Raksz be számokat is? Csak mert általában
@molnibalage korai anyagára szoktál hivatkozni, aki közben már maga is revideálta a korábbi meggyőződését.
De te még mindig ugyan azt fújod, mint a húgyos Józsi bácsi.
Ezt igen rosszul látod. A Gripen a legnagyobb teljesítményű gép, ami a pénzünkből (illetve az éves így is neccesen kigazdálkodható törlesztőrészleteinkből) kijött.
Bocsánat, de ez nem igaz.
Én azt mondtam rudi számításának segítségével, hogy a nem annyira drága a Gripen, mint anno gonodltam.
De rohadtul nem igaz, hogy a legnagyobb teljesítményű gép, ami elérhető volt a pénzünkért.
Az F-16 eleve nagyobb, nehezebb és a sokszor említett +1-1 szárnyfüggesztés igen sokat nyom rugalmasságban.
A 50+ változat meg CFT-s, de azt hagyjuk, mi olyan nem rendelhettünk volna még asszem.
Ez a 2020-as infók szerint számolt költség.
Tehát 20 évre egy darab Gripen beszerzése és üzemeltetése kb. 150 + 13,5 = 163,5 millió USD.
Az átlag Gripen ezalatt kb. 2700 órát repül, tehát a beszerzés, üzemeltetés és korszerűsítés fajlagos
költsége óránként 20 évre 60 500 USD/óra.
Kontra.
A mellékletek között megtalálható táblázat adatai szerint az amerikai (USAF) F-16C gépek kb. 21 000
USD/óra áron repültek 2008-12 között, de ebben a gépek ára nincs benne, csak az korszerűsítések,
szolgáltatások és a közvetlen üzem, és nagyjavítás.
A lábjegyzetben levő linken113 és a mellékletben található üzemeltetési költség értékek a „mindent” bele
költség értékeket tartalmazzák, legfeljebb az időszakos karbantartás és továbbfejlesztési költségek nem
szerepelnek benne, illetve a gépek árát biztosan nem tartalmazza. (Ez a trendből látszik, hiszen minél
nagyobb a szolgálati idő annál több évre oszlik el ráadásul a gépeknek a maradványértéke is, elvileg
csökkenő érték.)
Így számolva azok 2700 órás költsége az 56 millió USD, de ebben még nincs benne azok eredeti kb. akkori
áron 50 milliós amerikai vételára. Kezdeti költségei az USAF-nak lényeges kisebbek a magyarnál, hiszen a
Légierő 30+ éve üzemelteti az F-16-os különféle változatait. Ezzel kb. 20 éves periódust nézve kb. 106 millió
dolláros költség adódik ki, ha amerikai szemmel nagyon keveset repülnének az F-16-tal. Ez nagyjából 39 000
USD/óra beszerzés és üzemeltetési költséget jelent.
Azonban az USAF F-16-os gépek évente 200 óránál is többet töltenek a levegőben. Az USAF jóval korosabb
gépeket üzemeltet és messze nagyobb terheléssel. Élettartama során egy F-16C bőven 200 óra felett repül
átlagban. Így lehetséges, hogy alig 30 éves gépekkel is elértek már 9000 órát meghaladó repült
mennyiséget. Tehát az élettartam költség nem 2700 órára, hanem inkább háromszor nagyobb értékre
osztódik vissza. Ezzel azért messze 30 000 USD/óra repültóra költség érhető el. Amennyiben a Gripenek
még további 10-15-20 évet szolgálnak Magyarországon, akkor a lízing beszerzést terhelő „láthatatlan” része
csökkenteni fogja azok fajlagos üzemeltetési költségét.
Azért a 39k és 60k között elég nagy szakadék van a hatásokat is figyelembe véve.
Még, ha vesszük az export jenki felárat és minden más, akkor sem igaz, hogy X pénzből ez a legjobb.
A deal politikai része volt jó, nem egyben kellett fizetni 1-2-3 év alatt az egészet. Így telt rá és papíron volt ellentételezés is.
De az úgy ahogy van nem igaz, hogy akkor 2,3 mrd dollárból ez a legjobb, ami kapható lett volna.
F-16.et-ről.
Eventually the Polish government decided on December 27th, 2002 to buy rather than lease new fighter aircraft, and that the winner of the Polish fighter tender was Lockheed-Martin. Up to 48 F-16 Block 52 aircraft will be delivered (36 C's and 12 D's). The major element in this deal was an offset agreement between Lockheed-Martin and the Polish government, which sees an amount of up to $9 billion return in the Polish economy. Major projects include plans by General Motors to expand a plant in Gliwice, Poland, and a pledge by Motorola to invest in a state-of-the-art communication system for Polish public services.
The contract was signed on April 18th, 2003, for $3.5 billion, the biggest defense contract by a former Soviet bloc country since the end of the Cold War. The purchase contract also includes spare engines, missiles and bombs as well as technical details and the terms of training for Polish pilots. The aircraft will be built in Fort Worth, Texas, and deliveries started in 2006.