1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Jakovlev Jak-38 "Forger"

Diskurzus a(z) '2. generációs típusok' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 6..

  1. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    Ez a gép egyetlen világszínvonalas rendszert adott. A katapult berendezést mely automatikusan tudott működni.
     
    misinator likes this.
  2. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member


    Emelőhajtóműveknél nyugodtan lehet számolni a fékpadi értékkel, mivel nincs jóformán se beömlőnyílás, se szívócsatorna veszteség.
    A világ legnagyobb fajlagos teljesítményű gázturbinás sugárhajtóművei valóban az orosz Koleszov (Ribinszk) RD-36-35FVR, illetve a későbbi RD-41-esek voltak.
    Igencsak szerény tömegre jutott jókora tolóerő.
    Az F-35-ösnél a Lift Fan bár önmagában valóban szolgáltat tolóerőt, de nem önálló hajtómű, a teljesítményfelvétele a fő gázturbinás sugárhajtóműről történik.
    Mikor az F135PW-600 függőleges rezsimű fajlagos teljesítményét nézzük, figyelembe kell venni, hogy a fő gázturbina, a tengelykapcsoló és a Lift Fan tömege összeadódik, miközben álló/lebegő helyzetben a szívócsatorna vesztesége azért jelen van (bár igencsak visszafogottan), ezzel szemben viszont a hajtómű nem utánégetésen üzemel.
    Az így kapott érték igencsak érdekes komponensekből tevődik össze. A hajtómű utánégetős, de függőleges rezsimen a forszázs nem mehet. De, nem csak, hogy nem mehet, a föld közelsége miatt, a fúvócső is egy nagyobb keresztmetszeten dolgozik, maximál feletti fordulatnál. Tehát, tüzelőanyagbetáp van, kilépő gázsebesség meg sehol. Mondhatnánk is rögtön, hogy ez így egy nagy nulla. Igen ám, de a Lift Fan viszont szintén a turbináról dolgozik, tehát az emeléskor figyelembe veendő propulziós hatásfok (ami annál nagyobb, minénél nagyobb arányban képezzük a tolóerőt a környező levegő átmozgatásával és minél kisebb hányada származik a tüzelőanyag elégetéséből) drámai emelkedése. Tehát, amit vesztünk a kilépő gáz sebességének csökkenésén, azt visszanyerjük a kilépő levegő tömegének emelkedésén, csak nem ott, aholy várnánk, hanem pár méterrel előbbre.
     
    Python, Littlejohn, vilmoci and 2 others like this.
  3. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

  4. fishbed

    fishbed Well-Known Member

    Ezen a kepen jollatszik micsoda kis pocskoszoru gep a mig 23-ashoz kepest.
     
  5. ghostrider

    ghostrider Well-Known Member

    Egy szép festésű gép
    [​IMG]
    A lemezelés azért hagy némi kívánni valót maga után.
    [​IMG]
    Mindenhol csak UB blokk
    [​IMG]
     
  6. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Na emberek, ez a nem semmi.
    Kiváló minőségű videó az 1995-ös MAKSz-on repült Jak-38U demóról:

     
  7. emel

    emel Well-Known Member

    Ez tényleg nagyon nagy ritkaság, köszi!!! :):D
     
  8. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Érdekes belegondolni, hogy micsoda egzotikus őskövületek dübörögnek ebben a gépben. A fő hajtóműve a MiG-23UB gépek R-27-es hajtóműveinek utánégető nélküli variánsa, az R-27V-300 (néhol R-28V-300-nak írják), amely a helyből felszálló típusok közül egyedülálló módon nem kétáramú és ami ennél fontosabb, hogy nem is kontrarotáló a két forgórésze.
    Tehát, függeszkedő, vagy STOL rezsimen nem épp gazdaságos, nem is feltétlenül üzemstabil, de az biztos, hogy a dupla forgórészek precessziója (ami kis sebességnél, de különösen függeszkedésnél kritikus) a függőleges tengely mentén igyekszik elforgatni a gépet.
    A Harrier Pegasus hajtóműve a kezdet kezdetétől kétéáramúnak és eleve ellenforgónak lett tervezve. Időrendben következő Jak-141-es R-79V-300 hajtóműve szintén.
    Az F-35B F135PW600-as hajtóműve a többi F135-öshöz hasonlóan az ellenforgó F119-esekből lett továbbgondolva, de itt még a Rolls Royce által tervezett LiftFan is kontra rotáló.
     
  9. borisz

    borisz Well-Known Member

    Én lemaradtam valahol. Mihez képest forog ellentétesen?
     
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A két forgórész egymáshoz képest.
     
  11. borisz

    borisz Well-Known Member

    Mármint nincs álló lapátsor?
    Vagy a kompresszor és a turbina?
     
  12. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    két forgórészes a hajtómű... megvan minden fokozat rendesen, csak a kisnyomású és nagynyomású „kompresszor-turbina egység” szögsebesség vektora ellenkező irányba mutat.
    Itt alant az ábrán be vannak jelölve pirossal, meg narancssárgával a forgórészek forgásirányai.
    [​IMG]
    persze az is lehet, hogy szimplán félreértem a kérdésedet. :)
     
    fip7 and fishbed like this.
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Nem biztos, hogy éppen kiegyenlítik egymás forgatónyomatékát. Akkor meg csak bonyolultabb lessz a kiegyensúlyozó rendszer.
     
  14. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    A világ legrondább repülőgépe.
     
  15. weasel007

    weasel007 Well-Known Member

    Az lengyel:)
     
    nyugger likes this.
  16. nyugger

    nyugger Well-Known Member

    Csak nem erre gondolsz? :D
    [​IMG]
     
    fip7 and fishbed like this.
  17. migfun

    migfun Well-Known Member

    Csak a kétüléses csúnya :cool: , egy kicsit...
     
    gacsat likes this.
  18. vilmoci

    vilmoci Well-Known Member

    mármint mihez képest?
     
  19. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Ahoz képest, hogy csak az egyik oldalra kell kiépíteni.
     
  20. dudi

    dudi Well-Known Member

    Úgy van megtervezve,hogy a két fokozat ellentétes forgásiránya önmagában kioltsa egymás forgatónyomatékát így nem vagy alig-alig kell más megoldás.
     

Ezen oldal megosztása