[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
sőt még szebb ha ilyen a pilóták képzésének bontása
(ezt a cikket megtaláltam, 2011, bocs a képminőségért:

17. oldal, interjú a reptérparancsnokkal:
http://www.honvedelem.hu/container/files/attachments/29892/2011_09_netre_oldalpar.pdf
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 645
9
38
ilyen bontás esetén milyen képzettségű pilőta marad itthon a balti országok feletti repkedés idejére?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
sőt még szebb ha ilyen a pilóták képzésének bontása
(ezt a cikket megtaláltam, 2011, bocs a képminőségért:

17. oldal, interjú a reptérparancsnokkal:
http://www.honvedelem.hu/container/files/attachments/29892/2011_09_netre_oldalpar.pdf

@GrGLy : És ebben a cikkben benne van a csoportok létrehozása is.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
<blockquote rel="dudi">GrGLy

@Terminator

Szerintem biztos van olyan pilóta, aki 100 óra felett repül, esetleg még az amcsik által előírt minimumot is lerepüli (főleg, hogy ha esetleg a NATO-feladatok vállalásához van ilyesmi követelmény - csak feltételezés) és biztosan van olyan pilóta is, akinek meg van az elméleti tudása a gépekhez, csak nincs akkora gyakorlata, mert jóval kevesebbet repül. Esetleg vannak tartalék Gripen pilóták is, akik mondjuk tényleg csak annyit repülnek, hogy ne felejtsék el a gépet, de szükség esetén rövid idő alatt feltornázható a gyakorlati tudásuk. Ez is csak egy feltételezés, teszem hozzá.

Valami ilyesmi lehet.

(Az előfordulhat hogy rosszul emlékszem és nem a hazai keszi adáshoz elég a 30 óra, hanem valaki a ki-/átképzés olyan időszakában van, amikor csak ennyi repidő jut. Esetleg 2010-2011-es adatokat vettek alapul. )
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
No, itt az egyik lehetséges válasz a 30 órára:
"Azokat a fiatalokat, akik itt álltak sorba, át tudjuk képezni a Gripenre. Vannak közöttük, akik már készültséget adnak és Svédországban is vannak kint fiatalok, akik hazatértük után itthon folytatják majd a Gripen-képzést. Tavasszal újabb csoport megy ki, és velük egészül majd ki az állomány. Összefésültük a kanadai képzést és a Gripen átképzést. Ez utóbbira akkor mehetnek, ha előtte fél év alatt minimum harminc órát repültek."
http://airbase.blog.hu/2013/11/26/emlekek_es_feladatok
Ugyanitt kiolvasható a sorokból, hogy pl. "Ugrik ezredes eddig 500 órát repült a Gripenen" aki "2006. július végén utazott ki a Gripen képzésre".
Hogy meddig tart a képzés azt nem tudom,de szerintem az átlag évi 80-100 óra lehet a jellemző érték.

Még 1 érdekesség: "Idén kevés olyan, földi célok elleni lövészetet hajtottunk végre itthon, ami ne lett volna egybekötve a szárazföldiek támogatásával. A repült órák harminc százalék feletti arányban erre lettek felhasználva." -lehet jönnek végre a GBU-k :)

Nos a szimes dologhoz:
"...Ugrik Csaba, aki az elmúlt évek szinte mindegyik szimulációs tréningjén részt vett korábban. A magyar pilóták szimulátorban eltöltött idejét beszámítják a repülési órákba, ami mindenképpen javítja az átlagukat. Igaz, a kötelezően teljesítendő óraszámnak mindössze negyven százaléka lehet csak a szimulációban eltöltött idő."-írja a nol Ugrikot idézve!!!
http://nol.hu/kulfold/cseh_vadaszok_lottek_le_a_magyar_gripen-pilotat

Szóval, azért ha "valahol olvastam"-t írok, akkor azt olvastam valahol....thnx
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
Még egy érdekesség,ha már linkelgetek:
"Én '97-ben tagja voltam annak a csoportnak, amely előválogatta a szóba jöhető vadászgépeket, repültem F-18-ast, Mirage-t, Gripent és F-16-ost. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy a Gripen ott van az elsők között"-mondja Kilián.Majd: "A Gripen feltételei voltak a legjobbak, és ez a gép százszázalékosan tudja teljesíteni a jelenlegi elvárásokat. Egyébként az F-18-asok voltak a legdrágábbak. "
http://magyarnarancs.hu/lelek/indit_kigurul_felszall_-_kilian_nandor_ezredes_vadaszpilota-70931

A "valahol olvastam" rovatba :D
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Ezredesi ranggal 7 és fél év alatt 500 óra az nem sok, és ha ennyire kiemelték, akkor valószínűleg neki van (egyik) legtöbb repült órája. Az 67 óra / év és ha ebbe a szimulátor is benne van, akkor siralmas a helyzet.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
Szerintem nem Ő repül a legtöbbet, mivel bázisparancsnok is a legtöbb repidőre nem neki van szüksége...A 10000 órát is szerintem (!) max. 18-20 pilóta hozhatta eddig össze, és nem úgy,hogy a kezdetektől már ennyi volt...szóval ez időben is egy eltolt dolog, aki kevesebb repórával van az lehet még nincs olyan rég a fülkében.
Amúgy igen, én is keveslem az időhöz képest a dolgot, a kérdés az, hogy maga a képzés mennyi időt vett ki a dologból és egyáltalán azonnal gépre került-e?!
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
20 pilótával számolva az fejenként 500 óra lenne, és erre még rájön a szimulátor. Ha 60-40 arányba nézzük, akkor 333 óra szimulált repülést jelent ez, ami már évente 111 "repült" óra lenne.
Remélem attól, hogy a repórákba beleszámít a szimulátoron eltöltött idő, attól még a lízingelt 32800 repóra az kizárólag a konkrét repülőkön történő repülést jelenti.
Nem tudjátok véletlenül, hogy hány szimulátor van? Mind a 14 gép együtt repülésének szimulálására is van lehetőség vagy van 1-2 szimulátor és azzal annyi? Lehet hivtalos időn kívül gyakorolni szimulátoron? Úgy, hogy az ne számítson bele a repórájba, de tapasztalatszerzésre meg rutinszerzésre részben jó.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
...ha jobban utánaolvas az ember, kanadában is egy év alatt 100 órát szedtek össze a pilótáink Hawk-on, majd L-159-en fél év alatt 45-öt!
"A Gripen vezetése és légi üzemeltetése igen gyorsan, körülbelül 15 repült óra alatt elsajátítható. A többi, körülbelül 65 óra során a harcászati eljárások begyakorlása történik levegő-levegő szerepkörben. " -írja az Aranysas egy korai száma itt:
http://www.aranysas.hu/cikk_griffmadarkronika_2.php

Ugyanitt egy mellékes érdekesség: "Csak egy érdekesség: egy vadászpilóta teljes képzési költsége napjainkban már meghaladja az egymilliárd forintot."

De a lényeg: "A hajózók évente minimálisan körülbelül nyolcvan óra repülési idővel rendelkeznek, amit igyekeznek időarányosan felhasználni."

És a saját kérdésemre s megkaptam a választ: "A hajózóknak vészhelyzeti eljárások és fegyveralkalmazás gyakorlására minden hónapban kötelező használniuk ezt a berendezést (mármint a szimulátort -arcas), de ha valakinek igénye van rá, akkor többször is igénybe veheti"

Ami pl. a gripenképzési időt jelenti az több mint egy év!
Lásd itt: http://www.haborumuveszete.hu/rovatok/fegyverek/repulok/gripen_060222/
Tehát a kiképzés alatt is egy év alatt 80 órát szednek össze!
Szerintem átlagban az évi 80 óra reális a mai szinten is...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
Kecskeméten egy szimulátor van, évente svédeknél lehet 4 plusz 4-en is akciózni...ez már benne van az újratárgyalt szerződésben :)
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Akkor végülis hogy számolják? Az egyik hír az, hogy a 32800 szerződésben levő órából lerepültek 10,000-et. Eddig ok. A másik hír meg azt mondja, hogy a szimulátorban töltött órák is beleszámítanak a repórákba, max 40%-ig. Most akkor a kurvadrága lízingelt repórák fogynak egy szteroidos playstation használata miatt is?
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
653
965
93
Joker

Szerintem félre érted ezt a 40-60%-ot. UgrikCsaba azt mondta: "a kötelezően teljesítendő óraszámnak mindössze negyven százaléka lehet csak a szimulációban eltöltött idő". Tehát a kötelezőnek nem a ténylegesnek. Azt kellene tudnunk mennyi a kötelező minimum, hogy ezt tudjuk mennyi órát jelent. Mondta azt is, hogy: "Összefésültük a kanadai képzést és a Gripen átképzést. Ez utóbbira akkor mehetnek, ha előtte fél év alatt minimum harminc órát repültek." Ezek alapján szerintem kb. 50-60-óra lehet a kötelező minimum. Tehát ennek a 40%-a lehet szimulátorban repült idő, ami 20-24 óra/év. Ha jól következtettem.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Én értettem, hogy max 40% lehet a szimulátorban. Nem is ez a rész az ami most érdekes. Hanem hogy vettek 32800 repórát és ebből elfogyott 10000. Ezek kurvadrága repórák. És a másik hírben meg az van, hogy repórának számít a szimulátorban eltöltött idő is egy bizonyos százalékig. Így pedig nem egyértelmű, hogy fogynak-e a méregdrága lízingelt repóráid a szimulátor használatával, mert az is repórának számít a leírtak alapján.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Akkor végülis hogy számolják? Most akkor a kurvadrága lízingelt repórák fogynak egy szteroidos playstation használata miatt is?

Szia joker
Ha egy harcigép kiképző-szimulátora szerinted "szteroidos playstation", akkor javaslom, próbálj kissé még bővebben ismerkedni a repüléstechnikával és a repülőgépek üzemeltetésével meg a pilótaképzéssel.
A szimulátornak pont az a lényege, (nem is biztos, hogy sokkal olcsóbban, mint a tényleges repidő-költség), hogy a méregdrága repülőgép és a hasonlóan drága pilóta tényleges veszélyeztetése nélkül lehet ritkán előforduló vészhelyzeti és harcászati eljárásokat gyakoroltatni a pilótákkal, sokszor és ismételten. Itt nyugodtan lehet mondani, hogy "Főhadnagy úr megoldotta ugyan a problémát, kár hogy már öt másodperccel korábban gépestől beleállt a földbe, úgyhogy jövő héten újra lehet próbálkozni, addig nincs repülés! Következő, százados úr...". Éles helyzetben ilyenkor jöhet az exkavátor a roncsokat kitúrni a földből (régebben volt ilyen a MiG-21/23-korszakban!), és még jó, ha nincs benne a pilóta is! Na, az lenne az igazi "kurvadrága" megoldás.
Üdv ML
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
A magyar Gripenek eddig összesítve ~10ezer órát repültek le a szerződésben levő 32800 órából. A szimulátorozás is benne van a szerződésben, de az nem a gépek repült idejébe számít bele, hanem a pilóta repült idejébe. Szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Tumpek

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
emel nem kell idegbajt kapni, arra már van dedikált ember a fórumon. Tudom mi a szimulátor lényege, meg azt is értem, hogy kevesebben halnak meg szimulátorban, mint vadászgépben, és az ezzel járó anyagi oldallal is tisztában vagyok.
A szimulátornak pont az a lényege, (nem is biztos, hogy sokkal olcsóbban, mint a tényleges repidő-költség)
- ez úgy hülyeség ahogy van, egy szimulátoros repóra nagyságrendekkel kevesebbe kell kerüljön, mint egy valódi vadászgépben eltöltött. Maga a szimulátor valószínűleg olcsóbb, mint a vadászgép, üzemanyag / energiafogyasztás sokkal kevesebb, karbantartási költségek egész más dimenzió, fenntartó szeméyzet jóval kevesebb. Mégis mitől kerülne majdnem annyiba a szimulátoros repóra, mint a valódi?!
Választ meg még mindig nem kaptam a kérdésemre, hogy a lízingelt repórák fogynak-e a szimulátorban eltöltött órákkal vagy abból legalább a hivatalossal, ha van nem hivatalos / önkéntes gyakorlásra is lehetőség. Az adminok meg idecsalhatnának egy pilótát a fórumra, hátha adna hasznos és nem titkos infókból 1-1 oldalnyi hozzászólást, amin elcsámcsoghatunk egy ideig.
 
2013. december 7.
934
4
18
235 darabot adtak már el, a svájci, brazil, és a tájföldi utórendelést nem számítva (csak a leszállított darabokat).
Nem hinném hogy "fennmaradásukért küzdenek". Az természetes hogy elbocsátanak 100 alaklmazottat, fluktuáció mndig van, pl a gyártás csökken jelenleg mert előbb fejleszteni kell az E/F változatot. Az EADS ebben az évben pl. több tízezer embert bocsátott el.

Drága lenne? Ha mi rosszul csináltuk (szerződésmódósítás felesleges és be nem fejezett képességnövelésért) az nem a gép hibája.