1. Elég sokat maszekolnak az orvosok és a privát betegeiket az állami rendelés terhére hívják be vizsgálatokra, majd a diagnózist és a kezelést újra privátban kápéért szolgáltatják. Remélem ebben lesz változás. Ez is oka a rendszer túlterheltségének. Az új szabályozás mindezzel együtt a másodállásokat meg fogja engedni, ezt már ezerszer lekommunikálták.
Amit most leírtál, az gyakorlatilag egy szűk szegmensre lehet igaz (nőgyógyászok, plasztikai sebészek). Ugyanakkor ez nem okoz túlterhelést. A beteg ettől nem lesz több vagy kevesebb.
A betegek száma adott, hogy hová csatornázzák be, az már a rendszertől függ.
Az a beteg, amelyik elmegy egy magánorvoshoz, az ugyan úgy fizeti a TB-t. Nem fizet kevesebbet. Ugyanakkor a magánorvos saját idejében látja el, amivel tehermentesíti az állami várólistákat. Tehát ha valamilyen olyan vizsgálatot végeztet el vele az orvos, amit privátban nem tudna megcsinálni, azt ha állami rendszerben menne a teljes ellátási folyamat, akkor is el kellene végeztetni.
Igen, nem ideális a rendszer, de amit az egyes pontban előadtál, az elsősorban a kormánykommunikáció a magánorvosi rendszer démonizálására.
Mielőtt azt gondolod a saját családi praxis mellett kampányolok, elmondom, hogy nincs ilyen.
Ez a rendszer biztosan reformért, de minimum egyértelműsítésért kiállt.
Hogy mit FOG megengedni azt még nem tudjuk. Az elfogadott törvény nem engedi meg automatikusan, hanem kegyként tekint rá.
Abban azért biztos lehetsz, hogy ha rendes fizetéseket kapnak az orvosok, akkor nem fogják erőltetni a saját sz0patásukat. Hidd el, senki sem szeret átlagban napi 10-12 órát dolgozni.
2. Ezt természetesen nem így lesz. Teljesen torzítva sugallja ezt az ellenzéki propaganda. Kötelező vezénylés csak válsághelyzetben lesz.
"Orbán Viktor arról is beszélt, hogy az orvosok jogállásáról szóló törvényről folyamatosan egyeztetnek. A kirendelési szabályokat humanizálni kell, de egy járványhelyzetben a kirendelés maradni fog. A miniszterelnök szerint jogos-életszerű igények vannak. "
Ez meg pontosan ugyan az, mint, hogy miért lett előre korlátlan időre elrendelve a különleges jogrend.
Miért nem lehetett a mostani 90 naposhoz hasonlóan az elsőt is lemanagelni? Nyilvánvalóan valaki elb@szta, csakhát a tévedhetetlenség nimbuszát fenn kellett tartani. Pedig csak egy módosítót kellett volna benyújtani! És nem lett volna egy nyilvánvaló marhaság miatt konfliktus az EU-val, ahol különben is árgus szemekkel néznek minden jogállamisági problémát. Ehelyett bele kellett állni, meg kellett mutatni, hogy "mi nem engedünk az imperializmusnak"... OMG
!
A kötelező vezénylés pedig nem véletlenül került a törvénybe. Ha végiggondolod, hogy a hiányágazatok szakorvosai eddig teljesen legálisan vállalkozóként egyszerre több kórházzal álltak szerződésben, hogy a hiányszakmákban biztosítani lehessen egy minimum ellátási szolgáltatást.
Na ha most megszüntetik a többlábon állást, akkor nem csak az orvosoknak nem lehet több helyen dolgozni, hanem az állami rendszerből is hiányozni fog az addig 3 helyen dolgozó orvos esetén minimum 2 kórházból.
Elkezdenek majd jól elfogyni a lepukkantabb kórházakból a hiányszakmák. Ergo, komplett osztályok szűnhetnek meg. Pl. hogyan fognak bármilyen sebészetet (ambulancián kívül) fenntartani aneszteziológus nélkül. Mert az biztos, hogy pillanatok alatt be lesznek szántva az ilyen osztályok.
Aztán meg majd jól lehet ráfogni az orvosokra, hogy leépülnek egyes kihasználatlanabb kórházak, és 2 megyével arrébb kell utazni majd az ellátásért.
Persze ezt direktben nem akarja elvállalni egyik kormány sem, ezért tették bele a vezénylést a mostani törvénybe.
Nem véletlenül nem nyilvános (konkrétan titkosítva van) az átfogó fenntarthatósági vizsgálat ami alapján át fogják alakítani az egészségügyet.
Pedig, ha nyilvánossá válna a mesterterv, akkor lehet, hogy még konszenzus is kialakulhatnak. De ezt nem lehet társadalmi konfliktus nélkül levezényelni.
Több orvos nem lesz. De az európai fizetési szinteken nem is tudnánk állami rendszerben többet eltartani. Ha viszont nem kapnak európai bért, akkor lelépnek.
Azaz az ellátási rendszert kell az EÜ dolgozok létszámához (orvosok, szakdolgozók, stb.) igazítani. Ez meg társadalmi konfliktusokkal fog járni (kórházbezárások).
Hogy megcsinálják a reformot, kell egy pufferidőszak, amiben csak úgy tudják a rendszer működését fenntartani, ha vezénylésekkel a minimum szakember igényt fenn tudják tartani.
És hogy miért nem fog kikerülni a törvényből a vezénylés?
Mert az átalakítást nem lehet tovább halasztgatni, mert a jelen rendszerben túl sokat kell a közösből folyamatosan utánpótolni az egészségügy költségvetésébe. (ugyebár látszik mi van az alulfinanszírozott kórházak folyamatosan újratermelődő adósságállományával, és ez nem az igazgatóktól függ)
Csakhát az átalakítás időigényes folyamat. A '22-es választás meg már itt van a spájzban.
Tehát hogy ne legyen a kórházmegszűnések miatt nyugdijas parasztgyalázat, és ezzel együtt bukó a választásokon, pufferelni kell az orvosokkal. És nem csak az orvosokkal! Mert ápolókból, operátorokból, beteghordókból is kevés van - legalább is a jelenlegi rendszerhez.
Szóval a kötelező vezénylés NEM CSAK a válsághelyzethez köthető, csak most a Covid segít a vezénylés elfogadtatásában.