Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Mi van ha azt a négy darab (? ha jól tudom annyi van?) TGP-t nem tudják egyszerre mind a 14 Gripenre felakasztani. Akkor marad a pilóta szeme.
Majd akkor szólj, ha 48 gépünk lesz gépenként nyolc javadalmazásnyi teljes fegyverzettel, két váltásnyi hajózó és műszaki állománnyal
Ne haragudj, de láthatólag egészen mást képzelsz el és más a valóság. A pilóta CAS-nál soha nem a két szép szemével önállóan keresi a célt. Már Vietnamban sem úgy volt. Odalentről megjelölték neki a helyet füsttel legalább a referencia pontot vagy szóban megadták, hogy legalább hol keresse a két szép szemével, de nem önálló célkeresés volt.- Csigalassan repül a gép...szerinted célpontot hangsebesség felett fog keresgélni éjjellátóval a fején?
4 éve Szajolban mértem fel a bázistelepet. A 2 km-re levő Gripen, ami kb 500 méter magasan volt hangtalan volt, nem hallatszott. Ennek fényében szerintem gondold már ezt át. Még videó is van róla talán, mert éppen volt nálam fényképezőgép.- Tudja, hogy már ott van...ha csak nem süket a MANPAD team akkor bizony tudni fogják.
Felszálló pályán videózó utasszállító kitölti úgy a képernyő tizedét. Ez alapján inkább 5-6 fokos, mert láttam már elég gépet életem során így és tudom, hogy mekkorák a két szép szememnek, aminek a FOV-ja 60 fok. Ezek a gépek 1 km-re sem voltak.- A videón pár fokos látószög van...szerintem kb 30 fokos. Szerinted mennyi kéne?
Tisztán látszott, hogy leszálltak a gépek (vajon miért is mindig azonos volt a repülés irány?)- A videón levő gépek talán 500 méteren sem voltak...szerintem meg jóval magasabban.
Aha..éjjel, éjellátóval a fején földközeli rácsapásnál. Ezt gondold át villámgyorsan..
Ja értem. Bár érteném, hogy akkor a B-1-esek miért gyakorolták a nukleáris csapásmérést és mindenki más, amiknek egyetlen feladata volt a hh alatt. Azért gyakorolják, mert nincs bomba. Sajnos ez a "kínunkban" esete. Mk bombákat kellene hajigálni.Erről beszéltem...ez volt a kérdés...minek gyakorolnak olyat amire - nagyon remélem - soha nem fog sor kerülni?
A TGP szerinted mire való? A pilóta szeménél hányszor is jobb? Akár FL30-ről is megtehetné - azért már korlátokkal - , de elég lesz a FL12 8 km-ről. A MANPAD-os meg legfeljebb az öklét rázogathatja, már ha egyáltalán látná a gépet, mert nem látja.A lézer és a GPS koordináta csak arra elég hogy megtalálja a célpontot. Ha megtalálta akkor pozitív módon azonosítania kell 100%-os biztonsággal. Ez a pilóta szemével fog történni. Maradjunk a Toyota célpontnál..Ahhoz hogy egy terepjárót felismerjen, ellenségként azonosítson max. 5-6000 lábra le kell mennie. Ezt nem lehet FL30-ról megcsinálni és nem is egy szempillantás az egész. Ha valamit elnéz akkor vagy nekimegy a földnek vagy öngólt lő.
HPersze azt is feltételezhetjük hogy a Toyotás harcosok inkább megadják magukat, de mi van ha mégse.
Mi van ha azt a négy darab (? ha jól tudom annyi van?) TGP-t nem tudják egyszerre mind a 14 Gripenre felakasztani. Akkor marad a pilóta szeme.
Mi van ha mégis csak van éjjellátója a buckalakóknak és felnéznek vele az égre?
stb..stb..
szerintem nem jó ötlet abból kiindulni hogy majd az ellenség is olyan szarul felszerelt mit mi.
Irreálisan kevés? Miért? Itt tényleg azt hiszik egyesek, hogy minden USAF F-16-hoz van Sniper konténer? A 14 gépnél a feladatkör megosztása miatt eleve nem reális az, hogy minden gépre jusson TGP. Vagy csak azért jusson minden gépre, hogy jó időben VID képes legyen ASF feladatkörben a gép? Azért ez luxus...Álljunk meg. Te sajnálod a Gripeneinktől az éjszakai gépágyús éleslövészetet, mert kevés a TGP. Igen, irreálisan kevés a TGP, ahogy az AMRAAM is, ahogy a gépek darabszáma is, pilótáról, műszakiról nem is beszélve. Sidewinder már nincs is.
Ennyi erővel keszit se kéne adni.
Mert elárulom, egyszerre nem lehet mind a 14 gépünket felfegyverezni ugyanúgy, illetve reguláris haderő ellen ha mind a 14 gépet emeljük valamilyen függesztménnyel, akkor a második körre (ha lenne ilyen) már csak pótossal mennének a gépek.
Felesleges azon kiakadni, hogy csak 4 TGP van, mert másból sincs nagy készlet.
Majd akkor szólj, ha 48 gépünk lesz gépenként nyolc javadalmazásnyi teljes fegyverzettel, két váltásnyi hajózó és műszaki állománnyal. Kb ez kell ahhoz, hogy a toyotás harcosoknál komolyabb haderő ellen is érdemben bevethető legyen a Gripen flotta.
Azt pedig feletsd el, hogy éjszaka a pilóta a szemével keres földi célokat. A Szuhojok is RSzBN-el repültek éjszakai bombavetéshez Nagyivánra Taszárról, hogy eltalálják a messzire ellátszó égő gázolajos hordókból kirakott jókora célzónát.
14 gépre van 5 vagy 6 db TGP. Kb. ez a realitás. Az USAF-nál azért magasabb ez az arány, mert vannak szinte tisztán AG/SEAD feladatkörű F-16 századok és F-15-höz meg nagyon sokáig úgy gondolták, hogy IRST sem kell.
Szerk:Nem csak 4?
5 db van.
Azt pedig feletsd el, hogy éjszaka a pilóta a szemével keres földi célokat.
Tehát…Basszus, a svédországi lövészetről volt TGP felvétel. Ez alapján te tényleg azt hiszed, hogy nem az MFD TGP képernyőn, hanem a két szép szemével a kabinból kinézve van VID?
Csak hogy értsd mekkora butaságot írtál pl olvasd el ezt a baleseti zárójegyzőkönyvet (milyen amikor sikerül alaposan elb..ni egy éjszakai gépágyús lövészetet...)Azt pedig feletsd el, hogy éjszaka a pilóta a szemével keres földi célokat.
Most akkor ki írt butaságot?Csak hogy értsd mekkora butaságot írtál pl olvasd el ezt a baleseti zárójegyzőkönyvet (milyen amikor sikerül alaposan elb..ni egy éjszakai gépágyús lövészetet...)
Ha nem szeretsz sokat olvasni kezd innen 18.oldal: "...After the MIP acknowledged and read back the coordinates to MJ1, the MIP confirmed with MJ1 that he was “tally target,” (which meant he was able to see the intended target through his NVGs)…"
Érdemes végigolvasni. pontosan leírja az éjszakai gépágyús lövészet mikéntjét. A lényeg a TGP-vel keresgélnek , a végén a HUN-on keresztül céloznak és lőnek.
A link arról szólt, hogy a TGP felbontását mutassa. Lazán azonosítás vele egy technikcalt 10 km távolságból is, ahol nem hall semmit a MANPAD operátor és nem is lát téged. Te meg a célpontot igen.Tehát…
Néhány alap dolog:
A Svédországi videón egyetlen olyan pillanat sincs ami TGP-n keresztül készült AG gépágyú lövészetet mutat;
Ez ebben a formában nem pontos. Autonóm célkeresésre nem alkalmas. Ha kb. 400x400 méteres területet megadnak neki, akkor gyorsan megtalálja a célt a pilóta.A TGP arra való hogy megkeressék vele a célpontot, azonosítsák, kövessék esetleg megjelöljék lézerrel és célravezessenek lézer vezérlésű fegyvereket.
Igen. És....?A TGP képe álltalában a pilcsi jobb térde fölött lévő MFD-n jelenik meg. Ahhoz hogy a fenti funkciókat ellássa a pilcsinek le kell néznie a kabinba a kijelzőre.
És ezt honnan veszed? Eddig minden általam ismert gép esetén a lockolt cél esetén a HUD-t TD megjelenik TGP vagy SAR radar mód befogásnál is.A TGP nem ad fel céljelet a HUD-ra, viszont A-G gépágyús lövészetnél a HUD-on kersztül kell célozni GUN-CCIP vagy MAN üzemmódban.
Igen. És? A gépágyú marker is oda van vetítve, nappal is így céloz. Akkor meg...?Tehát a pilcsi ha éjszaka megkeresheti és azonosíthatja a célpontot TGP-vel (és NEM, ez nem áthúzásból fog történni...keresgélni kell) de a végén amikor ráfordul a célra fel kell hogy nézzen a HUD-ra.
Nem, nem kell. Mozgó célt a SAR módban követi vagy TGP és van TD box, álló cél esetén is HUD-ra lehet vetíteni a célkoordinátát. Baszus a 20+ éves Block 50 tudta ezt, nemhogy a Gripen.A fején az éjjellátóval a két szép szemével a HUD-on keresztül IS meg kell találnia célpontot. Utána úgy manőverezik hogy a HUD-on a markert fedésbe hozza a céllal és tüzel.
Akkor szerinted hogy a a lópikulába lőttek az éjszakai lövészeten...?Kurvára nem fog TGP-n keresztül földi célra gépágyúval lőni. Símán nekimenne a földnek ha befelé a kabinba nézne és nem kifelé…
Meglol, velem és Allesmorral értesz egyet. Probléma meg sehol.Csak hogy értsd mekkora butaságot írtál pl olvasd el ezt a baleseti zárójegyzőkönyvet (milyen amikor sikerül alaposan elb..ni egy éjszakai gépágyús lövészetet...)
Ha nem szeretsz sokat olvasni kezd innen 18.oldal: "...After the MIP acknowledged and read back the coordinates to MJ1, the MIP confirmed with MJ1 that he was “tally target,” (which meant he was able to see the intended target through his NVGs)…"
Érdemes végigolvasni. pontosan leírja az éjszakai gépágyús lövészet mikéntjét. A lényeg a TGP-vel keresgélnek , a végén a HUN-on keresztül céloznak és lőnek.
Mi akadályozua meg abban a Gripent,hogy arra a képernyőre rakja a HUD képét amin a TPG képe is van?Mert így nem kell egy pillanatra sem ránézni a HUD-ra hisz ott van a képe a azon a képernyőn amint a TPG képe van.
Ami pedig a CAS módszereket illeti.A CAS-hez nem csak JTAC kell hanem CAS-re kiképzett pilóta is.Ami azt is jelenti többek közt,hogy a JTAC szóbeli helymeghatározása alapján azonnal megtalálja azt a célt amit kell.Nem véletlen nem adhat minden pilóta CAS-t csak az aki ki van rá képezve.
Én úgy tudom, hogy nem képes rá. Kérdeztem pilótákat anno a Block 40/42-vel összevetésként. A Block 40/42-őn is csak a FLIR képét vetíthették ki, a LANTIRN TGP-ét nem.A Gripen nem képes a TPG-k képét a HUD-ra vetíteni?
Én úgy tudom, hogy nem képes rá. Kérdeztem pilótákat anno a Block 40/42-vel összevetésként.
Ez viszont a jövő lehet.
https://saab.com/air/avionics-systems/avionics-equipment/aviguide-aircraft/
Az, hogy az utóbbinak semmi értelme nem lenne.Nem tudja sem a HUD-ra vetítenu a TGP képét sem a HUD-ot megjeleníteni az egyik képernyőn amin a TGP-képe is van?Az előbbit még el lehet fogadni na de az utóbbira milyen logikus magyarázat van?
Az, hogy az utóbbinak semmi értelme nem lenne.
Képszerkesztővel heggesszél rá egy Gripen méretű képernyőre HUD-ot és a TGP összes infóját. Rohadt zavaró lesz.Szerntem igen.Élyszaka keresel valamit a TGP-vel(nyilván nem vaktában) és ha ott a HUD képe is akkor nem kell felpillantanod a HUD-ra így könnyebb vezetni a gépet meg nézni a mi a TGP-lát mintha mindig fel kellene pillantanod.