Kivéve ha szarik a szabályokra....
"Miért nem tudták földre kényszeríteni a kisgépet?
Háy György szerint nincs olyan mint a filmekben, hogy a vadászgép fölé repül és földre kényszeríti a szabálytalan repülőt, ha az nem akar leszállni. A protokoll szerint ilyen esetekben először a repülésirányítók jelzik a gép pilótájának, hogy szabálytalanul repül, szálljon le. Ha nincs kapcsolat, akkor van egy speciális vészfrekvencia, amin üzenhetnek neki. (A litván gépnél ez sem működött, nem válaszolt a rádiócsatornákon.)
A következő lehetőség, hogy vannak az úgynevezett látjelek. Ilyenkor már bevetik a légierő vadászgépeit. Az egyik gép a szabálytalan gép mellé repül baloldalról (nagyobb gépeknél baloldalt ül a kapitány), és billegtet a szárnyával. Így hívja fel a figyelmet arra, hogy fel akarja venni a kapcsolatot, kövesse őt. Esetleg még kiengedett futóművel is jelezheti, hogy le kell szállnia. Ez az úgynevezett elfogás, ilyenkor a szabálytalan gép pilótája is tisztában lehet vele, hogy a vadászgép párja a háta mögött van, és lelőheti őt.
Csakhogy a litván százados – ha ő vezette a gépet – pontosan tudta meddig mehet el. Tudhatta azt is, hogy kultúrterületen nem szokás csak úgy lelőni egy gépet, mert szabálytalan. A vadászgépek ilyen esetben lényegében tehetetlenek, csak követhetik a repülőt, ha nem akarnak nemzetközi botrányt egy civil gép lelövéséből. De a követés sem egyszerű, mert a gyors vadászrepülőknek nehéz tartani egy lassabb kisgéppel a sebességet. Szerdán valószínűleg követték, és arra vártak, hogy előbb-utóbb leszálljon. Ez be is következett."
A héten hét ország, köztük Magyarország légterén is átrepült illegálisan egy litván kisrepülő. A szakértő szerint egy levegőben lévő géppel túl sokat nem lehet tenni, ha nem viselkedik veszélyesen. A vadászgépeknek a követés sem olyan egyszerű feladat a sebességkülönbség miatt.
telex.hu