Igla család (SA-16 Gimlet / SA-18 Grouse / SA-24 Grinch)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 133
53 721
113
Hát akkor nézd meg ezt....:)
Símán nyomon követhető a rakéta azt követően is hogy a hajtóműve már kiégett...pedig ez még nem is egy hight-tech MAWS hanem egy síma IR kamera

Mivel a rakéta nem egy gömb alakú fénygömb így feltételezem, hogy a videón végig ég a hajtómű, főleg, hogy kis távolságra lőnek....
E mellet egy 220 mm-s vagy nagyobb átmérőjű MLRS-s rakéta nem egy 70-90 mm-s Manpad méret....
 
  • Vicces
Reactions: Törölt tag 1586

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 917
13 018
113
Az Igla rakéta, még az orrán található "tűvel" is meglehetősen rossz légellenállási együtthatóval rendelkezik, a célkövető optika burkolatának kialakítása miatt. (Misztrál más tészta)
A fentiek miatt az Igla nagyjából csak addig (8-10s) képes manőverezni, illetve célt eltalálni, ameddig a hajtóműve működik.

Ez több szempontból sem igaz.
  • Az Igla nem tolóerővektoros kormányzású. Az aerodinamikai felületek peddig addig működnek hatékonyan, amíg van kellő sebesség. Nem pedig amíg a hajtómű működik.
  • Az Igla mintegy 14-17 másodperc alatt ér az irányított repülési szakasz végére és nem 8-10 másodperc alatt.
  • Az Igla hajtóműve nem 8-10 másodpercig működik. Az Igla-1-nek volt kettős üzemmódú hajtóműve, és az 1,4+6,6=8 másodpercig működött. (Kilövéstől számítva 0,5 másodpercnél indul a gyorsító, 1,9 másodpercnél vált menet üzemmódra és 8,5 másodpercnél ég ki.) De a rendes Igla - ami a valódi tömegesen gyártott változat - gyorsabban kiég és nagyobb sebességre gyorsul, viszont nem tartja azt fenn. Az Igla-SZ-t nem tudom biztosan, de szerintem az is rövid égésidejű. Mellesleg az Igla-1 menet üzemmódjának tolóereje is kb. 50 kg (0,5 kN), ami a gyorsító üzemmódnál közel egy nagyságrenddel kisebb és ennek megfelelő kisebb kisugárzású is.
  • A Stinger feje semmivel sem aerodinamikusabb és az is vígan manőverezget a hajtómű kiégése után.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and LMzek 2.0
T

Törölt tag 1586

Guest
Mivel a rakéta nem egy gömb alakú fénygömb így feltételezem, hogy a videón végig ég a hajtómű, főleg, hogy kis távolságra lőnek....
E mellet egy 220 mm-s vagy nagyobb átmérőjű MLRS-s rakéta nem egy 70-90 mm-s Manpad méret....
Jajjj...:D
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 917
13 018
113
Hát akkor nézd meg ezt....:)
Símán nyomon követhető a rakéta azt követően is hogy a hajtóműve már kiégett...pedig ez még nem is egy hight-tech MAWS hanem egy síma IR kamera
  • MAWS felvétel és kézi légvédelmi rakéta meggyőzőbb lett volna, hiszen arról volt szó.
  • Ez sorozatvető. Jóval nagyobb rakétákkal, mint a kézi légvédelmi rakéták.
  • A rakéták nem szembe mennek az optikával, hanem oldalról veszik azokat.
  • A kép igen erősen nagyított, szűk látószögre korlátozott, ami MAWS rendszereket nagyon nem jellemzi. Amikor kép kinyit, akkor már a rakéták alig követhetők, pedig még akkor is töredéke a látószög a MAWS érzékelőkének.
  • Az egy tévedés, hogy "nem is egy hight-tech MAWS hanem egy síma IR kamera". A MAWS érzékelők éppen hogy kisebbek, gyengébb felbontásúak, és nagyságrenddel nagyobb területet, szögtartományt figyelnek, mint ez a kamera.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and LMzek 2.0
T

Törölt tag 1586

Guest
  • MAWS felvétel és kézi légvédelmi rakéta meggyőzőbb lett volna, hiszen arról volt szó.
  • Ez sorozatvető. Jóval nagyobb rakétákkal, mint a kézi légvédelmi rakéták.
  • A rakéták nem szembe mennek az optikával, hanem oldalról veszik azokat.
  • A kép igen erősen nagyított, szűk látószögre korlátozott, ami MAWS rendszereket nagyon nem jellemzi. Amikor kép kinyit, akkor már a rakéták alig követhetők, pedig még akkor is töredéke a látószög a MAWS érzékelőkének.
  • Az egy tévedés, hogy "nem is egy hight-tech MAWS hanem egy síma IR kamera". A MAWS érzékelők éppen hogy kisebbek, gyengébb felbontásúak, és nagyságrenddel nagyobb területet, szögtartományt figyelnek, mint ez a kamera.
Csak ennyi...:)
Be kell valljam kicsit unom cáfolgatni amiket írsz, úgyhogy csak összefoglalnám hogy - összhamgban a fenti ábrával - a DIRCM hogy működik, aztán be is fejezem:
  • MAWS figyel (UV és széles IR tartományban) . Amikor egy nagyobb hőkibocsájtás jelet érzékel összehasonlítja a jel színkép spektrumát, időtartamát a veszély könyvtárában tárolt adatokkal és ha egyezés van akkor riasztja a DIRCM rendszert.
  • DIRCM saját UV , IR érzékelőjével is passzívan követni kezdi a célt. Az eddig leírtakhoz max. 1-2 sec. időre volt szükség, vagyis a rakéta motorja ebben a fázisban még bőven ég.
  • Amikor a rakéta megfelelő távolságba ér, bekapcsol a lézer. A rendszer a lézerrel is követni kezdi a célt, úgy hogy a lézer sugárral pontosan a rakéta elején lévő IR szenzort célozzák be, annak érdekében hogy elvakítsák az IR szenzort. Ha ebben a fásisban a rakéta motorja befejezi a működést nem gond, mert itt már az IR / UV szenzor és a lézer is követi a célt.

Ennyi...ha sikerült elvakítani a rakéta szenzorát akkor megúszták, ha nem akkor bajban vannak...
 

laiki

Well-Known Member
2013. május 23.
3 917
13 018
113
Csak ennyi...:)
Be kell valljam kicsit unom cáfolgatni amiket írsz, úgyhogy csak összefoglalnám hogy - összhamgban a fenti ábrával - a DIRCM hogy működik, aztán be is fejezem:
  • MAWS figyel (UV és széles IR tartományban) . Amikor egy nagyobb hőkibocsájtás jelet érzékel összehasonlítja a jel színkép spektrumát, időtartamát a veszély könyvtárában tárolt adatokkal és ha egyezés van akkor riasztja a DIRCM rendszert.
  • DIRCM saját UV , IR érzékelőjével is passzívan követni kezdi a célt. Az eddig leírtakhoz max. 1-2 sec. időre volt szükség, vagyis a rakéta motorja ebben a fázisban még bőven ég.
  • Amikor a rakéta megfelelő távolságba ér, bekapcsol a lézer. A rendszer a lézerrel is követni kezdi a célt, úgy hogy a lézer sugárral pontosan a rakéta elején lévő IR szenzort célozzák be, annak érdekében hogy elvakítsák az IR szenzort. Ha ebben a fásisban a rakéta motorja befejezi a működést nem gond, mert itt már az IR / UV szenzor és a lézer is követi a célt.

Ennyi...ha sikerült elvakítani a rakéta szenzorát akkor megúszták, ha nem akkor bajban vannak...

Na végre eljutottunk nagyjából ugyanoda. Akkor működik a DIRCM rendszer, ha még a hajmű működésének szakaszában be tudják fogni a lézerrel rakétát és elkezdhetik annak vakítását. Ha a hajómű már nem működik, erre nincs érdemi esély.

A rendszer messze nem 100%-os.
Ha a rakéta kicsi, mint a kézi légvédelmi rakéták, a hajtóműve csak rövid ideig működik, de ezalatt tetemes sebességet összeszed, azaz viszonylag nagyobb távolságra elrepül lendületből, akkor gond van, mert a követés megszakad miután az optika már nem látja a kiégett hajtóművű rakétát és a lézer gyenge visszavert jele miatt (nagy távolság, kis visszaverő felület) még esetleg nem tudta követésbe venni a rakétát. A rakéta pedig, ami csak 1 másodpercre vesztette el a célt, de hozzávetőleg még a cél felé repül, megtalálhatja azt.
Esetleg egyáltalán nem tudják vakítani a rakétát a hajtómű működési ideje alatt, mert több kézi légvédelmi rakéta hajtóműve kb. 2 másodpercig működik és a konkrét körülmények közt ez akár a rendszer reakcióidején belülre kerülhet. Ezalatt felgyorsulnak 700-900 m/s-ra és elrepülnek lendületből 5-7 km-re. Ha a 2 másodperc alatt, 4-6 km távolságból nem jön össze a vakítás, akkor a rakéta nyert.

Nem véletlen, hogy DIRCM-el sem nagyon merészkednek kézi légvédelmi rakéta hatómagasság alá, még akkor sem, ha nem a legújabb kézi légvédelmi rakétákkal kell számolni. Persze kiéve a helikoptereket, meg a le- és felszállást. És az sem véletlen, hogy a DIRCM mellett megtartották a szélesebb szögtartományban működő, pontos rakéta követést nem igénylő, lámpás renbszereket és egyre több csalit pakolnak a gépekre, amit szórnak is ezerrel, ha indítást érzékelnek.

És még csak ez után jönnek az olyan finomságok, mint a DIRCM lézerek hullámhosszán kívül eső, 3. célkövetési célkövetési csatorna a Verbánál, a hosszú hullámú infra tartományba eltolt, képalkotó fejek, vagy a fej vakítás elleni védelme a hajtómű működésnek rövid idejére és ismételt célbefogás.
 
  • Tetszik
Reactions: bel
M

molnibalage

Guest
Na végre eljutottunk nagyjából ugyanoda. Akkor működik a DIRCM rendszer, ha még a hajmű működésének szakaszában be tudják fogni a lézerrel rakétát és elkezdhetik annak vakítását. Ha a hajómű már nem működik, erre nincs érdemi esély.
Nem, ez nagyon nem így van.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ezmiez?
62.png
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 961
113
Nah igy ejszakas muszakban mikbe bele nem futok...
Lehet hogy volt mar, nem tudom, a moszkvai legiero intezettol egy reszletes leiras az iglarol, meg 2009-bol.Atolvastam de nekem ez a szint mar bevallom tul magas. Talan par tolem okosabb forumozot erdekel...

Ilyenekrol irnak benn hogy:

Szogsebesseg -érzékelőúgy tervezték, hogy elektromos jelet állítson elő, amely arányos a rakéta rezgéseinek keresztirányú tengelyéhez viszonyított szögsebességével. Ez a jel a rakéta szögrezgéseinek csillapítására szolgál repülés közben, a DUS egy keret, amely két tekercsből áll (32. ábra). egy mágneses áramkör működési réseibe pumpálják, amely az 5. alapból, a 6. állandó mágnesből és a 7. cipőből áll. A jelet a DUS (keret) érzékeny eleméről rugalmas nyomatékmentes 8 nyújtón keresztül, a keret 10 érintkezőihez forrasztva távolítják el. és a 9 érintkezők, amelyek elektromosan el vannak választva a háztól.
image062.gif
 

jeff

Active Member
2015. november 24.
47
218
33
Ezek szerintem gyakorló rakéták. Erre utal a szép sárga színük, illetve az is, hogy be vannak dugva a kettőhúszba. Éles rakétának erre nincs szüksége, ott lőporos generátort használnak.
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 034
24 593
113
Ha jobban megfigyelitek, akkor az Igla alatt lévő egység zöld része össze van kötve egy kijelzővel. Az egység szürke része pedig szerintem nem 230V-os tápot kap, hanem a szimulátorral lehet öszzeköttetésben, ahonnan a kijelzőre adnak különböző képeket.