[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Úgy tűnik hogy a szeptemberi kurzuson van kinn magyar Gripen pilóta és gép a spanyolországi Albacete-ben a Tactical Leadership Programme-on.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Akkor a Meteor / Iris-T beszerzés confirmed?

 
Akkor a Meteor / Iris-T beszerzés confirmed?

Háát a cikkből elsősorban a Meteorra utalás világlik ki, de ennél nyilvánvalóbb volt a "felszerszámozott" Gripen Kecskeméten, valamint Maróth "100%-os Gripenes" nyilatkozata.
 
Hogyan segíti a műszaki stáb egy hétvégi, külföldi repülőnapon a pilótát? Mi a feladatuk?

A repülőnapokra kiutazó műszaki csapat általában 4-5 főből áll. A szervezés már a kiutazás előtt több nappal elkezdődik a repülőgép üzemeltetéséhez szükséges eszközök, anyagok összekészítésével.

Fontos pontja a szervezésnek a repülési terv egyeztetése a pilótával. Mikor indul, mikor érkezik, mennyi a repülési idő a célállomásra, és fog-e gyakorolni a hétvégi bemutató repülések előtt.

A kitelepülés előtti napon a kijelölt gépet a kiutazó műszaki csapat alaposan átnézi, és felkészíti a kiutazásra.

A repülőnapokra a műszaki stábnak jellemzően jóval - órákkal - korábban kell érkezni a repülőnap helyszínére: időigényes mire minden regisztráció, és adminisztráció megtörténik. Ha ezeken túl esett a csapat, akkor megkapják a repülőgép állóhelyet, ahol a (jellemzően) hétvége folyamán dolgozni fognak. Itt előkészítik a szükséges felszerelést a gép fogadásához.

A légishowban résztvevő gép érkezése után ismételt ellenőrzést csinálnak felkészülve a gyakorlásra, vagy repülés utáni ellenőrzést ha nem aznap lesz program-gyakorlás a pilótának.

A hétvégi program a repülés időpontjának függvénye. A tervezett felszállás előtt 2-3 órával hamarabb érkeznek a repülőgéphez, előkészíteni a bemutató repülésre.

A hazaút tervezése egy fokkal könnyebb mint a kiút. A pontosan megszabott indulási idők miatt időben kész kell lenniük a géppel, aminek visszaindulásra után, ők is útra kelnek.

A fotón a csehországi Ostravába utazó pilóta és műszakiak.

242498887_4552030404859722_323868906858214875_n.jpg
 
"A kis méretű és tömegű GBU–39-es műholdas irányítású siklóbombák alkalmazásával a Gripen két-három póttartály, Litening célzókonténer és két darab önvédelmi légiharc-rakéta mellett nyolc, szárnypóttartályok nélkül pedig 16 darab bombát képes hordozni. A fegyverek beszerzésével 8–16 földi célra lehetne egyetlen repülőgéppel csapást mérni. A JAS–39 C/D az SDB bombákra szerelt Diamond Back szárnykészlettel akár 70 km távolságból, a földi légvédelem hatótávolságán túlról is támadhat földi célpontokat."

Nos, akkor már csak KEPD 350 HDBT (Hard and Deeply Buried Targets) verziójú vagy esetleg az AGM-154 JSOW-ER és az MBDA Apache anti-runaway verziójú cirkálórakéták hiányoznak kis számban ahhoz, hogy a Gripenek végre minden a légierőre kiszabható feladatot el tudjanak látni!
 
  • A magyar géppark továbbfejlesztéséhez szükséges alapokat a fegyverrendszer lelkét jelentő MS20 szoftvercsomag telepítése teszi lehetővé; az ezzel kapcsolatos szerződés már 2017-ben megszületett a magyar és svéd fél között, amit azóta végre is hajtottak.
  • A Gripenek NATO-szabványú Link–16-os adattovábbító rendszere is korszerűbb lett, ami a szövetségesekkel való teljes körű együttműködést emeli magasabb színvonalra.
  • Az előretolt földi irányítók, célmegjelölő katonák részére külön rádiócsatornát sikerült biztosítani, ami harcászati előnyt jelent, álló- és mozgóképet is tudnak a küldeni a célpontról a pilótának.
  • A továbbfejlesztett CBRN-rendszer lehetővé teszi kémiai, biológiai, radiológiai vagy nukleáris támadás esetén is a JAS–39 C/D repülőgépek alkalmazását és karbantartását.
  • A magyar gépeken már integrált PS05A Mk4 lokátor a régebbi Mk3-hoz képest 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságot, jobb zavarvédettséget és az alacsony észlelhetőségű repülőgépek távolabbról történő felderítését biztosítja.
  • A jelenleg használt C/D változatok kiváló integrált elektronikai harcrendszerrel (EW és ECM) vannak felszerelve, a magyar Gripenek voltak például a legjobb EW és ECM felszereléssel rendelkező légi rendészeti repülőgépek a balti missziók keretében.
  • A magyar gépeken már integrált PS05A Mk4 lokátor a régebbi Mk3-hoz képest 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságot, jobb zavarvédettséget és az alacsony észlelhetőségű repülőgépek távolabbról történő felderítését biztosítja.
https://magyarnemzet.hu/belfold/2021/09/hadrendben-maradnak-a-gripenek
 

"A magyar gépeken már integrált PS05A Mk4 lokátor a régebbi Mk3-hoz képest 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságot, jobb zavarvédettséget és az alacsony észlelhetőségű repülőgépek távolabbról történő felderítését biztosítja.
A jelenleg használt C/D változatok kiváló integrált elektronikai harcrendszerrel (EW és ECM) vannak felszerelve, a magyar Gripenek voltak például a legjobb EW és ECM felszereléssel rendelkező légi rendészeti repülőgépek a balti missziók keretében.
A SAAB korábbi bejelentése alapján a Gripen C/D változatok 2025 környékén a jelenleg is fejlesztés alatt álló, legmodernebb ilyen elektronikai rendszert is megkaphatják, ami a hőkeresős és lokátoros irányítású rakéták elhárítására alkalmas. A 360 fokos teljes vertikumban rakétaveszélyre figyelmeztető rendszer is beépíthető lesz a C/D változatokba."
 
"A magyar gépeken már integrált PS05A Mk4 lokátor a régebbi Mk3-hoz képest 150 százalékkal nagyobb felderítési távolságot, jobb zavarvédettséget és az alacsony észlelhetőségű repülőgépek távolabbról történő felderítését biztosítja.

Na akkor meg is van, mire kepes a jelenlegi radarunk...
Emlekszunk a thai Gripen C gepek folenyes gyozelmere a kinai masolat-Su-27SK ellen par eve?

Par erdekesseg, Gripenek vs Flankerek:

"Medium range (beyond visual range/ BVR) domain:
  • BVR missile: AIM-120 missile – 80km range versus RVV-AE missile – 50km range
  • Radar: 160km range, track 10 targets versus 120km range, track 10 targets
  • Radar cross section: 1.5-2m2 versus 10-12m2
  • Simultaneous target engagement: 4 versus 1
  • Electronic warfare systems: 1 internal and 2 external podded systems versus 1 external podded system
  • Towed decoy: present versus not present
  • Decoys: flares and chaff versus flares and chaff
  • Warning systems: radar warning and missile launch warning and missile approach warning versus radar warning and missile approach warning
  • Datalinks: 2 versus 1
  • Night vision: present versus not present"
Ekkor meg nem volt MS20 ergo a mai radarok tavja 240km korul lehet (es valoszinuleg tobb celpontot is kepesek kovetni mar.) Osszehasonlitasul: a roman F-16AM (Block20 MLU) max 150-160km lehet szerintem...?
 
  • Tetszik
Reactions: Loken
oké, most egy kérdés, olyan témában amihez nem értek:).
itt és máshol is remek videok kerültek fel bemutatókat repülő magyar gépekről, látványos légi felvételek.
nem követem nagyon, a repülőnapokon mik és mit repülnek, de ha már dobja fel nekem a felvételeket a Nagy Algoritmus...

szóval nekem hirtelen dezsavüm lett, mármint Mig-29-orrbaszájbabemutató- felzabáljukazélettartamot.
Ugye nincs igazam?
 
Na akkor meg is van, mire kepes a jelenlegi radarunk...
Emlekszunk a thai Gripen C gepek folenyes gyozelmere a kinai masolat-Su-27SK ellen par eve?
https://thediplomat.com/202 0/04/fl...-happened-at-the-falcon-strike-2015-exercise/

Par erdekesseg, Gripenek vs Flankerek:

"Medium range (beyond visual range/ BVR) domain:
  • BVR missile: AIM-120 missile – 80km range versus RVV-AE missile – 50km range
  • Radar: 160km range, track 10 targets versus 120km range, track 10 targets
  • Radar cross section: 1.5-2m2 versus 10-12m2
  • Simultaneous target engagement: 4 versus 1
  • Electronic warfare systems: 1 internal and 2 external podded systems versus 1 external podded system
  • Towed decoy: present versus not present
  • Decoys: flares and chaff versus flares and chaff
  • Warning systems: radar warning and missile launch warning and missile approach warning versus radar warning and missile approach warning
  • Datalinks: 2 versus 1
  • Night vision: present versus not present"
Ekkor meg nem volt MS20 ergo a mai radarok tavja 240km korul lehet (es valoszinuleg tobb celpontot is kepesek kovetni mar.) Osszehasonlitasul: a roman F-16AM (Block20 MLU) max 150-160km lehet szerintem...?

Ezeket a távolságokat az rcs adatokkal együtt kell értelmezni. Sajnos egy f16 rcs-e jóval kisebb mint egy Flankeré. És egyébként ezért gondolom hogy egy aesa radaros+ meteor rakétás Gripen bármilyen orosz gépet lekaszabol ami nem sz57
 
Na akkor meg is van, mire kepes a jelenlegi radarunk...
Emlekszunk a thai Gripen C gepek folenyes gyozelmere a kinai masolat-Su-27SK ellen par eve?
Par erdekesseg, Gripenek vs Flankerek

  • Night vision: present versus not present
Ez azért elég durva különbség... Kíváncsi vagyok, hogy ez alapján a híres ukrán légi flotta meg a szerb vajon bevethető-e éjszaka? (Csak ez a szempont azt jelentené egy hipotetikus összecsapásban, hogy amelyiknek ez nincs meg, azt meg tudod szívatni éjszakai harccal. A szárazföldi alakulataink elvileg fel vannak/fel lesznek szerelve Leopárdtól kezdve mindenki ilyen műveletekre.)

GPS vitához:

Ne értékeljétek alul azt, hogy az amcsik mennyire szeretik a befolyásukat érvényesíteni! Bár elég meredek kijelentésnek tartom, hogy ha mi helyi háborúba keveredünk, akkor automatikusan és azonnal lekapcsolnak minket. Ha a nemzetstratégiánkat lapozgatja valaki, akkor a déli fenyegetettség menüpontban ti milyen potenciális ellenfelet láttok, akik olyan hihetetlen amerikai érdeket képviselnek, hogy inkább bassza meg a GPS image, lekapcsolom és rajtam röhög a fél világ, hogy innentől senki nem vesz erre kódolt fegyvereket, hanem alternatív rendszerekre kéri ugyan ezt? (Megsúgom, hogy a nemzet stratégia nem számol északi vagy nyugati fenyegetéssel, de ott sincs olyan ellenfél, akinek az érdekében ők lekapcsolnának bármilyen jól eladható rendszert és hosszútávú hátrányt vállalnának a fegyverbeszerzések terén.)

AZ EU-nak úgy tudom, hogy szintén van helymeghatározó rendszere. Ha rákerestek a Galileo kulcsszóra, akkor találtok bőségesen leírást. Ennyire lehet Európát lekapcsolni!

Ha Amerikában veszed meg az autódba a GPS navigációt, az nagyon más pontossággal működik, mint ha az EU területén vagy főleg ha egy arab ország boltjában fizetsz érte. Mondjuk USA boltban 1-2 méter eltérés a valóstól, addig az arab boltokban 10 méter hibán sem szabad meglepődni. Arról nem is beszélve, hogy az EW azt is jelenti, hogy mi magunk is tudjuk zavarni és bizonyos korlátok között módosítani a jelet a környékünkön.
Ezt a részét már jó régen tudjuk. A többit meg lásd fent!
 
oké, most egy kérdés, olyan témában amihez nem értek:).
itt és máshol is remek videok kerültek fel bemutatókat repülő magyar gépekről, látványos légi felvételek.
nem követem nagyon, a repülőnapokon mik és mit repülnek, de ha már dobja fel nekem a felvételeket a Nagy Algoritmus...

szóval nekem hirtelen dezsavüm lett, mármint Mig-29-orrbaszájbabemutató- felzabáljukazélettartamot.
Ugye nincs igazam?
Szia,

Szeritnem sose volt ilyen. Marmint abban az ertelemben, hogy a MIG-29-esek nagyon nagy resze rengeteg uzemora tartalekkal rendelkezett, amikor naptar szerint eljott a nagyjavitas ideje.

Es a javithatosagot masodsorban sem a murepules, hanem a holapatolas korlatozta (elso sorban meg az, hogy nem akartak javittatni).
 
  • Tetszik
Reactions: Wilson
Ezeket a távolságokat az rcs adatokkal együtt kell értelmezni. Sajnos egy f16 rcs-e jóval kisebb mint egy Flankeré. És egyébként ezért gondolom hogy egy aesa radaros+ meteor rakétás Gripen bármilyen orosz gépet lekaszabol ami nem sz57
Jo, de a mar jelenleg is meglevo +50% nagyobb radar range mindenkeppen jobb, ez volt a lenyege. Szerintem a horvatokon (Rafale) meg a szlovakokon (F-16V) kivul senki a kozelebe nem johet a mi meg a csehek radarjainak...