[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 135
53 756
113
De menjünk tovább, ha már számokra van szükség.

1. Eset:
Volt 28 db MIG-29-ünk, amiből állítólag 18-20 db gép modernizációra alkalmas lett volna.
Ezekre mai pénzben 30-60 milliárd forint közötti összeget mondtak az oroszok, ennyiért lefuthatott volna a turul. (a források más más összeget írnak a sávon belül)
Ezért a pénzért kaptunk volna NATO kompatibilis gépeket, amik BVR képesek (R-27), illetve van sisakcélzós nagy állásszögben indítható rakétájuk (R-73). A linkelt cikkben benne volt, hogy elvileg izraeli EW konténer alkalmazására is lett volna lehetőség.
Pár könnyű szerkezetes hangár kellet volna még, meg önállóan megrendelni a pótalkatrészeket. Kb. Ennyi.

Mi lett volna a program eredménye?
Lett volna kb. 20 db légtérrendészetre tökéletesen alkalmas modern repülőgépünk, kellő létszámban, valós légi harc képességgel.

2. Eset:
Lízingeltük a Gripeneket 300+ milliárd forintért, mindössze 14 db-ot. Ezek elvileg BVR képesek, bár ez nem rajtunk múlik.
Elvileg képes földi célokat is támadni, de ehhez alig van hozzá fegyverzet, illetve az ilyen célok támadásának gyakorlása kimerül a gépágyús "Stukázásban" és a virtuális bombavetésben olyan bombával ami nekünk nincs is. (Talán végre vettek, de ki látta? )
A gépek gyakorlati használata kimerül a légtér rendészkedésben, meg a külföldi gyakorlatokon való menősködésben, hogy nekünk ilyenre is futja, igaz másunk nincs már honvédelem címén.

Mi lett a program eredménye?
300+ milliárdért sikerült ugyan azokat a feladatokat lefednünk amiket a MIG-ekkel 30-60 milliárd forintért is meg tudtunk volna oldani. Mindezt kevesebb géppel, mint szükséges lenne.
A pilóták még az lízingben lévő amúgy is alacsony repült óraszámot sem repülik ki. Így az egyetlen előny, a földi célok támadásának képessége is csak elméleti.
Mindezt 300+ milliárdért úgy, hogy a még üzemidő tartalékkal rendelkező technikát kidobtuk....

Szerintem ez egy igazi sikertörténet :)
 

telak

Member
2013. június 26.
367
5
18
Tegyük hozzá hogy a migek támadhattak sz-8 rakétákkal, amire volt is példa gyakorlatokon, és az is több mint a grif gépágyuja.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
<blockquote rel="joker">Konkrétan mi korlátozza az AIM-120-asok bevethetőségét? Amerikaiak őrzik saját raktárban elzárva vagy kell adjanak valami kódot ami aktiválja vagy mi?

Amerikai engedély kell hozzá. Nem dolgozhatunk velük a saját szakállunkra. De a csehek sem, ha jól tudom.</blockquote>

Mit jelent az engedély? És mi lesz ha egyszerűen felteszik a gépekre és felszállnak vele, ha meg kell akkor kilövik valamire, mindezt anélkül, hogy szólnának az amcsiknak? Elviszik? Azt ami ki van fizetve?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
Aki azt gondolja,hogy nem a Gripen lízing volt a legjobb amit választhattunk már elnézést de elfogult a végtelenségig vagy buta mint a föld.Ha előbbi akkor értelmetlen bármit is írni ha utóbbi akkor felvilágosítanám,hogy ha modernizáltuk volna a MIG-eket akkor most alig lenne bevethető gépünk mert szétrohadtak volna a földön mint minden haditechnikai eszköz a Honvédségben.Tetszik nem tetszik ami a mi tulajdonunk és nem kötelez szerződés a becsületes üzemeltetésre(itt pénzre gondolok nem szakértelemre)
azt mi nem üzemeltetjük becsületesen hanem hagyjuk szétrohadni!
 
M

molnibalage

Guest
molnibalage
Ha nem voltunk NATO tagok mi a francnak mentünk volna nemzetközi gyakorlatra?
Mit kerestünk volna a baltikumban akkoriban? Stb....
Jó reggelt, 1998 óta NATO tagok vagyunk... Nem fantáziálni kell. Ez tény. Pont.
 
M

molnibalage

Guest
De menjünk tovább, ha már számokra van szükség.

1. Eset:
Volt 28 db MIG-29-ünk, amiből állítólag 18-20 db gép modernizációra alkalmas lett volna.
Ezekre mai pénzben 30-60 milliárd forint közötti összeget mondtak az oroszok, ennyiért lefuthatott volna a turul. (a források más más összeget írnak a sávon belül)
Ezért a pénzért kaptunk volna NATO kompatibilis gépeket, amik BVR képesek (R-27), illetve van sisakcélzós nagy állásszögben indítható rakétájuk (R-73). A linkelt cikkben benne volt, hogy elvileg izraeli EW konténer alkalmazására is lett volna lehetőség.
Pár könnyű szerkezetes hangár kellet volna még, meg önállóan megrendelni a pótalkatrészeket. Kb. Ennyi.

Mi lett volna a program eredménye?
Lett volna kb. 20 db légtérrendészetre tökéletesen alkalmas modern repülőgépünk, kellő létszámban, valós légi harc képességgel.

2. Eset:
Lízingeltük a Gripeneket 300+ milliárd forintért, mindössze 14 db-ot. Ezek elvileg BVR képesek, bár ez nem rajtunk múlik.
Elvileg képes földi célokat is támadni, de ehhez alig van hozzá fegyverzet, illetve az ilyen célok támadásának gyakorlása kimerül a gépágyús "Stukázásban" és a virtuális bombavetésben olyan bombával ami nekünk nincs is. (Talán végre vettek, de ki látta? )
A gépek gyakorlati használata kimerül a légtér rendészkedésben, meg a külföldi gyakorlatokon való menősködésben, hogy nekünk ilyenre is futja, igaz másunk nincs már honvédelem címén.

Mi lett a program eredménye?
300+ milliárdért sikerült ugyan azokat a feladatokat lefednünk amiket a MIG-ekkel 30-60 milliárd forintért is meg tudtunk volna oldani. Mindezt kevesebb géppel, mint szükséges lenne.
A pilóták még az lízingben lévő amúgy is alacsony repült óraszámot sem repülik ki. Így az egyetlen előny, a földi célok támadásának képessége is csak elméleti.
Mindezt 300+ milliárdért úgy, hogy a még üzemidő tartalékkal rendelkező technikát kidobtuk....

Szerintem ez egy igazi sikertörténet :)
Fip, fip, fip...

Az a baj, hogy tényeket mérsz össze álmokkal.

Nem egy vágyálom lehetséges sikeressége volt a kérdés. A valós és megtörtént MiG-29 flotta életútja a Gripenével. És a 29-esé azzal összemérve bizony nemhogy gyenge, de egyenesen gyászos.
 
M

molnibalage

Guest
Aki azt gondolja,hogy nem a Gripen lízing volt a legjobb amit választhattunk már elnézést de elfogult a végtelenségig vagy buta mint a föld.
Dudi, senki nem mondta, hogy az a legjobb amit válaszhattunk. Az valami mánia, hogy beszélünk itt valamiről és totál mással próbál valaki érvelni...?

Attól, hogy nem a legjobb volt, a MiG-29 flotta karrieréhez és képességeihez képest a Gripen fényévekkel több. Semmi köze egymáshoz a kettőnek. A Gripen akkor is jobb, ha most holnap a jenki ingyen átadna 14 db Block 52+-t. Ez a múlton semmit sem változatot, ahogy az egyéb lehetséges opciók sem.

A HOBS képességen - éleslövészeten soha nem próbáltuk ki - és a gép jobb repteljesítményén kívül mindenben elverézett a 9.12 A EBS HU-val szemben. Nem értem, hogy miért olyan nehéz belátni ezt.

A 29-es flotta 10 év után atomjaira esett és utána még 8 évet vegetált. A Gripen flotta még itt van és teljes lesz. A 29-es flotta mindig csak lefelé épült az egy nagyjavítást leszámíva, amit a gépek kb. felén végeztek el.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 791
75 846
113
molnibalage

Szerintem ez volt a legjobb és nem a gép vagy fegyverzet képessége miatt hanem a lízing miatt.Ugyan is a lízing az oka a mostani műszaki állapotnak,ha nem lízingelnénk hanem megvettük volna ugyan az lenen a helyzet mint a MIG-ekkel volt.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 594
113
A nagy össze hasonlítgatásban csak azt felejtitek el, hogy a két gép között cirka 20 év különbség van. A másik, hogy Mo.-on nagyon ritkán esik meg, hogy valamit modernizáljanak a hadseregben. Eredetileg arról volt szó, hogy ebben az évben magyar tulajdonba kerülnek a gépek. Még arra sincs pénzünk, hogy a jelenlegi áron megvegyük. Bla...
A mai napig nem értem, hogy egy haditechnikai eszközt hogyan lehet lízingelni? Ez a közgazdászoktól egy vicc!
Ha az előző rendszer gazdasága nem termelte volna ki, akkor még a MiG-29 repülőgép megvételét sem tudtuk volna fedezni.
A Gripenekre pedig vigyázni kell, mint a hímes tojásra, mert másik nem lesz!
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
http://www.origo.hu/itthon/20011024ujra.html
http://www.origo.hu/itthon/20011019ujamerikai.html
http://index.hu/belfold/gripen1022/
http://index.hu/belfold/gripen1019/
 

Panzerfaust

Well-Known Member
2010. április 21.
6 145
5 000
113
A mai napig nem értem, hogy egy haditechnikai eszközt hogyan lehet lízingelni? Ez a közgazdászoktól egy vicc!

Nagyon egyszerűen, ugyanúgy mint egy polgári repülőgépet, de itt tekintettel kell lenni a fegyvert lízingbe adó szerződés sajátosságaira. Semmi extra, az egyik legjobb üzlet, évente folyik be a lízingbe vevőtől a dohány, akinek nincs elég forrása az veszi igénybe, nem kell egyszerre kitenni a zsetont, de mivel az idő pénz, így a végösszeg is nagyobb mert több kamatot fizetsz rá a futamidő végéig.
Bombabiztos, kockázatmentes dolog, mert mi áp-ok vagyunk rá a biztosíték, nem úgy mint a magánszférában.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 196
113
<blockquote rel="Panzerfaust"><blockquote rel="joker">Konkrétan mi korlátozza az AIM-120-asok bevethetőségét? Amerikaiak őrzik saját raktárban elzárva vagy kell adjanak valami kódot ami aktiválja vagy mi?

Amerikai engedély kell hozzá. Nem dolgozhatunk velük a saját szakállunkra. De a csehek sem, ha jól tudom.</blockquote>

Mit jelent az engedély? És mi lesz ha egyszerűen felteszik a gépekre és felszállnak vele, ha meg kell akkor kilövik valamire, mindezt anélkül, hogy szólnának az amcsiknak? Elviszik? Azt ami ki van fizetve?</blockquote>

Elolvastad rendesen a hozzászólásokat? Kele írta, hogy valami hardveres tiltás van (vagy akár lehet valami kód is), szóval felrakhatod, repkedhetsz vele, de kilőni nem tudod, az bizti :D Egyébként pont ma linkelték Zordnál, hogy a thai Griffek és F-16-ok nem tudnak kommunikálni egymással, de az Usa nem hajlandó átadni a szükséges infókat nekik
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
Még mielőtt valaki elkezdi megint az "F-16-ot kellett volna venni" örökzöldet, olvasgasson egy kicsit a 200%-ig amerikabarát és eminens szövetséges ( rakétavédelmi bázis, 48 F-16, C-130 stb...) lengyelek alkatrészellátási problémáiról:

http://www.defensenews.com/story/defense-news/2016/06/03/poland-f-16-sustainment-aesa-radar/85350178/
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
a lízing az oka a mostani műszaki állapotnak,ha nem lízingelnénk hanem megvettük volna ugyan az lenen a helyzet mint a MIG-ekkel volt.

Szerintem a Mig-ek gyors amortizációja és ez nem csak a politikusok, hanem a katonák felelőssége is.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113
az AMRAAM rakétákat csak az USA által átadandó hardware elemmel indíthatjuk, amelyet eddig a Balti misszión kívül nem kaptunk meg.

Ez nem hangzik jól. Ez ellen tényleg jó lenne lépni valamit.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
A MiG-29 szerződést 1993. június 23-án írták alá Moszkvában, ennek értelmében 28 darab gépet adtak át az év végéig. A típus 2010 végéig volt hadrendben a légierőnkben.

1997. július 8-án a NATO meghívta Csehországot, Magyarországot, és Lengyelországot, hogy csatlakozzanak a szövetséghez 1999-ben.

2004 március végén, amikor a balti államok csatlakoztak a NATO-hoz (március 29.), a Szervezet tagjai átvállalták a légi rendészeti feladatokat felettük három-négyhavi rotációban.

Összefoglalva: A MiG-29 korszakunk 17 évéből 11 év már NATO tagság volt és 6 évünk lett volna résztvenni a balti légtér védelmében.


molnibalage
<i>
"Vagy akkor tegyük fel a kérdést. 29-essel voltunk kint valaha Baltkiumban? Nem? A 29-esek mikor jártak valaha is olyan gyakorisággal nemzetközi gyakorlatra, mint a Gripen? Milyen gyakran votl éleslövészet? stb. stb."</i>

Vagy tegyük fel a kérdést, hogy a MIG-29-ek hazai üzemeltetéséből hány évet voltunk NATO tagok?
Ha nem voltunk NATO tagok mi a francnak mentünk volna nemzetközi gyakorlatra?
Mit kerestünk volna a baltikumban akkoriban? Stb....

<i>"Képtelen vagyok felfogni egyesek teljes objektivitás mentességét, akik a számokkal állnak le vitatkozni..."</i>

Hát én is. Az évszámokat ugyanis illene ismerni.

A lengyelek az élő példa rá, hogy MIG-29-el is részt lehet venni nemzetközi gyakorlatokon/a baltikum őrzésében stb... ha ezt a politika megkívánja.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 514
72 518
113
<blockquote rel="telak">Tegyük hozzá hogy a migek támadhattak sz-8 rakétákkal, amire volt is példa gyakorlatokon, és az is több mint a grif gépágyuja.

A Griffekhez jön az LGB...</blockquote>

Ez biztos? :)

"A V4 EUBG harccsoport 2016. január elsejétől fél éven keresztül áll készültségben, hogy bevethető lehessen egy válsághelyzetben. "

Ha még 23 napig el tudják titkolni hogy nincs, akkor politikus észjárással utána "már nincs is rá szükség".