[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 354
13 657
113
Azt írja a Strabag nemzet, hogy:

http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/elore-szoltak-a-gripenek-miatt-1298966
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 401
90 924
113
http://mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/elore-szoltak-a-gripenek-miatt-1298966

"Információink szerint a Gripeneket üzemeltető légierőkben nem ismeretlen jelenség az orrfutómű vibrációja, úgynevezett simizése, aminek elsődleges oka Kecskeméten a beton felszállópálya elemei közt lévő egyenetlenség volt. "
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
10 039
30 627
113
Ez a sokba kerülő "spórolás", nagyon "magyaros", nem veszem tudomásul a szakma jelzéseit szinte tipikus ebben az országban, sajnos néhány vezető kivételével mindegyikre igaz.
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 934
13 547
113
Azért az is érdekes, hogy a Mig-21 simán üzemelt nálunk füves reptérről is (nem elméletben, hanem gyakorlatban) A Mig-29-nek sem ment tönkre a futóműve a kecskeméti betontól. A Gripennek viszonyt tükörsima aszfalt kell. Pedig azzal hirdetik a Gripent, hogy milyen jól elüzemelget szükségrepterekről, autóutakról. Pedig egy használatban lévő autóút szintén lehet kátyús, nyomvályús, repedezett.

A reptér aszfaltozása meg érdekes ötlet. A repülőgép talajnyomása nagyobb, mint egy kamioné azokon a virsli gumikon. Ráadásul elég nagy a vízszintes sebességgel és néha a függőleges sebessége sem kicsi. Nyáron, a kimelegedett aszfaltot egy keményebb leszállás picit gyűrheti. Az általános tapasztalat, hogy az aszfalt burkolat jóval kevesebb időt bír, mint a jó minőségű beton. Nem véletlen, hogy nyugaton hosszú ideje inkább beton burkolattal építik az autópályákat. Márpedig ha az aszfalt válik egy idő után egyenetlenné, akkor a futómű ugyanúgy "simizni" fog.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 401
90 924
113
"Earth" nézetben zoomoljatok rá a kecskeméti pályára...

https://www.google.hu/maps/place/46%C2%B055%2711.4%22N+19%C2%B044%2738.6%22E/@46.91983,19.744068,116m/data=!3m2!1e3!4b1!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=hu
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 401
90 924
113
Såtenäs-ban van hasonló kockásnak tűnő pálya, de csak az egyik:

https://www.google.hu/maps/place/530+32+S%C3%A5ten%C3%A4s,+Sv%C3%A9dorsz%C3%A1g/@58.4300204,12.7145391,367m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x4645299b0c45c5af:0xaecce55592f47aac?hl=hu

Caslav is kockásnak tűnik:

https://www.google.hu/maps/place/Caslav,+Csehorsz%C3%A1g/@49.9341006,15.3901586,226m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x470c466c05dccef7:0x400af0f6614d6e0?hl=hu


Az összes többi svéd bázis pályája simának tűnik.

https://www.google.hu/maps/place/Lule%C3%A5+Airport/@65.5425485,22.1218555,281m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x467f6fdbe87ca347:0xdc2fa0b4d294ea32?hl=hu


https://www.google.hu/maps/place/372+50+Kallinge,+Sv%C3%A9dorsz%C3%A1g/@56.2639236,15.2647299,193m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465666ab3dd6ab69:0xa00fef5b28d0360?hl=hu
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 043
20 510
113
Pedig azzal hirdetik a Gripent, hogy milyen jól elüzemelget szükségrepterekről, autóutakról. Pedig egy használatban lévő autóút szintén lehet kátyús, nyomvályús, repedezett.

Laiki, ha jól emlékszem, megerősített autóút szakaszokról van szó a svédeknél.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
<blockquote>Pedig azzal hirdetik a Gripent, hogy milyen jól elüzemelget szükségrepterekről, autóutakról. Pedig egy használatban lévő autóút szintén lehet kátyús, nyomvályús, repedezett.

Laiki, ha jól emlékszem, megerősített autóút szakaszokról van szó a svédeknél.</blockquote>

Az M1 is darál néhol, a főutak meg... A 87-es körmendi egyenese anno szükség leszálló/felszálló hely volt, amilyen nyomvályús most... Na de a többi főút is, 84-es 8-as stb. Apropó, az autópályáknál gyorsforgalmiknál az elválasztó korlát meg a rengeteg tábla nem zavar be? Gyakorlatilag le tudnának szállni szükséghelyzetben valahol a griffek kis hazánkban ami nem reptér? Illetve a repterek közül is talán 6 ami alkalmas lenne a leszállásra szvsz, mert fel is kell onnét szállni.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 043
20 510
113
Szerintem nálunk nem. Ezért írtam, hogy úgy emlékszem, a svédeknél is megerősített pályaszakaszokról van szó, vastag, erősebb, strapabíróbb aszfaltréteggel. Úgy lettek megépítve, hogy alkalmasak legyenek. Náluk asszem több száz ilyen szakaszt alakítottak ki, gondolom, a forgalmi táblák is úgy vannak elhelyezve, hogy ne zavarják a gépeket még véletlenül sem.

Pár kép, amit hirtelen találtam:

Background_Gripen_taxing.jpg


124-JAS39A-IMG0017.jpg


Ez még Viggen volt:

Viggen-improvised-airstrip.png


Ez egy finn CN-235-ös:

Lusi2.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 758
89 969
113
Elkészült a Gripen-baleseteket vizsgáló HM-jelentés
http://inforadio.hu/hir/belfold/hir-749088
 

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 673
25 201
113
<blockquote rel="arbalest"><blockquote>Pedig azzal hirdetik a Gripent, hogy milyen jól elüzemelget szükségrepterekről, autóutakról. Pedig egy használatban lévő autóút szintén lehet kátyús, nyomvályús, repedezett.

Laiki, ha jól emlékszem, megerősített autóút szakaszokról van szó a svédeknél.</blockquote>

Az M1 is darál néhol, a főutak meg... A 87-es körmendi egyenese anno szükség leszálló/felszálló hely volt, amilyen nyomvályús most... Na de a többi főút is, 84-es 8-as stb. Apropó, az autópályáknál gyorsforgalmiknál az elválasztó korlát meg a rengeteg tábla nem zavar be? Gyakorlatilag le tudnának szállni szükséghelyzetben valahol a griffek kis hazánkban ami nem reptér? Illetve a repterek közül is talán 6 ami alkalmas lenne a leszállásra szvsz, mert fel is kell onnét szállni.</blockquote>

Igen! Ez volt az egyik ok hogy a Gripenek mellett döntött a kormány anno (meg persze a 110%-os ellentételezés). Vannak civil repterek és eleve úgy lettek megépítve az utak hogy azokon le tudjon szállni egy harcigép , persze akkor még a VSZ idején a Mig különböző típusai szerepeltek a tervekben.
De ellentétben a svédek kell nálunk nem gyakorolták az országúti üzemeltetést, csak annyi volt a terv, hogy háborús helyzetben szétszorják a légierő gépeit az ország különböző részein. A kijelölt útszakaszon leszedik az útjelzőtáblákat, kivágják a fákat (egy kilométeren kivágják a fákat, a gép leszáll, majd begurul az út fákkal takart részére, így "tűnne el" az ellenség szemei elől).
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
159
38
28
Ne felejtsük el, hogy a Gripen fesztávja 9m alatt van.
Az M6 forgalmi sávja 3.75m, a leálló 3m.
Nem kell semmit kivágni, s a svédek sem vágtak semmit, mikor az E10-esen gurult a gépük. Megerősíteni sem erősítettek semmit.
Csak a két katonai terepjáró állt a sávokon, kék villogóval.
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
159
38
28
Ne felejtsük el, hogy a Gripen fesztávja 9m alatt van.
Az M6 forgalmi sávja 3.75m, a leálló 3m.
Nem kell semmit kivágni, s a svédek sem vágtak semmit, mikor az E10-esen gurult a gépük. Megerősíteni sem erősítettek semmit.
Csak a két katonai terepjáró állt a sávokon, kék villogóval.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 031
113
Ne felejtsük el, hogy a Gripen fesztávja 9m alatt van.
Az M6 forgalmi sávja 3.75m, a leálló 3m.
Nem kell semmit kivágni, s a svédek sem vágtak semmit, mikor az E10-esen gurult a gépük. Megerősíteni sem erősítettek semmit.
Csak a két katonai terepjáró állt a sávokon, kék villogóval.

A katonai reptérként is üzemelő autópálya-szakaszokon nem utólagos megerősítésekről van szó, hanem eleve erősebbre, teherbíróbbra építették azokon a szakaszokon, ahova a repülőgép-üzemeltetést tervezték. Ránézésre semmi különbség a normál autópályához képest, de a harcigép kamionnál magasabb talajnyomása és a "kissé" magasabb leszállósebesség miatt szükség van a teherbíróbb és keményebb burkolatra.