Ez a civil számítógépednél vagy mobil telefonodnál talán előfordulhat….
Viszont talán érdemes figyelembe venni hogy RAM memória - tudomásom szerint - minden számítógépben van, beleértve az összes jelenleg repülő harcigépet, sőt még a műholdak és űrszondák számítógépeit is, és mégsem hallunk olyasmiről túl sűrűn hogy egy villámcsapás miatt bármelyik "félszárnyú" béna kacsává változna...
Ez azért van mert a harci meg űrbéli körülmények között üzemelő számítógépek alkatrészeit eleve úgy tervezik hogy elviseljék az ottani állapotokat és a rendszerbe is beépítenek egy csomó redundanciát.
Egyszóval nem hiszem hogy az F-35 Mission Computere egy sima villámcsapástól (de még valószínű egy atomrobbanást követő EMP-től sem...) lefagyna vagy elvesznének az adatok.
A "béna kacsát" a harcértékére értettem, miután ilyen esetben törlődne a csupán RAM-ban tárolt MDF/MDL, ha így lenne megoldva. És néha bizony még az is előfordul, hogy újra kell indítani egy repülőgép számítógépeit:
https://www.engadget.com/2007-02-27-f-22-raptors-systems-crash-mid-flight-over-pacific.html
https://www.flightglobal.com/in-foc...es-chapter-in-eventful-history/104580.article
Amúgy egy viszonylag egyszerű megoldás arra, hogy ne kaparintsák meg ellenséges kezek az adatokat lezuhanás esetén: a levegőben minden érzékeny adatot a RAM-ban tárolnak és alacsonyszinten formázzák az SSD-t. Lekapcsoláskor visszaírja a CPU a RAMból az SSD-re az adatokat s így amikor a gép a levegőben van, a kritikus adatok is addig élnek míg a gép. De ez csak egy egyszerű példa, ennél biztos sokkal jobb megoldást használnak. ( Akár lehet használni egy backup ssd-t is, ami kritikus a gép szempontjából de a misszió szempontjából nem ( ez a RAM redudancia miatt ) , amit titkosítanak és a kulcsot az említett módszerrel csak egy a fő RAM-tól teljesen más áramkörből táplálkozó RAM-ban tárolják ). Rengetegféleképpen meg lehet oldani, hogy melyik a legbiztonságosabb az már a kiberszakik dolga eldönteni
Amit leírok, az egy logikus megoldása az ügynek, és mivel nem vagyok belsős ember, így biztosan máshogy van, de gondolom ettől nem túl nagy eltéréssel.
Az érzékeny adatokat SOSEM kell állandó tárolóban (HDD, SSD) tartani.
A gép terminál szinten használja az érzékeny EW és egyéb felderítési adatokat, valamint a baráti rendszerek azonosítási adatait. Ezek letöltés után RAM-ban tárolhatók.
A gép avionikájához és az alap működéséhez szükséges információk lehetnek állandó tárolón. DE szinte biztosan az is kódolva van letárolva (minimum 2-3x).
Amikor felszállás előtt beröffentik a rendszert, akkor az minimális boot után betölti a szükséges alap rendszer programokat. Majd mikor felszállás előtt a központból letöltik a az előre igényelt adatokat a tengerentúli központból műholdon, vagy local védett kapcsolaton keresztül.
Repülés közbeni meghibásodás esetén a redundáns rendszerek át tudják venni egymás szerepét, sőt egy elkülönített rendszerből a rendszer tovább üzemeltethető. Természetesen egy villámcsapás esetén (már amelyik rendszerhibát generál) a RAMban lévő adat elszáll, de ezek nem alapvető adatok. Ettől a gép még nem fog leesni.
Ezen - érzékeny - adatok visszatöltése pedig lehet akár aktív módon (kérést küld műholdon keresztül), vagy akár passzív pusholt módon is, és az utóbbi az esetben nem kell aktív kérést a műholdra küldeni, így még a lopakodó képesség sem sérül.
Lezuhanás esetén - ugye - megszűnik az áramellátás. Az érzékeny adatok törlődnek a RAM tárolóból. Ha a gép lezuhan, akkor az állandó tárolón tárolt adatok megmaradhatnak, azonban ezek kódolása miatt a hozzáférés nehezített. Ezzek hosszas visszafejtésével max. ipari titoknak minősülő avionikai adatokat lehet szerezni, de felderítési adatokat nem. De az adatok megkaparintása sem törvényszerű. A saját számítógépetek mintájára le lehet védeni a rendszereket.
Ha a rendszert nem szabályszerűen állították le - leszállás utáni szabvány procedúra, melynek során lezáró fájlok generálódnak - akkor a következő indításkor ezt egy, a boot folyamatba berakott alap ellenőrzés azonnal kiszúrja (mármint a lezáró file-ok hiányát), és adattörlést indíthat.
De a pilóta kattintása esetén is indítható egy önmegsemmisítő folyamat, amellyel minden adat elpukkantható, ami a gépen tárolódott.
Túlgondoljátok ezt szerintem.
Rudi linkjén számomra eléggé világosnak tűnően leírják, hogy működik a cucc.
https://www.aph.gov.au/Parliamentar...efence_and_Trade/JointStikeFighter/Report/c03
Tehát, az ALIS használ rádiós adatátvitelt (valószínűleg műholdast, de ezt külön nem említik) repülés közben, vagyis a gép az állapotáról, karbantartásigényéről küld így adatokat.
"The Autonomic Logistics Information System (ALIS) transmits the F-35's health and maintenance action information to the appropriate users on a globally-distributed network to technicians worldwide. ALIS receives Health Reporting Codes via a radio frequency downlink while the F-35 is still in flight, which will enable the pre-positioning of parts and qualified maintainers so that when the aircraft lands, downtime is minimized and efficiency is increased."
Az ALIS képes letiltani a gépet, ha nem megfelelőnek ítéli meg a szoftveres állapotát :
" ALIS can, and has, prevented aircraft taking off because of an incomplete data file."
Amit azért felül lehet bírálni:
"If ALIS indicates that an F-35 isn't ready to fly, it takes significant manual effort to override its decision."
Az MDL/MDF és a többi szükséges állomány, adat le- és feltöltése nem műholdon, hanem interneten keresztül történik:
"The volume of data that must travel to and from the United States is gigantic, and any disruption in Internet traffic could cripple air forces as the F-35 cannot operate unless it is logged into, and cleared by, ALIS. Updating and uploading mission data loads depends on a functioning Internet. That such a major weapon system would rely upon a separate and delicate system is the height of stupidity."
A Mission Data File-okat firssíteni kell (kéne) minden felszállás előtt (és el kell küldeni az érzékelők által begyűjtött új adatokat minden leszállás után, hogy azokat a következő frissítésbe bele tudják tenni), de azt sehol nem írják, hogy a teljes állományt mindig újra le kéne tölteni, azt meg pláne nem, hogy azért, mert az törlődne a gépről leszállás után:
"All F-35 aircraft operating across the world will have to update their mission data files and their ALIS profiles before and after every sortie, to ensure that on-board systems are programmed with the latest available operational data and that ALIS is kept permanently informed of each aircraft's technical status and maintenance requirements."
Tehát itt, értelmezésem szerint, az a gond, hogy a gép rendszeres internet/adatkapcsolat nélkül eléggé félkarú óriás és, különösen az MDF/MLD tekintetében, az van, hogy te, mint üzemeltető, hiába gyűjtöttél be új adatokat a harcteredről/potenciális harcteredről, akár a gép szenzoraival, akár máshonnan, ezeket az adatokat csakis az USA-ban lévő Reprogramming Laboratory illesztheti be feldolgozás után és interneten keresztül a te gépeden lévő MDF/MDL-be.
Az az elmélet, hogy a gépen lévő MDF/MDL törlődik minden leszállás, számítógépkikapcsolás, stb. után, szerintem marhaság (nekem amúgy erősen afféle féligazságokra épülő de valójában direkt lehúzós suttogópropagandának tűnik, mint oly sok más egyéb is ezzel a géppel kapcsolatban...). De ha mégis igaz lenne, akkor hülye, aki F-35-öst vesz. Pont.
Adatbiztonság. Egy sima erős titkosítás bőven elég. Ha meg esetleg fel is törnék pár év (inkább évtized) alatt, addigra a (-z amúgy pont rendszeres frissítést igénylő) küldetési fájlok már réges régen elavulnak.