Jak-38 / Yak-38 Forger (Jakovlev, Szovjetunió)

két forgórészes a hajtómű... megvan minden fokozat rendesen, csak a kisnyomású és nagynyomású „kompresszor-turbina egység” szögsebesség vektora ellenkező irányba mutat.
Itt alant az ábrán be vannak jelölve pirossal, meg narancssárgával a forgórészek forgásirányai.
d4658af0895f48fe8bac0fafbbbf5215.jpg

persze az is lehet, hogy szimplán félreértem a kérdésedet. :)

Nem köszi, ezt nem értettem.
 
Nem a forgatónyomaték itt a gond, hanem a precesszió. A forgórész perdülete a gépet a tengelyre merőlegesen el akarja forgatni.
Egy irányba forgó légcsavaros gépek intenzív irányváltásnál be akarnak perdülni, nagy gázadásnál a földön a függőleges tengely mentén kitörnek, a sugárhajtású gépek szintén beperdülnek, stb stb. A precesszió olyan hatással van a gép mozgására, mintha be lenne lépve az oldalkormány.
Levegőben függeszkedő gépek esetében pedig a függőleges tengely mentén folyamatosan el akarnak forogni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Nem a forgatónyomaték itt a gond, hanem a precesszió. A forgórész perdülete a gépet a tengelyre merőlegesen el akarja forgatni.
Egy irányba forgó légcsavaros gépek intenzív irányváltásnál be akarnak perdülni, nagy gázadásnál a földön a függőleges tengely mentén kitörnek, a sugárhajtású gépek szintén beperdülnek, stb stb. A precesszió olyan hatással van a gép mozgására, mintha be lenne lépve az oldalkormány.
Levegőben függeszkedő gépek esetében pedig a függőleges tengely mentén folyamatosan el akarnak forogni.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Köszi!
 
őőő Te most miről beszélsz?
Ha a hajtómű csak az egyik oldalra akarja akarja elforgatni a gépet, akkor a hajtómű forgatónyomaték kiegyenlítő rendszert csak az egyik oldalra kell kiépíteni.
Ha viszont a hajtómű nagyjából ki van egyensúlyozva (mondjuk ellenforgó alkatrészekkel), akkor mindkét irányba ébredhet forgatónyomaték, igaz sokkal kisebb. Azt nem tudom, hogy teljesen ki lehet-e egyensúlyozni?.
Az első eset a BMW, Moto Guzzi, A második a Honda.
 
Ha a hajtómű csak az egyik oldalra akarja akarja elforgatni a gépet, akkor a hajtómű forgatónyomaték kiegyenlítő rendszert csak az egyik oldalra kell kiépíteni.
Ha viszont a hajtómű nagyjából ki van egyensúlyozva (mondjuk ellenforgó alkatrészekkel), akkor mindkét irányba ébredhet forgatónyomaték, igaz sokkal kisebb. Azt nem tudom, hogy teljesen ki lehet-e egyensúlyozni?.
Az első eset a BMW, Moto Guzzi, A második a Honda.

Az előbb írták,hogy nem a forgatónyomaték a gond...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Ha a hajtómű csak az egyik oldalra akarja akarja elforgatni a gépet, akkor a hajtómű forgatónyomaték kiegyenlítő rendszert csak az egyik oldalra kell kiépíteni.
Ha viszont a hajtómű nagyjából ki van egyensúlyozva (mondjuk ellenforgó alkatrészekkel), akkor mindkét irányba ébredhet forgatónyomaték, igaz sokkal kisebb. Azt nem tudom, hogy teljesen ki lehet-e egyensúlyozni?.
Az első eset a BMW, Moto Guzzi, A második a Honda.
Jaaa, hogy motorbiciklikről...
OK.
 
  • Vicces
  • Tetszik
Reactions: enzo and endre
Hát, nem. A Harrier Kestrel-nel nevezett prototípusa már 1960-ban repült, a Jak-38 meg csak 71-ben (még a kísérleti Jak-36-os is csak 63-tól, és évekig próbálgatták, míg kiderült, hogy abban a formában semmire se jó, ezután jött a 38-as). A "nem volt rossz" is csak úgy érvényes, ha azzal folytatjuk, hogy inkább sz..r volt. A 80-as évekbeli szovjet szaksajtó már őszintén leírta, hogy veszélyesen kicsi volt a tolóerő/súly aránya, ezért trópusokon meleg híg levegőben és magashegyi környezetben képtelen volt függőleges felszállásra, a STOL-üzemmódú felszállás is kényszer volt. A kényszerből felpiszkált hajtómű magas fogyasztása miatt kicsi volt a hatósugár, kevés a fegyverzet, ha póttankkal növelték a hatósugarat, az még kevesebb fegyverzetet eredményezett. Légiharcra alkalmatlan volt, tekintve hogy nem volt fedélzeti lokátora, mert azt a plusz súlyt és a radaros rakéták plusz súlyát a súlypontváltozás miatt nem tudták elosztani a konstrukción. Egy ponton volt a gép világszínvonalú, az automatizált katapult-rendszere tényleg szuper volt, sok pilótát úgy lőtt ki és mentett meg, hogy ők maguk még fel sem ismerték a kivédhetetlen veszélyhelyzetet. 37 gépet vesztettek a kb. 100 gyártottból, 32 katapultálás történt, ebből 13 pilóta által indított, 19 automatikus indítással, és mind a 32 sikeres volt.
A fentiektől függetlenül van aki szereti, elég pofás kis gép, láttam már sokkal rondábbat is.
Üdv ML
Ahova be tudtak tenni még egy pilótát székestül, oda egy radar is be tudtak volna.
 
Persze, ha az együlésesnek is ugyanúgy meghosszabbították volna az orrát mint a kétülésesnek, ami nagyobb önsúlyt jelentett volna - tehát még kisebb hatótávot. Szóval tudta Szergej mit miért tesz - illetve nem tesz meg.
Megtervezte a 141est.
A Jak-38 nem vadászgép volt, hanem támadó. Strumovnyik.
Szerintem alulértékelt gép, ami főleg gazdasági okokból ment a levesbe.
 
Megtervezte a 141est.
A Jak-38 nem vadászgép volt, hanem támadó. Strumovnyik.
Szerintem alulértékelt gép, ami főleg gazdasági okokból ment a levesbe.
Kényszerből lett támadó (annak is gyenge), mert a méretbe/teljesítménybe nem fért bele egy légifölény-vadász. Pedig a flottának először mindig vadászgépre van szüksége, ha nem tudja magát megvédeni akkor nem sokáig van honnan csapást mérni.
 
Megtervezte a 141est.
A Jak-38 nem vadászgép volt, hanem támadó. Strumovnyik.
Szerintem alulértékelt gép, ami főleg gazdasági okokból ment a levesbe.

Támadónak is gyenge volt, mert a minimális tömegű fegyvert tudott hordozni csak. Kb. a MiG-17 szintjét hozta, mint támadógép. Na jó, annyi különbséggel, hogy hordozhatta a Kh-23-at.
 
A Jak-38-as főhajtóműve a MiG-23Sz és a MiG-23UB gépek Tumanszkij R-27-esén alapult. Ezt a hajtóművet a Tumanszkij a MiG-23-asokban előbb R-29-essé, majd még azon is túl az R-35-össé fejlesztette tovább, de ezekből nem készült függőleges rezsimre is képes utánégető nélküli változat a Jak-38-asok számára.
Értelme se lett volna a kis szériás típus miatt, meg amúgy se oldotta volna meg a problémát.
Hanem a Jak-141-es számára tervezett R-79-es is az övék volt, az alapoktól indulva egy kimondottan VTOL-képes, ugyanakor a szuperszonikus repüléshez szükséges utánégető rendszerrel is ellátott hajtóművet alkottak. Ennek fő ismérve a kontrarotáló forgórész is, amivel nem csak a precesszió problémját oldották meg, hanem az adott fokozat számból kinyerhető lehető legnagyobb fajlagos tolóerő elérését is nagyban segítette.
Hiszen a két kontrarotáló forgórész találkozásánál nem kellett állólapátsor, illetve az ellenforgó járólapátok egymáshoz viszonyított sebesség különbsége is így lehetett a legnagyobb. Ha az egyik forgórész az egyik irányba forog 8000 per perccel, a másik meg a másik irányba mondjuk 7000-el, akkor a két forgórész találkozásánál úgy viselkedik ahátul levő járólapát, az elől lévőhöz képest, mintha az egy álló lapátsorhoz képest 15000-el forogna. Ennek megfelelően a sűrítés is nagyobb lesz azon a két szomszédos fokozaton. Előtte és utána mind a két forgórészen kell termsézetesen állólapátozás, hiszen ez csak a két kontrarotáló forgórész határán érvényes.
A fenti számokat csak spekuláltam, abból kiindulva, hogy mekkora átmérője volt az R-79-es forgórészeinek. A fokozatok száma is sokat elárul, hiszen a többi szuperszonikus hajtóműhöz képest teljesen szokatlan módon, az R-79-esnek csak egyetlen fokozata volt a kisnyomású és mindössze hat fokozatból állt a nagynyomású kompresszora. Viszont cserébe mintegy 180kg-nyi levegőt mozgatott meg a hajtómű másodpercenként. Tehát célirányosan egy nagy impulzusú, relatíve kis tömegű, a tömegére vetítve jókora tolóerő előállítására képes hajtóművet terveztek meg a géphez és nem kényszerből módosították egy másik repülőgép számára tervezett dizájnt.
 
Megtervezte a 141est.
A Jak-38 nem vadászgép volt, hanem támadó. Strumovnyik.
Szerintem alulértékelt gép, ami főleg gazdasági okokból ment a levesbe.
Nem. A Jak-38 egy hulladék volt. Megpróbáltak valamit és sikerült összerakni egy olyan gépet, aminek a harcértéke a MiG-21PF/MF-ét sem érte el úgy kb. csak R-3Sz helyett R-60 volt rajta. Nagy ügy...

Szerintem technikai téren befejezhetnéd az észosztást, amikor ...
Ahova be tudtak tenni még egy pilótát székestül, oda egy radar is be tudtak volna.
a fenti idézett marhaságok sikerült megint csak összehozni. Első pillantásra is nyilvánvaló ökörség. Középiskolás fizikatudás elég hozzá. Tudod, súlypont...

A Jak-38-nak gyakorlatilag nem volt harcértéke.
 
Támadónak is gyenge volt, mert a minimális tömegű fegyvert tudott hordozni csak. Kb. a MiG-17 szintjét hozta, mint támadógép. Na jó, annyi különbséggel, hogy hordozhatta a Kh-23-at.
Az előbb láttam 600 kiló bombával helyből felszállni.
 
Kényszerből lett támadó (annak is gyenge), mert a méretbe/teljesítménybe nem fért bele egy légifölény-vadász. Pedig a flottának először mindig vadászgépre van szüksége, ha nem tudja magát megvédeni akkor nem sokáig van honnan csapást mérni.
Egy Kijev ezerszer jobban van védve, mint egy Nimitz.
 
Precessziós probléma:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.