Beszerzési és üzemeltetési költségek
Ahogy mondani szokták, a pénz az első, és az új „szuperszonikusok” esetében ez kétszeresen igaz. Bármely szuperszonikus repülőgép beszerzése és üzemeltetése eleve nagyon drága dolog, és hiba lenne úgy tenni, mintha nem az lenne. Az F-35A és egy teljes értékű századra jutó körülbelül 18 darabos darabszám esetén körülbelül 60 milliárd CZK összbeszerzési költséggel kell számolni, 36 repülőgép esetén két századra lenne egy nagyon durva 120 milliárd CZK. Ehhez az összeghez a továbbiakban évente körülbelül 5-6 milliárd cseh koronát kell elkülöníteni a működésükre. Nincs értelme olyan számokat varázsolni, mint a svájci Armasuisse ügynökség, elvégre a szerző melegen ajánlja a forrásokban szereplő "Eine Wahl mit Turbulenzen" című cikket. Bár a békák és hasonló lények evőit valamelyest érezni lehet, de minden fontos benne van, és minden olvasó készítsen magáról képet. Cseh viszonyokra lefordítva teljesen kizárt néhány naiv teoretikus elképzelés, miszerint az F-35A üzemeltetése remélhetőleg olcsóbb lesz, mint a Gripen repülőgépek jelenlegi bérlése az ACR-ben. Itt teljesen le kell mondani, hogy az amerikai 5. generációs repülőgépek beszerzése drága lesz, üzemeltetésük még drágább, és ezzel egyszerűen számolni kell.
Sajnos a számokkal való varázslat az, ami az F-35-öt közvetlen szolgálattá teszi, mert ha az ACR enged ezeknek az adatoknak, akkor nagyon valószínű, hogy az MO költségvetése nem szán elegendő forrást üzemeltetésre, új berendezések beszerzésére, pilótaképzésre. és a jövőbeni modernizáció. Ez ahhoz a helyzethez vezethet, mint az L-159-nél, ahol a katonaság és a kormány hatalmas összegeket költött a vásárlásra, de valahogy nem kellett továbbfejleszteni a platformot, integrálni a tervezett fegyvereket és felszereléseket, megvásárolni egy teljes kettőt. -üléses változat plusz jövőbeli korszerűsítés. Ugyanakkor nincs értelme eldönteni, hogy egy repülési óra elméleti ára 37 000 vagy 35 000 dollár, és néha 25 000 dollár is lehet. Mint már említettük, a szuperszonikus technológia üzemeltetése mindig rendkívül költséges lesz, és ez duplán igaz a számos egyedi technológiát alkalmazó 5. generációs repülőgépekre. Mivel minden felhasználó más módszertant és árazást alkalmaz, a más típusokkal való összehasonlítás mindig nagyon sántít. Nézzük csak a szomszédos Ausztria példáját, ahol egykor egy Typhoon repülési órája csillagászati összeget tett ki, 70 000 dollárt, ami persze nem az EF2000 platform üzemeltetésének valós költsége más európai országokban. És hasonló példa lehet Csehország is, amely az évi 1,7 milliárd CZK körüli bérleti díjat szintén feloldja a Gripen repülési óra költségének számításában, amelyet szintén közvetlenül a minisztérium költségvetéséből fizetnek. Védelem. A könyvelésben a repülési óra ára 630 000 CZK volt 2018-ban ahol egykor egy Typhoon repülési órája csillagászati összeget, 70 000 dollárt tett ki, ami természetesen nem az EF2000 platform üzemeltetésének valós költsége más európai országokban. És hasonló példa lehet Csehország is, amely az évi 1,7 milliárd CZK körüli bérleti díjat szintén feloldja a Gripen repülési óra költségének számításában, amelyet szintén közvetlenül a minisztérium költségvetéséből fizetnek. Védelem. A könyvelésben a repülési óra ára 630 000 CZK volt 2018-ban ahol egykor egy Typhoon repülési órája csillagászati összeget, 70 000 dollárt tett ki, ami természetesen nem az EF2000 platform üzemeltetésének valós költsége más európai országokban. És hasonló példa lehet Csehország is, amely az évi 1,7 milliárd CZK körüli bérleti díjat szintén feloldja a Gripen repülési óra költségének számításában, amelyet szintén közvetlenül a minisztérium költségvetéséből fizetnek. Védelem. A könyvelésben a repülési óra ára 630 000 CZK volt 2018-ban amelyet ráadásul közvetlenül a Honvédelmi Minisztérium költségvetéséből fizetnek. A könyvelésben a repülési óra ára 630 000 CZK volt 2018-ban amelyet ráadásul közvetlenül a Honvédelmi Minisztérium költségvetéséből fizetnek. A könyvelésben a repülési óra ára 630 000 CZK volt 2018-ban**** , aminek semmi köze a JAS-39 repülési óra tényleges árához. Ráadásul az azonos típusú repülési óra árában jelentkező különbségek ismét jelentősen eltérhetnek légierőnként. Jó példa erre Dél-Afrika, amelynek Gripen gépei számos különböző rendszerrel és technológiával rendelkeznek, ami megdrágítja az üzemeltetést és főleg a jövőbeni fejlesztéseket, ezért a SAAF gépek repülési ára drágább mind a svéd, mind a cseh és a magyar számára. Gripen repülőgép. Még nagyobb különbség van például az F-16E / F Desert Falconnál, ami csillagászati üzemeltetési költségekkel teljesen atipikus.