[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

C/D törzsre kaptak használt A/B szárnyakat, biztos nem ugyanaz az élettartama.

Hat, amelyik hasznalt volt, annak egeszen biztosan, de a tobbit azert rendesen osszeraktak, nem ketelkedem a svedek minosegeben... igazabol mindegy, mert gondolom a 25-26. evuk korul ugyis jonnie kellene az uj szazadnak (E/F), akkor az ezekre eso terheles is csokkenni fog, gondolom.
 
Amennyire jól tudom beszokták jelenteni. Még a csapból is az folyik, ha a Gripen -ek felszállnak. Egyébként komoly, hogy alternatívának a "katonák irányítanak" jön fel? Azért a "katonai huntáknak" Magyarországon nincsenek egyáltalán hagyományai valamint azzal sem lehetett Őket gyanúsítani az elmúlt évtizedekben, hogy bármit is irányítottak volna.

Hej, nem en hoztam fel a civilek leepiteset, en csak arra hirtam valasznak a masik oldal szelsoseget, ami sokkal rosszabb opcio lenne, erted...

Vegyük észre, hogy a beidézett kommentelőktől a lőtéri kutya sem kérte, hogy pl. vonuljanak be egy évre sorkatonának. Mindössze annyit, hogy 10 évente bírjanak ki annyit, ha elrepül felettük egy gép, akkor ne jöjjön elő ez a "civilezés". Egyszerűen csak sok idejük van valószínűleg ... Avagy komolyan gondoljuk, hogy amennyiben menne az SMS, akkor a macskák hamarabb kijönnek a kredenc alól vagy a kutyák nem nyüszítve menekülnének, hanem mondjuk csak "simán"?

Na mondjuk ezeknek állítanék be SMS jelző hangnak az okostelójukon egy ilyen Gripen áthúzás hangját - jó hangosra ... :)

Ehhez nem tudok hozzaszolni, en ezt az egesz SMS dolgot nem ertem... korabban bejelentettek, amikor baromi hangos szovjet gepek szalldostak el a varos kulonbozo, nem szokasos utvonalba eso reszei felett esetleg? Ketlem (es nem a mobilok hianya miatt, hanem mert kuss volt mindenkinek.)
Viszont panaszkodni szabad, attol is szabadsag a szabadsag. :)
 
Mieink A/B-rol lett C/D (NATO) standardra upgradelve, egy resze nem is volt teljesen uj, ha jol emlekszem, de a vegeredmenyt tekintve ugyanaz a C/D standard, amit a csehek keszen vettek.
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
 
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.

Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
 
Ez csökkenti az élettartamot is, mondjuk egy standard C/D-hez kepest?
A használt szárnyak mindenképpen, hiszen a levegőben ezek "tartják" a gép súlyát. A rakéták felfüggesztése szerintem csak minimálisan befolyásoló tényező, hiszen a mi gépeink ritka kivételektől eltekintve rakétával csak készültségi riasztáskor repülnek. Néhány komolyabb túlterhelésű manőver, hirtelen belerántás légiharc-gyakorlat közben, vagy durva leszállás sokkal jobban veszélyezteti, csökkentheti a gép élettartamát (ezek a manőverek okozzák az élettartamot csökkentő/befolyásoló repedések megjelenését a fő bekötési, teherviselő csomópontoknál).
 
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and kamm
Hej, nem en hoztam fel a civilek leepiteset, en csak arra hirtam valasznak a masik oldal szelsoseget, ami sokkal rosszabb opcio lenne, erted...



Ehhez nem tudok hozzaszolni, en ezt az egesz SMS dolgot nem ertem... korabban bejelentettek, amikor baromi hangos szovjet gepek szalldostak el a varos kulonbozo, nem szokasos utvonalba eso reszei felett esetleg? Ketlem (es nem a mobilok hianya miatt, hanem mert kuss volt mindenkinek.)
Viszont panaszkodni szabad, attol is szabadsag a szabadsag. :)

Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka and emel
A magyar gépek szerkezetéről részletesebben ITT
A sárkányt állapot szerint üzemeltetik és a magyar gépek terhelése mellett még hosszú évtizedekig használjató marad.
Így van bizony, ezt már el is felejtettem hozzátenni a nagy rohanás közepette. Szóval nagyon valószínű hogy előbb fogja a Gripenjeinket a rozsda kikezdeni mint hogy kifogyna belőlük az engedélyezett repóra - csak ez sokkal tovább fog tartani mint a MiG-29-ek esetében!
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Én úgy gondolom, hogy jelentősen túl van misztikálva e szempontból az a kommunista rendszer. Emlékszem gyerekkoromban a szomszéd "faluban" volt egy szovjet vadászezred (3 század MIG-21) meg nekünk néhány szállítógép (Ancsák meg valami más). Engem konkrétan nullát zavart. A szintén ott levő "fehérjefeldolgozó" (vagy mi a bánat volt) viszont pl. annál inkább - retkes büdös volt bár ez széljárásfüggő volt ... Na ez utóbbi ellen kimennék tüntetni az biztos, ha valaki kitalálná, hogy ugyanabban a formában megint lenne.

Szóba került az érintett repülőtér újra reptérként való felhasználása valamikor. Emlékszem a jelszavakra - "zajterror" meg "házról lerepülő összes cserép" ... :) Istenem ...

Persze akkoriban az is hozzájárult ahhoz, hogy kevésbé zavarta az embereket a haditechnika jelenléte/zaja (adott esetben nem csak repülőké), mert rengetegen éltek még annak idején nemcsak olyanok, akik a világháborúk frontjait megjárták oda-vissza hanem olyanok is, akik "élvezhették" pl. a "baráti" szomszédos és a "nem annyira" szomszédos országok bombázóinak "zajongását" is ...

Namost ezzel nem jövök, hogy mi minden másnak van akár sokkal brutálisabb zajterhelése folyamatosan - pl. üzemeknek, aki M0 mellett vagy éppen vasúti töltés mellett lakik ... Persze akinek nem tetszik az ne költözzön ilyen helyekre. Namost aki a Ferihegy mellé költözött, annak nem tűnt fel, hogy kicsit nagyobb a repülőgép forgalom, mint egyéb helyeken?

A "katonai hunta" -t továbbra sem értem. Nem azért mert értetlen lennék, hanem mert az amúgy sokmindennel igen "terhelt" történelmünket és a honvédség a társadalomba történő integráltságát alapul véve ez kb. pont egyáltalán nem fenyeget. Kb. minden más sokkal valószínűbb ... Azzal sem akarok jönni, hogy amennyiben "megtörténne baj", akkor ugyanezek a civilek panaszkodnának a leghangosabban, hogy békeidőben miért nem zajongtak többet a katonai gépek ... Valahol azért úgy gondolom, hogy túl sok embernek lett hirtelen túl sok szabad ideje és e mellett még unatkoznak is. Az előbbi dologért kicsit irigylem is Őket ...
Engem a vasárnap reggeli hajtóművezés zavart akkoriban, az volt az ébresztő.
 
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
 
Azt a gondolatot vetem fel, hogy mi lenne, ha integrálnánk a Mistral M3 rakétát a Gripenhez, a szárnyvégekhez?
Tömege töredéke a sidewindernek (kb. 20 kg vs. 85 kg), mégis légi indításra átszámított hatótávolsága (7 km*4.5=31,5 km) abszolút pariban lenne a sidewinder adatával.
Igaz, az infrafej 15 km távolságról fogja be a célt, de úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
De enélkül is, békebeli őrjáratozásra, elfogásra bőven elegendő.
Továbbá hossza miatt (1.86 m vs 3.02 m) talán még a szárnyvégi radarbesugárzás-jelzőket sem takarná ki.
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.
 
úgy tudom, hogy rendelkezik LOAL képességgel (Lock on after launch).
Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.
 
A magyar EBS-HU Gripenek régebbi, már kivont svéd A/B gépek szárnyait kapták de NATO-szabványú fegyver-függesztőkkel, és a légitankolási igény miatt C/D-törzsekre lettek feszerelve (az A/B tipusokat nem lehetett légitankolni, ezért kellett az új törzs). Van más különbség is, a Sidewinder rakéták hűtési igénye és régi szárny-becsövezés miatt a Sw.-t csak a szárnyvégre lehet függeszteni, a valódi C/D-nél meg bármelyik függesztőre.
Úgy tudom, hogy csak az AIM-9L-nél van ez a probléma. Ha mi is 9M-et vettünk volna mint a csehek, akkor mehetne szárny alá nálunk is. Az már önellátó hűtési szempontból.
 
Amiért felvetettem az az, hogy a szárnyvégi siderwinderek az okai a szárnyak idő előtti elhasználódásának.
Egy negyedannyi tömegű rakéta nem amortizálná őket.
Az korábban betett cikk szerint a rolleronok felelősek ezért.
https://military-technology.blog.hu..._gripen_repulogepek_modernizacios_lehetosegei
Semmi értelmét nem látom.
  • A IRIS-T / AIM-9-hez képest a manőverező képessége sehol nincs, TVC nuku. Még az azon kívüli fázisba se nagyon.
  • HOBS képesség semmi. Egy ilyen eszköznél felesleges.
  • Lefeljebb helire rakták eddig, de vadászgépre emiatt fel sem merült.
  • LOAL képességről soha nem hallottam, de jelentősége nem dogfighban lenne, ezt a HTÖ is kifejti mire jó ez. A BVR/WVR átmentenél szemből.
  • A 15 km befogás értelmezhetetlen. Infrás rendszereknél egy értékkel semmit nem tudsz leírni. Aspektus, cél típus, időjárás. Szemből 100%, hogy nem fog meg semmit így, okkal van LoAL szembetámadáshoz az AIM-9X Block II-őn.
  • A légi indításra adott számításod értelmezhetetlen és 100%, hogy nem igaz. AIM-120-szal sikerült eddig élesben kb 34 km indítási távolsággal ledurrantani célt. Hadd ne ecseteljem a Mistral és AIM-120 közötti eltéréseket, mert szerintem felesleges. Még, ha igaz lenne is, egy MANPAD-nak senki nem épít be 20 sec-nél több belső energiaforrást, mert felesleges. 7-8 km távolságig kb. ennyi idő alatt kirepült aztán kakukk. Légi indításnál is talán 20 km-et repülne az indítási ponttól 8 km magasan M0.9-cel indítva, de kb. ennyi.
Okkal van az, hogy helikre tettek eddig csak MANPAD-ot és nem repcsire. Meg okkal van az, hogy néha inkább AAM mehet fel helire.

Nem, nincs LOAL képessége vagyis indításkor az IR fejnek stabilan követnie kell kell a célpontot.
A Mistralt nem igazán arra tervezték hogy tartósan kibírja egy repülőgép szárnyvégén való üzemet. A túlterhelések, hőmérséklet és nyomás változások nem hiszem hogy túl jót tennének egy nem erre tervezett eszköznek.

Ráadásul miután élesíted az infrafej hűtését bizrosító nitrogént 30-40 másodpercen belül indítanod kell, utána ha nem indítottál patront kell cserélni. Ez egy száryvégen lévő rakétánál elég nehezen lenne megoldható.