A Royal Air Force és a Magyar Honvédség közös hadgyakorlatának adott otthont a kecskeméti repülőbázis. A RAF 100. századának Hawk T.1 repülőgépei települtek át pár hétre hazánkba. Az alakulat kétszemélyes sugárhajtású gépeit azonban nem a pilóták képzésére használják elsődlegesen, hanem az…
killermetals.blog.hu
A Royal Air Force és a Magyar Honvédség közös hadgyakorlatának adott otthont a kecskeméti repülőbázis. A RAF 100. századának Hawk T.1 repülőgépei települtek át pár hétre hazánkba. Az alakulat kétszemélyes sugárhajtású gépeit azonban nem a pilóták képzésére használják elsődlegesen, hanem az úgynevezett agresszor feladatkörben repülnek. Más RAF alakulatokkal gyakorló légiharcokat vívnak, hogy minél jobban felkészíthessék azokat a harci bevetésekre.
Időnként más légierőkkel szintén hajtanak végre közös kiképzést. A NATO szövetségesünk szubszonikus gépei most ezért látogattak Magyarországra.
A vendégek parancsnoka, Mark Jackson alezredes készségesen válaszolt a kérdéseinkre, nagyon sok érdekes részletet elárult. Annak ellenére, hogy a Hawk egy hangsebesség alatti típus, a manőverező légiharcban igenis kemény ellenfele lehet egy igazi vadászgépnek. Eleve sok tapasztalatot szereztek már ilyen téren a pilótáik, rendszeresen gyakorló légiharcot vívnak a RAF vadászaival, mégpedig a Typhoon FGR4-esekkel, és már az F-35-ösökkel is. A Gripenek ellen előnyös tulajdonságuk, hogy jobb a manőverezőképességük egyes sebességtartományokban, és alacsonyabb sebességre is képesek.
A Gripenek ellen azonban nem volt egyszerű a harc, mivel az jóval kisebb, mint a Typhoon, vagy az F-35-ös. A Hawk T.1 nem rendelkezik fedélzeti radarral. A legtöbb esetben a felszállás után a magyar és a RAF gépeket a földről ellentétes irányokban kivezették, majd egymástól 25 mérföldre, vagyis hozzávetőleg 45 km-re fordították szemben őket. A találkozó után megkezdődhetett a manőverező légiharc. 1:2, vagy géppár-géppár elleni formációkban csaptak össze. Egy felszállás során többször, akár négyszer is harcoltak egymással, de a körülményeket megváltoztatták, például más magasságokban történt meg a találkozás. Hogy ezeknek a megmérettetéseknek mi lett a kimenetele, milyen arányban nyertek a vendégek, azt a kérdésünkre természetesen nem árulták el. A tájékóztatóig, vagyis az utolsó előtti napig a Hawk gépek 70 felszállásból 90 órát repültek. Naponta többször is elindultak a feladatok végrehajtásra. A gépek számánál sokkal több pilóta vett részt a gyakorlaton. Legtöbbször egy pilóta repült a Hawkon, de időnként ellenőrző személy is velük tartott. Ez egyébként mindig előnyös, több szem többet lát alapon. A manőverező légiharcban nagyon fontos, ki látja meg hamarabb a másikat.