[HUN] Szuhoj Szu-22 "Fitter"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
1079059_496993783711017_405021606_o.jpg

1000196-large.jpg

Megtaláltam a fotót, Igaz szó 85/5. A 14-es Szu-22M3 van rajta. Majd szkennelem nagyban.
New_Hungarian_Su-22_005.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Jövőre nagy dolgokat terveznek a Siófok-Kilitire leszállított két UM-el.
A 08-as és a 09-es ráaádsul elkerülte a pápai "rothasztást".
Egy kicsivel jobb állapotban voltak, mert viszonylag elég hamar Tatára kerültek (értsd: valamikor a 2000-es évek közepén) és ott voltak idáig szétszerelve.

A 09-est legutoljára akkor láttam, mikor 1996 júliusában a PG-ben berepülték, akkor még az eredeti festésével, míg a 08-ast az év augusztusa végén a pápai repülőtéren láttam.

6176557_b4bdb7c5e52ab6c3eb8a9e64add33f3d_xl.jpg


A 08-as, a jellegzetes "sárgásbarna" festésével pontosan itt állt, mint ezen a képen is:

1000196-large.jpg


Ez a gép volt az egyetlen, amit 1990-ben nagyjavítottak a szovjetek Baranovicsiben, utána elfogyott a pénz és a többi nem követte.
Az eredeti (értsd: a nagyjavítás utáni eredeti) nagyméretű, szovjet szögletes oldalszámmal:



1995-ben a fehérorosz baranovicsi nagyjavító bázis szakemberei kezdték meg a gépek nagyjavítását a PG-sekkel közösen Szigethalmon.
A 08-as így Taszárról nem a tököli bázisra, hanem egyből Pápára repült át, ott viszont leállították egy kutyanyelvre és ott is hagyták. A 09-es júliusi leszállítását követően - ha jól tudom - már szintén nem repült többet.
Ebből az is következik, hogy Pápáról talán egyetlen kétüléses Szuhojunk se szállt fel többé.
 

Lupus80

Well-Known Member
2020. december 20.
206
505
93
Jövőre nagy dolgokat terveznek a Siófok-Kilitire leszállított két UM-el.
A 08-as és a 09-es ráaádsul elkerülte a pápai "rothasztást".
Egy kicsivel jobb állapotban voltak, mert viszonylag elég hamar Tatára kerültek (értsd: valamikor a 2000-es évek közepén) és ott voltak idáig szétszerelve.

A 09-est legutoljára akkor láttam, mikor 1996 júliusában a PG-ben berepülték, akkor még az eredeti festésével, míg a 08-ast az év augusztusa végén a pápai repülőtéren láttam.

6176557_b4bdb7c5e52ab6c3eb8a9e64add33f3d_xl.jpg


A 08-as, a jellegzetes "sárgásbarna" festésével pontosan itt állt, mint ezen a képen is:

1000196-large.jpg


Ez a gép volt az egyetlen, amit 1990-ben nagyjavítottak a szovjetek Baranovicsiben, utána elfogyott a pénz és a többi nem követte.
Az eredeti (értsd: a nagyjavítás utáni eredeti) nagyméretű, szovjet szögletes oldalszámmal:



1995-ben a fehérorosz baranovicsi nagyjavító bázis szakemberei kezdték meg a gépek nagyjavítását a PG-sekkel közösen Szigethalmon.
A 08-as így Taszárról nem a tököli bázisra, hanem egyből Pápára repült át, ott viszont leállították egy kutyanyelvre és ott is hagyták. A 09-es júliusi leszállítását követően - ha jól tudom - már szintén nem repült többet.
Ebből az is következik, hogy Pápáról talán egyetlen kétüléses Szuhojunk se szállt fel többé.
Pakolok itthon, felújítás után.
Megtaláltam az ezer éves béna jegyzeteimet.
Ittam egy whiskyt és olvasgattam, aztán megtaláltam a rajzaimat meg pár képet amit szüleim 1-4 superzoomos fuji géppel csináltam.
A lényeg.
Szakközépben fociztunk amikor a 22esek javítása volt, az iskolakörök rendre a pálya fölött voltak érintve. Azt hiszem az volt a legnagyobb élmenyem amikor a párban repülő 22eseknek integettünk, azok meg billegtetve húztak el felettünk.
1szer. 2szer. 3szor
Pont akkor volt a továbbtanulási roham is,
Persze hogy katonai főiskola első helyen.
Persze hogy otthon kaptam a pofámba, lett belőle BME.
De.
Valahogy nekem mindig a 22esek voltak azok amik legjobban megdobogtattak.
Ezek a képek qrvára visszadobnak majd 30évet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Airport: Hungary - Siófok-Kiliti (SFK / LHSK)
Photo taken on 2022-8-14

Hungary - Air Force - 08

1480025as.jpg


Hungary - Air Force - 09

1481209as.jpg
Fogalmazzunk úgy, hogy ez a festés helyreállítás és különösen a felségjel pozícionálása nem épp a legszebben sikerült munka. A művet ért számos Facebook kritikára az elkövetők arrogáns kifakadása volt a válasz.
Nagy dolgokat ígértek Siófokon, de nyáron, mikor arra jártam, meglepődve tapasztaltam, hogy az amúgy szinte mindig nyitott sportrepülőtér (többek közt az amúgy igen jófejnek megismert ejtőernyősök egyik bázisa) főbejárata zárva. És pont azért, mert a főbejárathoz települt a szuhojos felújító csapat, akik ezek szerint önhatalmúlag átvették a reptér feletti kontrollt. Merthogy se eje ugratás, se más üzem nem volt az ottjártunkkor, ami a nyár kellős közepén több volt, mint szokatlan. A kapun tábla: kamerával figyelt terület, belépés csak a szuhojos alapítvány engedélyével.
Az alapítvány szándékai bár nemesek voltak, valahogy a vezetőjük sajátos stílusa kiütközött, civil segítséget még véletlenül se akart elfogadni. Egykori taszári nyugállományú katonatársaival, szigorúan az egykori műszaki egyenruhába öltözve tevékenykedtek, kvázi kihelyezett "Taszár rezervátumként" újra megélve a régi szép időket. Gondolom, hogy ebbe a képbe nem férhetett bele a taknyos civilek kotnyeleskedése, hiszen amúgy is "ők" zárták be anno Taszárt.
De a tavaly nyárra meghirdetett Szuhoj beindításhoz tervezett nyilt napjukhoz gond nélkül elkérték a 10 ezer forintos beugrót, mert a civilek pénze jól jön. Na nem, mintha ők nem lennének civilek. Szuhoj indítás persze nem volt.

Azóta érdekes fordulat történt, két hete nagy dirrel-durral jött a bejelentés, hogy hozták a trélereket és a két Szuhojt meg a Mi-2-est és a többi portékát leköltöztették a somogyi Kadarkút repterére, ami a Budaörsi repülőtéren található Fly-Coop kft egyik vidéki bázis reptere. Itt javítási munkákat is végeznek. Mivel a gépek nincsenek hatástalanítva, így csak ott tárolhatók, ahol a HM a helyet úgynevezett "csökkentési helyként" jegyzi. A kadarkúti tároláshoz már készülnek a megfelelő táblafeliratok.
A költözés oka, hogy a siófoki reptér állítólag 600 ezer forintot kért bérleti díjként (hogy évente, vagy havonta, azt nem tudom), de ezt az alapítvány elnöke sokallta. Hogy jogosan-e, megítélni nem tudom, de egy akkora méretű és forgalmú, ráadásul országos viszonylatban is frekventált helyen lévő reptéren, mint a Siófok-Kiliti, ha egy alapítvány odatelepülése ilyen drasztikus blokkolással jár, azért jogos lehet némi bérleti díj felszámolása.
Kíváncsi leszek a kadarkúti folytatásra. Nyilván a közeli Taszár autentikusabb lett volna, de aki járt mostanság arra, az tudja, hogy a reptér munkaterülete az valami katasztrófa. Legutóbb, tavaly nyáron a US Army AH-64-esei jártak ott, de hiába harci helikopterek, még miattuk is irtani kellett a növényzetet, pedig ők az egykori (1999-ben felújított!) kifutópályára települtek ki...
Jut eszembe, futópálya. Taszár volt a legnagyobb magyar katonai reptér a dupla pályával. A régi, 50-es évekbeli már 1991-ben is gazos volt, de az új pálya, ami a 80-as években épült, a kilencvenes években az amerikaiak által fel lett újítva. Ennek a két oldalán, az esőelvezető árkokban szépen, egysoros vonalban mára kinőtt egy kiserdő. A bázis többi részén, az épületek közt szintúgy.
Hanem az idén nyári légifotók tanúsága szerint a régi pálya helyén már óriási munkagödrök tátonganak, lévén, egy helyi vállalkozó itt szedi és aprítja fel és hordja el az útépítéshez a betont.
Szóval Taszárból már nem nagyon lesz reptér többé.

A Fűzfő gyártelepi Szuhojok tulaját ismerem, ő a hazai vadászgépek fuvarosa. Az összes Pápa mellett tárolt Szuhoj nála kötött ki. A siófoki két UM az teljesen más sztori. Ezek valahogy, még jó időben kötöttek ki az azóta elhunyt öregnél Tatán, ahol a haditengerész Mi-14-esek is vannak. A két gép (08-as, amit 1990-ben egyedüliként a Szovjetúnióban, a belorusz Baranovicsiben nagyjavítottak és az idehaza egyedi szovjet front légierős festést és számozást kapta meg, illetve a 09-es, ami a PG-ben utolsóként lett nagyjavítva 1996-ban) sosem volt hatástalanítva, elvileg működőképesek. Hogy repképesek lennének-e, azt nem tudom.
Rajtuk kívül elvileg még egy üzemképes Szuhoj van idehaza, a szolnoki bázis tanhangárjában tárolt példány, ami vagy fel akarnak tűzni egy póznára, valami körforgalomban, vagy ha ez nem jön össze, akkor szét akarnak majd vágni.
Minden esetre a szolnoki helikopteres fejlesztések miatt minden helyre szükség van...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Fogalmazzunk úgy, hogy ez a festés helyreállítás és különösen a felségjel pozícionálása nem épp a legszebben sikerült munka. A művet ért számos Facebook kritikára az elkövetők arrogáns kifakadása volt a válasz.
Nagy dolgokat ígértek Siófokon, de nyáron, mikor arra jártam, meglepődve tapasztaltam, hogy az amúgy szinte mindig nyitott sportrepülőtér (többek közt az amúgy igen jófejnek megismert ejtőernyősök egyik bázisa) főbejárata zárva. És pont azért, mert a főbejárathoz települt a szuhojos felújító csapat, akik ezek szerint önhatalmúlag átvették a reptér feletti kontrollt. Merthogy se eje ugratás, se más üzem nem volt az ottjártunkkor, ami a nyár kellős közepén több volt, mint szokatlan. A kapun tábla: kamerával figyelt terület, belépés csak a szuhojos alapítvány engedélyével.
Az alapítvány szándékai bár nemesek voltak, valahogy a vezetőjük sajátos stílusa kiütközött, civil segítséget még véletlenül se akart elfogadni. Egykori taszári nyugállományú katonatársaival, szigorúan az egykori műszaki egyenruhába öltözve tevékenykedtek, kvázi kihelyezett "Taszár rezervátumként" újra megélve a régi szép időket. Gondolom, hogy ebbe a képbe nem férhetett bele a taknyos civilek kotnyeleskedése, hiszen amúgy is "ők" zárták be anno Taszárt.
De a tavaly nyárra meghirdetett Szuhoj beindításhoz tervezett nyilt napjukhoz gond nélkül elkérték a 10 ezer forintos beugrót, mert a civilek pénze jól jön. Na nem, mintha ők nem lennének civilek. Szuhoj indítás persze nem volt.

Azóta érdekes fordulat történt, két hete nagy dirrel-durral jött a bejelentés, hogy hozták a trélereket és a két Szuhojt meg a Mi-2-est és a többi portékát leköltöztették a somogyi Kadarkút repterére, ami a Budaörsi repülőtéren található Fly-Coop kft egyik vidéki bázis reptere. Itt javítási munkákat is végeznek. Mivel a gépek nincsenek hatástalanítva, így csak ott tárolhatók, ahol a HM a helyet úgynevezett "csökkentési helyként" jegyzi. A kadarkúti tároláshoz már készülnek a megfelelő táblafeliratok.
A költözés oka, hogy a siófoki reptér állítólag 600 ezer forintot kért bérleti díjként (hogy évente, vagy havonta, azt nem tudom), de ezt az alapítvány elnöke sokallta. Hogy jogosan-e, megítélni nem tudom, de egy akkora méretű és forgalmú, ráadásul országos viszonylatban is frekventált helyen lévő reptéren, mint a Siófok-Kiliti, ha egy alapítvány odatelepülése ilyen drasztikus blokkolással jár, azért jogos lehet némi bérleti díj felszámolása.
Kíváncsi leszek a kadarkúti folytatásra. Nyilván a közeli Taszár autentikusabb lett volna, de aki járt mostanság arra, az tudja, hogy a reptér munkaterülete az valami katasztrófa. Legutóbb, tavaly nyáron a US Army AH-64-esei jártak ott, de hiába harci helikopterek, még miattuk is irtani kellett a növényzetet, pedig ők az egykori (1999-ben felújított!) kifutópályára települtek ki...
Jut eszembe, futópálya. Taszár volt a legnagyobb magyar katonai reptér a dupla pályával. A régi, 50-es évekbeli már 1991-ben is gazos volt, de az új pálya, ami a 80-as években épült, a kilencvenes években az amerikaiak által fel lett újítva. Ennek a két oldalán, az esőelvezető árkokban szépen, egysoros vonalban mára kinőtt egy kiserdő. A bázis többi részén, az épületek közt szintúgy.
Hanem az idén nyári légifotók tanúsága szerint a régi pálya helyén már óriási munkagödrök tátonganak, lévén, egy helyi vállalkozó itt szedi és aprítja fel és hordja el az útépítéshez a betont.
Szóval Taszárból már nem nagyon lesz reptér többé.

A Fűzfő gyártelepi Szuhojok tulaját ismerem, ő a hazai vadászgépek fuvarosa. Az összes Pápa mellett tárolt Szuhoj nála kötött ki. A siófoki két UM az teljesen más sztori. Ezek valahogy, még jó időben kötöttek ki az azóta elhunyt öregnél Tatán, ahol a haditengerész Mi-14-esek is vannak. A két gép (08-as, amit 1990-ben egyedüliként a Szovjetúnióban, a belorusz Baranovicsiben nagyjavítottak és az idehaza egyedi szovjet front légierős festést és számozást kapta meg, illetve a 09-es, ami a PG-ben utolsóként lett nagyjavítva 1996-ban) sosem volt hatástalanítva, elvileg működőképesek. Hogy repképesek lennének-e, azt nem tudom.
Rajtuk kívül elvileg még egy üzemképes Szuhoj van idehaza, a szolnoki bázis tanhangárjában tárolt példány, ami vagy fel akarnak tűzni egy póznára, valami körforgalomban, vagy ha ez nem jön össze, akkor szét akarnak majd vágni.
Minden esetre a szolnoki helikopteres fejlesztések miatt minden helyre szükség van...
Okosabb lenne, ha elajándékoznák valami urungváji repülőmúzeumnak.