1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Diskurzus a(z) 'Vadász-/csapásmérő/kiképző repülőgépek' témában - Nightstalker által indítva @ 2011. április 4..

  1. Azzurro

    Azzurro Well-Known Member

    Ha a 26 gép összesen repült 5 év alatt 3500 órát akkor tényleg alig használtak. Nem is értem minek vettek ennyi gépet.
     
  2. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    A Foci VB indokolta a beszerzést, és a leállítást is. o_O
     
  3. Anti

    Anti Well-Known Member

    Amcsikbol ezt mondjuk nem neznem ki, tudom hogy a svedek sem a ket szep szemunkert csinaltak de szep gesztus volt.
     
    hollywood likes this.
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezek a 800 órás check-k szerintem. Mivel úgy 1800 órát tesznek a gépekbe és elosztva jönnek így jön ki kb. a matek.
     
    endre, arcas and hollywood like this.
  5. Terminator

    Terminator Well-Known Member

    Szerintem ez a 800 órás ipari nagyjavítás. Azt csak a gyártó tudja elvégezni.
    Érdekes hogy most két gép volt kinn, nem egy.

    A 44-es gép 2016 július 1-én érkezett Kecskemétre az összetört 42-es pótlására. Gondolom, átadás előtt átalakították, rendbetették és onnan indult a 800 órás cikllus. Ezek szerint 2020 februárjában érte el a 800 órát. 3 év és 7 hónap alatt repült 800 órát? Az 223 óra/év-es átlag, ha jól számolom. Azaz legalább 50%-kal repült többet, mint egy együléses gép átlagosan.
     
    endre and hollywood like this.
  6. imike

    imike Well-Known Member

    A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
    https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
    "A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

    Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
    https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
    https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
    https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
    https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
     
  7. hollywood

    hollywood Member

    Köszönöm a választ mindenkinek!
     
    Terminator likes this.
  8. Azzurro

    Azzurro Well-Known Member

    A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
    https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/
     
  9. imike

    imike Well-Known Member

    2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

    De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
     
  10. Azzurro

    Azzurro Well-Known Member

    2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.
     
  11. imike

    imike Well-Known Member

    Igaz, ezek szerint 2012 Márciustól 2013 év végéig nem volt gyártói támogatás tehát több mint másfél évig egyedül kellett megoldaniuk az üzemeltetést és ekkor kannibalizáltak:
    "It was awarded at the end of 2013 – for much of that year the SAAF had no Gripen support contracts with the SAAF doing hands on maintenance work"
    Továbbá:
    https://saabgroup.com/media/news-pr...rded-gripen-support-contract-in-south-africa/
    https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ded-gripens-support-contract-in-south-africa/
    (Nem találok 2012 Március utáni támogatást.)

    Az utolsó gépet 2012-ben vették át: https://htka.hu/2012/09/10/htka-hirhalom-2012-36-het/
    Miközben ekkora már egyes gépeik 2010 óta lekonzerválva álltak: https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
     
  12. Madár Fokker

    Madár Fokker Active Member

  13. SilvioD

    SilvioD Well-Known Member

  14. wolfram

    wolfram Well-Known Member


    Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...


    Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
    Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Szerintem a HUN Gripen topikból a Gripen és konkurenciái témát inkább a Gripen topikban kéne folytatni, míg onnan a magyar specifikus társalgást meg ide kéne áthozni.
    Különben is, a nagy ALIS-ozás közepette elsikkadt, hogy megjött az új Delta Szolnokra.
     
    endre likes this.
  16. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    ???
    Hogyhogy új?:eek:
     
  17. rudi

    rudi Well-Known Member

    - Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

    - ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)
     
  18. dudi

    dudi Well-Known Member

    Na ezt magyarázd meg!
     
  19. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Sehogy, csak hülyéskedtem :)
    Elnézést kérek azoktól akiket felcsigáztam, csak már egy ideje furcsállom, hogy pont helyet cserélt a két topik.
     
    endre, LMzek 2.0 and pöcshuszár like this.
  20. LMzek 2.0

    LMzek 2.0 Well-Known Member

    A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), ami abból a szempontból nem hülyeség, ha így megszűnik az USA függőség. Ebben az esetben -gondolom- saját adatbázist építenek. Így inkább van szerintem értelme az "olcsó" F-35-nek mint a kicsivel drágábbnak USA "remote controllal". Tudomásom szerint a holland, olasz, spanyol. norvég üzlet az USA szerveres, Mission Data-s verzió.
    "ŐK" tudják, de mi lesz ha változik az óceán túloldalán a "széljárás" Európának: nem számítunk, leszünk "érdekesek". :eek:

    u.i: Ezzel a témával nem kellene "átugranunk" az F-35-be? Nem öt perces...
     

Ezen oldal megosztása