1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. Anti

    Anti Well-Known Member

    Hány darabtól kezdődne a légierő?
     
    borisz likes this.
  2. antigonosz

    antigonosz Well-Known Member

    Gripenekrol volt szo.
     
  3. rudi

    rudi Well-Known Member

    Először ki kéne találni hogyan akarunk harcolni és utána lehetne arról beszélni hogy ehhez milyen és mennyi repülőre lenne szükség.
    Mindenesetre tuti hogy több mint egy kurta századra..
     
  4. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szerintem nem kéne feltalálni a melegvizet. Értem én, hogy sok okos agytröszt mindig megpróbálja a sz*rból erénykovácsolás ócska mutatványát, de egy légierő az magasabbegységekből áll, ezredekből. A mi országunk esetében a külpolitikai helyzettől teljesen függetlenül legalább kettőből. Ez az a fokú mennyiségi redundancia, ami minimum elvárható egy operatív szervezetnél és az egyes elemeire vetítve (humán és technikai egység kiadások) ekkortól beszélhetünk költséghatákonyságról.

    Jelenleg a 14 Gripen/egyetlen harcászati repülő század úgy néz ki, hogy egyetlen bázison ezt a csekély mennyiséget egy 1000 fős stáb szolgálja ki, ahol egyetlen gép kiesése 7 százalékos veszteség, az egy időben időszakos javításon maximalizálható gépek kiesése pedig közel 30%-os hiányt jelenthet.
    Minderre a közel ezer főre olyan alacsony a hajózó és műszaki állomány nagysága, hogy egy-egy 1-5 fő közöttire tehető alkalmi elvándorlási hullám már a mindennapi működésben jelent kihívást és ez már közvetlen nemzetbiztonsági kockázat. A pótlásukra fordítható összeg a lehetségesen meghírdethető létszámokra pedig folyton a rentábilitás határán mozog.
    Tehát a légierő, mint olyan nem az a hely, ahol a "kis pénz - kis foci" elv alakalmazható, mivel az egyes költségek nagysága fix. A rá dolgozó háttérszervezetek (adminisztratív, beszállítói/logisztikai, kiszolgáló és örző-védő) nagysága lényegében az operatív állománytól független. És még ott van a magát kézzel-lábbal védő, sajnos elmaradhatatlan vízfej is.

    Példaként, a Wizzairnek kell 2-3 pilóta, ezeket a Gripen-es állományból (is) tervezik átcsábítani. 20 fős vadász hajózó állomány esetében az elvándorlás hatása sokkal nagyobb, mint 100 ember esetében, miközben a Wizzair-nek nem fog kelleni csak azért 10-15 ember, mert több pilóta van a légierőben.
    Ugyanez igaz a földi kiszolgáló állomány kontra Mercedes gyár relációra is.

    Lássuk be, túl régóta zajlik ez a technikailag egyszázados légierő (a MiG-29-eseknél is 2003-ban csökkentették le a darabszámot 14-re, mellettük csak a fogyatkozó Albatros-ok voltak), miközben " egy újszülöttnek minden vicc új".
    A 2000 augusztusi pápai reptérbezárás óta eltelt közel két évtized alatt felnőtt egy olyan generáció (nem feltétlenül korban, csak szimplán érdeklődést illetően is), akinek már az is kérdés, hogy hány darabtól kezdődik egyátalán egy légierő?
     
    Nagy Csaba, Loken, alfa74 and 9 others like this.
  5. Pocok75

    Pocok75 Well-Known Member

    Nem légtér védelemre, hanem légi rendészetre vannak ott hivatalosan azt hiszem. Az meg nem ugyan az asszem.
     
    Loken, KoviUbi and Celebra like this.
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    Csak remélni merem hogy ezt nem az én hozzászólásomra értetted...
     
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A témára értettem, meg a helyzetre, ahogy az kezelve van. Mégcsak nem is mondtam neked ellent.
     
  8. rudi

    rudi Well-Known Member

    Akkor sorry
     
  9. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    Szerintem a Honvédség legnagyobb megtartó ereje abban rejlik, hogy (tudtommal) a hajózóknak nincsenek civil papírjaik. Azokat saját zsebből, szabadidőben kell megszerezniük. Nem egyszerű és olcsó mulatság, még ha a képzésekbe be is számít a hatóság valamennyit a korábbi tapasztalatokból.
     
  10. imike

    imike Well-Known Member

    És akik az új Airbus A319-eseket repülik a légierőben?
     
  11. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

    Szerintem(!) nekik sincs. Beszéltem Ancsáról leszerelt pilótával, ő saját zsebből csinálta a civil papírjait.
     
    fedett_mókus likes this.
  12. kamm

    kamm Well-Known Member

    Hat mondjuk az a 100-110 gep, ami a nyolcvanas evekben volt, az jo viszonyitasi pont mennyiseget tekintve (mert sajna tobbseguk MiG-21 volt...)
     
  13. kamm

    kamm Well-Known Member

    Ugyanaz, meg kis is hangsulyozzak: "The Baltic air-policing mission is a NATO air defence Quick Reaction Alert (QRA) in order to guard the airspace over the three Baltic states of Estonia, Latvia and Lithuania."
    "Within the Alliance, preserving airspace integrity is conducted as a collective task jointly and collectively using fighter aircraft for Air Policing. Air policing is a purely defensive mission."
     
  14. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ez meg megint olyan, hogy 1:1-es arányt elvárni két generációval újabbtól nevetséges. Ez kb. olyan, mintha az mondanád, hogy az USAF elégtelen, mert anno a II. vh csúcsán mennyi gépe volt az USAAF-nak és mennyi van ma ahhoz képest.

    Csak a mai eszközökkel egy ezrednyi F-15E hetek alatt elvégezné azt a munkát, ami években telt több ezer B-17/24-nek. Mert nem szőnyegbombáznak, hanem odamegy 1 db F-15 és ledob 4-6 db JDAM-et, ami szétkapja az adott üzem kritikus részeit. És ezt minden nap megcsinálná, amíg van bomba és nem napi 1-2-3 célt támadnának.

    A képességek növekedése miatt egész egyszerűen semmiféle értelme és realitása nincs annak, hogy ennyi gépe legyen egy 10 milliós országnak ilyen gazdasági erővel. Semmilyen szempontból. Egy 28 gépes légierő is brutálisan erős lenne. A hh újabb sötét időszakában volt a kőgazdag Hollandiának 100 db körüli F-16A-ja. Nekünk meg 100 db szutyok MiG-21PF/MF/Bisz. Az a maroknyi MiG-23MF labdába nem rúgott. A 100 db szutyok gép lecserélése 28 db MiG-29-esre reális lett volna, ha nem rohad szét a flotta. Az egy századnyi 21bisz AP-re meg elég. Vagy LanceR szerű korszerűsítéssel az lehetett volna az olcsójános csapásmérő a 29-es mellett.

    De nem, inkább a magyaros virtus és fillérbaszás ment cirka 20 évig. Meg a szar kozmetikázása a repnapokon demózással.
     
    alfa74, fishbed, Nagy Csaba and 2 others like this.
  15. borisz

    borisz Well-Known Member

    A két MiG-29 század, korszerűsített Szuhojokkal. 8)
     
    alfa74 and vilmoci like this.
  16. fedett_mókus

    fedett_mókus Well-Known Member

    ezt most mire értetted ? nem értem ezzel mit szerettél volna most mondani , annyi kéne vagy annyi volt(??) vagy mit pontosan?
     
  17. blogen

    blogen Well-Known Member

    Ott voltak a szuhojok, fegyverzettel, képességekkel! Azokat kellett volna megtartani addig, amíg a 29ek kapnak egy izraeli modernizációt pgm-el. Aztán csak 28 mig kellett volna nagyjából mostanáig, amikor gondolkodhatnánk azon, hogy Gripen vagy Lightning váltsa e őket egy 2015-2025 kiválasztási és rendszeresítési időben.
     
  18. Loken

    Loken Well-Known Member

  19. imike

    imike Well-Known Member

    A csődbement 10 milliós Görögország légiereje:

    153 db F-16
    40 db Mirage 2000
    28 db AH-64
    30 db CH-47
    20 db NH-90
    70 db OH-58
    125 db egyébb Bell helicopter
    És még vagy 200 egyéb gép, pl.: 45 db T-6 Texan II, 12 db C-130, 8 db C-27

    A szárazföldi páncélos erők és a légvédelem is hasonlóan durvák.
     
    alfa74 likes this.
  20. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ja, és a görög gazdasági mutatók? Ha neked az a mérce, hogy egy 18-25%-os munkanélküliséggel bíró ország eltart ekkora haderőt, akkor hajrá. Meg lehet ezt is célozni. A fiatalok meg lépnek le a búsba.

    A hadrafoghatóság meg nem látszik a fenti listában.

    Papíron volt 28 db MiG-29-es 1999-ben. A valóság meg ennek úgy a fele sem volt.
     
    alfa74, Nagy Csaba and blogen like this.

Ezen oldal megosztása