami nagy különbség volt a típusátképzésben az az, hogy a Gripennél már volt szimulátor, a 29-esnél nem. Ráadásul a MiG-29-es kétüléses változatán nincs radar, ezért amit a földön elméletben leoktattak azt egyedül kellett a harcival megcsinálni gyakorlatban, bár ez azért nagy gondot nem okozott. Mind a 29-esen, mind a Gripenen igyekeztünk úgy tervezni a repüléseket, hogy inkább az együlésessel repüljünk, mert úgy tanultuk a legtöbbet. Amikor az ember egyedül van, akkor talán még jobban figyel, mint amikor van segítsége is. Más világ volt a MiG és más a Gripen. A 29-esen első ránézésre is látszik, hogy egy erős szörnyeteg, a Gripenre pedig azt mondanám, hogy egy okos repülőgép. A Nagyvas egy kiváló közel-légiharcos. Nagyon jól manőverezik, hiszen ott az erő számít, de addig a közel-légiharcig el is kell jutni. A 29-es egy frontvadász, a Gripen pedig egy nagyon jó többfeladatú gép. Az biztos, hogy amíg a közel-légiharcig el kell jutni, addig én inkább a Gripenben ülnék.

Képzeljük el, hogy egy 4-4 elleni szituáció alakul ki. Ez egy borzasztó összetett dolog, egy hatalmas sakkjátszma, ahol tudnom kell, hogy mi négyen mit csinálunk és a másik négy gép hol van. Ne feledjük el, hogy a gépek szinte végig látótávolságon kívül vannak! Na, most ahol van adatátviteli rendszer, ott látom a kijelzőn, hogy ki hol van, és mit csinál. A mi régi MiG-29-es típusunkon maximum hallgathattam az irányítót, aki nyilván nem tudott egyidejűleg hét másik gépről információt adni nekem, de ha adott volna is, nekem fejben kellett volna a helyzetképet összeállítani és azt fejben tartani. Az igazi nagy különbség tehát, hogy az információkat feldolgozva kapjuk. Ez leveszi a terhet az agyunkról, ami persze nem azt jelenti, hogy pihenünk a kabinban, viszont marad időnk másra.

Ezt is magyaráztam már párszor... A jenki és NATO AWACS is data link előtt kb. a kötelékeket irányított kötelékek ellen. A Gripen és minden köteléken belül jeleníti meg az infót. Az F-15 írás AIMVAL ACEVAL részét és a célkiosztás problméját is olvasd el. És ezek még csak az előnyök egy töredéke. A 29-esben ülve minnél több gép van fent, annál inkább vagy süket és vak a Gripenekkel összevetve, mert képtelenség fejben összerakni a helyzetképet. A Gripenen jenki terminológiával az HSD-n meg ott van minden felderített cél, bárki is derítette fel a data linken. A 29-esen meg a nagy büdös semmit, rádión kaphatsz adatok és fejben matekozol. Hát izé... Az HSD-n a Gripenen meg HMZ-ket felrajzol neked, becsül és extrapolál rakás dolgot. Te csak döntesz, a segged kinyalja a gép. A 4v4 BVR-nál a Gripen rendszere 99%, hogy a gépek helyzete alapján azt is megmondja, hogy ki melyik célt támadja, hogy melyik gép melyik ellen rendelkezik legjobb HMZ-vel. Én mindenki látja, hogy a másik mit jelölt ki célnak.

A 29-es BVR terén kb. annyira korszerű, mint a zászlójelek és fényjelzés a digitális internet korában.

Halkan jegyzem kb. HMS és kéttucat IRIS-T vagy AIM-9X esetén a MiG-29 flotta dogfight képessége is kb. zárójelbe lenne téve, a "de szép is volt" rész. Én HOBS rakétából tényleg nem kell több, mert ez a végszükség esetére van. Egy 14 gépes flottának gyakorló és kb. két 3 tucat éles példány elég.


http://airbase.blog.hu/2016/07/11/elfogas_tizenketezer_meteren
Amíg a MiG-29-esen repültünk, azt hittük, hogy a világ legtökéletesebb gépén repülünk. Igen, a világ legszebben repülő gépén repültünk, most meg az egyik legokosabbján.

Köszönet Szórád Tamásnak az két linkért.

Ha már Szórád Tamás írásait linkelgeted...

(akinek az írásait én is nagyon kedvelem, mert hiánypótló írások és mert ő az egyetlen, aki képes évek óta politikamentesen írni a haditechnikai témában)

http://airbase.blog.hu/2012/07/20/az_ujragondolt_uzemeltetes

http://airbase.blog.hu/2011/04/05/szunnyado_kepesseg

http://airbase.blog.hu/2013/11/26/emlekek_es_feladatok

"A Gripennel nem csak a gép jött, hanem egy mentalitás is, ami az egész légierőre hatással lehet akkor, ha ezt mindenhol elfogadják és alkalmazzák - mondta a bázisparancsnok. A lényeg, hogy meg kell osztani egymással az elkövetett hibákat és a gép meghibásodását egyaránt. Ha csak egy életet mentünk meg ezzel, akkor már megérte. Nekünk tíz év kellett, hogy erre átálljunk. A Gripen egyébként sok ezer adatot rögzít, a kiértékeléskor nincs is mit eltitkolni."

Továbbra sem a Gripen jelenlegi képességeiről vitatkozunk. Te emberek kb 7 évvel ezelőtti véleményét vitatod, ami az akkori helyzet alapján alakult ki bennük.
Amikor te elkezdtél ide írogatni a HTKA-ra, még te is azt hajtogattad, hogy rossz, drága a Gripen és mi mindenre nem képes egy F-16-oshoz viszonyítva. Gondolom, nem alaptalanul, hanem ilyen információkat kaptál valakitől. Azóta sok minden megváltozott. Szerencsére.
 
M

molnibalage

Guest
Továbbra sem a Gripen jelenlegi képességeiről vitatkozunk. Te emberek kb 7 évvel ezelőtti véleményét vitatod, ami az akkori helyzet alapján alakult ki bennük
2007-ben beszéltem először emlékeim szerint Gripen zsokéval, de 2010-ben már 100%. Akkor sem volt ezen a véleményen senki. Jó lenne befejezni ezt a tévképzet hajhászást...

Amikor te elkezdtél ide írogatni a HTKA-ra, még te is azt hajtogattad, hogy rossz, drága a Gripen és mi mindenre nem képes egy F-16-oshoz viszonyítva.
Nem, kurvára nem ezt írtam. A gép ár/érték arányával volt mindig bajom és nem az aboszlút képességeivel. Meg arra, hogy nem használjuk ki azt sem. Erről a vas nem tehet...

Gondolom, nem alaptalanul, hanem ilyen információkat kaptál valakitől. Azóta sok minden megváltozott. Szerencsére.
Ez a rész értelmetlen a fentiek fényében...
 

pela3

Well-Known Member
2013. október 17.
1 648
951
113
Csak most a horvát tender kapcsán fogalmazódott meg bennem egy kérdés:

Van-e nekünk már olyan képességünk a karbantartás kapcsán, ami miatt nem kell a svédekhez repkedni és pl a cseheknél nincs? Nem-e lehetne egy nagyobb javítóbázist nálunk létrehozni? (Ha esetleg Szlovákia, Ausztria és Horvátország is rendszeresítené a típust, akkor jó bevételi forrás is lehetne.. vagy rosszul gondolom?)
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Csak most a horvát tender kapcsán fogalmazódott meg bennem egy kérdés:

Van-e nekünk már olyan képességünk a karbantartás kapcsán, ami miatt nem kell a svédekhez repkedni és pl a cseheknél nincs? Nem-e lehetne egy nagyobb javítóbázist nálunk létrehozni? (Ha esetleg Szlovákia, Ausztria és Horvátország is rendszeresítené a típust, akkor jó bevételi forrás is lehetne.. vagy rosszul gondolom?)
Nyilvan jol gondolod, akar Gripen kepzest is arulhatnank a Horvatoknak ha mar ujrainditjuk a pilotakepzest. Az a baj, hogy Horvatorszag tul kicsi egy csomo dologhoz, velunk egyutt viszont rentabilis lenne. De ebbol meg az jon, hogy a kommunizmusban ugyanugy behulyitettek oket ellenunk (mi voltunk ugye a gaz hoditok, akik elvettek a fuggetlenseguk, holott az o kiralyuk kert vedelmet Szent Laszlotol es igy eppenhogy fuggetlenedtek a Papai hubertol) mint ahogy minket is hulyitettek azzal, hogy Jelasics horvatkent tamadt rank, amikor valojaban csaszari zaszlok alatt, magyar, kiralyhu "allampolgarkent" tamadt, egyaltalan nem horvatkent. Szoval ha tul sok az egyuttmukodes, akkor ez kenyes tema ott. Ezt lehetne kompenzalni, hogy valami egyuttmukodesben meg ok lennenek a fonokok, akkor is ha abban is mi vagyunk a nagyobbak, de ezt hogy tolod le a hazai oligarchia tokran? Csak ugy lehetne ha a kormany sokeves strategiat dolgozna ki az osszes szektorra kiterjedoen Horvatorszaggal, de mivel ott barmikor baloladi kormany johet, ennek nincs ertelme, nem bizhatunk bennuk strategiai szinten.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 759
80 169
113
Csak most a horvát tender kapcsán fogalmazódott meg bennem egy kérdés:

Van-e nekünk már olyan képességünk a karbantartás kapcsán, ami miatt nem kell a svédekhez repkedni és pl a cseheknél nincs? Nem-e lehetne egy nagyobb javítóbázist nálunk létrehozni? (Ha esetleg Szlovákia, Ausztria és Horvátország is rendszeresítené a típust, akkor jó bevételi forrás is lehetne.. vagy rosszul gondolom?)

Szerintem jelenleg nincs semmi, amit a Gripen karbantartas kapcsan mi adni tudnank a horvatoknak. Max. eljonnek megnezni mi hogy uzemeltetkjuk a Gripent es szimulatorozni. A csehektol minden szempontbol tobbet tanulhatnak. Nekik van komplett kepzesi rendszeruk, gepekkel, tapasztalattal. Es van repulogep iparuk. Szerintem ott eselyesebb egy karbantarto bazis letrehozasa is, ha Kozep-Europaban letre akarna hozni valaki egy ilyet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 796
113
Horvatoknak meg van valami kis javitobazisuk, amire esetleg epithetnek, nekunk nincs. A KöRÜ-t se vonták be a Gripen programba, a Minyók meg Ancsák javítgatása maradt nekik, meg az a pár darab restaurált régi vadászgép, ami a reptéren van.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Csak most a horvát tender kapcsán fogalmazódott meg bennem egy kérdés:

Van-e nekünk már olyan képességünk a karbantartás kapcsán, ami miatt nem kell a svédekhez repkedni és pl a cseheknél nincs? Nem-e lehetne egy nagyobb javítóbázist nálunk létrehozni? (Ha esetleg Szlovákia, Ausztria és Horvátország is rendszeresítené a típust, akkor jó bevételi forrás is lehetne.. vagy rosszul gondolom?)
Amíg csak lízingeljük a gépeket, addig ne nagyon tervezgessünk semmi ilyesmit, majd bolond lenne a svéd a saját (csak lízingbe adott) gépeit nálunk nagyjavíttatni!! Nekünk kb. annyi jogosításunk van, hogyha lepukkan valami fedélzeti berendezés akkor azt kicseréljük egy újra és leteszteljük a rendszerben a működését, a rosszat meg elküldjük a gyártóhoz/karbantartó céghez javításra. A cseheknek és szlovákoknak most is van repipari javítóbázisuk, ők nem szántottak be ilyen képességet egy Tesco kedvéért.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Amíg csak lízingeljük a gépeket, addig ne nagyon tervezgessünk semmi ilyesmit, majd bolond lenne a svéd a saját (csak lízingbe adott) gépeit nálunk nagyjavíttatni!! Nekünk kb. annyi jogosításunk van, hogyha lepukkan valami fedélzeti berendezés akkor azt kicseréljük egy újra és leteszteljük a rendszerben a működését, a rosszat meg elküldjük a gyártóhoz/karbantartó céghez javításra. A cseheknek és szlovákoknak most is van repipari javítóbázisuk, ők nem szántottak be ilyen képességet egy Tesco kedvéért.
Nem a sajatja, magyar lajstromban vannak, nekunk gyartottak le, magyar gepek. Az hogy penzugyileg egy lizingkonstrukcio van moge teve, az senkit sem erdekel. Ettol fuggetlenul a javitas meg meresz alom, de nem a lizing miatt.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Nem a sajatja, magyar lajstromban vannak, nekunk gyartottak le, magyar gepek. Az hogy penzugyileg egy lizingkonstrukcio van moge teve, az senkit sem erdekel. Ettol fuggetlenul a javitas meg meresz alom, de nem a lizing miatt.
Akkor először is nézz utána ennek a lízingszerződésnek. Ha nem fizetnénk a lízingdíjat, már vinnék is haza a gépeket a svédek. Meg akkor is, ha a lízingszerződés lejártakor nem vesszük meg maradék-áron. Ők vállalták a szerződésben, hogy a gépek 80%-a bármikor üzem- és harckész állapotban rendelkezésünkre áll. Mi csak az üzemeltetést, a pilótát és az üzemanyagokat vállaltuk. Ennyire nem a sajátjuk. Tudod, a Wizzair magyar telephelyű gépei is magyar lajstromban vannak, Magyarországon szervizeljük őket, de egyik sem a W. tulajdona, hanem egy lízingcégé.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Hozzátenném, a Pápán állomásozó C-17-ek is magyar lajstromban vannak magyar felségjelzéssel, ott virít a svancukon a PÁPA felirat, de csak annyi közünk van hozzájuk, amennyi repülési időt szerződésben lekötöttünk/kifizetünk. Soha nem lesz egyik sem a miénk, hacsak nekünk nem ajándékozzák egyiket - sanszosan akkor, mikor lejár az élettartamuk és egyik talán magyar múzeumba kerülhet.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Akkor először is nézz utána ennek a lízingszerződésnek. Ha nem fizetnénk a lízingdíjat, már vinnék is haza a gépeket a svédek. Meg akkor is, ha a lízingszerződés lejártakor nem vesszük meg maradék-áron. Ők vállalták a szerződésben, hogy a gépek 80%-a bármikor üzem- és harckész állapotban rendelkezésünkre áll. Mi csak az üzemeltetést, a pilótát és az üzemanyagokat vállaltuk. Ennyire nem a sajátjuk. Tudod, a Wizzair magyar telephelyű gépei is magyar lajstromban vannak, Magyarországon szervizeljük őket, de egyik sem a W. tulajdona, hanem egy lízingcégé.
Jo, tehat azt mondod ha nem fizetunk, akkor nem a mienk. Hat ez igy van minden uzlet eseteben is, mindegy, hogy lizing vagy nem. Hiaba reszletekben fizetsz, attol meg a tied. (Tudom mit jelent a lizing, en csak arrol beszelek, hogy mi a valosag, nem arrol, hogy mi a technikai lebonyolitas). Ha a svedek ugy gondolnak, hogy lehet, hogy nem fogjuk kifizetni, akkor nem adtak volna el nekunk ilyen penzugyi konstrukcioban. Pl lehet, hogy Delafrikatol elore kertek az osszes petakot, bennunk meg megbiznak. De megha nem is fizetnenk ki az utolso reszleteket, mert mondjuk kitor a haboru kozben es kisebb gondunk is nagyobb, akkor gondolod hogy a Gripenek nem szallnanak fel, nehogy megsertsuk a svedek erzeseit? Dehogynem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 679
65 796
113
Pont ezaz. A jelenlegi kinstrukció arra nem tér ki, hogy ki ellen használhatjuk a gépeinket és ki ellen nem. De az biztos, hogy pl a szintén lizingelt cseh gépek ellen semmiképp, ahogy maguk a svédek ellen se. Sőt, a svédek szövetségesei ellen se. Mivel egy ilyen konfliktus nem máról holnapra alakul ki, igy a svéd félnek bőven van ideje szankcionálni a neki nem tetsző magyar lépést. Nesze neked önrendelkezés, még akkor is, ha teszem azt se a csehek, se a svédek nem potenciális ellenfeleink. Csakhogy a cseheknek ott vannak a szlovák barátaik, akik ugyan most szintén a mi barátaink, de nem mindig volt ez így és nem kizárt, hogy idővel ők is a svédek haveri körébe kerülnek. Akkor hogy is lesz az a felszállás?
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 533
12 321
113
Pont ezaz. A jelenlegi kinstrukció arra nem tér ki, hogy ki ellen használhatjuk a gépeinket és ki ellen nem. De az biztos, hogy pl a szintén lizingelt cseh gépek ellen semmiképp, ahogy maguk a svédek ellen se. Sőt, a svédek szövetségesei ellen se. Mivel egy ilyen konfliktus nem máról holnapra alakul ki, igy a svéd félnek bőven van ideje szankcionálni a neki nem tetsző magyar lépést. Nesze neked önrendelkezés, még akkor is, ha teszem azt se a csehek, se a svédek nem potenciális ellenfeleink. Csakhogy a cseheknek ott vannak a szlovák barátaik, akik ugyan most szintén a mi barátaink, de nem mindig volt ez így és nem kizárt, hogy idővel ők is a svédek haveri körébe kerülnek. Akkor hogy is lesz az a felszállás?
VSZ érából visszamaradt UB blokkal...:confused:
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Jo, tehat azt mondod ha nem fizetunk, akkor nem a mienk. Hat ez igy van minden uzlet eseteben is, mindegy, hogy lizing vagy nem. Hiaba reszletekben fizetsz, attol meg a tied. (Tudom mit jelent a lizing, en csak arrol beszelek, hogy mi a valosag, nem arrol, hogy mi a technikai lebonyolitas). Ha a svedek ugy gondolnak, hogy lehet, hogy nem fogjuk kifizetni, akkor nem adtak volna el nekunk ilyen penzugyi konstrukcioban. Pl lehet, hogy Delafrikatol elore kertek az osszes petakot, bennunk meg megbiznak. De megha nem is fizetnenk ki az utolso reszleteket, mert mondjuk kitor a haboru kozben es kisebb gondunk is nagyobb, akkor gondolod hogy a Gripenek nem szallnanak fel, nehogy megsertsuk a svedek erzeseit? Dehogynem.
Ha nem kapjuk meg a Griffekhez a szükséges tartalék-alkatrészeket és berendezéseket, akkor biza nem sokáig szállnak fel. (Ezt már megtanulhattuk a MiG-29-ek és az Ancsák esetében is.) Márpedig ha nem fizetünk, akkor nem jön az áru sem, ezt is megtanulhattuk. Nem tudom tudsz-e róla, de repülőgépekben van egy csomó olyan fedélzeti berendezés, aminek repült órában vagy leszállások számában kimért üzemideje van, nem túl sok, van aminek csak néhány-tíz, egy-két-száz óra, és ha a kerékgumi kopott, akkor csere - ha van mire!! Ha nincs, akkor felszállás sincs! És akkor még nem is beszéltem az időnként öntevékenyen lerobbanó, tehát nem tervezhető de ugyanúgy szükséges alkatrészekről. És az hogy legyen ami kell, az biza kőkemény üzlet, ami dollárok átutalását jelenti. Nem onnan ide, hanem innen oda. Akkor "átutalódik" a szükséges alkatrész is ide.
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
Márpedig ha nem fizetünk, akkor nem jön az áru sem,
De milyen alapon feltetelezed, hogy nem fizetnenk? Minden repulugepet minden allamnak ki kell fizetnie, ez igy normalis. Annyi a kulonbseg, hogy mi megkaptuk elobb minthogy a teljes osszeget elore kifizettuk volna mert a ket orszag ezt a penzugyi konstrukciot talalta a legjobbnak. Baromira folosleges azon izgulni, hogy esetleg majd ne mfizetunk. De ha nem fizetnenk akor is a mienk lesz, max ahogy irtad a svedek kevesbe lelkesen adnak majd el tartalek alkatreszt, de ez igy lenen akkor is ha mas konstrukcio szerint nem fizetnenk, vagy mas orszagnak. Tudom mi a lizing, kozgazt vegeztem, de ertsd meg amirol en irok az az, hogy a VALOSAGBAN kie a gep (nem a meg meg sem rendelt potalkatresz, hanem a Gripenek), ebbol a szempontbol tok mindegy a mogotte levo penzugyi konstrukcio.
Egy pelda: van egy lakasod, csak te laksz benne, csak neked van hozza kulcsod, ez van a lakcimkartyadon is, a tulajdoni lapon ott van, hogy te vagy a haszonelvezo, de a tulajdonos az Bozsi neni a tulajdoni lapon. Na kie a lakas a valosagban? Ki donti el, hogy kit mikor hivsz meg hazibuliba? Bizony csak te. A svedek a Bozsineni. Ez persze nem jelenti azt hogy direkt legyel bunko Bozsi nenivel, mert igen, lehet hogy legkozelebb a masik lakasanak (potalkatresz) a haszonelvezeti jogat nem fogja neked gombokert eleadni, de attol meg tied a lakas a valosagban.