Ehhh..
Hogy még mindig nem sikerült a beszerzés kölségeit elkülöníteni?
Segítek.
Ugye te a Gripenek esetén mindent beleveszel. Bezserzési ár, alkatrészek, szervizek, kiképzés, és nagyon fontos a KAMAT-ot is ide számolod, mivel ugye mi csak a lízindíjat ismerjük. Erre neked kijött 163,5M USD/gép
A lengyelek esetén pedig csak a beszerzési árral számoltál, ami nem is pontos. Ugyanis a lengyelek az egészre annak idején 3,8Mrd USD
hitelt vettek fel, 0%-os önrésszel, 15 éves futamidőre (10 éves kamatperiódussal), évi 5,92% kamatozással. Ez azt jelenti, hogy beszerzés költségei nem 3,8MRD USD-t tettek ki, hanem összesen több mint 5,74Mrd USD-t (tudod, az a fránya kamatos kamat!). Azaz a beszerzés költsége azonnal felugrik 119,625M USD/gép-re, miközben te a 2700 óra üzemeltetéssel + a beszerzéssel együtt számoltál ki valami 106M USD-t!
Mondjam tovább?
Ha tényleges költséget akarsz - Gripen módjára - számolni, akkor ugye ehhez a 119M-hoz kell hozzáadni az 56M-s erősen alulbecsült USAF-os üzemeltetési költséget. Mindjárt nem 106M USD-nél tartunk, hanem 175M-nál. De hoppá, már ez magasabb, mint a Gripenes hasonló kalkulációd!
És akkor még nem vettük figyelembe, hogy nekünk a lízing díjban benne volt a folyamatos pilóta kiképzés, éleslövészetek, valamint a folyamatos korszerűsítés. Hja meg az infláció is! Mert ugye te 2008-2012-es USAF üzemeltetési költségekkel számoltál!
Szóval a Gripen volt a legjobb gép amit a kicsinyke pénzünkért kaphattunk!