[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.

Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
A használt szárnyak mindenképpen, hiszen a levegőben ezek "tartják" a gép súlyát. A rakéták felfüggesztése szerintem csak minimálisan befolyásoló tényező, hiszen a mi gépeink ritka kivételektől eltekintve rakétával csak készültségi riasztáskor repülnek. Néhány komolyabb túlterhelésű manőver, hirtelen belerántás légiharc-gyakorlat közben, vagy durva leszállás sokkal jobban veszélyezteti, csökkentheti a gép élettartamát (ezek a manőverek okozzák az élettartamot csökkentő/befolyásoló repedések megjelenését a fő bekötési, teherviselő csomópontoknál).
 
T

Törölt tag

Guest
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Hej, nem en hoztam fel a civilek leepiteset, en csak arra hirtam valasznak a masik oldal szelsoseget, ami sokkal rosszabb opcio lenne, erted...



Ehhez nem tudok hozzaszolni, en ezt az egesz SMS dolgot nem ertem... korabban bejelentettek, amikor baromi hangos szovjet gepek szalldostak el a varos kulonbozo, nem szokasos utvonalba eso reszei felett esetleg? Ketlem (es nem a mobilok hianya miatt, hanem mert kuss volt mindenkinek.)
Viszont panaszkodni szabad, attol is szabadsag a szabadsag. :)

Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and emel

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
Így van bizony, ezt már el is felejtettem hozzátenni a nagy rohanás közepette. Szóval nagyon valószínű hogy előbb fogja a Gripenjeinket a rozsda kikezdeni mint hogy kifogyna belőlük az engedélyezett repóra - csak ez sokkal tovább fog tartani mint a MiG-29-ek esetében!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
Engem a vasárnap reggeli hajtóművezés zavart akkoriban, az volt az ébresztő.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 199
15 619
113
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
 
M

molnibalage

Guest
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.
 
T

Törölt tag

Guest
úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
674
1 040
93
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
Úgy tudom, hogy csak az AIM-9L-nél van ez a probléma. Ha mi is 9M-et vettünk volna mint a csehek, akkor mehetne szárny alá nálunk is. Az már önellátó hűtési szempontból.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 199
15 619
113
Amiért felvetettem az az, hogy a szárnyvégi siderwinderek az okai a szárnyak idő előtti elhasználódásának.
Egy negyedannyi tömegű rakéta nem amortizálná őket.
Az korábban betett cikk szerint a rolleronok felelősek ezért.
https://military-technology.blog.hu..._gripen_repulogepek_modernizacios_lehetosegei
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.

Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 658
84 134
113
"Íme a legfiatalabb ifjú titánunk, Kubovics Balázs főhadnagy Gripen pilóta, aki 2016-ban kezdte el a kanadai NFTC programot és már itt üdvözölhetjük nálunk, Kecskeméten..."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.