"E" full üresen a brazíloknak kB.: 60M$
Az F18E/F meg 50milka.....Full üresen.Minden nélkül.Azáltalam irt árakban meg benne van a rendszeresités költsége,kiképzés,szükséges felszerelések,kezdeti logisztikai támogatás,egy alap fegyverzeti csomag (bulgároknak 16milkáért egy javadalmazás gépenként,3 év logisztikai támogatás volt a csomagban)
Beléptem pár kolumbiai fórumba (és sokkal kulturáltabbak,azt kell sajnos mondanom).Náluk is tűhegyre menő viták vannak,hogy mi is lenne a legjobb.Technikai paraméterek alapján a spanyol EF2000 gépeket tartanák a legjobbnak-és a legrosszabbnak egyszerre.Kb mint nálunk anno a Mirage 2000-5.A legjobb harci gépnek találtuk anno a 4 ajánlatbol,de ára és drága üzemeltethetősége miatt rögtön ki is esett.Majd a következő jelöltjük a Rafale,utána az F16,V szintű (új vagy modernizált C/D.FAC AESA radaros gépet szeretne,fullos EW rendszerrel,a venezuelai szomszédság miatt,Su30 és Antey SAMok az ellenfelek).
Aztán hosszan kitárgyalták a Gripen kérdését is.És nincsenek úgy hasra esve tőle,mint itt a SAABpropi brigád.A mi Gripen C MS20 MK2 szintünket egyértelműen visszalépésnek tekintik a Kfir C10P harcelektronikai szintjéhez képest.Se AESA radar,se MAWS,se vontatott csali-Antey lekapja,Su30 meg körberöhögi.Gripen E meg túl drága ahoz képest,amit nyujt-de legalább eléri a leváltandó Kfirjeik harcelektronikai szintjét.(Arexis pod egyáltalán nem egyedi dolog,Rafael és az Elta is kinál legalább olyan szintű podot-és a Gripen E-be beszállitó az Elta,a harcelektronikájában van átfedés a C10 Kfirrel...)
Legnagyobb problémájuk különben ugyan az,ami nekünk-nincs pénzük.
Az F35öst meg az USA nem exportálja Latin-Amerikába.Ha exportálná,és lenne rá pénzük,azt vállasztanák-de ez náluk igy eleve nem opció (mig nekünk az)
Szóval kb megegyeztek a Rafaleban,mint legjobba,mikor az IAI előjött a Kfir NG ajánlattal-és ott is fellángolt a vita.....Messze a legolcsóbb ajánlat,félelmetesen jó 5G harcelektronikával-csakhát Kefiren.......Alaposan körbejárták a témát,amit én itt ezen a fórumon irok a gépről,mind a kokatermesztők ásták elő.
A gép teljesitménye az új hajtóművel,vezérléssel,szárnyfejlesztéssel drasztikusan nőne,egy 4G-s instabil kialakitású gépé válna az öreg jószág (IAI nyiltkozat különben igény esetén új gyártás,sőt,megrendelőnél való helyi gyártást is kilátásba helyezi-persze jóval drágábban.....).ÉS csak 35 milka.....DE csak papiron létező gép....Most akkor ezt hova tegyük?!?Probálták lemodellezni,hogy mire is lehet képes a gép,de létező gép nélkül ez elég nehézkes-kb jó megközelitésű becslésnek minősithető.Számolgatásaik szerint valahol a Gripen E és a Mirage 2000 között lehetne a repteljesitménye.Gripen C-t meg vastagon felülmulná.CSAKhát ez papir,nem egy létező gép gyakorlati kipróbálása......És ez a Kfir NG legfőbb problémája,hogy nem lehet gyakorlatban összehasonlitani más gépekkel,mert csak papiron létezik.HA gyakorletben is hozza az igért paraméterjavulást,akkor egy nagyon jó ajánlet-ha meg nem.......Zsákbamacska kefires bajusszal.
A mi gondunk a pénzhiány.Nincs pénzünk a valódi megoldást jelentő F35 harcászatilag releváns mennyiségben való rendszeresitésére.Pont.Merthogy egy hadmúveletileg is releváns légierő kb 2 EZREDnél kezdődik.És innentől kezdve lehet vakarózni.De annyit mondok,hogy nem véletlen,meg amcsi furmánykodás miatt veszitett itt Europában mindenhol a Gripen E,hanem mert egyszerűen nem éri meg az árát.A miért nem kibontása légi harcászati ismeretek nélkül már elég nehézkes.Meg az ár/harcérték arány fogalmának megértése nélkül.Tessenek utánan nézzni az uraknak az ilyen dolgoknak.A témához segghülye,reklámpropi szarságokat böfögő,bunkó személyeskedő pöcsfejek beszólásaival meg tele van a piros mintás napozóm.Én nem röfögök bele a villamos energia rovatba,mert azt sem tudom,hogy mi az a madzagáram.Aki segghülye egy témához,az ne okoskodjon,hanem kérdezzen-és nézzen utána.Ja,hogy ehez hótunalmas száraz elemzéseket,meg vaskos tanulmányokat kéne elrákcsálni,nem frappáns reklámsbrosúrákat?Hát,ez ezzel jár.