[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Hetvegen volt szombathelyi repnap, gripen is volt, bemutatozott, lang is volt. Film is van rola. Telefonon most nem keresgetem, de akit erdekel rakereshet..
 
Érdekesség, @molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
Gripen-War-and-Peace-switch.jpg

A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
 
Érdekesség, @molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
Gripen-War-and-Peace-switch.jpg

A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
Ennyire nem ismerem rendszerszinten az adott gépeket. Minden gépben lehetőség van a békeidős limitek túllépésére sokszor még kapcsoló nélkül is. A Super Hornetnél emlékeim szerint simán csak adott erő felett kell a botot húzni. Nagyon nagy erő felett.

Ezen felül a 12G-nek sok értelme nincs. Még tengerszinten is ezt 1 sec tranzienssel tartva is olyan lassulása lesz a gépnek, hogy ehaj még AS konfigban pótos nélkül is.
Az, hogy a sárkány kibírja, az egy dolog. De, hogy a gépen levő nehezebb függesztmények és pilonok is, ott vannak kétségeim.

Eleve kérdéses az, hogy milyen magasságon és sebességen tudná a 12G-t akár csak átmenetileg is előállítani. Emiatt jelentősége az én szememben semmi. Közepes magasságon is ASF konfigban az 4-5G-s kitartrott manőver a realitás, ha M0.9 táján maradsz. Ha beletépsz 7-8G-be pillanatok alatt elkopik a sebesség.

Lásd a már sokszor linkelt F-16CJ supplementet vagy az F-14 P-E görbéket is.

Ezen felül az is meg kell érteni, hogy a G terhelés kétféle módon jön és hat a gépre. Amikor a pilóta elkezdi fordulóba vinni a gépet, akkor azt a súlypontja körül forgatja adott állásszögbe, majd ezt állandó szögeb. fordulóban megállítja. Tehát az elején a gép saját körül forgásából érez a pilóta gyorsulást a végén már csak az elemi pont gyorsulását érzi kvázi a több száz vagy km nagyságrendű forduló sugárral. És persze van a kettő közötti tranziens.

A 12G sasznosan ennek a tranziens összegnek a kiterjesztéséről szólhat.

A Gripenen tudtommal több gyorsulásmérő van, és a gép tömegétől (loadout üzemanyag eloszlás) dinamikusan számolja a limitet, hogy meddig lehet húzni a gépet és földön a diagnosztika jelzi, hogy melyik gyorsulásmérő jelzett limitet.
 
Érdekesség, @molnibalage Te hallottál ilyesmiről:
Gripen-War-and-Peace-switch.jpg

A WAR beállítás állítólag 30% -kal növeli a Gripen teljesítményét, lehetővé téve a manővereket +12 G-ig.
https://www.aereo.jor.br/2019/09/25/qual-e-a-funcao-da-chave-war-peace-no-painel-do-gripen/
Már az ősrégi MiG-21-ben is volt ilyen kapcsoló ami éles háborús helyzetben plusz teljesítményre serkentette a hajtóművet, csak abban nem a kabinban volt, hanem a törzsben, így azt a műszakiaknak kellett adott esetben átkapcsolni (békeidőben a lekorlátozott teljesítménnyel növelték a hajtómű élettartamát). Nemcsak a túlterhelésre lehet hatással (sőt, szerintem nem is ez az elsőrendű cél, 1-2 s-nál hosszabban úgysem sok pilóta bírná a 12G túlterhelést), de hirtelen belerántva a botkormányba jobb lesz a gép irányváltoztatási képessége, lassabban kopik el a sebesség, javul a gyorsulása és emelkedőképessége, és növekedhet az engedélyezett állásszög, ezek alapból segítik elő a légiharc sikeres megvívását vagy a gép ellen indított rakéta elkerülését.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez a sátor-hangár már régóta ott áll, már a kezdetekkor sem volt rendben minden körülötte...a gépeket viszont nem itt, hanem a rendes hangárban szerelik.