Búcsú? A gond az idő. Választhatunk más típust, a Gripentől akkor sem szabadulunk még jó ideig. Nézzük csak a két talán legpotensebb alternatívát az F-35-öt és a KF-21-et. Ha Trump nyer, és mégis játszik majd nálunk a Lightning akkor is pontosan látjuk az elmúlt időszak F-35 rendeléseiből, hogy még ha idén meg is rendeljük leghamarabb a harmincas években érkeznének meg a gépek. A KF-21-nél meg jelenleg csak a proto gépek repülnek, mégha be is indul problémamentesen és csúszás nélkül a sorozatgyártás, a Block I és II gépek dedikáltan csak relatíve olcsóbb kiegészítő gépek lesznek a koreaiaknak az 5. gen Lightningok mellé, a Block III meg jelenleg nem is biztos,hogy elkészül, de ha meg is csinálják, akkor is szintén csak a harmincas évekre várható. De induljunk ki a lehető legoptimistább helyzetből, és mondjuk azt, hogy 30-ban már beérkeznek az új típus első példányai. Na innentől kezdve még évek kellenek ahhoz,hogy átvegyék a készültséget a Gripenektől, szóval ez a búcsú a JAS-39-től a lehető leggyorsabb és legoptimistább forgatókönyvel számolva is azt jelenti, hogy a griffek maradnak a harmicas évek közepéig, mivel 2024-et írunk ez egy bő évtizedes üzemeltetést jelent még legalább. Egy évtizeddel számolva is bőven megérte volna 10 használt C/D beszerzése, 1-2 éven belül lehetett volna két vadász századunk, annak minden pozitív vonzatával,többek között magának a 2 százados légierő üzemeltetési kulturájának kiépítésével, infra fejlesztés, plusz pilóták képzése, ezek már így mind adottak lennének mire az új típus beérkezik majd. Ha már így is beleállt a kormány a svédekbe, annyi pozitívumot legalább kihozhattak volna a dologból, hogy a csatlakozás ratifikálásáért cserébe ha nem is kedvezményesen, de legalább ne irreálisan elszállt áron lehetett volna egy még mindig elég modern, nagyjából már elfogadható méretű vadászgépflottánk, és nem 10-15 év múlva, hanem most.