Mit értesz LM modernizációs tervei alatt ? "Új" nekem a fórum.
Bocsi! LMzek kollega itten a leges felelős a T-72 modernizáció szakértéséért. Nem feltétlenül azért, mert egy neves cég erre a területre ráuszított mérnök embere. Csupán arról van szó, hogy nagyon lelkes a témában. (És büszkék leszünk rá, ha egyszer munkahelyet vált.
)
Nekem a Black Eagle / Oplot / T-72AG / MP tetszenek, bele is gondoltam, és azt lett volna jó átültetni.
Oplotnak kijött nem rég az új verziója. Dízelből gyártási szükségszerűség miatt átalakították gázturbinássá. Viszont gyanúsan az lesz az Ukrán Fegyveres Erők MBT-je.
Ezért is óvnálak attól, hogy egy elejtett példány mellett ragadj! Egy harckocsi megtervezésének költsége akkor térül meg, ha körülbelül 1000+ darabot gyártasz belőle vagy újítasz fel. Amennyiben 30 darabot szeretnél egy kicsit megvágom a borítást itt, azt odébb kéne tolni, akkor nem kell kifizetned az ezer árát, csak nagyjából 300-ét a 30 darab megrendelésével.
Pár dolgot tisztázzunk a tanképítés alapjairól!
1, Az MBT elsődleges szempontja a tűzerő-páncélvédelem-mozgékonyság szentháromság. (Ebből adódik, hogy amennyiben növeled a páncélt, mert az alapul vett tank már nem áll ellen az újabb ágyúknak, lőszereknek; akkor növelned kell a motor teljesítményét, hogy ne egy lomha lajhárra emlékeztessen a mozgása; illetve tűerőt is érdemes növelned, mert ha te megtudtad ezt csinálni és védett vagy az új eszközök ellen, akkor más is meg fogja tudni.)
2, Nálad az alap problémát ott látom, hogy legozol és a fiúk bent a cégnél azért vannak, hogy ezek össze legyenek illesztve. Konkrétan szabályok vannak megadva, hogy mit mire lehet használni. Ha te kicsúszol a vasúti szabványból, akkor nem szállíthatod majd az árut sínen. Ha random mondasz egy motort, ami megtetszik a katalógusból, tök szépen néz ki, hogy annyi paci van benne, amennyi neked szükséged lesz... csak egyetlen bekötés nem ott van rajta, ahol az előző erőforrásodban, kilóg a motortérből és a csöveket is át kellene vezetned.
3, Nem árt átnyálazni, hogy kitől kaphatsz alkatrészeket. A fent említett példáidban tudomásom szerint pont azért lett "annyira korrupt az az állam", mert a T-72-eshez javarészt Putyin gyártaná a részegységeket. Ilyen forrás nem csak a háborús ország, de a NATO-tag Magyarország számára sem jön szóba.
Elvileg az Oplotnál a modernizáció címszó alatt nem csak a minőségi elvárásokat oldották meg -ha bármit elhihetünk egy olyan országtól minőség szintről, ahol semmi nem igaz-, de a beszállítást is.
De ez egy nem T-72 alapú hk. Itt nem felújításról lenne szó, hanem új vásárlásáról.
Összegezve: Az ukránok azért lelkesedtek bele egy új T-72 terveinek elkészítésébe, mert saját 1000+ darabszámukról volt szó. És a háború miatt pörgetni lehetett volna a cégbe az ilyen volumenű megrendelést. Arra ne térjünk ki, hogy kudarc esetén is átvesznek mindent az ukrán katonák, ha csak az ellenséghez hozzá lehet vágni és belehal. Az árnyoldalakat nem firtatták volna sikeres tömeggyártás esetén.
Magyar igények egy T-72 modernizációval kapcsolatban:
1, Magas várható élettartam. Ez a cseh megoldás esetén 10 év. És darabáron nézem, akkor töredéke az új Leo2 beszerzésének, de ha már csak súlyra hasonlítom össze a Leo2HUNnal, és hogy azt 40 évig tervezzük rendszerben tartani, akkor felértékelődő szerep jut annak, hogy tudja-e teljesíteni a további feltételeket. A cseh variáns
nem.
2, Mozgó lövészeti próbagyakorlat. A tatai alakulat parancsnoka kifejtette az egyik cikkben, hogy ő imádott T-72-ön szolgálni és tényleg jó volt
a maga korában. De a stabilizátor nem tette lehetővé, hogy érdemben mérjék a lövészek képességeit mozgás közben. A típus álló célzásra lett kitalálva. A korábbi Leo verzió, a használtan vásárolt esetében is azt a megállapítást tette, hogy értelme nincs az álló lőgyakorlatnak. Ezek java részt csak arra szorítkoznak, hogy a legénység megismerkedjen a géppel. 30-35 km/h mellett végezték döntően a lőteszteket.
Remélem érted, hogy miért fontos ez. A Zrínyi alap filozófiája, hogy mozgásban lévő célpontot nehezebb eltalálni. Nem haragszunk meg, ha az ellenség kizárólag csak ilyet nyújt a számunkra.
3, Páncéltörés. Nem nagyon kell magyaráznom, sokat olvastál a témában. A Leopárd2 legújabb változatát választottuk. Két fajta ágyúval rendelkezik. Nekünk a kisebb csőhosszúság nem felelt volna meg az időtállóság követelményének. De fontos leszögezni, hogy a 120 mm nem kisebb, mint a 125. Bármennyire is Állatfarmos ezt kijelenteni.
4, Páncélvédelem növelése, amivel egy bizonyos súlyhatár felett új felfüggesztés is szükséges lesz. 65-70 tonnánál például ez másként alakulna, mint 45 tonnánál.
5, Modern csatairányítási rendszer, ami nélkül a modernizált tank egy sziget lenne az együttműködő többi szereplő tengerében. Rakéta elleni védelem, amire az ERA -a jelek szerint- már nem elegendő válasz.
6, A költségvetés harmadát kell az állomány bérére költeni, harmadát az eszközpark fenntartására és harmadát az új eszközök beszerzésére. Itt jön a képbe a vonzalmunk a dízelhez a gázturbinával szemben, a kevesebb de nagyobb harcértékkel rendelkező MBT.
A legtöbb kérdésre a te verziód választ ad az új toronnyal. Abban minden szép és jó lesz. Csak halkan jelezni szeretném, hogy ha megnézed, a motorhoz hozzá kell nyúlni, mert a meglévő T-72-eseink felújítása is úgy vetődött fel, mint a járóképesség biztosítása. Az élettartalmra adott válasz eleve érinti a meghajtás számos területén elkopó alkatrészeket.
Minden ilyen ötlet arra a következtetésre szokott jutni, hogy 30 darabra új csomag tervezése szimplán nem éri meg. Meglévő csomagok pedig nem alternatívák, mert ha elvégezzük a szükséges módosításokat, akkor vagy megkapjuk az elvárt minőséget, kicseréltünk minden csavart. Vagy olcsón letudtuk a dolgot, ahogy a csehek pár millióból darabja és 10 évig van idejük tervezni... de a fenti elvárásokat nem elégítjük ki.