[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Catles

Well-Known Member
2021. február 5.
523
1 741
93
Senki nem tolja olyan mennyiségben, hogy rombolás lenne.
A klasszikust az alkalomhoz idézve: "Ne zavarjuk egymás köreit..."
Mi se szoktuk földbe döngölni azokat, akik 3-4 Z2026-nyi összeget terveznek, elköltenek.
Cserébe amikor "B-terv" /reálisabb-közeli/díszszemlénél nagyobb méret lehetőségeit keressük akkor jön a "fórum-terméskő" kritika "ezerrel"!

Röviden --kis iróniával-- a kérdés: Megszólalhatunk?
Azért ez a posztot az elmúlt napok konstans le"román áruló gazember"-ezései után kissé álságosnak érzem.

Amúgy meg tényleg mindenkinek joga van elmondani a véleményét, lehet az zavar egyeseket hogy ha egy idő után túl repetatívvá válik.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 191
33 409
113
Akartam is ezt irni, plusz ugye a Gripemekkel akarmelyik palyan landolsz, egy feluljaro takarasaban 15-20 perc alatt ujratankolja es ujrafegyverzi egy raj ket kocsival varakozva.
Hát ezt nem tudom.De azért kötve hiszem.Ha 100+ kiló robbanóanyag becsapódik valahová,az azért nem kicsi lukacskát csinál.155milis gránát képes 2+ méteres lukat csinálni.Egy harcászati BM akkor mekkorát csinálna?.Kizártnak tartom,hogy fél óra alatt azt felszállásra alkalmas módon helyrehozzák.
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord and Ocses

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 345
96 730
113
Megintcsak,olvasás értelmezés....Mit irtam?Hogy nekünk a Gripen C a logikus lépés.
C helyben topogás. Tudom nem is használtuk ki a képességeit, fegyvereit, de ez úgy néz ki igy marad. Vagy remélem még ez sem igaz és a C-k tuningolva maradnak és mögé tesszük az E-t. Maga nem is az E a fontos, hanem egyrészt a 2 század, hogy újra szokjuk és tervezzük a mennyiséget, a full minimál progi helyett. Másrészt C-vel nem hozol el hadiipari bizniszt. E-nél meg jobban elengedheted a fantáziád. A hadiipar, a jó munkásembereken, szavazókon keresztül pedig a haderő jövője. Kormánytól függetlenül gyárakat bezárni nem jelent jót a nép hangukata szempontjából. Márpedig ha van gyár, akkor lesz magyar haderő,
Technológiai transzfer....Mást nem üzentek?Svédek nem képesek maguk gyártani a gépet,tele van amcsi,angol,meg még kitudja milyen részegységekkel.(és eredetileg nem is svéd terv
Nézz meg egy komolyabb vadászgépbeszerzést. Ha nem amcsi, akkor ma már alap. Ez független attól kinek a xarjait szereled bele. Ráadásul megüzentük nekik, hogy így nyerhetnek.
.A BAe P106 koncepció megvalósult formája
1980%20P106b.jpg

Ezt dolgozták ki az F404 hajtóműre lekicsinyitve részletesen,és igy született a Gripen.Az E változat meg visszanőt méretben az F414 hajtóművel.Lényegében egy új gép.
És szó sincs arrol,hogy lemondanánk a légierőröl.Csak felesleges pénzkidobás valamire 3X annyit költeni,miközben ugyanazt a harcértéket kihozhatod kevesebbért.

Pont a hadiioari része miatt nem pénzkidobás. Lásd fentebb. A hadiioar meg a 2 % a garancua, higy még egy züllés nem indul el!
Megismétlem.Új gépben szerintem csak az F35 éri meg az árát.A többi nem.
F16V is,meg a Rafal és az F18E is jóval potensebb gépek a Gripen E-nél.
Az F-35 - ön kívül egyik sem tud annyit, hogy megérje a típusváltás.

Jut eszembe!! Gőzerővel toboroznak vadaszpilótákat. Ismerősöm jelentkezett, majd meginterjúvolom.
Szimpla hülyeség.Katona nélkül nincs sereg.Az elöbb volt szó a grúz-orosz háborúrol.Hiába volt a grúzoknak jobb technikájuk,az oroszok elsöpörték őket.Mert a grúz katonák nem voltak ott a szeren.
A legfőbb érték az ember.
Gruz - orosz háború. Most ebből mit akarunk levezetni? Nem elég a modern technika, kellett volna magasabb zsold meg jobb gatya, faszább kiképzés és akkor a grúzok visszaverik a ruszkikat? Lófaszt Mama!

Elefánt - egérke küzdött. Hagyjuk...
 
K

kamm

Guest
Megintcsak,olvasás értelmezés....Mit irtam?Hogy nekünk a Gripen C a logikus lépés.
Technológiai transzfer....Mást nem üzentek?Svédek nem képesek maguk gyártani a gépet,tele van amcsi,angol,meg még kitudja milyen részegységekkel.(és eredetileg nem is svéd terv.A BAe P106 koncepció megvalósult formája
1980%20P106b.jpg

Ezt dolgozták ki az F404 hajtóműre lekicsinyitve részletesen,és igy született a Gripen.Az E változat meg visszanőt méretben az F414 hajtóművel.Lényegében egy új gép.
És szó sincs arrol,hogy lemondanánk a légierőröl.Csak felesleges pénzkidobás valamire 3X annyit költeni,miközben ugyanazt a harcértéket kihozhatod kevesebbért.
Megismétlem.Új gépben szerintem csak az F35 éri meg az árát.A többi nem.
F16V is,meg a Rafal és az F18E is jóval potensebb gépek a Gripen E-nél.

Szimpla hülyeség.Katona nélkül nincs sereg.Az elöbb volt szó a grúz-orosz háborúrol.Hiába volt a grúzoknak jobb technikájuk,az oroszok elsöpörték őket.Mert a grúz katonák nem voltak ott a szeren.
A legfőbb érték az ember.
Ezt a sok marhasagot. A svedek maguk gyartjak a gepet. Minden gepben van mindenféle technologia.
A braziloknak teljes uzemet epitenek fel, kozos dev indult, nem sokkal tobb gepert, mint ami nekunk +2 szazadot adna.
A tovabbi C/Dnek, plane 2023-25 korul meg aztan végképp semmi ertelme nem lenne, az a legnagybb hülyeség, csaknem a kefirek szintjen mozgo penzkidobas lenne.
A tobbire nincs is ertelme reagalni, annyira ertelmetlen, hogy nem eri meg, 100x elmondtuk mar, de a monomanias katatoniarol minden lepereg...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 191
33 409
113
C helyben topogás
Nem az,ha megkapja az E-hez kidolgozott harcelektronikát.Kfir erre tökéletes példa.Egy semmirevaló elaggott vacak,a modern harcelektronika nélkül.Azzal eggyüt viszont egy veszélyes harceszköz.Mert maga a gép csak egy teherbiró hordozóplatform.Top gunt játszani nem érdemes vele.De ettöl még 50-100 km-ről Derby vagy Stunner rakétával le tudja lőni a mordori F16MLUt,vagy a kozák SU24est.Mert ma már sokkal fontosabb a harcrendszer,az elektronika és a hordozott fegyverzet,mint hogy melyik gép tud masnikat repülni a másik köré.A rosszabb harcrendszerű gép egyszerűen el se jut odáig.
Mint a Zero és a Wildcat esete a II.vh-ban.A Zero masnikat tudott repülni az amcsi gép köré.És amig az amcsik belementek a fordulóharcokba,a japán gépnek ált a zászló.Csak aztán az amcsik rájöttek,hogy ez igy nem lesz jó.Kidolgoztak egy új harcászatot,ami a Wildcat előnyeire épitett,és kerülték ezután a fordulóharcot.A Zero pedig sebességhátrányban volt,nem tudta rákényszeriteni az amcsit a számára előnyös harcformára,ha az magátol nem ment bele.És a Zero fölényének vége lett.És ezt nem technikával,hanem harcászati módszerekkel érték el az amcsik.
Mondom,az ember a legfontosabb.Képes alkalmazkodni,tanulni és gondolkodni.
 
K

kamm

Guest
Nem az,ha megkapja az E-hez kidolgozott harcelektronikát.Kfir erre tökéletes példa.Egy semmirevaló elaggott vacak,a modern harcelektronika nélkül.Azzal eggyüt viszont egy veszélyes harceszköz.Mert maga a gép csak egy teherbiró hordozóplatform.Top gunt játszani nem érdemes vele.De ettöl még 50-100 km-ről Derby vagy Stunner rakétával le tudja lőni a mordori F16MLUt,vagy a kozák SU24est.Mert ma már sokkal fontosabb a harcrendszer,az elektronika és a hordozott fegyverzet,mint hogy melyik gép tud masnikat repülni a másik köré.A rosszabb harcrendszerű gép egyszerűen el se jut odáig.
Mint a Zero és a Wildcat esete a II.vh-ban.A Zero masnikat tudott repülni az amcsi gép köré.És amig az amcsik belementek a fordulóharcokba,a japán gépnek ált a zászló.Csak aztán az amcsik rájöttek,hogy ez igy nem lesz jó.Kidolgoztak egy új harcászatot,ami a Wildcat előnyeire épitett,és kerülték ezután a fordulóharcot.A Zero pedig sebességhátrányban volt,nem tudta rákényszeriteni az amcsit a számára előnyös harcformára,ha az magátol nem ment bele.És a Zero fölényének vége lett.És ezt nem technikával,hanem harcászati módszerekkel érték el az amcsik.
Mondom,az ember a legfontosabb.Képes alkalmazkodni,tanulni és gondolkodni.
Meg azt sem erted, hogy keptelensegeket beszelsz. Az E teljesen uj elektronikai platform, mas az egesz es avionikai rendszerei is, nemhogy be sem ferne a Cbe, de lehetrtlen lenne eleve osszeloni vele. (Nem véletlenül kellett hekkelni egy masik AESA upgradet a regi tipushoz.)
Olvass utána, hogyan fejlesztik mar kulon az E alrendszereit (szokas szerint szoftvertervezesben stb egy jo tiz evvel az amerikaiak előtt jarnak, ez amugy nekem innen nem meglepő.)
 
  • Tetszik
Reactions: Albatros2020

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 191
33 409
113
Az F-35 - ön kívül egyik sem tud annyit, hogy megérje a típusváltás.
Szó szerint ezt irtam.Új gyártású gépben csak az F35 nyújt olyan technológiai ugrást,ami megéri az árát.
Gripen E egy új gép.Más sárkány,más hajtómű,más harcelektronika.Még a futómű is más.
Gruz - orosz háború. Most ebből mit akarunk levezetni?
Grúz terv az volt,hogy lezárják a Roki alagutat.Igy az orosz csapatok nem tudnak átkelni a hegyeken,csak jelentős időveszteséggel.Egyszerűen nem volt gyors hadmúveletre alkalmas más átkelési pont.Ha ezt véghezviszik,az oroszoknak egy jobban elhúzódó és főleg drágább háborúra kell felkészülni-azt meg már nembiztos,hogy a megéri kategóriába sorolják.És közben be akarták hivni az ENSZt is.Igy az oroszok gyors és határozott műveletekkel gyorsan,és olcsón megnyerhették a háborút,egyszerűen nem hagyva időt a grúzoknak,hogy összeszedjék magukat.Pedig a háborút a grúzok kezték,és a technikai minőségi fölény is az oldalukon volt a döntő időszakban.
 
  • Tetszik
Reactions: Catles
K

kamm

Guest
Összevissza logikatlansag ez mar - lehet, @pöcshuszár igaza van es tenyleg iszol? :)
Egyik pillanatban a Cbe akarsz "harcelektronikat" (sic!) szuszakolni az E-bol, masik pillanatban teljesen uj gep az E, nincs kulonbseg az E es az F-35 bevezetese (sic!) között... Egyik nagyobb zöldség, mint a masik. :)

@SilvioD arra probal ravilagitani neked immaron sokadjara (hiaba) amit a mar meglevo 20 evnyi Gripen uzemeltetes es platform jelent, hogy sokkal kevesebb trening kell majd es nem kerul 10 evbe megint eljutni egy szintre/valahova, a felebe-harmadannyiba kerulo uzemeltetest es infrat nem is emlitve.
Ebbol a szempontbol egyaltalan nem uj rendszer az uj E/F, hanem a mar meglevő infrankra es processzeinore, treningre, rendszerre epul.
Mint frame es elektronika viszont teljesen uj, tehat hulyeseg azt egyaltalan feltetelezni is, hogy majd az elektronikajat visszagyomoszolod egy C/D-be, ahogy te magyaraztad...
 
K

kamm

Guest
Ez valami pálya helyreállitó szerkentyű.De angolul van,és nem eszi meg a forditóm.Azonkivűl azt sem tudom,hogy mekkora nyomást kell kibirnia a helyreállitott pályának,hogy felszállhasson rola egy Gripen.Aki ért hozzá,szakértse meg
https://static1.squarespace.com/static/5b2772f231d4dfa57d58409f/t/5b2cfb7a88251ba6c15259e2/1529674667649/RDRDR+(ADR)+(23042017r-23)+NP.pdf
Amint mar milliószor leirtuk, egy sima autoutra leszal es felszall, ha valamelyik tipusnak, hat. Gripennek ez biztosan nem akadaly (feltelezem, mas gepeknrk sem annyira.)
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 084
113

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Összevissza logikatlansag ez mar - lehet, @pöcshuszár igaza van es tenyleg iszol? :)
Egyik pillanatban a Cbe akarsz "harcelektronikat" (sic!) szuszakolni az E-bol, masik pillanatban teljesen uj gep az E, nincs kulonbseg az E es az F-35 bevezetese (sic!) között... Egyik nagyobb zöldség, mint a masik. :)
Én elsősorban a tegnapi szokatlan stílust, kötekedő hozzáállást kifogásoltam.
Nálam a C+/D+ koncepció a jelenlegi helyzetünkben a legjobb opció.
Alapvetően szerintem azzal is tudnánk ellentételezési csomagot összerakni.
Az E korábban sokkal kevésbé tűnt optimális megoldásnak. Elsősorban pénzügyileg.
Ma már azt mondanám, hogy csak egy kicsit jelentene "gyengébb" csomagot számunkra. Természetesen továbbra is "ár/érték/megtérülés/eszköz- és személyzeti igény/továbblépési opciók" tényezők figyelembe vételével.
 
H

Hummen23

Guest
Én elsősorban a tegnapi szokatlan stílust, kötekedő hozzáállást kifogásoltam.
Nálam a C+/D+ koncepció a jelenlegi helyzetünkben a legjobb opció.
Alapvetően szerintem azzal is tudnánk ellentételezési csomagot összerakni.
Az E korábban sokkal kevésbé tűnt optimális megoldásnak. Elsősorban pénzügyileg.
Ma már azt mondanám, hogy csak egy kicsit jelentene "gyengébb" csomagot számunkra. Természetesen továbbra is "ár/érték/megtérülés/eszköz- és személyzeti igény/továbblépési opciók" tényezők figyelembe vételével.
Szerintem Maróthék ezt is jobban tudják. Pláne azt, hogy mi is a mi jelenlegi helyzetünk. Az általad említett "ár/érték/megtérülés/eszköz- és személyzeti igény/továbblépési opciók"-ról milyen tanulmányt készítettél? Mert vannak olyan teamek, akik évek óta kutatják ezeket, és sokkal több információhoz van hozzáférésük, mint az egyszeri fórumlakónak. És azt se feledd el, hogy nem holnapra vásárolunk most be, hanem 30 évre, így mindenből csak a legújabb jöhet szóba.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Én elsősorban a tegnapi szokatlan stílust, kötekedő hozzáállást kifogásoltam.
Nálam a C+/D+ koncepció a jelenlegi helyzetünkben a legjobb opció.
Alapvetően szerintem azzal is tudnánk ellentételezési csomagot összerakni.
Az E korábban sokkal kevésbé tűnt optimális megoldásnak. Elsősorban pénzügyileg.
Ma már azt mondanám, hogy csak egy kicsit jelentene "gyengébb" csomagot számunkra. Természetesen továbbra is "ár/érték/megtérülés/eszköz- és személyzeti igény/továbblépési opciók" tényezők figyelembe vételével.
Mintha a vegyünk használt Leopardokat és upgradeljük őket gondolataim párját látnám. Legyél szíves 25 korbácsütést magadra mérni és elmagyarázni neked, hogy miért is kell az újat venni, mert biztosan sokkal jobban megéri. Hiszen a kicsit gyengébb csomagban nem ér neked annyit a pilótáid élete.... :hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Mintha a vegyünk használt Leopardokat és upgradeljük őket gondolataim párját látnám. Legyél szíves 25 korbácsütést magadra mérni és elmagyarázni neked, hogy miért is kell az újat venni, mert biztosan sokkal jobban megéri. Hiszen a kicsit gyengébb csomagban nem ér neked annyit a pilótáid élete.... :hadonaszos:
Ezzel megint nem sikerült megfelelő példát statuálnod a szarok megtartására és upgradelésére.
Vagy úgy véled, hogy a Gripenjeink ugyan abba a kategóriába tartoznak fejlesztési és support vonalon, mint mondjuk a BTR-ek, vagy a T-72-eseink?
Vagy talán a Gripenjeinket hagytuk 20 éven keresztül rohadni, mint a T-72-t? Vagy nem elérhetőek hozzá a NATO legmodernebb fegyverei, mint a T-72-nél?
Esetleg nincs hozzájuk számunkra elérhető gyári támogatás, fejlesztés, mint esetünkben a T-72 esetén?

A Gripen C+ ebben az esetben azzal lenne analóg, hogy 2005-ben vettünk volna 44db A4-est, amihez most vennénk még 88db-ot, amit felhúzunk A7V szintre a KMW-vel.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 708
72 043
113
Ezzel megint nem sikerült megfelelő példát statuálnod a szarok megtartására és upgradelésére.
Vagy úgy véled, hogy a Gripenjeink ugyan abba a kategóriába tartoznak fejlesztési és support vonalon, mint mondjuk a BTR-ek, vagy a T-72-eseink?
Vagy talán a Gripenjeinket hagytuk 20 éven keresztül rohadni, mint a T-72-t? Vagy nem elérhetőek hozzá a NATO legmodernebb fegyverei, mint a T-72-nél?
Esetleg nincs hozzájuk számunkra elérhető gyári támogatás, fejlesztés, mint esetünkben a T-72 esetén?

A Gripen C+ ebben az esetben azzal lenne analóg, hogy 2005-ben vettünk volna 44db A4-est, amihez most vennénk még 88db-ot, amit felhúzunk A7V szintre a KMW-vel.
Ez csak akkor állja meg a helyét, ha nem növelsz darabszámot.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 191
33 409
113
Arról tudunk már valamit hogy a svédek hogyan tervezik a C/D gépeik 2035-2040ig hadrendben tartását és korszerűsítését?
2020 decemberében kapott megbízást a SAAB, hogy dolgozza ki egy korszerűsítési programot 2021 decemberéig.
Nem mélyedtem el a témában (finomságai meg nékem kinai),de itt irták már szagértőink.Ha igaz,30milkáért már az E harcrendszereivel korszerűsitett C-ket fognak piacra dobni a vikingek.Persze a rendszert hozzáigazitják a C méreteihez.Ami nem fér bele,döntően az EW java,azt konténeresen fogja tudni hordozni.
Gond az,hogy már olyan hirrel is találkoztam,miszerint mégsem adják el őket.
Amint mar milliószor leirtuk, egy sima autoutra leszal es felszall, ha valamelyik tipusnak, hat. Gripennek ez biztosan nem akadaly (feltelezem, mas gepeknrk sem annyira.)
Másnak se.Volt már vesézve a téma.YT-on fent van a pakik ilyen gyakorlata.J7-töl az F16ig mindegyik megcsinálja.Finnektöl meg F18al egy olyan mellékutra,hogy ránézésre egy drága Ferrárival már inkább nem mennél fel rá....Egy magyar ürgének meg belinkeltem a tanulmányát a témában.Keresd vissza.Cseh ,lengyel ilyen gyakorlat fent van a neten,még a VSZ időkböl.Polákok ma is rendszeresen gyakorolják.Németek direkt úgy épitették az autobanht,hogy egyes szakaszai kiépitett tartalék repterek.Szóval nem egy svéd specialitás.
 
Status
Not open for further replies.