[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

a6cb33bd2d1b60aa896bc7b8549d62f3.jpg
 
Jövőre nagy dolgokat terveznek a Siófok-Kilitire leszállított két UM-el.
A 08-as és a 09-es ráaádsul elkerülte a pápai "rothasztást".
Egy kicsivel jobb állapotban voltak, mert viszonylag elég hamar Tatára kerültek (értsd: valamikor a 2000-es évek közepén) és ott voltak idáig szétszerelve.

A 09-est legutoljára akkor láttam, mikor 1996 júliusában a PG-ben berepülték, akkor még az eredeti festésével, míg a 08-ast az év augusztusa végén a pápai repülőtéren láttam.

6176557_b4bdb7c5e52ab6c3eb8a9e64add33f3d_xl.jpg


A 08-as, a jellegzetes "sárgásbarna" festésével pontosan itt állt, mint ezen a képen is:

1000196-large.jpg


Ez a gép volt az egyetlen, amit 1990-ben nagyjavítottak a szovjetek Baranovicsiben, utána elfogyott a pénz és a többi nem követte.
Az eredeti (értsd: a nagyjavítás utáni eredeti) nagyméretű, szovjet szögletes oldalszámmal:



1995-ben a fehérorosz baranovicsi nagyjavító bázis szakemberei kezdték meg a gépek nagyjavítását a PG-sekkel közösen Szigethalmon.
A 08-as így Taszárról nem a tököli bázisra, hanem egyből Pápára repült át, ott viszont leállították egy kutyanyelvre és ott is hagyták. A 09-es júliusi leszállítását követően - ha jól tudom - már szintén nem repült többet.
Ebből az is következik, hogy Pápáról talán egyetlen kétüléses Szuhojunk se szállt fel többé.
 
Jövőre nagy dolgokat terveznek a Siófok-Kilitire leszállított két UM-el.
A 08-as és a 09-es ráaádsul elkerülte a pápai "rothasztást".
Egy kicsivel jobb állapotban voltak, mert viszonylag elég hamar Tatára kerültek (értsd: valamikor a 2000-es évek közepén) és ott voltak idáig szétszerelve.

A 09-est legutoljára akkor láttam, mikor 1996 júliusában a PG-ben berepülték, akkor még az eredeti festésével, míg a 08-ast az év augusztusa végén a pápai repülőtéren láttam.

6176557_b4bdb7c5e52ab6c3eb8a9e64add33f3d_xl.jpg


A 08-as, a jellegzetes "sárgásbarna" festésével pontosan itt állt, mint ezen a képen is:

1000196-large.jpg


Ez a gép volt az egyetlen, amit 1990-ben nagyjavítottak a szovjetek Baranovicsiben, utána elfogyott a pénz és a többi nem követte.
Az eredeti (értsd: a nagyjavítás utáni eredeti) nagyméretű, szovjet szögletes oldalszámmal:



1995-ben a fehérorosz baranovicsi nagyjavító bázis szakemberei kezdték meg a gépek nagyjavítását a PG-sekkel közösen Szigethalmon.
A 08-as így Taszárról nem a tököli bázisra, hanem egyből Pápára repült át, ott viszont leállították egy kutyanyelvre és ott is hagyták. A 09-es júliusi leszállítását követően - ha jól tudom - már szintén nem repült többet.
Ebből az is következik, hogy Pápáról talán egyetlen kétüléses Szuhojunk se szállt fel többé.
Pakolok itthon, felújítás után.
Megtaláltam az ezer éves béna jegyzeteimet.
Ittam egy whiskyt és olvasgattam, aztán megtaláltam a rajzaimat meg pár képet amit szüleim 1-4 superzoomos fuji géppel csináltam.
A lényeg.
Szakközépben fociztunk amikor a 22esek javítása volt, az iskolakörök rendre a pálya fölött voltak érintve. Azt hiszem az volt a legnagyobb élmenyem amikor a párban repülő 22eseknek integettünk, azok meg billegtetve húztak el felettünk.
1szer. 2szer. 3szor
Pont akkor volt a továbbtanulási roham is,
Persze hogy katonai főiskola első helyen.
Persze hogy otthon kaptam a pofámba, lett belőle BME.
De.
Valahogy nekem mindig a 22esek voltak azok amik legjobban megdobogtattak.
Ezek a képek qrvára visszadobnak majd 30évet.
 
Airport: Hungary - Siófok-Kiliti (SFK / LHSK)
Photo taken on 2022-8-14

Hungary - Air Force - 08

1480025as.jpg


Hungary - Air Force - 09

1481209as.jpg
Fogalmazzunk úgy, hogy ez a festés helyreállítás és különösen a felségjel pozícionálása nem épp a legszebben sikerült munka. A művet ért számos Facebook kritikára az elkövetők arrogáns kifakadása volt a válasz.
Nagy dolgokat ígértek Siófokon, de nyáron, mikor arra jártam, meglepődve tapasztaltam, hogy az amúgy szinte mindig nyitott sportrepülőtér (többek közt az amúgy igen jófejnek megismert ejtőernyősök egyik bázisa) főbejárata zárva. És pont azért, mert a főbejárathoz települt a szuhojos felújító csapat, akik ezek szerint önhatalmúlag átvették a reptér feletti kontrollt. Merthogy se eje ugratás, se más üzem nem volt az ottjártunkkor, ami a nyár kellős közepén több volt, mint szokatlan. A kapun tábla: kamerával figyelt terület, belépés csak a szuhojos alapítvány engedélyével.
Az alapítvány szándékai bár nemesek voltak, valahogy a vezetőjük sajátos stílusa kiütközött, civil segítséget még véletlenül se akart elfogadni. Egykori taszári nyugállományú katonatársaival, szigorúan az egykori műszaki egyenruhába öltözve tevékenykedtek, kvázi kihelyezett "Taszár rezervátumként" újra megélve a régi szép időket. Gondolom, hogy ebbe a képbe nem férhetett bele a taknyos civilek kotnyeleskedése, hiszen amúgy is "ők" zárták be anno Taszárt.
De a tavaly nyárra meghirdetett Szuhoj beindításhoz tervezett nyilt napjukhoz gond nélkül elkérték a 10 ezer forintos beugrót, mert a civilek pénze jól jön. Na nem, mintha ők nem lennének civilek. Szuhoj indítás persze nem volt.

Azóta érdekes fordulat történt, két hete nagy dirrel-durral jött a bejelentés, hogy hozták a trélereket és a két Szuhojt meg a Mi-2-est és a többi portékát leköltöztették a somogyi Kadarkút repterére, ami a Budaörsi repülőtéren található Fly-Coop kft egyik vidéki bázis reptere. Itt javítási munkákat is végeznek. Mivel a gépek nincsenek hatástalanítva, így csak ott tárolhatók, ahol a HM a helyet úgynevezett "csökkentési helyként" jegyzi. A kadarkúti tároláshoz már készülnek a megfelelő táblafeliratok.
A költözés oka, hogy a siófoki reptér állítólag 600 ezer forintot kért bérleti díjként (hogy évente, vagy havonta, azt nem tudom), de ezt az alapítvány elnöke sokallta. Hogy jogosan-e, megítélni nem tudom, de egy akkora méretű és forgalmú, ráadásul országos viszonylatban is frekventált helyen lévő reptéren, mint a Siófok-Kiliti, ha egy alapítvány odatelepülése ilyen drasztikus blokkolással jár, azért jogos lehet némi bérleti díj felszámolása.
Kíváncsi leszek a kadarkúti folytatásra. Nyilván a közeli Taszár autentikusabb lett volna, de aki járt mostanság arra, az tudja, hogy a reptér munkaterülete az valami katasztrófa. Legutóbb, tavaly nyáron a US Army AH-64-esei jártak ott, de hiába harci helikopterek, még miattuk is irtani kellett a növényzetet, pedig ők az egykori (1999-ben felújított!) kifutópályára települtek ki...
Jut eszembe, futópálya. Taszár volt a legnagyobb magyar katonai reptér a dupla pályával. A régi, 50-es évekbeli már 1991-ben is gazos volt, de az új pálya, ami a 80-as években épült, a kilencvenes években az amerikaiak által fel lett újítva. Ennek a két oldalán, az esőelvezető árkokban szépen, egysoros vonalban mára kinőtt egy kiserdő. A bázis többi részén, az épületek közt szintúgy.
Hanem az idén nyári légifotók tanúsága szerint a régi pálya helyén már óriási munkagödrök tátonganak, lévén, egy helyi vállalkozó itt szedi és aprítja fel és hordja el az útépítéshez a betont.
Szóval Taszárból már nem nagyon lesz reptér többé.

A Fűzfő gyártelepi Szuhojok tulaját ismerem, ő a hazai vadászgépek fuvarosa. Az összes Pápa mellett tárolt Szuhoj nála kötött ki. A siófoki két UM az teljesen más sztori. Ezek valahogy, még jó időben kötöttek ki az azóta elhunyt öregnél Tatán, ahol a haditengerész Mi-14-esek is vannak. A két gép (08-as, amit 1990-ben egyedüliként a Szovjetúnióban, a belorusz Baranovicsiben nagyjavítottak és az idehaza egyedi szovjet front légierős festést és számozást kapta meg, illetve a 09-es, ami a PG-ben utolsóként lett nagyjavítva 1996-ban) sosem volt hatástalanítva, elvileg működőképesek. Hogy repképesek lennének-e, azt nem tudom.
Rajtuk kívül elvileg még egy üzemképes Szuhoj van idehaza, a szolnoki bázis tanhangárjában tárolt példány, ami vagy fel akarnak tűzni egy póznára, valami körforgalomban, vagy ha ez nem jön össze, akkor szét akarnak majd vágni.
Minden esetre a szolnoki helikopteres fejlesztések miatt minden helyre szükség van...
 
Fogalmazzunk úgy, hogy ez a festés helyreállítás és különösen a felségjel pozícionálása nem épp a legszebben sikerült munka. A művet ért számos Facebook kritikára az elkövetők arrogáns kifakadása volt a válasz.
Nagy dolgokat ígértek Siófokon, de nyáron, mikor arra jártam, meglepődve tapasztaltam, hogy az amúgy szinte mindig nyitott sportrepülőtér (többek közt az amúgy igen jófejnek megismert ejtőernyősök egyik bázisa) főbejárata zárva. És pont azért, mert a főbejárathoz települt a szuhojos felújító csapat, akik ezek szerint önhatalmúlag átvették a reptér feletti kontrollt. Merthogy se eje ugratás, se más üzem nem volt az ottjártunkkor, ami a nyár kellős közepén több volt, mint szokatlan. A kapun tábla: kamerával figyelt terület, belépés csak a szuhojos alapítvány engedélyével.
Az alapítvány szándékai bár nemesek voltak, valahogy a vezetőjük sajátos stílusa kiütközött, civil segítséget még véletlenül se akart elfogadni. Egykori taszári nyugállományú katonatársaival, szigorúan az egykori műszaki egyenruhába öltözve tevékenykedtek, kvázi kihelyezett "Taszár rezervátumként" újra megélve a régi szép időket. Gondolom, hogy ebbe a képbe nem férhetett bele a taknyos civilek kotnyeleskedése, hiszen amúgy is "ők" zárták be anno Taszárt.
De a tavaly nyárra meghirdetett Szuhoj beindításhoz tervezett nyilt napjukhoz gond nélkül elkérték a 10 ezer forintos beugrót, mert a civilek pénze jól jön. Na nem, mintha ők nem lennének civilek. Szuhoj indítás persze nem volt.

Azóta érdekes fordulat történt, két hete nagy dirrel-durral jött a bejelentés, hogy hozták a trélereket és a két Szuhojt meg a Mi-2-est és a többi portékát leköltöztették a somogyi Kadarkút repterére, ami a Budaörsi repülőtéren található Fly-Coop kft egyik vidéki bázis reptere. Itt javítási munkákat is végeznek. Mivel a gépek nincsenek hatástalanítva, így csak ott tárolhatók, ahol a HM a helyet úgynevezett "csökkentési helyként" jegyzi. A kadarkúti tároláshoz már készülnek a megfelelő táblafeliratok.
A költözés oka, hogy a siófoki reptér állítólag 600 ezer forintot kért bérleti díjként (hogy évente, vagy havonta, azt nem tudom), de ezt az alapítvány elnöke sokallta. Hogy jogosan-e, megítélni nem tudom, de egy akkora méretű és forgalmú, ráadásul országos viszonylatban is frekventált helyen lévő reptéren, mint a Siófok-Kiliti, ha egy alapítvány odatelepülése ilyen drasztikus blokkolással jár, azért jogos lehet némi bérleti díj felszámolása.
Kíváncsi leszek a kadarkúti folytatásra. Nyilván a közeli Taszár autentikusabb lett volna, de aki járt mostanság arra, az tudja, hogy a reptér munkaterülete az valami katasztrófa. Legutóbb, tavaly nyáron a US Army AH-64-esei jártak ott, de hiába harci helikopterek, még miattuk is irtani kellett a növényzetet, pedig ők az egykori (1999-ben felújított!) kifutópályára települtek ki...
Jut eszembe, futópálya. Taszár volt a legnagyobb magyar katonai reptér a dupla pályával. A régi, 50-es évekbeli már 1991-ben is gazos volt, de az új pálya, ami a 80-as években épült, a kilencvenes években az amerikaiak által fel lett újítva. Ennek a két oldalán, az esőelvezető árkokban szépen, egysoros vonalban mára kinőtt egy kiserdő. A bázis többi részén, az épületek közt szintúgy.
Hanem az idén nyári légifotók tanúsága szerint a régi pálya helyén már óriási munkagödrök tátonganak, lévén, egy helyi vállalkozó itt szedi és aprítja fel és hordja el az útépítéshez a betont.
Szóval Taszárból már nem nagyon lesz reptér többé.

A Fűzfő gyártelepi Szuhojok tulaját ismerem, ő a hazai vadászgépek fuvarosa. Az összes Pápa mellett tárolt Szuhoj nála kötött ki. A siófoki két UM az teljesen más sztori. Ezek valahogy, még jó időben kötöttek ki az azóta elhunyt öregnél Tatán, ahol a haditengerész Mi-14-esek is vannak. A két gép (08-as, amit 1990-ben egyedüliként a Szovjetúnióban, a belorusz Baranovicsiben nagyjavítottak és az idehaza egyedi szovjet front légierős festést és számozást kapta meg, illetve a 09-es, ami a PG-ben utolsóként lett nagyjavítva 1996-ban) sosem volt hatástalanítva, elvileg működőképesek. Hogy repképesek lennének-e, azt nem tudom.
Rajtuk kívül elvileg még egy üzemképes Szuhoj van idehaza, a szolnoki bázis tanhangárjában tárolt példány, ami vagy fel akarnak tűzni egy póznára, valami körforgalomban, vagy ha ez nem jön össze, akkor szét akarnak majd vágni.
Minden esetre a szolnoki helikopteres fejlesztések miatt minden helyre szükség van...
Okosabb lenne, ha elajándékoznák valami urungváji repülőmúzeumnak.