[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 926
13 185
113
"Kicsit nehéz elhinni, hogy nem vették észre, hogy nem húzták le alapra a gázt... "

pedig ez volt, kb 1hónapja megírtam. :)

Na de egyik se? Azt sem vették észre a fenekükön, hogy túl sok a tolóerő, nem lassul a gép és nem látták, hogy rossz szögben áll a kacsa vezérsík? Vagy csak 15-20 másodpercnyi, gurulás után döbbentek rá, hogy ez a gázkar állása miatt van? A nyomok alapján egészen a pálya végéig a kerekeket sem fékezték. Ezt sem vették észre?

Ilyen hibát elég nehéz véteni.

Hogy a szöszbe lehetett annyira rossz állásban a gázkar, ha megvolt a kilebegtetés, amit nem teljes tolóerőn tesz a gép? Mert ha a kilebegtetéskor már az automata veszi le a gázt, ahhoz hogy közel átesésig lassuljon a gép, akkor az egész leszállás az automata helyes működésén múlik. A pilóta legfeljebb úgy tudná elrontani, ha kigurulás közben nyomja rá a gázt, mintha meggondolta volna magát és át akarna startolni.

Ha észrevették a bajt és látták, hogy már kevés a hely a megálláshoz, akkor miért nem startoltak át? Vagy pont ezt akarták tenni, de a meghibásodott vezérlés miatt nem ment. Ha át akartak startolni, akkor naná, hogy előre van nyomva gázkar. De akkor ez nem pilóta hiba, hanem a hiba elhárítására tett kétségbeesett próbálkozás és az alapvető gond mégis a vezérlés hibája volt.

Szerintem nem kellene ilyen könnyen kijelenteni, hogy pilóta hiba.

Mellesleg nekünk anyailag az lenne az érdekünk, hogy műszaki hibát és ne pilóta hibát állapítsanak meg. Csak éppen ezzel szemben ott a presztízs. Ha mindkét baleset műszaki hiba (a második elég egyértelműen az) akkor le kellene tiltani a repüléseket. Ez pedig automatikusan azt jelentené, hogy le kell mondani a baltikumi kiküldetést.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 390
10 996
113
Kezd rendkívül érdekes lenni az eseménysorozat. Ha a következő hetekben még egy bekövetkezik, akkor én arra az álláspontra fogok helyezkedni, hogy ekkora véletlen márpedig nincs!

Márpedig van.
Anno 95'-ben a nyíregyházi kaszinóban a hetes szám háromszor jött ki egymás után az egyik rulettkeréken.
A párom - igaz, kis összeggel - mind a háromszor arra a számra tett zsetont...
A nyerési esély 1:37-hez.

Na most a Gripen-képesség
http://www.honvedelem.hu/cikk/51706_a_honvedelmi_miniszterium_barmikor_kesz_tajekoztatni_a_gripen-kepesseg_fejleszteserol
esetében ez veszteségi esély nemrég 1:14-hez volt...

...Gripen-képesség...
"...Szó bennszakad, hang fennakad, Lehellet megszegik..."
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
Zord elég durván megfogalmazta a nézeteit a balesetekről és a Honvédség vezérkaráról is. Pont most nyilatkozott a Hírtv-n.
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 879
8 631
113
Rendszerszintű problémák tehetnek a Magyar Honvédség repülőgépeinek sorozatos baleseteiről – jelentette ki a Hír TV Magyarország élőben című műsorában a Magyar Nemzet katonai és repülési szakújságírója.
http://mno.hu/ahirtvhirei/zord-rendszerszintu-problemak-allnak-a-repulobalesetek-mogott-1292513
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 593
74 603
113
Zord elég durván megfogalmazta a nézeteit a balesetekről és a Honvédség vezérkaráról is. Pont most nyilatkozott a Hírtv-n.

Meg is lett az "eredménye": megint kitiltják mindenhonnan.

http://mno.hu/belfold/gond-is-meg-nem-is-a-ket-gripen-kiesese-1292576
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 456
120 884
113
Milyen meglepő, van aki nem tudja elviselni az építő jellegű kritikát.
Kár, hogy kb ő az ország egyetlen hozzáértő újságírója a témában.
Még ha repsoviniszta is.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 032
23 019
113
Szeretném felhívni a figyelmet arra a tényre, hogy a különböző rep. balesetek között a közös pont ami érintkezett az összes repesemény helyszínével az a honvédelmi vezetés és a Zord volt. Na most a hm mondja meg, hogy mire vezethető vissza a sorozatos hiba... :D
 

alfa74

Well-Known Member
2013. március 15.
1 118
131
63
Azért új információ is elhangzott a sajtótájékoztatón. Lehet, hogy csak össze kevert valamit ez a kiváló ember?
"Közölte, hogy a svéd féllel történt megállapodás értemében tíz évvel, 2026-ig megnövelték a gépek lízingjét, azután magyar tulajdonba kerülnek a gépek."
Eddig úgy tudtam, hogy a módosított szerződés miatt nem kerülnek magyar tulajdonba a gépek.
Tegnap az is elhangzott (sajnos nem emlékszem már, hogy hol olvastam) ,hogy egy új két üléses gépet vásárolunk, mert a bérlése drága lenne.
Visszatérve a sajtó akkreditációra. Ez egy vicc. Nehogy valaki kellemetlen kérdéseket tegyen fel, amire nem jók az előre megírt válaszok, inkább nem engedik be! Legközelebb kiosztják a feltehető kérdések listáját?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 593
74 603
113
Hende: 2010 óta jelentősen javult a magyar légierő helyzete

http://www.ma.hu/belfold/253459/Hende_2010_ota_jelentosen_javult_a_magyar_legiero_helyzete?place=srss
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Hende: 2010 óta jelentősen javult a magyar légierő helyzete

http://www.ma.hu/belfold/253459/Hende_2010_ota_jelentosen_javult_a_magyar_legiero_helyzete?place=srss

Igen, "Magyarország itt is jobban teljesít" - vagyis sokkal több lett a pályaelhagyó.
 

desertfox

Active Member
2012. szeptember 18.
1 966
10
38
Emel kérlek segíts , netán arra a HVG hírforrásra utalsz aki , már kb 2 szer bejelentette Szijártó lemondását vagy Hende önként távozását és egyéb álhírekkel borzolja a kedélyeket ? ? ?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Emel kérlek segíts , netán arra a HVG hírforrásra utalsz aki , már kb 2 szer bejelentette Szijártó lemondását vagy Hende önként távozását és egyéb álhírekkel borzolja a kedélyeket ? ? ?

Nem olvasok HVG-t, viszont vannak ismerőseim a szakmámban (rep-műszaki) saját cégemen kívül is, és már volt szerencsém ettől függetlenül is beszélgetni kecskeméti Griff-pilótákkal és műszakiakkal is. Ezen a téren nem sok pozitívat hallottam tőlük. Szerintük pozitív híreket azok tudnának mondani magukról, akik már elmentek Kecsóról.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
30 615
113
A honvédelmi miniszter hozzátette: a balti államok légtérvédelmét így is tudjuk vállalni. Ehhez négy Gripent, nyolc pilótát és körülbelül 70-80 fős műszaki állományt biztosít a Honvédség. Ez utóbbi azért is érdekes, mert jelenleg 92 műszaki tiszt foglalkozik csak a Gripenek szervizelésével. origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html

Ha eddig bajos volt a 14 gépből 4-et elküldeni a balti állampokba, és emiatt csak kettőt akartak küldeni, akkor két vesztett gép után mégis honnan kett egy négy gépes keret a balti kiruccanásra?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
<blockquote rel="antigonosz">A honvédelmi miniszter hozzátette: a balti államok légtérvédelmét így is tudjuk vállalni. Ehhez négy Gripent, nyolc pilótát és körülbelül 70-80 fős műszaki állományt biztosít a Honvédség. Ez utóbbi azért is érdekes, mert jelenleg 92 műszaki tiszt foglalkozik csak a Gripenek szervizelésével. origo.hu/itthon/20150626-gripen-szolnok-jak-52-hende-csaba-baleset.html

Ha eddig bajos volt a 14 gépből 4-et elküldeni a balti állampokba, és emiatt csak kettőt akartak küldeni, akkor két vesztett gép után mégis honnan kett egy négy gépes keret a balti kiruccanásra?</blockquote>

A Magyar Honvédség része a NATO-nak, ami egy katonai szövetség. Katonáéknál pedig nem mindig a beosztottak akarata érvényesül, ott a feladat-kiszabás után egyetlen elfogadható válasz van : "Parancs, értettem" (lehet mást is mondani, csak az már nem az elfogadható kategória).
 

ambasa

Active Member
2010. április 18.
661
77
28
Néhány megjegyzés, azoknak, akik azt hiszik/remélik, hogy lefújják a balti missziót. Ez presztízs kérdés. A Kormány megígérte, tehát teljesítjük, még annak az árán is hogy a magyar légtér védelme hiányos lesz, hogy a kiképzési repüléseket fel kell függeszteni, vagy legalább is korlátozni, még azon az áron is, ha ideiglenesen majd stikában más látja el a szlovén légtér védelmét, és még akkor is, ha közben, valamilyen ürüggyel esetleg idegen vadászgépek lesznek itt addig. De ugyanúgy presztízs a NATO-nak is mert fel kell mutatni az egységet az oroszok ellen és erre a renitens magyarok szerepvállalása pont a legalkalmasabb, mind nekik, mind az Orbán Kormánynak, aki végre kap egy alkalmat, hogy kinyilvánítsa elkötelezettségét, és amire később majd mindig hivatkozzon. És ahogy Emel mondta a katonák előtt két út van: "Parancs, értettem", vagy a leszerelés, mindig lesz olyan, aki mosolyogva végre fogja hajtani a fentről érkező utasítást, legfeljebb abban lesz különbség, hogy ezt még lelkesen teszi, vagy csak kínjában. És ez nem ezalatt a kormány alatt kialakult gyakorlat, hanem már régi hagyománya van, legfeljebb néha erősebb, néha gyengébb volt.

Egy kérdés, most 92 műszakink, 92 műszaki tisztünk van, mert a kettő nem ugyanaz. Én azért kétkedéssel fogadom, mind a hozzá nem értő miniszter, mind a hasonló tulajdonságokkal rendelkező újságíró szakszavak értelmezési képességét. (Elnézést, ha katonai kérdésekben mégis jártas lenne Koncz Tamás, nem ismerem a munkásságát, de eléggé rossz tapasztalataim vannak az átlag újságírókkal!) Szerintem a 70-80 műszakiba beleértendőek a szakszolgálatok emberei is, nem csak a szerelők repülésirányítóktól kezdve a gépkocsivezetőkig, legfeljebb, amikor ezt elmondták a miniszter úrnak, nem biztos, hogy értette a különbséget.

TG