- Csigalassan repül a gép...szerinted célpontot hangsebesség felett fog keresgélni éjjellátóval a fején?
Ne haragudj, de láthatólag egészen mást képzelsz el és más a valóság. A pilóta CAS-nál soha nem a két szép szemével önállóan keresi a célt. Már Vietnamban sem úgy volt. Odalentről megjelölték neki a helyet füsttel legalább a referencia pontot vagy szóban megadták, hogy legalább hol keresse a két szép szemével, de nem önálló célkeresés volt.
- Tudja, hogy már ott van...ha csak nem süket a MANPAD team akkor bizony tudni fogják.
4 éve Szajolban mértem fel a bázistelepet. A 2 km-re levő Gripen, ami kb 500 méter magasan volt hangtalan volt, nem hallatszott. Ennek fényében szerintem gondold már ezt át. Még videó is van róla talán, mert éppen volt nálam fényképezőgép.
(Azt mai napig nem vágtam, hogy miért a bázistelep széle felett körözgetett.)
- A videón pár fokos látószög van...szerintem kb 30 fokos. Szerinted mennyi kéne?
Felszálló pályán videózó utasszállító kitölti úgy a képernyő tizedét. Ez alapján inkább 5-6 fokos, mert láttam már elég gépet életem során így és tudom, hogy mekkorák a két szép szememnek, aminek a FOV-ja 60 fok. Ezek a gépek 1 km-re sem voltak.
- A videón levő gépek talán 500 méteren sem voltak...szerintem meg jóval magasabban.
Tisztán látszott, hogy leszálltak a gépek (vajon miért is mindig azonos volt a repülés irány?)
30+ évet életem légifolyosó alatt. Elhiheted, hogy eléggé gyakorlott vagyok a repülési magasság megítélésében a látószög és gépméret alapján...
Aha..éjjel, éjellátóval a fején földközeli rácsapásnál. Ezt gondold át villámgyorsan..
- Melyik részét nem érted annak, hogy a pilóta CAS esetén kb. a HUD-on levő TD box-ot célozza meg? Az, hogy a TD box hogyan kerül oda, arra több módszer is van.
- Egyébként meg mi zárja ki azt, hogy NVG-vel gyorsan repülj...? Az égvilágon semmi. Az NVG lényege pont az, hogy robotpilóta és TFR nélkül is vezethet lehet a géppel éjszaka repülni úgy, hogy nem mész neki semminek. Elég sok pilótával beszélgettem már arról, hogy az NVG-t mire és hogyan használják.
Erről beszéltem...ez volt a kérdés...minek gyakorolnak olyat amire - nagyon remélem - soha nem fog sor kerülni?
Ja értem. Bár érteném, hogy akkor a B-1-esek miért gyakorolták a nukleáris csapásmérést és mindenki más, amiknek
egyetlen feladata volt a hh alatt. Azért gyakorolják, mert nincs bomba. Sajnos ez a "kínunkban" esete. Mk bombákat kellene hajigálni.
A lézer és a GPS koordináta csak arra elég hogy megtalálja a célpontot. Ha megtalálta akkor pozitív módon azonosítania kell 100%-os biztonsággal. Ez a pilóta szemével fog történni. Maradjunk a Toyota célpontnál..Ahhoz hogy egy terepjárót felismerjen, ellenségként azonosítson max. 5-6000 lábra le kell mennie. Ezt nem lehet FL30-ról megcsinálni és nem is egy szempillantás az egész. Ha valamit elnéz akkor vagy nekimegy a földnek vagy öngólt lő.
A TGP szerinted mire való? A pilóta szeménél hányszor is jobb? Akár FL30-ről is megtehetné - azért már korlátokkal - , de elég lesz a FL12 8 km-ről. A MANPAD-os meg legfeljebb az öklét rázogathatja, már ha egyáltalán látná a gépet, mert nem látja.
Basszus, a svédországi lövészetről volt TGP felvétel. Ez alapján te tényleg azt hiszed, hogy nem az MFD TGP képernyőn, hanem a két szép szemével a kabinból kinézve van VID? Uh...
HPersze azt is feltételezhetjük hogy a Toyotás harcosok inkább megadják magukat, de mi van ha mégse.
Mi van ha azt a négy darab (? ha jól tudom annyi van?) TGP-t nem tudják egyszerre mind a 14 Gripenre felakasztani. Akkor marad a pilóta szeme.
Mi van ha mégis csak van éjjellátója a buckalakóknak és felnéznek vele az égre?
stb..stb..
szerintem nem jó ötlet abból kiindulni hogy majd az ellenség is olyan szarul felszerelt mit mi.
TGP nélkül nincs éjszakai CAS képesség. Ez fel sem tűnt eddig...? Ha meg jenkit kérdezel, akkor
már nappal sem... 2018 és nem 1988-at írunk.
Ne haragudj rudi, de ezt most nagyon rosszul látod, orbitális dolgokat nézel be egymás után. Olyas féle metódust képzelsz el, ami régen túlhaladott. A TGP, SAR radar, data link és JTAC felszereléssel ma a Gripen tud olyat, hogy nincs semmiféle körözgetés. Megkapja a koordinátát, odacsap és lelép.
Álljunk meg. Te sajnálod a Gripeneinktől az éjszakai gépágyús éleslövészetet, mert kevés a TGP. Igen, irreálisan kevés a TGP, ahogy az AMRAAM is, ahogy a gépek darabszáma is, pilótáról, műszakiról nem is beszélve. Sidewinder már nincs is.
Ennyi erővel keszit se kéne adni.
Mert elárulom, egyszerre nem lehet mind a 14 gépünket felfegyverezni ugyanúgy, illetve reguláris haderő ellen ha mind a 14 gépet emeljük valamilyen függesztménnyel, akkor a második körre (ha lenne ilyen) már csak pótossal mennének a gépek.
Felesleges azon kiakadni, hogy csak 4 TGP van, mert másból sincs nagy készlet.
Majd akkor szólj, ha 48 gépünk lesz gépenként nyolc javadalmazásnyi teljes fegyverzettel, két váltásnyi hajózó és műszaki állománnyal. Kb ez kell ahhoz, hogy a toyotás harcosoknál komolyabb haderő ellen is érdemben bevethető legyen a Gripen flotta.
Azt pedig feletsd el, hogy éjszaka a pilóta a szemével keres földi célokat. A Szuhojok is RSzBN-el repültek éjszakai bombavetéshez Nagyivánra Taszárról, hogy eltalálják a messzire ellátszó égő gázolajos hordókból kirakott jókora célzónát.
Irreálisan kevés? Miért? Itt tényleg azt hiszik egyesek, hogy minden USAF F-16-hoz van Sniper konténer? A 14 gépnél a feladatkör megosztása miatt eleve nem reális az, hogy minden gépre jusson TGP. Vagy csak azért jusson minden gépre, hogy jó időben VID képes legyen ASF feladatkörben a gép? Azért ez luxus...
14 gépre van 5 vagy 6 db TGP. Kb. ez a realitás. Az USAF-nál azért magasabb ez az arány, mert vannak szinte tisztán AG/SEAD feladatkörű F-16 századok és F-15-höz meg nagyon sokáig úgy gondolták, hogy IRST sem kell.