J-20 Mighty Dragon (Chengdu,Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Auto Acquire. Tipikusan akkor használják, ha a cél WVR környékén van és már látja a pilóta. Pl. ilyen a boresight, illetve a vertical scan, de van még pár egyéb hasonló a JHMCS-vel összekötve. Ezeknek így fejből a nem tudom a nevét.

Egyébként ilyen távolságból az ECM szerintem értetlmetlen és hatástalan is.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Hát, nagyon halvány a tudásom ECM téren, de ha jól tudom arról van szó, hogy bizonyos távolságon belül egyszerűen nem tudja eléggé zavarni a megvilágító radart. Persze ez nagyon sokmindentől függ. Először is a zavaró típusától, alapvetően a vadászokon valamilyen SPJ (self protection jammer) a jellemző, ami akkor általában kevés cél zavarására képes egyszerre, és egy "standby" szerű állapotban van, akkor lép működésbe ha valami komoly veszélyt érzékel az elektronika. Ilyen pl. egy CW befogás akár egy másik vadászgéptől vagy földi egységtől. Kereső radarok ellen fingom sincs, hogy egyáltalán jó-e valamire.

Ezek a közelharci radar üzemmódok általában CW befogást használnak, legalábbis a 4. generáció fénykorában ez volt a jellemző, jelenleg nem tudom, hogy mi a helyzet.

Ha jól tudom ezek a típusú zavarók bizonyos távolságon belül - ami függ a megvilágító radartól is - már nem tudják eléggé zavarni a jelet és érzékeled őket radaron, ezt általában a "burnthrough"-nak hívják. Ugyanakkor az elképzelhető, hogy a jel kevésbé lesz stabil, vagy pontos. Na most ez a távolság általában bőven WVR-en kívül van, innen gondoltam, hogy ilyen távolságon belül valszeg hasznavehetetlen.

A zavaró után a második legfontosabb tényező a megvilágító radar típusa, működési elve, ECCM képessége, stb. Elképzelhető, hogy egy régi vassal egy modern gépet még közelről sem tudsz befogni. Legalábbis én hallottam ilyet pár ismerőstől akik ismernek olyanokat, akik tényleg tudják, hogy miről van szó.

Az SPJ-n kívül vannak egyéb típusú zavarók, ha kirívó példát akarnék mondani akkor az EA-6, EF-111 vagy akár a Growler teljesen más kategória mint egy hagyomános vadász. Ezeknek kb. az a feladata, hogy a kötelék körül zavarjon mindent ezáltal "elrejti" őket az ellenfél elől. Azt látni fogják, hogy van ott valami, de x távon kívülről ennél többet valszeg nem fognak tudni.

Szintén másik kategória az ún. deception jammer, ami hamis célokat generál az ellenfélnek. Na de röviden ennyit, meg sokkal többet amúgy se tudnék mondani.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Egy ilyen zavaró berendezés, legyen az bármilyen, a kötelékben levő többi gépet nem zavarja a működésben? Pl a radarjukat, vagy a rádiós és egyéb összeköttetést, célmegjelölést és rávezetést vagy a rakéta aktív radarját vagy más elektrónikáját.
 

blaze

Well-Known Member
2013. október 5.
865
274
63
Mint írtam egy SPJ az célzottan a veszélyforrásokat zavarja, nem csak úgy a nagy semmit. A többi az már inkább érdekes lehet.

Ezek jelentős részben szoftveres dolgok, mind ECM illetve ECCM szinten. Néha lehet olvasni, hogy updatelik az adatbázist, meg fejlesztenek, és ezzel nagyságrendekkel javítják a hatékonyságukat. Valószínűnek tartom, hogy kidolgoztak valami módszert, amivel a saját gépeiknek "nem zavar be".
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Videó
http://v.ifeng.com/mil/mainland/201407/0183d664-9e93-4fc4-84bd-16da0daf4e75.shtml
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Össze-vissza nyit és zár a két hajtómű két fúvókája. Eltérő típusok lennének? És hol marad a tolóerő-vektorálás?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Tudtommal minden kéthajtóműves típusnál lehet külön állítgatni a hajtóműveket. Most egyelőre gurulótesztek vannak, aztán jön majd a szűzfelszállás és a gép berepülése, aztán ez is el fog tűnni, mint az előző három.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Akkoris gyanús, hogy össze-vissza megy a két fúvóka. De tolóerővektorálás akkor sincs, még véletlenül sem mozdult semmi olyant ami arra utalna, hogy lenne. Pedig a mechanikai részt nem lehet olyan veszett nehéz megoldani, választhatnák azt a módszert is, amit a japánok az új 5. gen gépüknél
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Nem hinném, hogy lenne tolóerő-vektorálás. Ha lesz is, valamikor az jóval később.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Mikor később? J-22? Sokmindent át kell írni a vezérlésben és újra letesztelni, ha egyszer csak beleraknak egy tolóerővektoros hajtóművet. Nem tudom mennyire jó ötlet egy már kész gépnél ilyennel szórakozni.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Szuhojnál is megoldották és talán Mignél is. Egyelőre legyen meg a saját hajtómű, mert eddig csak orosszal láttam őket.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Akkor előre úgy kell tervezzék a sárkányt, hogy vagy megbírja az ilyen irányú terhelést, vagy legyen lehetőség a későbbi megerősítésére.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Megtervezik úgy a sárkányt és kész. Berepülik orosz hajtóművekkel. Lehet az előszéria is azzal repül majd, aztán átveszi a helyét a hazai és aztán a hazai tolóerővektoros. Viszont mennyi rizikót zárnak ki azzal, hogy egy unalomig ismert hajtóműver repülik be a gépet?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Kizárják azt, hogy hajtóműhiba miatt verjék oda a gépet. Végülis az oroszok is ezt csinálják, igaz nekik a mostani hajtómű is tolóerővektorált.
Csak az egészet újra kell majd programozzák a J-20-nál, ha belekerül a tolóerővektoros hajtómű, mert annak az irányítási potenciálját is figyelembe kell venni és ki kell használni.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Nagy általánosságban elmondható, hogy prototípusokba nem szoktak új hajtóművet tenni (talán pont F-15 vagy F-16 kivétel). Új hajtóművet régebbi típusokon repűlnek be, prototípusokat meg régebbi hajtóművekkel. Nincs kőbe vésve, de így szokott történni.
Ha elkészűl az új hajtómű, akkor majd átírják, de ki tudja, hogy a mostanit hányszor írják át jelenleg és még hányszor kell reszelgetni?
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Ha minden igaz már a második repülés is megvolt.
J-20_2012_-_29.7.14_2._flight_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Jo lenne ha ezt valaki hozzáértő is megszakértené
http://youtu.be/_IwyMhbK_rc