Jak-38 / Yak-38 Forger (Jakovlev, Szovjetunió)

@vilmoci

Fékpadi érték, lényegtelen. Az AL-31 és F100-nál az F-15 cikkban láthattad, hogy a szívócsatorna, sebesség és magasság mit művel. Elég durván beleszól.

Ezen felül a fajlagos fogyasztásra is kíváncsi lennék meg az élettartamara. Bármelyik hajótművnél tudsz limitált életartammal ennyit növelni csak épp a fajlagos fogyasztást katapulttal lövik ki a csillagok közé. Ezért volt akkor fostaliga a Jak-38.


Emelőhajtóműveknél nyugodtan lehet számolni a fékpadi értékkel, mivel nincs jóformán se beömlőnyílás, se szívócsatorna veszteség.
A világ legnagyobb fajlagos teljesítményű gázturbinás sugárhajtóművei valóban az orosz Koleszov (Ribinszk) RD-36-35FVR, illetve a későbbi RD-41-esek voltak.
Igencsak szerény tömegre jutott jókora tolóerő.
Az F-35-ösnél a Lift Fan bár önmagában valóban szolgáltat tolóerőt, de nem önálló hajtómű, a teljesítményfelvétele a fő gázturbinás sugárhajtóműről történik.
Mikor az F135PW-600 függőleges rezsimű fajlagos teljesítményét nézzük, figyelembe kell venni, hogy a fő gázturbina, a tengelykapcsoló és a Lift Fan tömege összeadódik, miközben álló/lebegő helyzetben a szívócsatorna vesztesége azért jelen van (bár igencsak visszafogottan), ezzel szemben viszont a hajtómű nem utánégetésen üzemel.
Az így kapott érték igencsak érdekes komponensekből tevődik össze. A hajtómű utánégetős, de függőleges rezsimen a forszázs nem mehet. De, nem csak, hogy nem mehet, a föld közelsége miatt, a fúvócső is egy nagyobb keresztmetszeten dolgozik, maximál feletti fordulatnál. Tehát, tüzelőanyagbetáp van, kilépő gázsebesség meg sehol. Mondhatnánk is rögtön, hogy ez így egy nagy nulla. Igen ám, de a Lift Fan viszont szintén a turbináról dolgozik, tehát az emeléskor figyelembe veendő propulziós hatásfok (ami annál nagyobb, minénél nagyobb arányban képezzük a tolóerőt a környező levegő átmozgatásával és minél kisebb hányada származik a tüzelőanyag elégetéséből) drámai emelkedése. Tehát, amit vesztünk a kilépő gáz sebességének csökkenésén, azt visszanyerjük a kilépő levegő tömegének emelkedésén, csak nem ott, aholy várnánk, hanem pár méterrel előbbre.
 
200054.jpg
 
Érdekes belegondolni, hogy micsoda egzotikus őskövületek dübörögnek ebben a gépben. A fő hajtóműve a MiG-23UB gépek R-27-es hajtóműveinek utánégető nélküli variánsa, az R-27V-300 (néhol R-28V-300-nak írják), amely a helyből felszálló típusok közül egyedülálló módon nem kétáramú és ami ennél fontosabb, hogy nem is kontrarotáló a két forgórésze.
Tehát, függeszkedő, vagy STOL rezsimen nem épp gazdaságos, nem is feltétlenül üzemstabil, de az biztos, hogy a dupla forgórészek precessziója (ami kis sebességnél, de különösen függeszkedésnél kritikus) a függőleges tengely mentén igyekszik elforgatni a gépet.
A Harrier Pegasus hajtóműve a kezdet kezdetétől kétéáramúnak és eleve ellenforgónak lett tervezve. Időrendben következő Jak-141-es R-79V-300 hajtóműve szintén.
Az F-35B F135PW600-as hajtóműve a többi F135-öshöz hasonlóan az ellenforgó F119-esekből lett továbbgondolva, de itt még a Rolls Royce által tervezett LiftFan is kontra rotáló.
 
Érdekes belegondolni, hogy micsoda egzotikus őskövületek dübörögnek ebben a gépben. A fő hajtóműve a MiG-23UB gépek R-27-es hajtóműveinek utánégető nélküli variánsa, az R-27V-300 (néhol R-28V-300-nak írják), amely a helyből felszálló típusok közül egyedülálló módon nem kétáramú és ami ennél fontosabb, hogy nem is kontrarotáló a két forgórésze.
Tehát, függeszkedő, vagy STOL rezsimen nem épp gazdaságos, nem is feltétlenül üzemstabil, de az biztos, hogy a dupla forgórészek precessziója (ami kis sebességnél, de különösen függeszkedésnél kritikus) a függőleges tengely mentén igyekszik elforgatni a gépet.
A Harrier Pegasus hajtóműve a kezdet kezdetétől kétéáramúnak és eleve ellenforgónak lett tervezve. Időrendben következő Jak-141-es R-79V-300 hajtóműve szintén.
Az F-35B F135PW600-as hajtóműve a többi F135-öshöz hasonlóan az ellenforgó F119-esekből lett továbbgondolva, de itt még a Rolls Royce által tervezett LiftFan is kontra rotáló.

Én lemaradtam valahol. Mihez képest forog ellentétesen?
 
Mármint nincs álló lapátsor?
Vagy a kompresszor és a turbina?
két forgórészes a hajtómű... megvan minden fokozat rendesen, csak a kisnyomású és nagynyomású „kompresszor-turbina egység” szögsebesség vektora ellenkező irányba mutat.
Itt alant az ábrán be vannak jelölve pirossal, meg narancssárgával a forgórészek forgásirányai.
d4658af0895f48fe8bac0fafbbbf5215.jpg

persze az is lehet, hogy szimplán félreértem a kérdésedet. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed
két forgórészes a hajtómű... megvan minden fokozat rendesen, csak a kisnyomású és nagynyomású „kompresszor-turbina egység” szögsebesség vektora ellenkező irányba mutat.
Itt alant az ábrán be vannak jelölve pirossal, meg narancssárgával a forgórészek forgásirányai.
d4658af0895f48fe8bac0fafbbbf5215.jpg

persze az is lehet, hogy szimplán félreértem a kérdésedet. :)
Nem biztos, hogy éppen kiegyenlítik egymás forgatónyomatékát. Akkor meg csak bonyolultabb lessz a kiegyensúlyozó rendszer.