[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.

Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
A használt szárnyak mindenképpen, hiszen a levegőben ezek "tartják" a gép súlyát. A rakéták felfüggesztése szerintem csak minimálisan befolyásoló tényező, hiszen a mi gépeink ritka kivételektől eltekintve rakétával csak készültségi riasztáskor repülnek. Néhány komolyabb túlterhelésű manőver, hirtelen belerántás légiharc-gyakorlat közben, vagy durva leszállás sokkal jobban veszélyezteti, csökkentheti a gép élettartamát (ezek a manőverek okozzák az élettartamot csökkentő/befolyásoló repedések megjelenését a fő bekötési, teherviselő csomópontoknál).
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Hej, nem en hoztam fel a civilek leepiteset, en csak arra hirtam valasznak a masik oldal szelsoseget, ami sokkal rosszabb opcio lenne, erted...



Ehhez nem tudok hozzaszolni, en ezt az egesz SMS dolgot nem ertem... korabban bejelentettek, amikor baromi hangos szovjet gepek szalldostak el a varos kulonbozo, nem szokasos utvonalba eso reszei felett esetleg? Ketlem (es nem a mobilok hianya miatt, hanem mert kuss volt mindenkinek.)
Viszont panaszkodni szabad, attol is szabadsag a szabadsag. :)

Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and emel

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
Így van bizony, ezt már el is felejtettem hozzátenni a nagy rohanás közepette. Szóval nagyon valószínű hogy előbb fogja a Gripenjeinket a rozsda kikezdeni mint hogy kifogyna belőlük az engedélyezett repóra - csak ez sokkal tovább fog tartani mint a MiG-29-ek esetében!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
Engem a vasárnap reggeli hajtóművezés zavart akkoriban, az volt az ébresztő.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 818
14 343
113
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
 
M

molnibalage

Guest
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
648
947
93
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
Úgy tudom, hogy csak az AIM-9L-nél van ez a probléma. Ha mi is 9M-et vettünk volna mint a csehek, akkor mehetne szárny alá nálunk is. Az már önellátó hűtési szempontból.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 818
14 343
113
Amiért felvetettem az az, hogy a szárnyvégi siderwinderek az okai a szárnyak idő előtti elhasználódásának.
Egy negyedannyi tömegű rakéta nem amortizálná őket.
Az korábban betett cikk szerint a rolleronok felelősek ezért.
https://military-technology.blog.hu..._gripen_repulogepek_modernizacios_lehetosegei
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.

Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.