[HUN] T-72 korszerűsítés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 197
113
iu

Zárt-körű, titkos (mint látható!) pályázat hivatásosainknak: a neten fent van, hogyan lehet --igazolt-- 250 mm RHA-t hozzáadni pár-tízezer dollárból a T-72 torony védelméhez, az ágyútól 60-60 fokra, kb. 1.500 kg-ból.
...elég jó számok, ennél van (nem sokkal) jobb is, egy nullával többért!




iu





U.I.: Ha valaki nem biztos benne, előtte megmondom, hogy a jó megoldást találta-e meg.
"...úttörő-becs-szó!"
ye.gif
ye.gif
ye.gif
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 197
113
.


Kis külföldi fórum-szemezgetés után kezd összeállni egy T-72 motor-fejlesztési lehetőség ( ...+ az asszisztenseim ;) ) :


Israeli-military-women-.jpg
+
hot+sexy+women+female+girl+hot+beautiful+cute+soldier+troop+member+Israel+Defense+Forces+%2528IDF+Hebrew+%25D7%25A6%25D6%25B0%25D7%2591%25D6%25B8%25D7%2590+%25D7%2594%25D6%25B7%25D7%2594%25D6%25B2%25D7%2592%25D6%25B8%25D7%25A0%25D6%25B8%25D7%2594+%25D7%259C%25D6%25B0%25D7%2599%25D6%25B4%25D7%25A9%25D6%25B0%25D7%2582%25D7%25A8%25D6%25B8%25D7%2590%25D6%25B5%25D7%259C%25E2%2580%258E%25E2%2580%258E+%25C2%25A0Tzva+Hahagana+LeYisra%2527elThe+Defensive+Army+for+Israel+%25D8%25A7%25D8%25B9+%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25A5%25D8%25B3%25D8%25B1%25D8%25A7%25D8%25A6%25D9%258A%25D9%2584%25D9%258A%252C+Jaish+Al-Difaa+Al-Isra%2527+%25287%2529.jpg
hot+sexy+women+female+girl+hot+beautiful+cute+soldier+troop+member+Israel+Defense+Forces+%2528IDF+Hebrew+%25D7%25A6%25D6%25B0%25D7%2591%25D6%25B8%25D7%2590+%25D7%2594%25D6%25B7%25D7%2594%25D6%25B2%25D7%2592%25D6%25B8%25D7%25A0%25D6%25B8%25D7%2594+%25D7%259C%25D6%25B0%25D7%2599%25D6%25B4%25D7%25A9%25D6%25B0%25D7%2582%25D7%25A8%25D6%25B8%25D7%2590%25D6%25B5%25D7%259C%25E2%2580%258E%25E2%2580%258E+%25C2%25A0Tzva+Hahagana+LeYisra%2527elThe+Defensive+Army+for+Israel+%25D8%25A7%25D8%25B9+%25D8%25A7%25D9%2584%25D8%25A5%25D8%25B3%25D8%25B1%25D8%25A7%25D8%25A6%25D9%258A%25D9%2584%25D9%258A%252C+Jaish+Al-Difaa+Al-Isra%2527+%25286%2529.jpg
sexy-girls-take-on-m109-tank-and-lots-of-guns-for-hot-shots-calendar-2015-video-88099-7.jpg.webp

russian-schoolgirl-with-machine-gun.gif
;) ...



U.I.: ...a poénos megoldástól függetlenül valós infó, valós adatokkal!

.



.









:p
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Ha olvastad a T-72 (HUN) topikot, akkor kellene lenne némely fogalmad arról, honnan indult ez az egész. A Leopardok bejelentésével sokan örömmel kezdték temetni a T-72-őt és erre reagáltunk páran mindenféle, tényleg mindenféle érvekkel a megtartásuk mellett.

A most meglévő készletet ebből kb. 75 db-ra tesszük, de lehet sutyuriban 90 is.

Nem, nem olvastam a T-72-es topicot, és ez nagyon tudatos döntés. Szinte minden más témához, amibe belenéztem csak akár, dől belőle ez a vita. Tényleg nem akarom lebecsülni, hogy volt és van erről egy korrekt és szakmai érvek mentén -jelenleg legalábbis- szempont egyeztetés.
Én azért nem is kérdezek rá, hogy ki mit cserélne ki a jelenlegi T-72-eseinkben, mert nem látok rá realitást politikában, hogy egy ilyen irányú dolog bekövetkezik. Jó magam egy percig nem sírnék, hogy tegyünk beléjük olyan cuccokat, amilyet a Leoba! És ha egyik nap nem ébrednek fel, akkor kivesszük és azt kérjük, hogy ezekkel a cuccokkal megkönnyítve az új árát, gyártsanak nekünk nagy cicát! (De ez már megint egy pont olyan megoldás, amit én karosszékben ülve egyébként jónak gondolok, de nem fog megvalósulni. Egyszerűen ha nekem kéne a tevében elmagyaráznom, hogy "de ezekből cicus lesz, nem veszett el, értsd már meg, a pénzed, mert 10 év múlva kivonjuk, de nem ezeket a bigyuszokat!" hát elmentek ti a picsába! Lehetne úgy modernizálni amúgy, hogy én tudom, mire lesz szükségem és alkatrészeket abból már előre bevásárolok, ezt leírni is már több, mint amennyi válaszideje egy politikusnak egy stúdióbeszélgetésben van.)

A szám érdekelne. Én úgy tudtam, hogy 5 évvel ezelőtt kb. 30 T-72-es tudott kimenni a garázsból. 2 évvel ezelőttről rémlik talán valami 24 környéke. De ezek fiktív számok, ha röviden el tudod mondani, hogy honnan van a 75 és a 90, akkor egy szokásos gyors összefoglalós elvárásnak örülnék.

A modernizációnál mennyi lenne a darabára? Én csak egy új motort, új tűzvezérlőt és ilyen nagyon alap dolgokat 1 millió$-ra becsülném. APS meg teljesen irreálisnak tűnik nekem, az Lynxre 600K volt?
Toldás: Inkább nem törlöm ki, de látom már válaszoltál. A Leo2 40%-a teljesen elfogadhatatlan a legtöbb embernek. Szimplán mindenki várakozása szerint a mi Leoink elélnek 40 évig. (Csak a + verzió, az A4 nem fog annyit kihúzni.) Ezzel szemben a T-72-esekben egy modernizáció után sem lenne 20 éves várható élettartalmuk.


Megismétlem, hogy én csak egy verziót támogatok. Tatáról kivonni őket kivonni a teljes Leo rendelés beérkezéséig, utána a közepesnek oda adni, mert mind a nehéz dd-ban maradásnak, mind a zárolásnak ugyan az a vége. Garázsból többet nem jönne ki.

3%-ról azért esne 0,5%-ra, arról meg nem hiszem, hogy érdemes vitát indítani. Jelenleg úgy tűnik, ahogy ezt te is elismered, hogy szépen növekednek a költségek és ez a keret tarthatónak tűnik. A "választási baleset"ről meg szerintem ugyan azt gondoljuk.

Amúgy a románoknak 300 Abramset a te egyik írásod alapján lett szavam járása. Szóval nem LM miatt személyesen álltam őbelé és támadok egy szerintem jó akaratú csoportot. Csak tényleg sokszor azt látom, hogy jön megint a gombokért téma. És nem véletlenül Index ma nagyon kiborított, mert ott szerintem tudatos süketelés ment. Ami teljesen jó, ha baráti körben ilyen megy. Meg azt is tudom, hogy egy-két újságíró konkrétan a másik oldalhoz tartozik, csak amióta kijött az iskolapadból és kereső ember lett, azóta korpásodik a haja. Gratulálok ismeretlenként is neki, hogy szakemberként... Hagyjuk! (De egyébként igen. Én is tartok nagyon attól, hogy a tatai lesz a leggyengébb a zárótűz tekintetében.)
Ezzel ellentétben ti tényleg azért harcoltok, mert valamiben hisztek. Van egy stílusom, amit lehet szeretni vagy nem szeretni. Nagyon keményen állok belétek is néha, ez amiatt van, mert szerintem elrugaszkodik sokszor az itteni beszélgetés is a valóság talajától. Nem szeretnék senkit olyan mértékig megbántani, hogy ne mondja el a véleményét. (És nem csak "veletek" van így. Életben is volt már, aki nem csípte a burámat. Én ezeknek nem tulajdonítok túl nagy jelentőséget.)

Viszont most már megint sokat írtam, a két kérdés az viszont érdekel, hogy a darabszám mennyire megbízható, az ár meg annyiban, hogy az a 20%-os csomag pontosan hogy nézne ki?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
A szám érdekelne. Én úgy tudtam, hogy 5 évvel ezelőtt kb. 30 T-72-es tudott kimenni a garázsból. 2 évvel ezelőttről rémlik talán valami 24 környéke. De ezek fiktív számok, ha röviden el tudod mondani, hogy honnan van a 75 és a 90, akkor egy szokásos gyors összefoglalós elvárásnak örülnék.

Max 75 darab lehet. Hogy ebből mennyi üzemképes (15 eléggé biztosan), avagy mennyit tudnánk azzá tenni, na az jó kérdés. Talán egy zászlóaljat (44 darab) ki lehetne állítani...

 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 609
121 790
113
Max 75 darab lehet. Hogy ebből mennyi üzemképes (15 eléggé biztosan), avagy mennyit tudnánk azzá tenni, na az jó kérdés. Talán egy zászlóaljat (44 darab) ki lehetne állítani...

Régi zászlóalj csak 33.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Nem tervezném, hogy sokáig Drakulát játszatnék ezzel a topickal, csak ha már képbe akartam kerülni, hogy pontosan milyen számokat miért mond valaki más topicban.

Max 75 darab lehet. Hogy ebből mennyi üzemképes (15 eléggé biztosan), avagy mennyit tudnánk azzá tenni, na az jó kérdés.

Alapvetően ezzel van a gondom. Vannak lényegében páncélteknőink. Az én meglátásomban több féle úton is el lehet indulni. És most gyors, felületes ecsetvonásokkal felvázolnám ezek irányát.

A Terv: Járóképessé teszünk legalább annyi T-72-est az eredeti tervekkel, alkatrészekkel, mint amennyink van jelenleg. Politikai csapda, mert azonnal revolverezni fogják az ellenfelek, amint a JELENLEG JÁRÓKÉPES tankállomány örök álomba szenderül. (És itt nem beszélek arról, hogy külön kockázati elem, hogy a nyugati hírszerzés, aki ellenérdekelt a szovjet technika bármi nemű fenntartásában, intézkedéseket foganósíthat, hogy ezek a nyilatkozatok megszülessenek.)

További kérdés, hogy milyen ipari bázison, hiszen hazánkban meg lehetne oldani, de kétségeim vannak afelől, hogy ez pont így megtörténne. A tervre szánt pénz közel 100%-a külföldön landolna.

B Terv: Egy korlátozott méretű modernizáció.

Ez szerintem a jól ismert csapdahelyzet gondjában szenved. Egész olcsón meg lehetne csinálni. 1 millió/db áron ez kivitelezhető, talán. Ez körülbelül azon a szinten van, hogy a szomszédokat ijesztgessük. Kap mindegyik valami kis ráncfelvarrást. A fő probléma, hogy ehhez szükségünk lennének tervrajzokra. És hazai gyártásban meg lehetne csinálni a RÁBÁnál.
Egy tervrajz 1000 darab esetén fogja visszahozni az árát. És ennyi páncél test összesen nincs. Ha viszont tudunk választani olyat, amit valaki már megcsinált, akkor ez a fejlesztési pénz elhagyható. A hátulütője, hogy azonnal ugrik a fenti szám. Eleve azzal számolhatunk, hogy egy upgrade esetén is ráteszi a cég a kétszeres szorzót.
Itt megállnék egy kicsit. Ahhoz, hogy ilyen olcsó konstrukciót vásároljunk be, ahhoz az kellene, hogy egy olyan cégnél tudjuk ezt elvégeztetni, akik már egyébként is az 1000 darab ugyan olyan típus átalakításán túl vannak. Ha valaki 200 tankot felpimpelt, akkor ő már a 2 milliónál sem fog megállni. (Lényegében fut a pénze után. Nem rossz szándék.)

Hátrányok: A kecske nem lakott jól, de legalább már nincs káposztánk!
Az elkövetkezendő 40 évet ez a verzió nem bírja ki. Nem fogja tudni kibírni, azt az elvárást, hogy ne legyen egy A7-essel egyenértékű tankunk, viszont ha még egy ráncfelvarrás kell neki, amivel megint nem lesz egy teljes harcértékű vas... Ott vagyunk, hogy 20 év múlva kell legyen nekünk egy tervrajzunk, hogy a motort ki kell cserélni, az erőátvitelhez akkor már hozzá kell nyúlnunk, A toronyhoz hozzá kell nyúlni. Plusz páncélt fel kell rakni. Új érzékelőket kell bele rakni. (Lényegében a páncél teknőt fogjuk megspórolni, annak vasárban számított költségét. És még mindig nem tudjuk, hogy a tervrajzok birtokosai, mert immáron ketten tették rá a sápot, mennyit akasztanak le ezért.)

Tényleg nem rosszból mondom, de olyan tervezési problémák halmaza van a félkész esetén, hogy ha az egyik rendszerhez nem nyúlok, akkor nem lesz jó a konstrukció 20 év múlva. De a másik modul kicserélésére kifizettem teljes tervezési, gyártási és haszon költséget. És ezt a kijavított modulok üzemidejének felénél cserélhetem nyugodtan.

C Terv: Teljes körű modernizáció

Ennél a résznél szeretnék kitérni azokra a konkrét geopolitikai hiányosságokra, amik jelentősen akadályozzák -szerintem- a B megvalósítását is.
A legfőbb partner, akit én számítok ebben a kérdésben, hogy nincs érdeke felárasan dolgozni, az Moszkva. A rendszerváltoztatás után egy boldog, átmeneti ideig akadály mentes volt ennek a lehetőségnek a kérése. Kizárólag az az objektív kritérium számomra, hogy őket megkülönböztetem a többi szereplőtől, mert nem csak nagy darabszámban gyártották és rendszeresítették a gépet (ez a feltétel akár a harmadik világ országaira is igaz lehetne), de első sorban ők fejlesztették a hozzájuk készített felszereléseket, vagyis nincs kompatibilitási problémájuk és az állandó frissítéseknek köszönhetően le merném fogadni, hogy elég sok tervrajz variáns van náluk, hogy az igényeinknek megfelelően lehessen válogatni.
Nekünk ez lenne a legkényelmesebb, ráadásul az külön jó volt, mikor az ő gazdasági összeomlásuk és a miénk idején nem akartak fizetni állam adósságot vissza, de áruban le tudtuk hívni. Jelenleg nem egy elveszett pénz megmentése zajlana. És ismert geopolitikai mellett jogi akadályai is vannak az ő tapasztalatuk igénybevételének.

Egyéb lehetőségek: Lehetne igénybe venni harmadik ország segítségét, akinek már kiadta a muszka valamelyik tervrajz variánst. Itt megint olyan "egyéb meggondolás"ba ütközünk a környékünkön, hogy ezek az ukránok, akikkel szemben financiális előnyök meglennének, de az egyik legnagyobb biztonsági fenyegetést tömnénk úgy pénzzel, hogy mi nem kapnánk belőle vissza semmit. Másfelől minek törné magát egy gyáruk a mi megrendelésünkért, ha teli vannak hazai lehetőségekkel. Pedig a SZU miatt valszeg náluk lenne még jelentősebb választék tervrajzokból. (De akkor fixen rosszabb képességeket kapnánk, mint az ő tankjaik.)

Szerbek, mint a geopolitikájukba remekül illeszkedne is, hogy híd ország szerepét töltsék be kelet és nyugat között. És egyéb országok, ahová kevésbé vagy egyáltalán nem korszerű tech minőségben exportált a ruszki. Itt nagyon hosszan lehetne beszélni a realitásokról, hogy ha bármilyen formában közvetítőt veszünk igénybe az embargózott Putyin és mi közöttünk, akkor az megint rádobálja a maga hasznát. És ár/érték arányban kevésbé igazolható a beszerzés.
Ténylegesen az lenne számunkra a legjobb, ha egy hazai -lehetőleg állami- cég folyamatosan gyártaná az eszköz utánpótlást a meglévő tankokhoz. Fel sem merülne az, hogy valamelyiket lábra kell állítani. De pont az okozta a jelenlegi helyzetet, hogy ilyen nincs.

Az RM-et meg az ő technikáját meg azért nem is kezdtem el beszélni róla, hogy bevonjunk egy ilyen buliba, mert NEM AZ ÖVÉ. Teljesen már a torony kialakítása, a jármű teste és minden a T-72-esen, mint amibe ő eddig dolgozott, amit ő alakított ki a saját ízlésére. Olyan egyszerűbb dolgokat nézetnék meg velük, hogy tudnának-e gyártani nekünk Leo2 hordozó platformot T-72 toronnyal és az mit kóstálna. És mennyi kompatibilis, ha mi ki akarjuk vonni ezt a verziót egy új Leo torony rápakolásával? Itt is csak gyanút tudok megosztani veletek, hogy ez a két rendszer ilyen szinten sem kompatibilis.

Összehasonlítás: Egy új gyártású Leo2 szerintem valóban jóval drágábbnak tűnik, mint egy kisebb-nagyobb ráncfelvarrás a régieken. De a Leo2-es első sorban időtállóbbnak tűnik. Másod sorban gazdasági eszköz. És itt kisebb részarányt sejtek annak, hogy hazai cégek bevonása ki lett kötve a beszerzésben. Itt a NATO-missziós szerepvállalásunknak is lehetnek közvetlenül ki nem mutatható összefüggései. És az most még nem mérhető fel (de a különböző minisztériumokban egészen biztosan volt ennek háttér számítása), hogy a direkt gazdasági vonzat mennyi lesz a jövőre nézve a Leo2 beszerzésnél.

A pusztán szakmai alapú összehasonlítás, ami ennek a fórumnak a feladata, szerepköre; az már a rövid- és hosszútávú költségvetési és védelmi szempontok miatt is elég bonyolult ahhoz. Viszont szükségszerűen nélkülözi a tágabb viszonyokat. A darabár összehasonlítás még konkrét ajánlatoknál is nem mutat ki olyanokat, hogy a Lynx gyár megszerzéséhez beugró volt számunkra a Leo2-es megvásárlása. Ami egyébként is megtörtént volna, Krisss talán nem véletlenül hívja fel a figyelmet mindig arra, hogy technológiai azonosság esetén jelentős költségcsökkenés várható, olcsóbb upgrade lehetőségek. Nincs szoftver, ami áttranszformálja a szovjet eszközök általi megfigyelést német rendszerek tűzkiváltására (csak hogy Amerikába szakadt honfitársunknak is kedvezzek a szakterületén).
Kurdisztánban nem tudom, megtudjátok-e mondani nekem, hogy hol van a magyar konzulátus? Ha a közeljövőben kiutazok oda, szeretném megtudni, hogy hol keressem őket baj esetén.

Szerintem azt azért látjátok, hogy bár nem vagyok katona, azért olvasgattam én eddig is ilyen témában. Nekem úgy tűnik, hogy páran messze jobban látják a helyzetet és a lehetőségeket, mert benne vannak a rendszerben. Ez persze nem jelenti azt, hogy ők az egészet látják és átlátják. Az egyik legnagyobb problémája egy ilyen Zrínyi program megtervezésénél, hogy nincs embered, aki az egészet látná az összes vonzatával együtt a JELEN pillanatban. És még a fejlesztő cégeknek is csak elképzeléseik vannak arról, hogy mi lesz 10 év múlva, amikor a programod (1. fejezete) lezárul.
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 697
113
Úgy látom, népszerű a téma, de mivel a topic pont ezért lett létre hozva, úgy gondoltam, inkább itt kérem el tőle a főbb adatokat, amire ő gondolt. És akkor már én is nem más témákban fogom lereagálni feleslegesen az oda így is folyamatosan átszivárgó megjegyzéseket.

De egen! Megértem, hogy ti 250 oldallal többet olvastatok. Én meg nem szánok rá annyi időt, csupán sarokpontok érdekelnek.
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
20 260
67 147
113
Ember, ne adj lovat Pogàny alá...:)

Apa kezdődik, apa kezdődik , apa kezdődik
(MEGINT?!?! :mad: :mad: :mad: :confused: :confused: :confused:)


Lassan már inkább hírhedt mint híres:).

Úgy látom, népszerű a téma, de mivel a topic pont ezért lett létre hozva, úgy gondoltam, inkább itt kérem el tőle a főbb adatokat, amire ő gondolt. És akkor már én is nem más témákban fogom lereagálni feleslegesen az oda így is folyamatosan átszivárgó megjegyzéseket.

De egen! Megértem, hogy ti 250 oldallal többet olvastatok. Én meg nem szánok rá annyi időt, csupán sarokpontok érdekelnek.
Nem kell aggódni, nem lesz itt újabb kör, hiszen nem fog rászánni időt. Kíváncsi vagyok pózol-e a tükör előtt, ahányszor ezt leírja. :D

Végigolvastam, de olyan érzés volt, mintha nem mondana semmit.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 121
67 050
113
Ez az a híres topik ami kizárólag +18 év felett és erős idegzetűeknek?:D Olvasáshoz ajánlott: 2 L CocaCola, popcorn és egy levél Frontin vagy Xanax!?
A tatai menyisegnek hiheto. A maradek szerintem ami raktaron van az szethajtva es kibelezve van szerintem. Nem mintha a tatai tankok nem lennenek szethajtva mar a 35-37 evuk alatt.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 866
4 156
113
Régi zászlóalj csak 33.


Akkor szűken még talán kettő is kijöhetne. :D
De az új az 44 lesz, ugye?

Nem tervezném, hogy sokáig Drakulát játszatnék ezzel a topickal, csak ha már képbe akartam kerülni, hogy pontosan milyen számokat miért mond valaki más topicban.



Alapvetően ezzel van a gondom. Vannak lényegében páncélteknőink. Az én meglátásomban több féle úton is el lehet indulni. És most gyors, felületes ecsetvonásokkal felvázolnám ezek irányát.

A Terv: Járóképessé teszünk legalább annyi T-72-est az eredeti tervekkel, alkatrészekkel, mint amennyink van jelenleg. Politikai csapda, mert azonnal revolverezni fogják az ellenfelek, amint a JELENLEG JÁRÓKÉPES tankállomány örök álomba szenderül. (És itt nem beszélek arról, hogy külön kockázati elem, hogy a nyugati hírszerzés, aki ellenérdekelt a szovjet technika bármi nemű fenntartásában, intézkedéseket foganósíthat, hogy ezek a nyilatkozatok megszülessenek.)

További kérdés, hogy milyen ipari bázison, hiszen hazánkban meg lehetne oldani, de kétségeim vannak afelől, hogy ez pont így megtörténne. A tervre szánt pénz közel 100%-a külföldön landolna.

B Terv: Egy korlátozott méretű modernizáció.

Ez szerintem a jól ismert csapdahelyzet gondjában szenved. Egész olcsón meg lehetne csinálni. 1 millió/db áron ez kivitelezhető, talán. Ez körülbelül azon a szinten van, hogy a szomszédokat ijesztgessük. Kap mindegyik valami kis ráncfelvarrást. A fő probléma, hogy ehhez szükségünk lennének tervrajzokra. És hazai gyártásban meg lehetne csinálni a RÁBÁnál.
Egy tervrajz 1000 darab esetén fogja visszahozni az árát. És ennyi páncél test összesen nincs. Ha viszont tudunk választani olyat, amit valaki már megcsinált, akkor ez a fejlesztési pénz elhagyható. A hátulütője, hogy azonnal ugrik a fenti szám. Eleve azzal számolhatunk, hogy egy upgrade esetén is ráteszi a cég a kétszeres szorzót.
Itt megállnék egy kicsit. Ahhoz, hogy ilyen olcsó konstrukciót vásároljunk be, ahhoz az kellene, hogy egy olyan cégnél tudjuk ezt elvégeztetni, akik már egyébként is az 1000 darab ugyan olyan típus átalakításán túl vannak. Ha valaki 200 tankot felpimpelt, akkor ő már a 2 milliónál sem fog megállni. (Lényegében fut a pénze után. Nem rossz szándék.)

Hátrányok: A kecske nem lakott jól, de legalább már nincs káposztánk!
Az elkövetkezendő 40 évet ez a verzió nem bírja ki. Nem fogja tudni kibírni, azt az elvárást, hogy ne legyen egy A7-essel egyenértékű tankunk, viszont ha még egy ráncfelvarrás kell neki, amivel megint nem lesz egy teljes harcértékű vas... Ott vagyunk, hogy 20 év múlva kell legyen nekünk egy tervrajzunk, hogy a motort ki kell cserélni, az erőátvitelhez akkor már hozzá kell nyúlnunk, A toronyhoz hozzá kell nyúlni. Plusz páncélt fel kell rakni. Új érzékelőket kell bele rakni. (Lényegében a páncél teknőt fogjuk megspórolni, annak vasárban számított költségét. És még mindig nem tudjuk, hogy a tervrajzok birtokosai, mert immáron ketten tették rá a sápot, mennyit akasztanak le ezért.)

Tényleg nem rosszból mondom, de olyan tervezési problémák halmaza van a félkész esetén, hogy ha az egyik rendszerhez nem nyúlok, akkor nem lesz jó a konstrukció 20 év múlva. De a másik modul kicserélésére kifizettem teljes tervezési, gyártási és haszon költséget. És ezt a kijavított modulok üzemidejének felénél cserélhetem nyugodtan.

C Terv: Teljes körű modernizáció

Ennél a résznél szeretnék kitérni azokra a konkrét geopolitikai hiányosságokra, amik jelentősen akadályozzák -szerintem- a B megvalósítását is.
A legfőbb partner, akit én számítok ebben a kérdésben, hogy nincs érdeke felárasan dolgozni, az Moszkva. A rendszerváltoztatás után egy boldog, átmeneti ideig akadály mentes volt ennek a lehetőségnek a kérése. Kizárólag az az objektív kritérium számomra, hogy őket megkülönböztetem a többi szereplőtől, mert nem csak nagy darabszámban gyártották és rendszeresítették a gépet (ez a feltétel akár a harmadik világ országaira is igaz lehetne), de első sorban ők fejlesztették a hozzájuk készített felszereléseket, vagyis nincs kompatibilitási problémájuk és az állandó frissítéseknek köszönhetően le merném fogadni, hogy elég sok tervrajz variáns van náluk, hogy az igényeinknek megfelelően lehessen válogatni.
Nekünk ez lenne a legkényelmesebb, ráadásul az külön jó volt, mikor az ő gazdasági összeomlásuk és a miénk idején nem akartak fizetni állam adósságot vissza, de áruban le tudtuk hívni. Jelenleg nem egy elveszett pénz megmentése zajlana. És ismert geopolitikai mellett jogi akadályai is vannak az ő tapasztalatuk igénybevételének.

Egyéb lehetőségek: Lehetne igénybe venni harmadik ország segítségét, akinek már kiadta a muszka valamelyik tervrajz variánst. Itt megint olyan "egyéb meggondolás"ba ütközünk a környékünkön, hogy ezek az ukránok, akikkel szemben financiális előnyök meglennének, de az egyik legnagyobb biztonsági fenyegetést tömnénk úgy pénzzel, hogy mi nem kapnánk belőle vissza semmit. Másfelől minek törné magát egy gyáruk a mi megrendelésünkért, ha teli vannak hazai lehetőségekkel. Pedig a SZU miatt valszeg náluk lenne még jelentősebb választék tervrajzokból. (De akkor fixen rosszabb képességeket kapnánk, mint az ő tankjaik.)

Szerbek, mint a geopolitikájukba remekül illeszkedne is, hogy híd ország szerepét töltsék be kelet és nyugat között. És egyéb országok, ahová kevésbé vagy egyáltalán nem korszerű tech minőségben exportált a ruszki. Itt nagyon hosszan lehetne beszélni a realitásokról, hogy ha bármilyen formában közvetítőt veszünk igénybe az embargózott Putyin és mi közöttünk, akkor az megint rádobálja a maga hasznát. És ár/érték arányban kevésbé igazolható a beszerzés.
Ténylegesen az lenne számunkra a legjobb, ha egy hazai -lehetőleg állami- cég folyamatosan gyártaná az eszköz utánpótlást a meglévő tankokhoz. Fel sem merülne az, hogy valamelyiket lábra kell állítani. De pont az okozta a jelenlegi helyzetet, hogy ilyen nincs.

Az RM-et meg az ő technikáját meg azért nem is kezdtem el beszélni róla, hogy bevonjunk egy ilyen buliba, mert NEM AZ ÖVÉ. Teljesen már a torony kialakítása, a jármű teste és minden a T-72-esen, mint amibe ő eddig dolgozott, amit ő alakított ki a saját ízlésére. Olyan egyszerűbb dolgokat nézetnék meg velük, hogy tudnának-e gyártani nekünk Leo2 hordozó platformot T-72 toronnyal és az mit kóstálna. És mennyi kompatibilis, ha mi ki akarjuk vonni ezt a verziót egy új Leo torony rápakolásával? Itt is csak gyanút tudok megosztani veletek, hogy ez a két rendszer ilyen szinten sem kompatibilis.

Összehasonlítás: Egy új gyártású Leo2 szerintem valóban jóval drágábbnak tűnik, mint egy kisebb-nagyobb ráncfelvarrás a régieken. De a Leo2-es első sorban időtállóbbnak tűnik. Másod sorban gazdasági eszköz. És itt kisebb részarányt sejtek annak, hogy hazai cégek bevonása ki lett kötve a beszerzésben. Itt a NATO-missziós szerepvállalásunknak is lehetnek közvetlenül ki nem mutatható összefüggései. És az most még nem mérhető fel (de a különböző minisztériumokban egészen biztosan volt ennek háttér számítása), hogy a direkt gazdasági vonzat mennyi lesz a jövőre nézve a Leo2 beszerzésnél.

A pusztán szakmai alapú összehasonlítás, ami ennek a fórumnak a feladata, szerepköre; az már a rövid- és hosszútávú költségvetési és védelmi szempontok miatt is elég bonyolult ahhoz. Viszont szükségszerűen nélkülözi a tágabb viszonyokat. A darabár összehasonlítás még konkrét ajánlatoknál is nem mutat ki olyanokat, hogy a Lynx gyár megszerzéséhez beugró volt számunkra a Leo2-es megvásárlása. Ami egyébként is megtörtént volna, Krisss talán nem véletlenül hívja fel a figyelmet mindig arra, hogy technológiai azonosság esetén jelentős költségcsökkenés várható, olcsóbb upgrade lehetőségek. Nincs szoftver, ami áttranszformálja a szovjet eszközök általi megfigyelést német rendszerek tűzkiváltására (csak hogy Amerikába szakadt honfitársunknak is kedvezzek a szakterületén).
Kurdisztánban nem tudom, megtudjátok-e mondani nekem, hogy hol van a magyar konzulátus? Ha a közeljövőben kiutazok oda, szeretném megtudni, hogy hol keressem őket baj esetén.

Szerintem azt azért látjátok, hogy bár nem vagyok katona, azért olvasgattam én eddig is ilyen témában. Nekem úgy tűnik, hogy páran messze jobban látják a helyzetet és a lehetőségeket, mert benne vannak a rendszerben. Ez persze nem jelenti azt, hogy ők az egészet látják és átlátják. Az egyik legnagyobb problémája egy ilyen Zrínyi program megtervezésénél, hogy nincs embered, aki az egészet látná az összes vonzatával együtt a JELEN pillanatban. És még a fejlesztő cégeknek is csak elképzeléseik vannak arról, hogy mi lesz 10 év múlva, amikor a programod (1. fejezete) lezárul.

Engem ez a T-72 pimpelős téma túlzottan nem foglalkoztat, sok értelmét nem látnám bármilyen komolyabb (úgy értem, költségesebb) beavatkozásnak rajtuk. Viszont, más exszovjet cuccokkal szemben, a 72-eseket kicsit azért sajnálnám kidobni... Ellenerőnek, vagy lezsírozva eltenni, "hátha egyszer még jók lesznek" alapon szívesebben látnám azt a pár meglévő darabot.
Ellentétben mondjuk a BTR-80-asnak nevezett hulladékokkal, amiknek, ha meglesz a gumikerekes váltótípusuk, akkor instant szeretném a kohóban, vagy Afrikában tudni azokat a kupac szarokat.