[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1586

Guest
A mai LGB-k szórása a hk mérete alatt van elvileg szóval inkáb számolja azzal, hogy telitalálat és nyekk.
Egy 200 kg-os GBU-12 elég "overkill" egy tank ellen..
Járművek ellen (beleértve a tankokat is), meg úgy általában CAS feladatokra, bőségesen elegendő egy 100 kg-os L-SDB.
További előny hogy az SDB-ből több fér a hordozó gépre, és a földön kisebb biztonsági távolság is elég.
 
M

molnibalage

Guest
Egy 200 kg-os GBU-12 elég "overkill" egy tank ellen..
Járművek ellen (beleértve a tankokat is), meg úgy általában CAS feladatokra, bőségesen elegendő egy 100 kg-os L-SDB.
További előny hogy az SDB-ből több fér a hordozó gépre, és a földön kisebb biztonsági távolság is elég.
Az SDB egyértelműen a FOFA lecsapódása mai szinten.
Nem kell CBU-105 SWF, ami csak menetoszlop ellen hatásos. Ez szétbontakazott hk zl-at is leradíroz a földről 4 db F-15E.
Annyi célcsat, ahány bomba és mind PGM.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Pogány

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Egy 200 kg-os GBU-12 elég "overkill" egy tank ellen..
Járművek ellen (beleértve a tankokat is), meg úgy általában CAS feladatokra, bőségesen elegendő egy 100 kg-os L-SDB.
További előny hogy az SDB-ből több fér a hordozó gépre, és a földön kisebb biztonsági távolság is elég.
Remélem rövidesen SDB-II is lesz nálunk. A Gripen jelenlegi CAS fegyverzete nem iggazán korszerű. A MAverik már gyártásban sincs, a LGB-k meg folyamatos meg világítást igényelnek.
Brimstone vagy valami hasonló fire-and-forget fegyver kellene, de az esélytelennek tűnik.

Egyébként a GBU-12-höz van dupla tartó, amivel akár 8 bombát is vihetne Gripen - kár hogy az nincs rendszerben.
 
M

molnibalage

Guest
Remélem rövidesen SDB-II is lesz nálunk.
Ki van zárva, az USAF-nál is még bevezetés alatt áll.
Az SDB I a realitás itthon.
A Gripen jelenlegi CAS fegyverzete nem iggazán korszerű.
Nagy- és középhatalmi szemmel valóban nem az.
De nem is vagyunk UK, FRA vagy USA.
A MAverik már gyártásban sincs, a LGB-k meg folyamatos meg világítást igényelnek.
Valójában az AGM-65 egy igen potens valami lehetne LoAL képességgel, csak ehhez képes adatkapcsolat és ez-az A rakéta közepes magasságból indítva lazán elrepül 20-25 km-re is. Csak ekkora távból az EO kb. egy stadiont, ha be tudna fogni célnak...
Egyébként a GBU-12-höz van dupla tartó, amivel akár 8 bombát is vihetne Gripen - kár hogy az nincs rendszerben.
Értelme semmi egy egy célcsatornás rendszernél. Nem fog 8-szor rárepülni a célra. A hazai realitás 2-4 db lenne csak.
Ez nem a Sivatagi Vihar, ahol senkitől sem zavartatva repkedtek az F-111F-ek és lényegében gyakorló bombázást hajtottak végre...
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85 and Pogány

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Értelme semmi egy egy célcsatornás rendszernél. Nem fog 8-szor rárepülni a célra. A hazai realitás 2-4 db lenne csak.
Ez nem a Sivatagi Vihar, ahol senkitől sem zavartatva repkedtek az F-111F-ek és lényegében gyakorló bombázást hajtottak végre...
Ugyan arra célra nem repül rá sokszor, de nem mindegy milyen gyakran kell elhagyni a harcteret, mennyi időre esik ki a CAS lehetősége...
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
8 db LGB gyakorlatilag semmilyen épkézláb elképzelhető helyzetben nem vehető be a Gripenről. Felesleges.
Mert pl. 1-2 órás távlatban, amit a célterület közelében tölt nem lenne 8 értelmes célpont egy csatában?
Egy hk. zászlóalj bőven adna ennyi célpontot, amit szépen egymás után lebombázhatna...
 
M

molnibalage

Guest
Mert pl. 1-2 órás távlatban, amit a célterület közelében tölt nem lenne 8 értelmes célpont egy csatában?
Egy hk. zászlóalj bőven adna ennyi célpontot, amit szépen egymás után lebombázhatna...
Úgy látom nem érted...
  1. A célig el kell repülni.
  2. Ez itthon sanszosan ki magasság lenne, hogy ne lássa a gaz ellen a világ végéről.
  3. Fogyasztás az egekben.
  4. Ugrás gyorsítás, csapásmérés, remélhetőleg nem lövik le a gépet.
  • Na, akkor ha szerinted újra rá kell repülni a célra még HÉTSZER, akkor ennyi idő alatt hogy nem érne oda ellenséges vadászgép? V
  • agy, ha van RADSHORAD vagy közepes hatótávolsúg légvédelem majd nézi, ahogy ezt HÉTSZER megteszi még a Gripen?

Tessék már ezt a hülyeséget elfelejteni, hogy egy Gripen majd 8 poncélt támad úgy, hogy közben van erre ideje vagy kerója.
Ez kb. akkor lehetne realitás, ha 0 db radaros légvédelmi egység van és 0 db vadászgép fenyeget közben, mert akkor ez közepes magasságon való folyamatos repülést jelent.

De látod ezt magad előtt, hogy ez a realitás?
Próbáld ki a Falcon BMS4.35-ben, hogy csak lőtéren mennyi idő 8 db cél támadása LGB-vel. Ez kb. 20 perc. Ennyi idő alatt egy vadászgép kényelmes 800-1000 km/h sebességel repül 300 km-rt. Szerinted mi nem fogja ennyi idő alatt lelőni / elkerggetni a Griffet?

Ezért lenne jó az SDB I is.
SAR radar móddal felderíti a célokat és szimultán indítja a salvot és aztán iszkri.

A délszláv konfliktus alatt egy Harrier repült rá a célra hétszer és azt is lelőtték egy kőkorszaki Sztrelával.
Egy "apró" kiegészítéssel.
Ez ÉJSZAKA történt.
Még ÉJSZAKA is lelőtte egy MANPAD.

Védett célra legfeljebb egyszer repülsz rá. Pont.
Ezért van az, hogy az EDC alatt az 4 db 2000 fontos bombát egy rárepüléssel oldotta egy célra az összes F-111F.
Nem repültek rá négyszer...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
8 db LGB gyakorlatilag semmilyen épkézláb elképzelhető helyzetben nem vehető be a Gripenről. Felesleges.
Alternatív javaslat: ha CAS és SDB akkor az legyen GLSDB.
Az is elrepül 150 km re. Néhány M270 MLRS vagy HIMARS vagy Mars II indító egy egészen hoszzú frontvonalon tudna gyakorlatilag azonnali és méter pontos CAS-t adni...
És ezek a földi rendszerek annyi SDB-t indítanak amennyire épp szükség van
 
M

molnibalage

Guest
Alternatív javaslat: ha CAS és SDB akkor az legyen GLSDB.
Az is elrepül 150 km re. Néhány M270 MLRS vagy HIMARS vagy Mars II indító egy egészen hoszzú frontvonalon tudna gyakorlatilag azonnali és méter pontos CAS-t adni...
És ezek a földi rendszerek annyi SDB-t indítanak amennyire épp szükség van
Konkrétan ezen rendszerek megléte miatt is tartom a harci helikoptereket elavultnak.
Nagyon kevés ideig tudnak jelen lenni. Persze gyorsan pozíciót váltanak, de egy ahol egy rendszer 50-100-es távolságon fed le, akkor annak nem kell az első tüzelési váltani, ha rejtve marad.

Egy ilyen cucc repülési ideje pár perc és 0-24 órás készenlét adása mibe kerül egy helihez képest?
Mennyivel több tűzerővel?

A harci helikopter egy olyan korszak maradéka és öröksége, amikor egy LOS ATGM kellett pc. kilövéséhez.
Ezt régen meghaladta már az élvonalbeli technika.

Egy VSz erő ellen 1986 táján egy AH-64A befosatós volt.
De ma nem 1986 van és az AH-64D/E sem tud mit kezdeni n+1 fenyegetéssel sem.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Alternatív javaslat: ha CAS és SDB akkor az legyen GLSDB.
Az is elrepül 150 km re. Néhány M270 MLRS vagy HIMARS vagy Mars II indító egy egészen hoszzú frontvonalon tudna gyakorlatilag azonnali és méter pontos CAS-t adni...
És ezek a földi rendszerek annyi SDB-t indítanak amennyire épp szükség van
Egyébként sokkal hatékonyabb és olcsóbb tüzérséggel (csöves és rakétás) tűztámogatást adni, mint repülővel.
A Gripen sérülékeny a földi technikához képest, a precíziós lövedékekkel (Pl. Bonus, SMART155) pedig a tüzérség is legalább olyan hatékony.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
M

molnibalage

Guest
Egyébként sokkal hatékonyabb és olcsóbb tüzérséggel (csöves és rakétás) tűztámogatást adni, mint repülővel.
Ez a hadszíntér méretétől is függ.
De a Gripen tud vadászgépet is elkergetni, drónt is lelőni, meg odab*szni.
A másik cucc sem olcsó, cserébe egy dolgot tud csak. Semmi mást.

Csak a Gripenből meg több kell, hogy mindezt kihasználd, mert egy 14 gépes flottát nem tudsz mindenre is használni.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 698
42 143
113
Ez a hadszíntér méretétől is függ.
De a Gripen tud vadászgépet is elkergetni, drónt is lelőni, meg odab*szni.
A másik cucc sem olcsó, cserébe egy dolgot tud csak. Semmi mást.

Csak a Gripenből meg több kell, hogy mindezt kihasználd, mert egy 14 gépes flottát nem tudsz mindenre is használni.
CAS helyett inkább mélységibb csapásmérésre és légi fölény kivívására koncentrálnám a Gripeneket.
Tényleg jó lenne még egy század, de egyelőre ez "nagyon nem látszik jönni".

A csöves tüzérséget megháromszoroznám (akár kerekes alapon), kiegészítve egy-két rakétás osztállyal és ez lenne tűztámogatás gerince.
A 40+km-es lőtávokkal pl. a Tisza teljes vonala tűz alatt lenne tarható megakadályozandó egy átkelést - ha már ez a védelmi vonal.
Gripen akkor kapna CAS szerepet, ha megvan a légifölény (pl. NATO biztosítja) és nem kell ellenséges vadászokat hajkurászni. 14 géppel nyilván mindkettő nem megy...még a légtér biztosítás is nehezen.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
CAS helyett inkább mélységibb csapásmérésre és légi fölény kivívására koncentrálnám a Gripeneket.
Tényleg jó lenne még egy század, de egyelőre ez "nagyon nem látszik jönni".

A csöves tüzérséget megháromszoroznám (akár kerekes alapon), kiegészítve egy-két rakétás osztállyal és ez lenne tűztámogatás gerince.
A 40+km-es lőtávokkal pl. a Tisza teljes vonala tűz alatt lenne tarható megakadályozandó egy átkelést - ha már ez a védelmi vonal.
Gripen akkor kapna CAS szerepet, ha megvan a légifölény (pl. NATO biztosítja) és nem kell ellenséges vadászokat hajkurászni. 14 géppel nyilván mindkettő nem megy...még a légtér biztosítás is nehezen.
Esmét a romulánok ellen készülsz?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 782
113

A Royal Air Force és a Magyar Honvédség közös hadgyakorlatának adott otthont a kecskeméti repülőbázis. A RAF 100. századának Hawk T.1 repülőgépei települtek át pár hétre hazánkba. Az alakulat kétszemélyes sugárhajtású gépeit azonban nem a pilóták képzésére használják elsődlegesen, hanem az úgynevezett agresszor feladatkörben repülnek. Más RAF alakulatokkal gyakorló légiharcokat vívnak, hogy minél jobban felkészíthessék azokat a harci bevetésekre.

Időnként más légierőkkel szintén hajtanak végre közös kiképzést. A NATO szövetségesünk szubszonikus gépei most ezért látogattak Magyarországra.

A vendégek parancsnoka, Mark Jackson alezredes készségesen válaszolt a kérdéseinkre, nagyon sok érdekes részletet elárult. Annak ellenére, hogy a Hawk egy hangsebesség alatti típus, a manőverező légiharcban igenis kemény ellenfele lehet egy igazi vadászgépnek. Eleve sok tapasztalatot szereztek már ilyen téren a pilótáik, rendszeresen gyakorló légiharcot vívnak a RAF vadászaival, mégpedig a Typhoon FGR4-esekkel, és már az F-35-ösökkel is. A Gripenek ellen előnyös tulajdonságuk, hogy jobb a manőverezőképességük egyes sebességtartományokban, és alacsonyabb sebességre is képesek.

A Gripenek ellen azonban nem volt egyszerű a harc, mivel az jóval kisebb, mint a Typhoon, vagy az F-35-ös. A Hawk T.1 nem rendelkezik fedélzeti radarral. A legtöbb esetben a felszállás után a magyar és a RAF gépeket a földről ellentétes irányokban kivezették, majd egymástól 25 mérföldre, vagyis hozzávetőleg 45 km-re fordították szemben őket. A találkozó után megkezdődhetett a manőverező légiharc. 1:2, vagy géppár-géppár elleni formációkban csaptak össze. Egy felszállás során többször, akár négyszer is harcoltak egymással, de a körülményeket megváltoztatták, például más magasságokban történt meg a találkozás. Hogy ezeknek a megmérettetéseknek mi lett a kimenetele, milyen arányban nyertek a vendégek, azt a kérdésünkre természetesen nem árulták el. A tájékóztatóig, vagyis az utolsó előtti napig a Hawk gépek 70 felszállásból 90 órát repültek. Naponta többször is elindultak a feladatok végrehajtásra. A gépek számánál sokkal több pilóta vett részt a gyakorlaton. Legtöbbször egy pilóta repült a Hawkon, de időnként ellenőrző személy is velük tartott. Ez egyébként mindig előnyös, több szem többet lát alapon. A manőverező légiharcban nagyon fontos, ki látja meg hamarabb a másikat.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 355
96 782
113

A Royal Air Force és a Magyar Honvédség közös hadgyakorlatának adott otthont a kecskeméti repülőbázis. A RAF 100. századának Hawk T.1 repülőgépei települtek át pár hétre hazánkba. Az alakulat kétszemélyes sugárhajtású gépeit azonban nem a pilóták képzésére használják elsődlegesen, hanem az úgynevezett agresszor feladatkörben repülnek. Más RAF alakulatokkal gyakorló légiharcokat vívnak, hogy minél jobban felkészíthessék azokat a harci bevetésekre.

Időnként más légierőkkel szintén hajtanak végre közös kiképzést. A NATO szövetségesünk szubszonikus gépei most ezért látogattak Magyarországra.

A vendégek parancsnoka, Mark Jackson alezredes készségesen válaszolt a kérdéseinkre, nagyon sok érdekes részletet elárult. Annak ellenére, hogy a Hawk egy hangsebesség alatti típus, a manőverező légiharcban igenis kemény ellenfele lehet egy igazi vadászgépnek. Eleve sok tapasztalatot szereztek már ilyen téren a pilótáik, rendszeresen gyakorló légiharcot vívnak a RAF vadászaival, mégpedig a Typhoon FGR4-esekkel, és már az F-35-ösökkel is. A Gripenek ellen előnyös tulajdonságuk, hogy jobb a manőverezőképességük egyes sebességtartományokban, és alacsonyabb sebességre is képesek.

A Gripenek ellen azonban nem volt egyszerű a harc, mivel az jóval kisebb, mint a Typhoon, vagy az F-35-ös. A Hawk T.1 nem rendelkezik fedélzeti radarral. A legtöbb esetben a felszállás után a magyar és a RAF gépeket a földről ellentétes irányokban kivezették, majd egymástól 25 mérföldre, vagyis hozzávetőleg 45 km-re fordították szemben őket. A találkozó után megkezdődhetett a manőverező légiharc. 1:2, vagy géppár-géppár elleni formációkban csaptak össze. Egy felszállás során többször, akár négyszer is harcoltak egymással, de a körülményeket megváltoztatták, például más magasságokban történt meg a találkozás. Hogy ezeknek a megmérettetéseknek mi lett a kimenetele, milyen arányban nyertek a vendégek, azt a kérdésünkre természetesen nem árulták el. A tájékóztatóig, vagyis az utolsó előtti napig a Hawk gépek 70 felszállásból 90 órát repültek. Naponta többször is elindultak a feladatok végrehajtásra. A gépek számánál sokkal több pilóta vett részt a gyakorlaton. Legtöbbször egy pilóta repült a Hawkon, de időnként ellenőrző személy is velük tartott. Ez egyébként mindig előnyös, több szem többet lát alapon. A manőverező légiharcban nagyon fontos, ki látja meg hamarabb a másikat.
Folyt. Kövi

Ami most következik, az nem hivatalos, csak találgatás. Szóval ez egy szubszonikus, kiképzésre tervezett sugárhatású repülőgép. Azonban agresszor feladatkörben használják, és nemcsak a saját légierjük számára. Az alakulat hamarosan meg fog szűnni. Idehaza viszont azt tervezik, hogy egy hasonló kategóriájú repülőgépet fognak rendszeresíteni, ráadásul egy teljes századnyi mennyiségben. Ha úgy gondolkodnak a hazai projekt tervezői, hogy ez igazán megérje nekünk, akkor talán abban reménykednek, hogy más országok is kihasználják a lehetőséget, amit mi nyújtanánk. Nemcsak mint kiképzőt, hanem mint légicélt, vagy agresszorokat a gyakorlatokon. Csak össze kell hozni egy megállapodást a NATO partnerekkel, akik valamilyen módon beszállnának. Akár pénzzel, vagy más ellenszolgáltatással, amin mondjuk a mi haderőnk spórol. Gondolatkísérlet vége.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0