[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
A GPS térkép alapján történő auto terepkövetés tudtommal nem adott, legalábbis 2+ éve nem volt.
Volt linkelve egykoron itt, hogy készült valami digitalizált nagy felbontású 3D térkép Mo-ról -első sorban- direkt a Gripenekhez is...,de hogy ez összefügg-e a terepkövető repüléssel már nem emlékszem. Mindenesetre a HMZrinyinél-nél ennyit irnak ebben a témában, de én spec. külsős cégre emlékszem:

"Speciális, a Magyar Honvédség JAS 39 Gripen vadászrepülőgépeinek fedélzeti és földi irányítórendszerét kiszolgáló légi navigációs adatbázisokat is készítünk az ICAO- és a NATO-szabványok szerint. A magyar légtérvédelem mellett a nemzetközi feladatokhoz, Szlovénia területére és a balti légtérrendészeti misszióhoz digitális térképészeti adatbázisokat biztosítunk."
5e31f9d74f46f101229eda614e5b4c54.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Szerintem sem stimmelnek a számok.
Itt azt írja, hogy:

Akkor 20 évre a 14 Gripen beszerzése és üzemeltetése az ő számai szerint is csak 163,5 * 14 = 2289 millió USD
Valamit tényleg nagyon elgépeltem.
Csak ugye 120 órás Griffet mértem 160 órás F-16C-hez.
Így vannak kb. egy árban.
Mindezt úgy, hogy az F-16C mérete és tömege miatt eleve többet tud, több kerót eszik, többet visz.

Ez alapján még mindig nem értem hogyan sikerült kihozni azt valakinek, hogy "ennyi telt a kis pénzünkből".

Igen komoly , mert ha ennyire agyonszopkodod a 16V-t akkor picit nézz már tükörbe és mondd már el magadnak azt amit nekem a második sorba írtál
Utána meg nézd át a szorzás/osztást , majd ezek után picit vegyél vissza és próbálj meg normálisan, kultúrált beszélgetést eszközölni
Annyira cuki, ahogy a kulturáltságot kéred számon annak fényében, amit sikerült idehánynod.
Továbbra sem értem, hogy az Gripen E vs Block 70-nek mi köze van az EBS HU vs F-16C Block 50+ kérdéshez?

Ha meg Gripen EBS HU csere a téma, akkor én azt mondom, hogy egyiket sem.
Az ukrán balhé tűpontosan megmutatta, hogy AD SAM jelenlétes esetén lehet akárhány + a 4. gen gép mögött marad a fűnyírózás.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
"A hazánknak épített repülőgépek sem egységesek, vannak olyan példányok, amelyek az „A” más gépek a „B” változat függőleges vezérsíkját kapták, és gépenként más részegységek is különbözőek voltak. Amikor több magyar Gripen repül egyszerre, megfigyelhető, hogy a függőleges vezérsíkok más-más alakúak, méretűek és a különböző funkcionális antennák, máshol helyezkednek el, a számuk sem feltétlenül azonos."
Ez a másik.Nekünk nem Gripen C gépeink vannak,hanem új gyártású C törzsre a szemétdombrol kikukázot A/B szárnyak,vezérsikok egyvelege.Nem vennék rá mérget,hogy a mi gépeink birják addig üzemidővel,mint a rendes Gripen C-k.
 
  • Tetszik
Reactions: Juvi

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 298
113
a szemétdombrol kikukázot A/B szárnyak,vezérsikok egyvelege
Ne essünk át arra a bizonyos túloldalra...pls.
Nem vennék rá mérget,hogy a mi gépeink birják addig üzemidővel,mint a rendes Gripen C-k.
Minden le van irva abban a bizonyos szerződésben és a hozzá csatolt átvételi doksikban, amit mi itt sosem fogunk olvasni.
Mindensetre semmilyen megkötésről eddig nem olvastunk, ami alátámasztaná azt a feltételezést, hogy "üzemidőben" nekünk valami korlátozásaink lennének a teljes értékű C-hez képest.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
Ne essünk át arra a bizonyos túloldalra...pls.

Minden le van irva abban a bizonyos szerződésben és a hozzá csatolt átvételi doksikban, amit mi itt sosem fogunk olvasni.
Mindensetre semmilyen megkötésről eddig nem olvastunk, ami alátámasztaná azt a feltételezést, hogy "üzemidőben" nekünk valami korlátozásaink lennének a teljes értékű C-hez képest.
Jó,nem szemétdombrol,hanem a bontó üzemből kiválogatott használt A sárkányelemek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Gondoltam sikerül végre a házi feladat...
  • 48 db gépre írtak alá 3.5 mrd dollárral Akkor ez 12 db gépre kb. 1 mrd dollár a beszerzés.
  • Legyen 30 ezer USD/óra a lengyel F-16 és csak 14 db gép.
  • Repüljenek évi 160 órát a gépek és legyen 70% a hadrafoghatóság. 20 év alatt ez 31 ezer óra.
1 000+ 31 000 * 0,03M = 1930 M USD.
A magyar Gripenek 20 éve meg 0,1635 * 20 * 14 = 3260M USD

Ez hol olcsó?
Ekkora különbséggel nem magyarázol ki semmit.
Még a lengyel hitelt sem, mert akkor is csak 1500 + 31 000 * 0,03M = 2430M USD lenne 14 géppel. Ez nem vonalvastagságnyi difi.
Az, hogy az EBS HU mit tud használni és a lengyel Block 50+ szerintem meg ne firtassuk, mert elfog a röhögés.
Ja, és 160 órával számoltam a Vipert és nem 120-szal...
Ez most komoly?
Mégegyszer összehasonlítottad a lengyel gépek költségeit a hitel nélkül, miközben a Gripenek esetén meg beleszámoltad a finanszírozást is??? :rolleyes:
Te most kezdesz nagyon kétségbeesetten kapálózni.

Mégegyszer a lengyel F-16-os flotta ugyan szerződésileg lehet, hogy 3,5Mrd USD-be került, de ténylegesen mindennel együtt 5,74Mrd volt.
Továbbá!
Hogy jön a repült óra költséghez a hadrafoghatósági szám?
Az a gép, amelyik nem tud felszállni, mennyi repült óra költséggel rendelkezik??? o_O:D
Ezzel az apró :rolleyes: csúsztatással levettél 30% az F-16 teljes reptetési költségéből.
De ne álljunk meg itt.
A Gripen lízingjében a teljes flottára 10 évre (!) 20.800 óra szerepelt. Ez húsz évre (te ennyire számoltál 31000 órát a lengyel F-16-osra) ugye 41.600 repült órára jön ki. Ugye nem baj, ha ezt nem mondanám elhanyagolható különbségnek?


De különben minden stimmel. :cool:
 

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113
Amúgy nem értem a vita tárgyát. Ha elszabadul a pokol és egymásnak esik a NATO és Oo-ág akkor tök 8, hogy 1-2-3 századunk lesz, 1-2 nap és hali. Ha pedig nem lesz világvége akkor meg minek méregdrága gépeket venni? Fejleszteni a szárazföldi haderőt, légvédelmet, drónokat minden mennyiségben. Ez a lényeg. A drága repcsik mára már csak PR tevékenység.
 
M

molnibalage

Guest
Ez most komoly?
Mégegyszer összehasonlítottad a lengyel gépek költségeit a hitel nélkül, miközben a Gripenek esetén meg beleszámoltad a finanszírozást is??? :rolleyes:
Te most kezdesz nagyon kétségbeesetten kapálózni.

Mégegyszer a lengyel F-16-os flotta ugyan szerződésileg lehet, hogy 3,5Mrd USD-be került, de ténylegesen mindennel együtt 5,74Mrd volt.
Továbbá!
Hogy jön a repült óra költséghez a hadrafoghatósági szám?
Az a gép, amelyik nem tud felszállni, mennyi repült óra költséggel rendelkezik??? o_O:D
Ezzel az apró :rolleyes: csúsztatással levettél 30% az F-16 teljes reptetési költségéből.
De ne álljunk meg itt.
A Gripen lízingjében a teljes flottára 10 évre (!) 20.800 óra szerepelt. Ez húsz évre (te ennyire számoltál 31000 órát a lengyel F-16-osra) ugye 41.600 repült órára jön ki. Ugye nem baj, ha ezt nem mondanám elhanyagolható különbségnek?


De különben minden stimmel. :cool:
A lengyel szerződésnél belevettem aztán kamatos kamat +50% beszerzési hatását.

Így kijött az, hogy
  • egy nagyobb, nehezebb,
  • több kerót evőt gép
  • alapból több képességgel
  • +30% repórával
  • USAF repóraköltség szint felett 50%-kal kb. annyiba került, mint nekük a Griff
Nem vettem le semmit.
Az F-16-nál vettem a lengyel beszerzési áram, majd a USAF repóra költségnél messze magasabbat vettem ÉS többet, mint a magyar Griffeknél.

Még az sem jött le, hogy a Griff számára lejtett a pálya.
Mert, ha csökkenteném a repóra költséget USAF szintre és 120 órára venném le, akkor az F-16C Blk. 50+ olcsóbb lenne...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
Amúgy nem értem a vita tárgyát. Ha elszabadul a pokol és egymásnak esik a NATO és Oo-ág akkor tök 8, hogy 1-2-3 századunk lesz, 1-2 nap és hali. Ha pedig nem lesz világvége akkor meg minek méregdrága gépeket venni? Fejleszteni a szárazföldi haderőt, légvédelmet, drónokat minden mennyiségben. Ez a lényeg. A drága repcsik mára már csak PR tevékenység.
Attol függ,hogy milyen légierőd van.Gripen E térségünkben nem csatadöntő.F35 viszont már lehet ilyen.Képes észrevétlen csapásmérésre.
 
  • Tetszik
Reactions: megmurgyel and Juvi

Bubu bocs

Well-Known Member
2021. január 6.
3 940
16 392
113
A Gripen lízingjében a teljes flottára 10 évre (!) 20.800 óra szerepelt. Ez húsz évre (te ennyire számoltál 31000 órát a lengyel F-16-osra) ugye 41.600 repült órára jön ki. Ugye nem baj, ha ezt nem mondanám elhanyagolható különbségnek?
Vegyük molni számait az 1,5 milliárdos lengyel beszerzési költséggel, és egy kicsit csökkentett 25 000 usd/óra üzemeltetési költséggel, hogy korrektebb legyen a dolog. Ha 41600 óra/20 év/14 gép üzemeltetés mellett hasonlítanánk össze a gépeket (ez jön ki a Gripen lízing konstrukciójából), akkor ez jönne ki:
F/16: 1500 + 41600 * 0,025 M USD = 2540 M USD
Akkor 20 évre a 14 Gripen beszerzése és üzemeltetése az ő számai szerint is csak 163,5 * 14 = 2289 millió USD
Gripen marad 2289 M USD
Azért ez már kicsit más képet mutat, mint ahonnan elindultunk.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 530
16 479
113
A józan észre.
Ilyen idős gépeknél bármilyen felújítás, karbantartás után már gyakoribbak a meghibásodások, sűrűbb karbantartások szükségesek.
Ráadásul a norvég gépek elég extrém időjárási körülmények között működtek, akár a korrozió szempontjából.
Mindig felmerül, hogy a téli csilaghangár tárolás mennyire károsította a magyar légierőt, biztosan Norvégiában erre jobban figyeltek, de azé az 40 év nem múlik el nyomtalanul.
Ok, lehet korrodáltabbak, sűrűbben kell karbantartani.
De a kérdesem a Repülési képességekre vonatkozott.
Tudom nem a legjobb példa a polgári repülés, de azért ott is egy jol karbantartott gép 50+ éves állapotában is hozni tudja repülési képességben azt amit új korában.
Vagyis csak azèrt mert öreg még ugyanannyi fegyvert hordozhat, a radarja ugyanazt tudja mint új korában, nem?

Félre értés ne essék nem vagyok rajongója a F16-nak, de csak azért mert koros és pláne Román sokan indokolatlanúl lefitymálóan kezelik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Juvi

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 801
17 601
113
Szóval az a nagy büdös helyzet,hogy a Gripen üzlet csak és kizárólag a vajda zsebének volt jó,de Mo-nak egy qrvaszar vétel.Sokkal jobban jártunk volna,ha anno az AMAGbol vettünk volna F16ost.(főleg,ha nem balfaszkodjuk el az ADF változatot).MLU program különben még mindig fut,M6.akármennyinál tartanak.És mint kiderűlt,az IAF F16ain kivűl a skandináv gépeknek is van aktiv zavarórendszerük.Baromira téves,hogy az F16MLU egy gyenge gép lenne.
Most már azonban Gripeneink vannak.Igazság szerint,hosszabb távon a legjobb lenne megszabadulni tőlük,és venni F35öst.Erre azonban sajnos kicsi az esély.Nagyon remélem,hogy azok a prognosztizált gépek Gripen Ck,és olcsóbban,mint ahogy az előző eresztés jött.Gripne E-t NEM SZABAD MEGVENNI.

Volt mellé Electrolux-os beruházás is ellentételezési oldalon.
 
  • Tetszik
Reactions: Katica

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 221
33 488
113
Nincs olyan, hogy észrevétlen.
Naja.A csapás eredményét mindenképpen érzékelik.
Volt mellé Electrolux-os beruházás is ellentételezési oldalon.
Külön üzlet volt,amit aztán beleszámoltak-mert mást nem is lehetett volna beleszámolni.De valójában a Jászberényi Hűtőgépgyárat a Gripentől függetlenül adták el.
 

megmurgyel

Member
2021. április 4.
39
90
18
Semmi értelme 4 darab E-nek, ami nagyon eltérő gép a C/D-ktől (kb. csak neve ugyanaz) és sokkal drágább is
A van svédeknek letárolva egy századnyi C/D sárkánya, amiből tudnak zsír új gépeket építeni - erről lehet szó legfeljebb...
Mivan akkor ha esetleg az E magasabb szintű képeségeit ötvözik , a C-vel . Adatkapcsolat révén egyik másik megtudja osztani ki mit lát , nagyobb a terhelhetősége . Több védelmi eszkőzt is tud magával vinni . Szerintem te pusztán gazdasági megfontolásból veszed ki rögtőn ki az E-t. Bár én F-35 re szavaznék hasonló konstrukcióban 24-28 db csak ebből a pénzből szárazfőldi haderőnemet építeném . Tudom a Saab kisfilmjei kb mint a papir ,mindent elbír. Tételezük fel lenne +4E mi lenne ha azt követően átvennénk C-ket +ba ksőbb. C mint igásló vinné a fegyvert és távolról eregetne . Tudom kicsit vicc kategória mivel a grippen C ezen a téren a egyik leggyengébb . Szerinted mint koncepció nem elképzelhető ? Többiek ?
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

megmurgyel

Member
2021. április 4.
39
90
18
Azért az inkább 40 mint 30 éves román F-16-osok repülési képessége bizonyára messze van a 0km-es wikipédiában megadott repülési jellemzőktől.
De ezt nagytávolságból nem tudod meg mondani, hogy most az egy lelakott gép vagy nem . gyan olyan veszélyesnek kezelik ,gondolom én . De lehet hülyeséget beszélek .
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
12 801
17 601
113
Naja.A csapás eredményét mindenképpen érzékelik.

Külön üzlet volt,amit aztán beleszámoltak-mert mást nem is lehetett volna beleszámolni.De valójában a Jászberényi Hűtőgépgyárat a Gripentől függetlenül adták el.

Nyíregyi beruházás is volt.
 

PFZ

Well-Known Member
2022. március 23.
2 343
9 675
113
Naja.A csapás eredményét mindenképpen érzékelik.

Külön üzlet volt,amit aztán beleszámoltak-mert mást nem is lehetett volna beleszámolni.De valójában a Jászberényi Hűtőgépgyárat a Gripentől függetlenül adták el.
Ja, mint a lelőtt F117-nél. Az is észrevehetetlen volt :D
 
  • Vicces
Reactions: Negan
Status
Not open for further replies.