[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 869
27 220
113
Értem, és köszönöm. Még egy apróság ha nem veszed tolakodásnak:
Ugyanitt taglalod az adatkapcsolatot, emlitve a STRIL-60-at, párhuzamba állitva a Link-16-tal. Ha jól tudom, a magyar griffekben mindkettő benne van -vagy legalább is egy ideig mindkettő benne volt, hosz a nyugati linket később kezdtük el használni.
Nem tudom -és ez inkább kérdés- hogy a STRIL-60 ugyanaz-e mint a TIDLS rendszer?
Egyébként én úgy olvastam (ha megtalálom újra persze belinkelem) hogy alapvető külömbség a Link-16 és a svéd rendszer között az, hogy a nyugati adatkapcsolat 8-12 másodperc késéssel dolgozik (talán feldolgozási idő lehet, nem tudom), mig a svéd rendszer gyakorlatilag mindent azonnal közzétesz, azaz minimális késéssel gyakorlatilag on-line osszt meg és azonnal feldolgozva közli is az adatot/információt (persze titkositva). Ha ez igaz, azért egy szétbontakozó "légi helyzetben" élesben 8-12mp szerintem nagyon sokat számit!
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Szerintem az erős lenne, ha az ami rendszer ilyen nagyságrendekkel szarabb lenne, mint a svéd. Ha a késleltetés ilyen drasztikus, akkor arra tippelek, hogy valami egyéb viszont az ami cucc oldalára billenti a mérleget. Mondjuk az is kérdéses, hogy valóban akkora-e az a késleltetés. Tudja a fene :D
 
T

torsen

Guest
Nem szabad lebecsülni a svéd adatátviteli technikát, az Ercsson már akkor mikrohullámozott, NMT-zett (Nordic Mobile Telephone) mikor a világ többi részén még az URH rádiózás is nagy dolog volt. Lehet fejlesztési előnyük, éppen a tipikus svéd viszonyok (nagy távolságok,kis népsürüség) miatt. Hogy most van-e még ott elóny, jó kérdés.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
275
63
Nem becsülöm le, csak szerintem a hihetetlen kategória az, hogy ekkora lépéselőnyben legyenek a fejlesztésekben élen járó amikkal szemben..
 
M

molnibalage

Guest
@blaze

A Link 16 a '80-as évek elejének, közepének a gyermeke. Mai szemmel röhejesen elavult csak azért használják, mert sok célra elég és eltrejdt, közös platfrom. Az átviteli sebessége kódolatlan formában is talán, ha 100 kbs táján van, ez egy betárcsázós modem duplája... A kódolt és zavarvédett üzem esetén meg valahol 24-30 kbs táján van a sávszél így fejből.

A svéd data link konkrét képességeiről alig van szó, de mindenki oda és vissza van tőle. Tehát sanszosan realtime és nagyon sok olyan funciót tudhat a sávszél miatt, amire a Link 16 eleve képtelen.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Rajthagyták a kilincset az egyik szerelőajtón? :)
n02.jpg


Csak én látom úgy hogy kezd az idő vasfoga meglátszani a gripenjeinken, vagy ez természetes látvány a repülés közben deformáció miatt?

A "kilincs" az nem más, mint az állásszög-adó szenzor a pilóta és a kormányvezérlő-rendszer/robotpilóta felé (egy kis lapátocska, ami mindig beáll áramlási irányba). Konkrétan hol látsz deformációt, mert én sehol. Igaz, hogy már nem a régi Sólyomszem-típus vagyok, ezért is viselek pót-szem(üveg)et, de én ezzel se látok semmi vészeset.
Üdv ML
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 361
13 666
113
A "kilincs" az nem más, mint az állásszög-adó szenzor a pilóta és a kormányvezérlő-rendszer/robotpilóta felé (egy kis lapátocska, ami mindig beáll áramlási irányba). Konkrétan hol látsz deformációt, mert én sehol. Igaz, hogy már nem a régi Sólyomszem-típus vagyok, ezért is viselek pót-szem(üveg)et, de én ezzel se látok semmi vészeset.
Üdv ML

A beömlő belsején van két ökölnyi horpadás.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 361
13 666
113
Hozzászólva a rakétacsalihoz:
Fogalmam sincs, hogy hol, azt olvastam, hogy a szovjet gépeknek volt egy előnyök ilyen téren a jenki gépekkel szemben. Az előny abból származott, hogy a ruszki töltetek elnagyoltabbak voltak, nem szóródtak egyenletesen, szabályosan, és az égéshőjük sem volt közel sem állandó, szemben a jenkivel, ami mindig szabályosan ugyan úgy szóródott, ugyan olyan hővel.
Hogy igaz-e ez-e, azt nem tudom, de, ha igaz, akkor magyarázatot ad erre.

Molni, olvasgatva irásod egy észrevétel: én úgy tudom a magyar gripenek BOP/C kivető BOY-403 kazettái 40 ill. 20 darabosak (az 1x1-es elrendezésű 40 ill. az 1x2-es 20 darabos kazetta) és nem 24-esek, ilyenből megy 3 alulra egy felülre. Az is szerintem emlitésre méltó, hogy az egyes géptipusoknál a töltetekben is van külömbség (kémia, égésidő, füst, szétszóródó égő szemcsék stb. amik befolyással van azért az önvédelmi képességre)...bár ezek tényleg apróságok...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
<blockquote rel="emel">

Üdv ML

A beömlő belsején van két ökölnyi horpadás.
</blockquote>

Én koszolódásnak néztem, de ha tényleg horpadás, akkor nem hiszem, hogy repülés közbeni deformáció, inkább valami földi "karambol" nyoma lehet.
ML
 
M

molnibalage

Guest
Fogalmam sincs, hogy hol, azt olvastam, hogy a szovjet gépeknek volt egy előnyök ilyen téren a jenki gépekkel szemben.

Kövi írtma az AS-ben. Az AIM-9P (talán P-4) tesztelése idején szovjet csalikat is dobtak és azokkal sokkal durvább feladat elé állították a rendszert. Nem a szóródás volt a különbség, hanem a pocsék gyártástechnológia miatt a töltetek mérete éséges között volt nagy szórás, szélesebb spektrumban zavart. A HT összefoglalóban erről is szó esik.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 869
27 220
113
TIDLS-hez:
"The TIDLS can connect up to <b>four aircraft in a full-time two-way link</b>. It has a range of 500 km and is highly resistant to jamming; almost the only way to jam the system is to position a jammer aircraft directly between the two communicating Gripens. Its basic modes include the ability to display the position, bearing, and speed of all four aircraft in a formation, including basic status information such as fuel and weapons state. The TIDLS is fundamentally <b>different from broadcast-style links like Link 16</b>. It serves fewer users but links them more closely together, exchanging much more data, and operating much closer to real time."

Azért annyi kivesézhető,hogy ez egy 3. rendszer...

"Today, <b>Sweden is the only country that is flying with a link of this kind</b>, and will retain that status until the F-22 enters service."

...mert csak (!) a svédek használják...

"...the Swedish Air Force calls "samverkan," or close-cooperation"

Viszont következtetni lehet arra...,azaz inkább alátámasztja azt,amit korábban Molni és én is említettünk - a gripen adatkapcsolati rendszere merőben más, szerintem egy "generációval" fejlettebb mint a megszokott nyugati típusok.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
A "kilincs" az nem más, mint az állásszög-adó szenzor a pilóta és a kormányvezérlő-rendszer/robotpilóta felé (egy kis lapátocska, ami mindig beáll áramlási irányba). Konkrétan hol látsz deformációt, mert én sehol. Igaz, hogy már nem a régi Sólyomszem-típus vagyok, ezért is viselek pót-szem(üveg)et, de én ezzel se látok semmi vészeset.
Üdv ML

Ahha, na végre valaki tudja mi az a rézkilincs. A deformációt úgy értettem hogy repülés közben, a gépre ható erők miatti csavarodás pl, vagy nyomáskülönbség miatt pl. Szóval hogy nyúlik tekeredik a kasztni, ezért a leszegecselt lemezek közti hézag is. Mondjuk az az elem amelyiken a pumafej van innét nézve nem fexik rendesen a helyén. Kiáll kissé a törzstől A két horpadás meg olyan mintha odavertek volna neki kalapáccsal.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
<blockquote>
Üdv ML

Ahha, na végre valaki tudja mi az a rézkilincs. A deformációt úgy értettem hogy repülés közben, a gépre ható erők miatti csavarodás pl, vagy nyomáskülönbség miatt pl. Szóval hogy nyúlik tekeredik a kasztni, ezért a leszegecselt lemezek közti hézag is. Mondjuk az az elem amelyiken a pumafej van innét nézve nem fexik rendesen a helyén. Kiáll kissé a törzstől A két horpadás meg olyan mintha odavertek volna neki kalapáccsal.</blockquote>

Szia antigonosz
A pumafejes lemez (meg az összes többi, amelyiknél olyan nagy illesztési rést látsz a széleiken) azok nem szegecselt lemezek, hanem karbantartás/rendszer-ellenőrzés/átszabályzás/berendezés-csere céljából leszerelhető panelek, nyílásfedelek. Az apró pöttyök, amiket a szélein körben látsz, azok nem szegecsek (ahhoz túl nagyok), hanem lehetnek csavarok, de a méretüket tekintve inkább gyors-zárak, amik lehetővé teszik a panel gyors leszerelését. Ezért nem is olyan tökéletes az illeszkedés, mint két szegecselt lemez között.
ML
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
<blockquote>Ahha, na végre valaki tudja mi az a rézkilincs

Én rongyosra kerestem a fotót kilincsért, mert fel sem merült bennem, hogy bárki az állásszög jeladót kilincsnek vélje...</blockquote>

:D Tudod molni nálunk falunk ilyesmi állásszög jeladók vannak az ajtókon. Mondjuk más gépeken eddig nem tűnt fel.

emel, köszi az információt!
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 471
9 740
113
Úgy tűnik, hogy már általános lesz, hogy az eddigi 4 helyett 6 gépet kell küldeni a Balti államok védelmére (legalábbis az Orosz veszély miatt most mindenki 6-6 gépet ajánl fel).
Hogyan fogunk mi 6 gépet felajánlani a 12 együlésesből???
 

Kuruc71

Member
2010. április 20.
829
7
18
Úgy tűnik, hogy már általános lesz, hogy az eddigi 4 helyett 6 gépet kell küldeni a Balti államok védelmére (legalábbis az Orosz veszély miatt most mindenki 6-6 gépet ajánl fel).
Hogyan fogunk mi 6 gépet felajánlani a 12 együlésesből???

Majd a ketuleses kettonek fog szamitani.

:)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Úgy tűnik, hogy már általános lesz, hogy az eddigi 4 helyett 6 gépet kell küldeni a Balti államok védelmére (legalábbis az Orosz veszély miatt most mindenki 6-6 gépet ajánl fel).
Hogyan fogunk mi 6 gépet felajánlani a 12 együlésesből???
Tankolunk nekik egy kis tokaji aszút a póttankba, aztán ha megisszák, rögtön többet látnak majd - mind a két szemükre duplán, így meg is lesz a hat Griff :)
ML