[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 683
4 438
113
Lion Effort, hatalmas kavargás a hazai légtérben, a felújított Mi-24-esek is megjelentek. Hogyan repülik a svédek, a csehek és a magyarok a Griffmadarat?
A JAS-39 Gripent üzemeltető országok kétévente ismétlődő gyakorlatát 2018. szeptember 24. és október 4. között rendezték meg Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A Lion Effort nyolc svéd, négy cseh és hat magyar Griff, valamint az AN-26 szállító-repülőgépünk részvétele mellett NATO AWACS támogatással zajlott. (A Sentry időnként megjelent a budapesti légtérben is, nem kis feltűnést keltve nem kevesekben – a szerk.)

A gyakorló 1-1, 1-2 közeli, valamint 2-4 látóhatáron túli légiharcok mellett úgynevezett COMAO feladatokra is sor került. Ezek olyan bevetések, amelyekben kombinált légi és földi támadásokra is sor kerül, több kötelék részvételével. A repülősökön túl ezért a győriek Kub és Mistral rakétákkal felszerelt ezrede, lokátorok alegységek valamint egyéb komponensek is részt vettek a gyakorlaton. A három európai Gripenes ország mellett a Thai Királyi Légierő megfigyelői is ott voltak a bázison, akárcsak a közeljövőben üzemeltetőként és részben gyártóként is üdvözölt Brazil Légierő katonái.

Az első héten kiváló, napsütéses időben hajthatták végre feladataikat a pilóták, és üzemeltethették a repülőgépeket a műszakiak. A második héten a hideg, felhős idő nehezítette a gyakorlatot, amelyben éleslövészet nem szerepelt, a légi és földi célok elleni fegyverzetet emulálták a repülőgépekkel, de a Litening konténerekkel aktívan dolgoztak a hajózók.

A 2018.október 2-i sajtónapon Gróf Gergely alezredes, repülőműveleti főnök előadást tartott a gyakorlatról, majd a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka, Ugrik Csaba dandártábornok a Lion Effort fontosságát hangsúlyozta. Jelen volt továbbá Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke és Koller József dandártábornok. a Szolnoki Helikopterbázis parancsnoka is.

A sajtónapon is sajnos felhős idő volt, így látványosabb felvételek nem készülhettek.

A vájt szemű megfigyelők azonban láthatták, hogy bár minden nemzet Gripen üzemeltető, de az eljárások egy része különböző. A felszálláskor a svédek, a magyarok és a csehek más-más időközönként startoltak. A csehek repülőgépei megálltak a kifutópálya végén is felpörgetve az RM-12 hajtóműveket indultak, a mieink viszont ráfordulva a betonra megállás nélkül emelkedtek a levegőbe.

Leszálláskor a svédek magasabbról és nagyobb szögben süllyedve landoltak, mint például a csehek, akik szinte a fák koronájának szintjén siklottak be a kifutópályára.

A svédek IRIS-T rakéták gyakorlóváltozataival repültek, ezek a Gripenekhez integrált legkorszerűbb közelharc fegyverek, a Thai-ok is ezzel repülnek. A csehek AIM-9M gyakorló rakétákkal repültek, amelyen nem voltak a flapperonok felszerelve. A magyar gépek szárnyainak törővégén semmi sem volt az indítósíneken, ami azt is jelezte, hogy még mindig nem oldódott meg a majd egy éves probléma, hogy a közelharc rakéták üzemideje lejárt és az üzemidő hosszabbításra, nagyjavításra nincs vélhetőleg szerződés a modernizáló Diehl konszernnel, amely helyette az IRIS-T rendszeresítését preferálja, mivel ők a gyártók.

Ez újabb komoly előrelépés lenne a Pumáknál, hiszen egyrészt nem a rakétánként egymillió forintba kerülő AMRAAM látóhatáron túli légiharcra kifejlesztett rakétákkal kéne a készenléti szolgálatot ellátni, amelyek üzemideje ezzel nagymértékben csökken, másrészt az IRIS-T legalább egy évtizedig megfelelő rakéta lenne, például ezzel már a COBRA sisakcélzó is együttműködik, amely szintén a Gripenes közösség rendelkezésére áll.

A gyakorlat napi rutinja szerint 9 órakor emelkedett levegőbe a NATO radargépe - hivatalosan a NATO Repülőgép–Fedélzeti Korai Riasztó és Irányító Erők (NATO AEW&C) E-3A (AWACS) repülőgépe - amely a Lion Effort idején Kecskeméten tartózkodik. A luxemburgi lajstromjelű AWACS a németországi Geilenkichenben lévő támaszpontonról érkezett. Az első hullám, amely feladatot repült, 9-9.30 között emelkedett a levegőbe és körülbelül 1-1,5 óra múlva tért vissza Kecskemétre. A második hullám 12-12.30 között repült, és 14 óra környékén harmadszor is levegőbe emelkedtek a gyakorlaton részt vevő Gripenek. Az An-26-os szállító repülőgépünk is több esetben repült.

A Lion Effort akcióin túl is zajlott az élet Kecskeméten, a Brave Warrior gyakorlat keretében több esetben magyar JAS-39-esek repültek különféle feladatokkal a hajmáskéri lőtér légterébe. A NewFip nevű gyakorlaton közben a győri rakétások légvédelmi feladatokat hajtják végre. A nagyjavításból hazatért Mi-24P harci helikopterek is időnként Kecskemét fölé repültek, ezek a forgószárnyasok még összeszerelésük után tesztrepüléseket hajtanak végre és az orosz féltől való átadásuk zajlik részt, vegyes személyzettel.

A Lion Effort nagyszerű alkalmat jelent a Gripenes közösségnek egymás eljárásait és tapasztalatait megfigyelni, közös gondolkodást akár karbantartási, akár repülésben a különféle feladatok végrehajtásakor. A következő közös gyakorlatra valószínűleg 2020-ban kerül sor, előreláthatólag Svédországban.

http://iho.hu/hir/oroszlan-ero-griffekkel-tigrisekkel-pumakkal-181004
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 245
113
A II. világháborúban volt egy magyar vadászrepülő-század, amit a parancsnokának a legénység által is közkedvelt dán dogjáról, Ricsiről neveztek el. Egy pajzs alakú címermezőben fel is volt festve a gépekre a blöki feje. :)
Tényleg! Már el is felejtettem. Köszi az emlékeztetést mert valahonnét rémlett nekem a Ricsi név de olyan gyengén...
 

zulu

Well-Known Member
2012. március 8.
665
1 014
93
Lion Effort, hatalmas kavargás a hazai légtérben, a felújított Mi-24-esek is megjelentek. Hogyan repülik a svédek, a csehek és a magyarok a Griffmadarat?
A JAS-39 Gripent üzemeltető országok kétévente ismétlődő gyakorlatát 2018. szeptember 24. és október 4. között rendezték meg Kecskeméten, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison. A Lion Effort nyolc svéd, négy cseh és hat magyar Griff, valamint az AN-26 szállító-repülőgépünk részvétele mellett NATO AWACS támogatással zajlott. (A Sentry időnként megjelent a budapesti légtérben is, nem kis feltűnést keltve nem kevesekben – a szerk.)

A gyakorló 1-1, 1-2 közeli, valamint 2-4 látóhatáron túli légiharcok mellett úgynevezett COMAO feladatokra is sor került. Ezek olyan bevetések, amelyekben kombinált légi és földi támadásokra is sor kerül, több kötelék részvételével. A repülősökön túl ezért a győriek Kub és Mistral rakétákkal felszerelt ezrede, lokátorok alegységek valamint egyéb komponensek is részt vettek a gyakorlaton. A három európai Gripenes ország mellett a Thai Királyi Légierő megfigyelői is ott voltak a bázison, akárcsak a közeljövőben üzemeltetőként és részben gyártóként is üdvözölt Brazil Légierő katonái.

Az első héten kiváló, napsütéses időben hajthatták végre feladataikat a pilóták, és üzemeltethették a repülőgépeket a műszakiak. A második héten a hideg, felhős idő nehezítette a gyakorlatot, amelyben éleslövészet nem szerepelt, a légi és földi célok elleni fegyverzetet emulálták a repülőgépekkel, de a Litening konténerekkel aktívan dolgoztak a hajózók.

A 2018.október 2-i sajtónapon Gróf Gergely alezredes, repülőműveleti főnök előadást tartott a gyakorlatról, majd a Kecskeméti Repülőbázis parancsnoka, Ugrik Csaba dandártábornok a Lion Effort fontosságát hangsúlyozta. Jelen volt továbbá Sáfár Albert dandártábornok, az MH Összhaderőnemi Parancsnokság légierő haderőnem főnöke és Koller József dandártábornok. a Szolnoki Helikopterbázis parancsnoka is.

A sajtónapon is sajnos felhős idő volt, így látványosabb felvételek nem készülhettek.

A vájt szemű megfigyelők azonban láthatták, hogy bár minden nemzet Gripen üzemeltető, de az eljárások egy része különböző. A felszálláskor a svédek, a magyarok és a csehek más-más időközönként startoltak. A csehek repülőgépei megálltak a kifutópálya végén is felpörgetve az RM-12 hajtóműveket indultak, a mieink viszont ráfordulva a betonra megállás nélkül emelkedtek a levegőbe.

Leszálláskor a svédek magasabbról és nagyobb szögben süllyedve landoltak, mint például a csehek, akik szinte a fák koronájának szintjén siklottak be a kifutópályára.

A svédek IRIS-T rakéták gyakorlóváltozataival repültek, ezek a Gripenekhez integrált legkorszerűbb közelharc fegyverek, a Thai-ok is ezzel repülnek. A csehek AIM-9M gyakorló rakétákkal repültek, amelyen nem voltak a flapperonok felszerelve. A magyar gépek szárnyainak törővégén semmi sem volt az indítósíneken, ami azt is jelezte, hogy még mindig nem oldódott meg a majd egy éves probléma, hogy a közelharc rakéták üzemideje lejárt és az üzemidő hosszabbításra, nagyjavításra nincs vélhetőleg szerződés a modernizáló Diehl konszernnel, amely helyette az IRIS-T rendszeresítését preferálja, mivel ők a gyártók.

Ez újabb komoly előrelépés lenne a Pumáknál, hiszen egyrészt nem a rakétánként egymillió forintba kerülő AMRAAM látóhatáron túli légiharcra kifejlesztett rakétákkal kéne a készenléti szolgálatot ellátni, amelyek üzemideje ezzel nagymértékben csökken, másrészt az IRIS-T legalább egy évtizedig megfelelő rakéta lenne, például ezzel már a COBRA sisakcélzó is együttműködik, amely szintén a Gripenes közösség rendelkezésére áll.

A gyakorlat napi rutinja szerint 9 órakor emelkedett levegőbe a NATO radargépe - hivatalosan a NATO Repülőgép–Fedélzeti Korai Riasztó és Irányító Erők (NATO AEW&C) E-3A (AWACS) repülőgépe - amely a Lion Effort idején Kecskeméten tartózkodik. A luxemburgi lajstromjelű AWACS a németországi Geilenkichenben lévő támaszpontonról érkezett. Az első hullám, amely feladatot repült, 9-9.30 között emelkedett a levegőbe és körülbelül 1-1,5 óra múlva tért vissza Kecskemétre. A második hullám 12-12.30 között repült, és 14 óra környékén harmadszor is levegőbe emelkedtek a gyakorlaton részt vevő Gripenek. Az An-26-os szállító repülőgépünk is több esetben repült.

A Lion Effort akcióin túl is zajlott az élet Kecskeméten, a Brave Warrior gyakorlat keretében több esetben magyar JAS-39-esek repültek különféle feladatokkal a hajmáskéri lőtér légterébe. A NewFip nevű gyakorlaton közben a győri rakétások légvédelmi feladatokat hajtják végre. A nagyjavításból hazatért Mi-24P harci helikopterek is időnként Kecskemét fölé repültek, ezek a forgószárnyasok még összeszerelésük után tesztrepüléseket hajtanak végre és az orosz féltől való átadásuk zajlik részt, vegyes személyzettel.

A Lion Effort nagyszerű alkalmat jelent a Gripenes közösségnek egymás eljárásait és tapasztalatait megfigyelni, közös gondolkodást akár karbantartási, akár repülésben a különféle feladatok végrehajtásakor. A következő közös gyakorlatra valószínűleg 2020-ban kerül sor, előreláthatólag Svédországban.

http://iho.hu/hir/oroszlan-ero-griffekkel-tigrisekkel-pumakkal-181004
Az egymillió Forintos AMRAAM... Veszek párat otthonra.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113

szuvorov

Well-Known Member
2014. május 16.
7 520
24 261
113
12 gépes kötelék a záró napon, ma délelőtt, szerencsés, aki ma volt kint :)

Pár kép a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis facebook oldaláról:

43185866_2025024284227026_4903384795418984448_o.jpg

43112861_2025024270893694_8913244062002184192_o.jpg

43112861_2025024270893694_8913244062002184192_o.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 861
82 399
113
Csak tudnám mi köze a kutyáknak a gripenekhez. Ha még pumák lettek volna... Baxus de xar ez a teló, pumák helyett pi.akat írt be, még jó hogy visszaolvastam. :)

A magyar Liamaar Activewear márka új kollekciója. Semmi köze a Gripenhez... de lehet hogy valakinek volt egy ismerőse a bázison.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz