[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
Jo, de a mar jelenleg is meglevo +50% nagyobb radar range mindenkeppen jobb, ez volt a lenyege. Szerintem a horvatokon (Rafale) meg a szlovakokon (F-16V) kivul senki a kozelebe nem johet a mi meg a csehek radarjainak...
Igy munka előtt reggel gyorsan elokotortam a Mark4 pdfet, abbol idezek:

"EXTENDED AIR-TO-AIR OPERATING RANGE
A new Air-to-Air mode is introduced that takes full advantage of the signal processing capacity and the
flexible waveform generation of the PS-05/A Mk4. This mode increases acquisition range by 100% at low altitudes and 40% at high altitudes compared to the previous version of PS-05/A. This radarmode is also useful for detection of targets with very low RCS.
The acquisition range in the legacy Air-to-Air modes is improved by 20 – 50%. The Meteor missile down-link is optimised to maintain radar performance during long-range data linking scenarios.

ENHANCED AIR-TO-SURFACE CAPABILITIES
Two new SAR modes with 3-metre and sub-metre resolution are offered and SAR images can be processed and presented to the pilot during flight.
A new Sea Search mode designed to detect small boats at long ranges is also available. This mode increases acquisition range by >100% compared to previous versions of PS-05/A."


Az rcs ill. range kapcsan:

PS-05-A-Mk4.jpg
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A szlovák az AESA a Rafale PESA lokátor. Szükséges az Mk-5 fejlesztés (tehát az AESA rész beépítése és némi hardware változatás , többek között a Meteor teljes hatótáv kihasználása érdekében. De egyébként nem a szlovákok és horvátok ellen készülünk, ugyanakkor ami talán elsikkadt, hogy elvileg beépítésre kerülnek az Erikhez fejlesztett ellentevékenység rendszerek pld. MAWS.. (Legalábbis a Magyar Nemzet szerint). Én ebben némileg kételkedek, mert akkor már az Mk5 is beleférne.
 
K

kamm

Guest
A szlovák az AESA a Rafale PESA lokátor.
Szerintem meg mindketto AESA,mert francia hasznalt Rafale F3R-t vettek a horvatok, azok meg RBE2-AA van mar szerelve jopar eve, iden meg mar FOC is elerte. Mondjuk a tavja allitolag 200km korul van, szoval az Mk4 erosebbnek tunik.

Szükséges az Mk-5 fejlesztés (tehát az AESA rész beépítése és némi hardware változatás , többek között a Meteor teljes hatótáv kihasználása érdekében.
Szerintem is. Kerdes, hogy sikerul-e ra penzt allokalni...

De egyébként nem a szlovákok és horvátok ellen készülünk, ugyanakkor ami talán elsikkadt, hogy elvileg beépítésre kerülnek az Erikhez fejlesztett ellentevékenység rendszerek pld. MAWS.. (Legalábbis a Magyar Nemzet szerint). Én ebben némileg kételkedek, mert akkor már az Mk5 is beleférne.
Hat, az Mk5 radart lehet, hogy dragan merik, no meg nem tul regen kaptak az Mk4-et, szoval tudod, a magyaros mentalitas, "most kaptak ujat, raer meg"... a MAWS es egyeb E fejlesztesek derivaltjait biztosan backportoljak a C/D-re, mar amit es ahogyan lehet, errol szol a Saab tavalyi folyamatos upgrade szerzodese a sved legierovel, a Flygvapnet meg akarja tartani a C/D-ket meg vagy 10 evig biztosan.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
! Remélem a BriteCloud is része a Gripenek modernizációjának! Már tesztelték Svédországban és nagy hiba lenne, ha csak IR elleni csalik maradnának, tekintve a térségünkben szaporodó korszerű radar elleni rakétákat és légvédelmi rendszereket!
Fájdalom, a BriteCloud (BC) dal még Gripen modernizálás után sem tudnánk mit kezdeni.
A BC ot alkalmazó országnak muszály hogy legyen SIGINT kapacitása és valamilyen EW laborja, ugyanis a BC az alábbi elven működik:
"...After BriteCloud is ejected, it starts to search for priority threats, collecting the incoming radar pulses and cross-referencing them against a pre-programmed threat library. Upon finding a match, BriteCloud’s on-board computer applies its advanced algorithms to simulate a “false target” so accurate that the threat system cannot detect the deception and distinguish it from the real aircraft. This happens because, as mentioned by Leonardo, the decoy is able provide both Doppler and range obscuration with range and velocity “gates” that confuse the ECCM systems..."
Magyarán ha nincs ott a BC memóriájában a "könyvtár" (értsd: szóba jöhető rakéták és radarok jellemzőit tartalmazó adatbázis) és nincs ott az ellenük alkalmazható algoritmusok gyüjtemènye akkor hiába dobálod a BC ket.
A "könyvtár" soha nem adásvétel tárgya, azt mindenkinek magának kell összegyűjteni sziszifuszi munkával és utána gondoskodni kell az adatbázis állandó naprakészen tartàsáról.
Az össze porszívózott adatok alapján pedig az EW labornak kell kidolgozni a megfelelő zavarási módokat.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and Wilson

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 424
113
Fájdalom, a BriteCloud (BC) dal még Gripen modernizálás után sem tudnánk mit kezdeni.
A BC ot alkalmazó országnak muszály hogy legyen SIGINT kapacitása és valamilyen EW laborja, ugyanis a BC az alábbi elven működik:
"...After BriteCloud is ejected, it starts to search for priority threats, collecting the incoming radar pulses and cross-referencing them against a pre-programmed threat library. Upon finding a match, BriteCloud’s on-board computer applies its advanced algorithms to simulate a “false target” so accurate that the threat system cannot detect the deception and distinguish it from the real aircraft. This happens because, as mentioned by Leonardo, the decoy is able provide both Doppler and range obscuration with range and velocity “gates” that confuse the ECCM systems..."
Magyarán ha nincs ott a BC memóriájában a "könyvtár" (értsd: szóba jöhető rakéták és radarok jellemzőit tartalmazó adatbázis) és nincs ott az ellenük alkalmazható algoritmusok gyüjtemènye akkor hiába dobálod a BC ket.
A "könyvtár" soha nem adásvétel tárgya, azt mindenkinek magának kell összegyűjteni sziszifuszi munkával és utána gondoskodni kell az adatbázis állandó naprakészen tartàsáról.
Az össze porszívózott adatok alapján pedig az EW labornak kell kidolgozni a megfelelő zavarási módokat.
Bődületes ökörség volt az Egérlyuk rendszer felszámolása.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 071
113
Fájdalom, a BriteCloud (BC) dal még Gripen modernizálás után sem tudnánk mit kezdeni.
A BC ot alkalmazó országnak muszály hogy legyen SIGINT kapacitása és valamilyen EW laborja, ugyanis a BC az alábbi elven működik:
"...After BriteCloud is ejected, it starts to search for priority threats, collecting the incoming radar pulses and cross-referencing them against a pre-programmed threat library. Upon finding a match, BriteCloud’s on-board computer applies its advanced algorithms to simulate a “false target” so accurate that the threat system cannot detect the deception and distinguish it from the real aircraft. This happens because, as mentioned by Leonardo, the decoy is able provide both Doppler and range obscuration with range and velocity “gates” that confuse the ECCM systems..."
Magyarán ha nincs ott a BC memóriájában a "könyvtár" (értsd: szóba jöhető rakéták és radarok jellemzőit tartalmazó adatbázis) és nincs ott az ellenük alkalmazható algoritmusok gyüjtemènye akkor hiába dobálod a BC ket.
A "könyvtár" soha nem adásvétel tárgya, azt mindenkinek magának kell összegyűjteni sziszifuszi munkával és utána gondoskodni kell az adatbázis állandó naprakészen tartàsáról.
Az össze porszívózott adatok alapján pedig az EW labornak kell kidolgozni a megfelelő zavarási módokat.
Igen. Kell a saját sigint kapacitás.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 841
29 071
113
Bődületes ökörség volt az Egérlyuk rendszer felszámolása.
Szinte semmit nem ért volna. Sigint repülő és drónok kellenek. Meg lehetőség, hogy rálássunk éleslövészetekre, gyakorlatokra, akár a világ másik felén is! Legrosszabb esetben pedig a könyvtár egyes könyvei cserekereskedelem tárgyát képezik.

Mert az aktív zavarás kell.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 194
33 424
113
Szinte semmit nem ért volna. Sigint repülő és drónok kellenek. Meg lehetőség, hogy rálássunk éleslövészetekre, gyakorlatokra, akár a világ másik felén is! Legrosszabb esetben pedig a könyvtár egyes könyvei cserekereskedelem tárgyát képezik.

Mert az aktív zavarás kell.
Egérluk egy jelfogó és rádiólehallgató rendszer volt-vagyis porszivózásra szolgált,földi telepitésű eszközökkel.
De igen,kellene SIGNIT gép/dron/lufi is.
 
K

kamm

Guest
Fájdalom, a BriteCloud (BC) dal még Gripen modernizálás után sem tudnánk mit kezdeni.
A BC ot alkalmazó országnak muszály hogy legyen SIGINT kapacitása és valamilyen EW laborja, ugyanis a BC az alábbi elven működik:
"...After BriteCloud is ejected, it starts to search for priority threats, collecting the incoming radar pulses and cross-referencing them against a pre-programmed threat library. Upon finding a match, BriteCloud’s on-board computer applies its advanced algorithms to simulate a “false target” so accurate that the threat system cannot detect the deception and distinguish it from the real aircraft. This happens because, as mentioned by Leonardo, the decoy is able provide both Doppler and range obscuration with range and velocity “gates” that confuse the ECCM systems..."
Magyarán ha nincs ott a BC memóriájában a "könyvtár" (értsd: szóba jöhető rakéták és radarok jellemzőit tartalmazó adatbázis) és nincs ott az ellenük alkalmazható algoritmusok gyüjtemènye akkor hiába dobálod a BC ket.
A "könyvtár" soha nem adásvétel tárgya, azt mindenkinek magának kell összegyűjteni sziszifuszi munkával és utána gondoskodni kell az adatbázis állandó naprakészen tartàsáról.
Az össze porszívózott adatok alapján pedig az EW labornak kell kidolgozni a megfelelő zavarási módokat.
Talán nem véletlen ez sem...
20210924-205629.jpg

A Svéd Légierő SIGINT gépe a ciprusi Larnaca repülőterén.
Rendszeresen porszívóznak a Földközi tenger keleti medencéjében.

Van itt par felreertes... egyreszt elerheto minden nyugati tipushoz, mindenfele integracio nelkul:


"Since there is no need for extensive integration works, the system presents a significantly lower acquisition and sustainment cost. BriteCloud has been extensively tested on various platforms including the Tornado, Typhoon, Gripen, F-16 Fighting Falcon and even the MQ-9 Reaper RPAS (Remotely Piloted Air System). Leonardo is currently in discussion with several countries to integrate BriteCloud also on other unspecified platforms. The Royal Air Force became the first to field this new countermeasure in 2018.

DRFM is considered the “gold standard” of protection against radar-guided surface-to-air and air-to-air missiles. Here is a brief definition of this technology that we published last year and that Leonardo’s experts confirmed as an accurate description of DRFM:

“DRFM systems provide a more complex approach to EW protection by modifying the radar signal to create false targets. This involves the reception of a radar signal that is digitized processed and altered in real time, and then converted back to analogue and retransmitted. The system has to avoid signal degradation and keep the altered signal coherent with the source of the original signal. DRFM is highly effective in jammers, for an instance. Described in simple terms, the system digitizes the received signal and stores a coherent copy in digital memory, replicating, adjusting and retransmitting it when needed. Since this is a coherent representation of the original signal, the adversary’s radar will not be able to distinguish it from other legitimate signals and will recognize it as a real target. DRFM can be used to create false range targets both behind (reactive jamming) and ahead of (predictive jamming) the asset that it’s protecting.”

BriteCloud is not the only application of Leonardo’s DRFM technology, as its “family” also includes the Compact Jamming System (CJS) and SPEAR EW. The CJS is mostly known for its most advanced application, the Terma Electronic Combat Integrated Pylons System (ECIPS) used by many European F-16 operators. This pylon allows F-16 users who want to equip their platforms with a persistent, high-powered, modern defensive jamming capability to avoid losing a weapons station, as ECIPS is essentially a modified F-16 wing pylon and thus retains its MAU-12 bomb rack. Previously, the only way to install an external jammer was by using a podded solution, like the ALQ-131, usually found on the centerline station. The installation of CJS does not require further modifications as it is fully integrated in the already operational baseline ECIPS/ECIPS+.

The difference with BriteCloud is that it is an expendable countermeasure designed for a standard chaff/flare dispenser and this provides a key benefit as by dropping away, BriteCloud creates a large miss distance between itself and the aircraft and solves the challenge of the ‘home-on-jam’ capabilities that many modern missiles employ, as we already mentioned. Even if it has less power than a traditional on-board jammer, the power on-board the BriteCloud round is more-than sufficient to protect the aircraft from an incoming missile, lasting for a set amount of time to offer protection as it falls away from the aircraft. Leonardo noted also that BriteCloud can be used by itself as an RF protection capability as well as a complement to on-board jamming capabilities like an On-Board-Jammer such as the ECIPS/CJS or a Towed Radar Decoy (TRD)."


Masreszt van masfele decoy is, a finn ajanlatban is van egy:

"Saab has offered Finland a new decoy missile as part of the Gripen EW (Electronic Warfare) package for the HX fighter procurement project. The offer also includes the new Electronic Attack Jammer Pod or EAJP to enhance the existing EW capability of the Gripen.
“The decoy missile, that we present today, will constitute a strong addition to Gripen E/F’s built-in electronic attack capabilities. The payload of the new decoy missile is to a large extent developed in Finland and this will strengthen our offer to Finland even further,” says Jonas Hjelm, Senior Vice President and Head of Saab Business Area Aeronautics, at the recently held Kauhava Airshow.

Saab's new Lightweight Air-launched Decoy Missile (LADM) is a highly capable stand-in jammer which is used to suppress hostile Air Defence Systems, protect the aircraft, and increase missile hit probability among others. The advanced EAJP on the other hand, is to protect aircraft against radars by using sophisticated jamming functions, thereby blocking the opponent’s ability to attack them. Since both the EAJP and LADM are built on Gripen's proven and effective EW system, it will allow for a seamless integration if Finland chooses Gripen."


Harmadreszt valamilyen alap adatbazis jon az ilyesmi rendszerekkel, plane ha veszel toluk AEW&C gepet, nem igaz, hogy nullarol kellene kezdened, de az mindenkeppen igaz, hogy utana magadnak kell a te kornyekeden felbukkano 'lenyomatokat' begyujtened es karban tartanod.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
512
1 415
93
Talán nem véletlen ez sem...
20210924-205629.jpg

A Svéd Légierő SIGINT gépe a ciprusi Larnaca repülőterén.
Rendszeresen porszívóznak a Földközi tenger keleti medencéjében.
Ez a kép nem Larnacán készült! Ott is van az alján: ESSB, Stockholm Bromma.

Ettől függetlenül nem zárja ki, hogy aktívak lennének abban a térségben. Ahogy rendszeres az is, hogy elmegy a GPS jel és/vagy az ADS-B is ledobja a láncot.
 
  • Tetszik
Reactions: BJani

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 293
113
Ez a kép nem Larnacán készült! Ott is van az alján: ESSB, Stockholm Bromma.

Ettől függetlenül nem zárja ki, hogy aktívak lennének abban a térségben. Ahogy rendszeres az is, hogy elmegy a GPS jel és/vagy az ADS-B is ledobja a láncot.
Signit gépekkel szoktak ugymond bérrepkedni... Ez a reptetőnek többszörös bevételi forrást jelent. 1 ak "felbérli őket erre a feladatra" 2 a saját könyvtárát gazdagítja ezzel sok hasznos infohoz jut (esetleg olyan eszközökröl amit a repető ország várható ellenfelei is használ/hat) 3 el tudja adni a begyüjtött adatok egy részét 3 félnek hogy a könyvtárába beillessze azt. 4. cserealap lehet a begyüjtött adat más begyüjtött adataira.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez a kép nem Larnacán készült! Ott is van az alján: ESSB, Stockholm Bromma.

Ettől függetlenül nem zárja ki, hogy aktívak lennének abban a térségben
Jogos, a kép tényleg nem Larnacán készült..tekintsd illusztrációnak.

viszont a Svéd S102 Korpenek mindenhol ott vannak ahol épp történik valami.
2018 / 19 ben Ciprusról és Lebanonból jártak bevetésre
https://www.janes.com/defence-news/...urveillance-aircraft-to-eastern-mediterranean

https://theaviationist.com/2018/05/...t-operating-off-lebanon-and-syria-these-days/

2020 ban Krétàn a Souda AB en bukkantak fel.
https://balkans.liveuamap.com/en/2020/12-october-swedish-air-force-s102b-korpen-operating-from

egyszóval szorgalmas hangya módjára gyűjtögetnek.
 

hete

Well-Known Member
2021. január 7.
765
1 925
93
Ha nekünk lenne ilyenünk, akkor mennyi esély lenne arra, hogy egyáltalán a környező úgymond baráti országok megengednék, hogy átrepüljünk felettük? Szerintem jelenleg max a szlovének engednék ezt meg, onnan ki lehetne jutni az Adriára.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
T

Törölt tag 1586

Guest
Akkor ez egy SAMOC-szerű rendszer ahová bele lehet integrálni Gripenektől, drónokókon át mindent, ami infót gyűjt...?
Remélem...
Logikus lenne egy központban feldolgozni a, összes földi és repülő eszközökre telepített szenzoroktól bejövő adatokat.
Hatékonyabb döntéseket lehet hozni ha valaki a teljes képet látja.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 387
8 959
113
Ha nekünk lenne ilyenünk, akkor mennyi esély lenne arra, hogy egyáltalán a környező úgymond baráti országok megengednék, hogy átrepüljünk felettük? Szerintem jelenleg max a szlovének engednék ezt meg, onnan ki lehetne jutni az Adriára.

Nem tudom hasonló helyzetben mi a "szokásjog", de ha más nem, akkor hasonlóan a kémhajókhoz ("oceonográfiai tudományos kutatóhajó") itt is lehetne civil lajstromszámmal például meteorológiai kutatórepülőgép vagy valami ilyesmi ...