[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 804
2 404
113
Tudom , tavaszi kijelentés volt , de elhangzott , újat veszünk nem használtat.Nem lehet tudni hogy ezen a koncepción változtattak-e!Ha igen , akkor nyílvánvaló hogy 4 db olyan gép fog érkezni ami használt, ha marad akkor a 0 km- sekből kapunk.Ennyi.Nyílván a pontos anyagi lehetőségeinket fent ismerik és ez a takaró hosszát behatárolja.Itt lehetséges hogy ez felűlírta azt hogy újat vegyünk.A hivatalos bejelentéskor szerintem megtudjuk.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 666
98 027
113
Ha a svédek a fel nem a használt sárkányokból építenének nekünk gépeket, az azt jelentené, hogy lemondtak arról a lehetőségről hogy még egy század új C/D Gripent adhatnak el valahová... pedig még fut néhány tender, épp te linkelted be őket újra néhány hete.
Sztem erről nyugodtan lemondhattak.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 666
98 027
113
Hát ezért, szóval mert 1 nyilvánosságra hozott preziben így jelent meg. A kis magyar maszkirovka, vagy egyik kéz nem tudja mit csinál a másik..
Mert ha elmondása szted ez C, és 4 az nem új század.
Márpedig új századról volt szó, sőt Benkő E-zett.
Mi van ha a D-k mennek a 8 kiképző L-39NG mellé és ez a 4-es megrendelés a kiképzőszazad és a mostani kecskemeti század feltöltésére lett berendezve. Akkor mondjuk én 2 C-re és 2 D-re szamitanék.

Az új E vadászok pedig 26-tôl, nem ezen megállapodás részeként jönnének.
Ez nekem logikus haderőfejlesztési sorrend.

Ezért nincs bent a oreziben, ahogy sok más lényegében bejelentett vas sem. Drónok, kerekes tüzérség, Hitron, rakétatüzérség stb.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 844
47 207
113
Mert ha elmondása szted ez C, és 4 az nem új század.
Márpedig új századról volt szó, sőt Benkő E-zett.
Mi van ha a D-k mennek a 8 kiképző L-39NG mellé és ez a 4-es megrendelés a kiképzőszazad és a mostani kecskemeti század feltöltésére lett berendezve. Akkor mondjuk én 2 C-re és 2 D-re szamitanék.

Az új E vadászok pedig 26-tôl, nem ezen megállapodás részeként jönnének.
Ez nekem logikus haderőfejlesztési sorrend.

Ezért nincs bent a oreziben, ahogy sok más lényegében bejelentett vas sem. Drónok, kerekes tüzérség, Hitron, rakétatüzérség stb.
Szerintem a diára csak a már VALAMILYEN szerződéssel rendelkező beszerzések kerültek fel. (Ott is csak a nagyobb tételek)
 
  • Tetszik
Reactions: efott1974

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 844
47 207
113
A Gripen E vásárlás ugyanolyan baromság lenne,mint 2002ben a Gripen A beszerzés volt.
Aztán nézd már! Itt állunk 2022-ben egy egészen megelégedett 15-17 éves teljesítménnyel...
Fene a pofánkat.
Szerencsére a kijelentéseid elég rosszul öregszenek. :) Főleg, hogy ez utóbbi még nincsen 10 perces sem.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 835
34 685
113
Aztán nézd már! Itt állunk 2022-ben egy egészen megelégedett 15-17 éves teljesítménnyel...
Fene a pofánkat.
Szerencsére a kijelentéseid elég rosszul öregszenek. :) Főleg, hogy ez utóbbi még nincsen 10 perces sem.
Drágán vettünk elégtelen teljesitményt.És még mindig nincs hozzá kellő felszereltség sem.Ez siker?Szerintem nem.
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 317
8 821
113
Tudom , tavaszi kijelentés volt , de elhangzott , újat veszünk nem használtat.Nem lehet tudni hogy ezen a koncepción változtattak-e!Ha igen , akkor nyílvánvaló hogy 4 db olyan gép fog érkezni ami használt, ha marad akkor a 0 km- sekből kapunk.Ennyi.Nyílván a pontos anyagi lehetőségeinket fent ismerik és ez a takaró hosszát behatárolja.Itt lehetséges hogy ez felűlírta azt hogy újat vegyünk.A hivatalos bejelentéskor szerintem megtudjuk.
Úgy emlékszem, hogy azt, hogy újat veszünk nem használtat, Maróth mondta, de őt azóta kirugtak.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 844
47 207
113
Minden kijelentésed ül!
Drágán vettünk
Mihez képest drágán? :oops:
elégtelen teljesitményt
Mihez képest elégtelen teljesítményt? Nyilván elégtelen, ha ránk merik bízni a NATO egyik legmelegebb pontján a légtérrendészetet.
És még mindig nincs hozzá kellő felszereltség sem.
Mihez nincs elég felszerelés? Miért, az azóta is ugyan azon (a megvételi) szinten lévő használt F-16-osokhoz lenne felszereltség?
Ez siker?Szerintem nem.
Mondom! Minden állításod tűpontos!
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 891
6 153
113
Mennyi az E/F gyártósor éves gyártási kapacitása? Mennyi idő alatt készül el egy sorozatban gyártott E/F Gripen?

Annyit találni a neten csak, hogy tavaly ősszel nyilatkozták azt, hogy "jelenleg 30 gép épül, és jövőre (2022) tervezik a teljes kapacitásra felpörgést" aztán ez mint jelent számokban, passz. Az F-ről még semmit nem tudni, első darabot ugye a brazilok barkácsolják éppen.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 835
34 685
113
Mihez képest drágán?
A sereg által preferált F16 vételhez képest.
Mihez képest elégtelen teljesítményt? Nyilván elégtelen, ha ránk merik bízni a NATO egyik legmelegebb pontján a légtérrendészetet.
Gripen a legkisebb teljesitményű gép,amit csak vehettünk
Balti járört meg MiG21sel is meg lehetne csinálni.
Miért, az azóta is ugyan azon (a megvételi) szinten lévő használt F-16-osokhoz lenne felszereltség?
Román F16osok MLU korszerűsitett gépek.Norvégok különben jobbak,mint a portugálok.Lusitán gépeken példul nincs aktiv zavaró,vikingeken van(norvégok a vontatott csalit is beszerezték,dehogy azt átadták e a gépekkel,vagy megtartották maguknak,az jó kérdés).És az oláhok vettek hozzá célzó,zavaró és felderitő podokat,plusz a LanceRhez beszerzett zsidó cuccokat is tudja használni.Igen nagy tévedés ezekre az öreg vasakra úgy gondolni,mint 1980as állapotú block 15 gépekre.Gripenjeinknek nincs számottevő elektronikai fölénye.
Egyébbként a V korszerűsitésen kivül más modernizálási lehetőségük is van.És a V csomag is rendelhető részletekben,nem csak egyben.Hogy aztán az oláhok meglépik e,azt nemtudom.(F35 beszerzést terveznek,vagyis nem valószinű szoftwerfrissitésnél komolyabb dolog-de ez még a jövő zenéje)
Szlovák F16V,meg a Rafale a Gripen Et is lepipálják,nemhogy egy MS20 frissitett Gripen vegyesfelvágottat.
Mondom! Minden állításod tűpontos!
Propihuszár,van a buta propi,meg van a valóság.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: Juvi and PFZ

efott1974

Well-Known Member
2022. március 11.
1 804
2 404
113
A sereg által preferált F16 vételhez képest.

Gripen a legkisebb teljesitményű gép,amit csak vehettünk
Balti járört meg MiG21sel is meg lehetne csinálni.

Román F16osok MLU korszerűsitett gépek.Norvégok különben jobbak,mint a portugálok.Lusitán gépeken példul nincs aktiv zavaró,vikingeken van(norvégok a vontatott csalit is beszerezték,dehogy azt átadták e a gépekkel,vagy megtartották maguknak,az jó kérdés).És az oláhok vettek hozzá célzó,zavaró és felderitő podokat,plusz a LanceRhez beszerzett zsidó cuccokat is tudja használni.Igen nagy tévedés ezekre az öreg vasakra úgy gondolni,mint 1980as állapotú block 15 gépekre.Gripenjeinknek nincs számottevő elektronikai fölénye.
Egyébbként a V korszerűsitésen kivül más modernizálási lehetőségük is van.És a V csomag is rendelhető részletekben,nem csak egyben.Hogy aztán az oláhok meglépik e,azt nemtudom.(F35 beszerzést terveznek,vagyis nem valószinű szoftwerfrissitésnél komolyabb dolog-de ez még a jövő zenéje)
Szlovák F16V,meg a Rafale a Gripen Et is lepipálják,nemhogy egy MS20 frissitett Gripen vegyesfelvágottat.

Propihuszár,van a buta propi,meg van a valóság.
Azért egy Gripen "E" és egy block 70/72 es között van külömbség , inkább egy "E"- be üllnék
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 844
47 207
113
A sereg által preferált F16 vételhez képest.
Raksz be számokat is? Csak mert általában @molnibalage korai anyagára szoktál hivatkozni, aki közben már maga is revideálta a korábbi meggyőződését.
De te még mindig ugyan azt fújod, mint a húgyos Józsi bácsi.
Gripen a legkisebb teljesitményű gép,amit csak vehettünk
Ezt igen rosszul látod. A Gripen a legnagyobb teljesítményű gép, ami a pénzünkből (illetve az éves így is neccesen kigazdálkodható törlesztőrészleteinkből) kijött.
Balti járört meg MiG21sel is meg lehetne csinálni.
Melyikkel? Amelyiket kivontak a forgalomból?
Vagy más országéra gondolsz? Azokkal, amelyek sorban peregnek le az égről?

Román F16osok MLU korszerűsitett gépek.Norvégok különben jobbak,mint a portugálok.Lusitán gépeken példul nincs aktiv zavaró,vikingeken van(norvégok a vontatott csalit is beszerezték,dehogy azt átadták e a gépekkel,vagy megtartották maguknak,az jó kérdés).És az oláhok vettek hozzá célzó,zavaró és felderitő podokat,plusz a LanceRhez beszerzett zsidó cuccokat is tudja használni.Igen nagy tévedés ezekre az öreg vasakra úgy gondolni,mint 1980as állapotú block 15 gépekre.Gripenjeinknek nincs számottevő elektronikai fölénye.
Neked ezek a 40 éves ócska román F-16-osok a fixációid? Csak mert senki nem beszélt róluk. Csak te szeded elő őket lépten nyomon. Olvasd már el, hogy mire válaszolsz!
De ha már előszedted: Én arról írtam, hogyha annó 2005-ben az F-16 mellett döntünk, akkor azokat azóta is ugyan azzal a konfigurációval hajtanánk, mint ahogy megvettük. Közben meg a Gripen folyamatosan korszerűsítve lett.
Egyébbként a V korszerűsitésen kivül más modernizálási lehetőségük is van.És a V csomag is rendelhető részletekben,nem csak egyben.Hogy aztán az oláhok meglépik e,azt nemtudom.(F35 beszerzést terveznek,vagyis nem valószinű szoftwerfrissitésnél komolyabb dolog-de ez még a jövő zenéje)
Szlovák F16V,meg a Rafale a Gripen Et is lepipálják,nemhogy egy MS20 frissitett Gripen vegyesfelvágottat.
Még mindig a 40 éves román gépelről beszélsz, amelyeket - igen valószínűleg - azért vettek meg ilyen nagy számban, mert valószínűleg kanibalizálva lesznek.
Még a románokból sem nézem ki, hogy bárminemű korszerűsítést indítanak rájuk. Ki az a hülye, aki az élettartam utolsó 10-15%-ára olyan komoly korszerűsítésbe kezd, ami gyakorlatilag teljes átépítést jelent. Ennek minden költségvonzatával együtt.
Propihuszár,van a buta propi,meg van a valóság.
Beidézel nekem egyetlen - szerinted - igaztalan mondatot is?
 
M

molnibalage

Guest
Raksz be számokat is? Csak mert általában @molnibalage korai anyagára szoktál hivatkozni, aki közben már maga is revideálta a korábbi meggyőződését.
De te még mindig ugyan azt fújod, mint a húgyos Józsi bácsi.

Ezt igen rosszul látod. A Gripen a legnagyobb teljesítményű gép, ami a pénzünkből (illetve az éves így is neccesen kigazdálkodható törlesztőrészleteinkből) kijött.
Bocsánat, de ez nem igaz.

Én azt mondtam rudi számításának segítségével, hogy a nem annyira drága a Gripen, mint anno gonodltam.
De rohadtul nem igaz, hogy a legnagyobb teljesítményű gép, ami elérhető volt a pénzünkért.
Az F-16 eleve nagyobb, nehezebb és a sokszor említett +1-1 szárnyfüggesztés igen sokat nyom rugalmasságban.
A 50+ változat meg CFT-s, de azt hagyjuk, mi olyan nem rendelhettünk volna még asszem.

Ez a 2020-as infók szerint számolt költség.


Tehát 20 évre egy darab Gripen beszerzése és üzemeltetése kb. 150 + 13,5 = 163,5 millió USD.
Az átlag Gripen ezalatt kb. 2700 órát repül, tehát a beszerzés, üzemeltetés és korszerűsítés fajlagos
költsége óránként 20 évre 60 500 USD/óra.

Kontra.

A mellékletek között megtalálható táblázat adatai szerint az amerikai (USAF) F-16C gépek kb. 21 000
USD/óra áron repültek 2008-12 között, de ebben a gépek ára nincs benne, csak az korszerűsítések,
szolgáltatások és a közvetlen üzem, és nagyjavítás.

A lábjegyzetben levő linken113 és a mellékletben található üzemeltetési költség értékek a „mindent” bele
költség értékeket tartalmazzák, legfeljebb az időszakos karbantartás és továbbfejlesztési költségek nem
szerepelnek benne, illetve a gépek árát biztosan nem tartalmazza. (Ez a trendből látszik, hiszen minél
nagyobb a szolgálati idő annál több évre oszlik el ráadásul a gépeknek a maradványértéke is, elvileg
csökkenő érték.)

Így számolva azok 2700 órás költsége az 56 millió USD, de ebben még nincs benne azok eredeti kb. akkori
áron 50 milliós amerikai vételára. Kezdeti költségei az USAF-nak lényeges kisebbek a magyarnál, hiszen a
Légierő 30+ éve üzemelteti az F-16-os különféle változatait. Ezzel kb. 20 éves periódust nézve kb. 106 millió
dolláros költség adódik ki, ha amerikai szemmel nagyon keveset repülnének az F-16-tal. Ez nagyjából 39 000
USD/óra beszerzés és üzemeltetési költséget jelent.


Azonban az USAF F-16-os gépek évente 200 óránál is többet töltenek a levegőben. Az USAF jóval korosabb
gépeket üzemeltet és messze nagyobb terheléssel. Élettartama során egy F-16C bőven 200 óra felett repül
átlagban. Így lehetséges, hogy alig 30 éves gépekkel is elértek már 9000 órát meghaladó repült
mennyiséget. Tehát az élettartam költség nem 2700 órára, hanem inkább háromszor nagyobb értékre
osztódik vissza. Ezzel azért messze 30 000 USD/óra repültóra költség érhető el. Amennyiben a Gripenek
még további 10-15-20 évet szolgálnak Magyarországon, akkor a lízing beszerzést terhelő „láthatatlan” része
csökkenteni fogja azok fajlagos üzemeltetési költségét.

Azért a 39k és 60k között elég nagy szakadék van a hatásokat is figyelembe véve.
Még, ha vesszük az export jenki felárat és minden más, akkor sem igaz, hogy X pénzből ez a legjobb.
A deal politikai része volt jó, nem egyben kellett fizetni 1-2-3 év alatt az egészet. Így telt rá és papíron volt ellentételezés is.

De az úgy ahogy van nem igaz, hogy akkor 2,3 mrd dollárból ez a legjobb, ami kapható lett volna.

F-16.et-ről.

Eventually the Polish government decided on December 27th, 2002 to buy rather than lease new fighter aircraft, and that the winner of the Polish fighter tender was Lockheed-Martin. Up to 48 F-16 Block 52 aircraft will be delivered (36 C's and 12 D's). The major element in this deal was an offset agreement between Lockheed-Martin and the Polish government, which sees an amount of up to $9 billion return in the Polish economy. Major projects include plans by General Motors to expand a plant in Gliwice, Poland, and a pledge by Motorola to invest in a state-of-the-art communication system for Polish public services.

The contract was signed on April 18th, 2003, for $3.5 billion, the biggest defense contract by a former Soviet bloc country since the end of the Cold War. The purchase contract also includes spare engines, missiles and bombs as well as technical details and the terms of training for Polish pilots. The aircraft will be built in Fort Worth, Texas, and deliveries started in 2006.