JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

K

kamm

Guest
A mi esetünkben önálló könyvtárat kell kialakitanuk helyi,KM-i szinten.Ez pedig nem lehetetlen,volt már olyan rádiófelderitő és lehallgató jelfogó rendszerünk,ami erre képes volt.Hogy jelenleg hogy is állunk ez ügyben,az jó kérdés.
Nemzetközi műveletekben neg a részvételünk feltétele kell,hogy legyen a hadműveleti területre vonatkozó könyvtár megosztása.De ez érdeke a szövetségesnek is,hisz e nélkül nem lesz megfelelő hatékonyságú a részvételünk a műveletekben.
Beépített funkció a Gripenben.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Részben igazad van,de azért ott sem jellemző, hogy az összes képességet "kitárazzák"....
Ez így van, de az EW esetén be tudod úgy vetni a képességet, hogy közben nem kell feltétlen a lebukástól tartani.
Különösen egy decoy műveletnél.
Ez kb. olyan, mint hogy ha a snipereken fenn van a fű álcaruha, és tudod azt is, hogy mit kell keresni, akkor is 10/10 alkalommal átvernek vele. Ha a jelfogó határain túl van a különbség észlelése, akkor mindig bejön.
A minap olvastam (svéd félcivil forrásból), hogy mi okozza azt, hogy a Gripenek esetén szoftverfrissítéssel is jelentős radarhatékonyság növeléstértek el.
Az ok - állítólag - az, hogy a korábbi fejlesztésű radarokban a túl kicsi radarkeresztmetszetű célokat egyszerűen kiszűrték a teljes jelkavalkádból. Mivel ezzel a rendelkezésre álló számítási teljesítményt drasztikusan hatékonyabbá tehették.
Ez egy 10-15 éves időtávban tök korrekt megoldásnak mondható. Ugyanakkor, napjainkban ez egyszerűen életveszély. A csökkentet RCS-ű fenyegetések egyszerűen életveszélyessé teszik ezt a módszert.
Persze ehhez kellett a brutál számítástechnikai feldolgozó képesség javulás is. De ha belegondolunk, hogy mióta kezdték el az utasítás készletek, oprendszerek egyáltalán támogatni a multiprocesszoros működést, akkor látható, hogy pont egybeesik ez a Gripenek ilyen irányú fejlesztésével.

És, hogy miért tudnak a Gripenen egy folyamatos korszerűsítési sémát követni, az amerikai block rendszerű fejlesztéshez képest?
Mert a gép alap digitális rendszere erre van megtervezve.
Ugyanis a hagyományos módszer esetén minden szoftveres és hardveres változtatás új certifikációt igényel. A saab meg olyan rendszert tervezett, ami esetén egyes kisebb fejlesztések nem igényelnek recert. eljárást.
És ez a fejlesztést nehezítő módszer még a legfrissebb F-35-ön is fellelhető.
Nem azt mondom, hogy ne lehetne az F-35-öt fejleszteni, csak náluk alapvetően blockonként megoldható.
Ezért van az, hogy a már legyártott gépekre időröl időre (mondjuk 3-4-5 évente) a Pentagon megrendeli a legfrissebb blockra való upgrade-et, nem kevés pénzért. De blockról blockra semmiképp, mert a Lockheed úgy lehúzná őket, hogy beszarnak.
 
K

kamm

Guest
Ez így van, de az EW esetén be tudod úgy vetni a képességet, hogy közben nem kell feltétlen a lebukástól tartani.
Különösen egy decoy műveletnél.
Ez kb. olyan, mint hogy ha a snipereken fenn van a fű álcaruha, és tudod azt is, hogy mit kell keresni, akkor is 10/10 alkalommal átvernek vele. Ha a jelfogó határain túl van a különbség észlelése, akkor mindig bejön.
A minap olvastam (svéd félcivil forrásból), hogy mi okozza azt, hogy a Gripenek esetén szoftverfrissítéssel is jelentős radarhatékonyság növeléstértek el.
Az ok - állítólag - az, hogy a korábbi fejlesztésű radarokban a túl kicsi radarkeresztmetszetű célokat egyszerűen kiszűrték a teljes jelkavalkádból. Mivel ezzel a rendelkezésre álló számítási teljesítményt drasztikusan hatékonyabbá tehették.
Ez egy 10-15 éves időtávban tök korrekt megoldásnak mondható. Ugyanakkor, napjainkban ez egyszerűen életveszély. A csökkentet RCS-ű fenyegetések egyszerűen életveszélyessé teszik ezt a módszert.
Persze ehhez kellett a brutál számítástechnikai feldolgozó képesség javulás is. De ha belegondolunk, hogy mióta kezdték el az utasítás készletek, oprendszerek egyáltalán támogatni a multiprocesszoros működést, akkor látható, hogy pont egybeesik ez a Gripenek ilyen irányú fejlesztésével.
Igen, erről írtam parszor, hogy az új algoritmus, amit az új CPU egy nagyságrenddel nagyobb szamitasi kapacitása tett lehetővé, 50-100% radartav növekedést jelentett a Mark4 esetében (MS20 upgrade.)


És, hogy miért tudnak a Gripenen egy folyamatos korszerűsítési sémát követni, az amerikai block rendszerű fejlesztéshez képest?
Mert a gép alap digitális rendszere erre van megtervezve.
Ugyanis a hagyományos módszer esetén minden szoftveres és hardveres változtatás új certifikációt igényel. A saab meg olyan rendszert tervezett, ami esetén egyes kisebb fejlesztések nem igényelnek recert. eljárást.
És ez a fejlesztést nehezítő módszer még a legfrissebb F-35-ön is fellelhető.
Nem azt mondom, hogy ne lehetne az F-35-öt fejleszteni, csak náluk alapvetően blockonként megoldható.
Ezért van az, hogy a már legyártott gépekre időröl időre (mondjuk 3-4-5 évente) a Pentagon megrendeli a legfrissebb blockra való upgrade-et, nem kevés pénzért. De blockról blockra semmiképp, mert a Lockheed úgy lehúzná őket, hogy beszarnak.
Sőt, az E esetében teljesen szetvalasztottak (virtualizaltak) a subsystemeket, barmikor kitolnak egy EW avagy weapon system frissítést anélkül, hogy az avionics vagy bármit újra kellene cert.
Egy generacioval jarnak az F-35 előtt sw-system- platform integration teren.
 
  • Vicces
Reactions: Negan
W

Wilson

Guest
Ez így van, de az EW esetén be tudod úgy vetni a képességet, hogy közben nem kell feltétlen a lebukástól tartani.
Annyiban ezzel vitatkoznék,, hogy pl Szíriában a pajeszosok az F-35-k képességeit beleértve az EW képességet is, nem nagyon "mutogatják" az oroszoknak sőt kínosan ügyelnek arra,hogy az oroszok a létező legkevesebb adatot tudják gyűjteni az izraeli F-35-ről.Én személy szerint úgy gondolom (de ez az én privát véleményem), hogy még egy hadgyakorlaton sem mutatják meg a résztvevők a teljes EW képességeiket mivel a mai modern légiharcászatban ez a képesség egy hadjáratot vagy a harcot eldöntő képesség lehet..
 
T

Törölt tag 2361

Guest
16116_455093_621463.jpg
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Ez mi? Hogy kerül egy képre egy kínai vadászgép és Gripen? Thaiföld?
igen, kep a kozos kinai-thai gyakorlatrol.


ez 2015ben volt, itt van mit mondtak a kinaiak az egeszrol: http://alert5.com/2019/12/10/plaaf-j-11-beat-rtaf-gripen-16-0-on-first-day-of-falcon-strike-2015/
 
K

kamm

Guest
igen, kep a kozos kinai-thai gyakorlatrol.


ez 2015ben volt, itt van mit mondtak a kinaiak az egeszrol: http://alert5.com/2019/12/10/plaaf-j-11-beat-rtaf-gripen-16-0-on-first-day-of-falcon-strike-2015/
Igen, ezt mar sokszor elovettuk, a kinaiak itt jottek ra, hogy total gaz a kikepzesuk, a radarjaik stb, a Gripenek megettek oket mindennel egyutt.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 346
96 733
113
Ha Thaiföld átáll, az nagyon érzékeny veszteség lenne a Saabnak. Állítólag az Erik és az F-35 azonos árban van. Legalábbis a thai légierő ezt állítja.


December 31-én a thai légierő parancsnoka a helyi sajtóban arról tájékoztatott, hogy az ilyen típusú fegyveres erők parancsnoksága Lockheed Martin F-35A L és Ghtning II többcélú harci repülőgépek vásárlása iránt érdeklődik

Thaiföld az F-35 Lightning II mellett a svéd Saab JAS-39 Gripen megvásárlását is fontolgatja (változat pontosítása nélkül), érdekes módon (a thai média szerint) mindkettő ára közel azonos.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 057
113
Ha Thaiföld átáll, az nagyon érzékeny veszteség lenne a Saabnak. Állítólag az Erik és az F-35 azonos árban van. Legalábbis a thai légierő ezt állítja.


December 31-én a thai légierő parancsnoka a helyi sajtóban arról tájékoztatott, hogy az ilyen típusú fegyveres erők parancsnoksága Lockheed Martin F-35A L és Ghtning II többcélú harci repülőgépek vásárlása iránt érdeklődik

Thaiföld az F-35 Lightning II mellett a svéd Saab JAS-39 Gripen megvásárlását is fontolgatja (változat pontosítása nélkül), érdekes módon (a thai média szerint) mindkettő ára közel azonos.
Thaioknak adnának F-35-öst?
Kínával szoktak néha gyakorlatozni...Uncle Sam ezt nem szereti.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
21 637
42 057
113
Ez érthető, miért lenne azonos árban. A különbözetet Kína finanszírozza. o_O
Ha túl szoros a kínai kapcsolat, akkor úgyanúgy nem kaphat Thaiföld F-35-öst, mint Törökország...
A Gripenes hadgyakorlatozásból is sokat okosodtak a kínaiak - F-35-nek még jobban örülnének! :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ez érthető, miért lenne azonos árban. A különbözetet Kína finanszírozza. o_O
Simán lehet azonos eladási árban a 2 gép. Ezt már többször is kifejtettem.
Ez a modern nyomtatók, meg a játékkonzolok árazási stratégiája.
Olcsón - még akár veszteséggel is - hajlandóak a gyártók a fő terméket eladni a vevőnek, miközben a haszon busásan, többszörösen bejön később a supporton. A nyomtatók esetén a hasznot (a teljes képesség csomagra) a toneren/patronon fogja realizálni a gyártó, míg a játékkonzolok esetén a platformfüggő játékon.
Nem véletlen, hogy a nyomtatóknál megjelentek az utángyártott kellékanyagok, míg a játékok esetén szolgáltatás szerű előfizetések.
Az F-35 esetén viszont nincs más opciód. Nem nagyon tudsz megmenekülni a LM karmaiból. A géphez kapcsolódó digitális support és mission rendszerek üzemeltetését csak az amerikaiak végezhetik, ők tudnak csak hozzá alkatrészt adni, stb-stb.
Persze a kormányok (ugyebár szigorúan véve csak 4-5 évig övék a felelősség) nagyon szeretik ezt az utóbbi rendszert. Ugyanis sokkal könnyebb elrejteni évekre lebontva egy költségvetéses rendszerben egy ilyen fegyverrendszer valódi költségeit, mint hogy a bejelentéskor kifizetnének egy komolyabb tételt, de utána csak az üzemanyagot meg a pilótákat kellene belepakolni.
Maga a Gripen lízing is emiatt volt olyan előnyös rendszer. A lízing esetén viszont a tulajdonjogi bonyolítás miatt a gépekre gyakran korlátozások érvényesek.

Ezért mondtam, hogy én magam sem mondom azt, hogy az F-35 ördögtől való. Bár nagyon a határon billeg a dolog, de kollektív védelmi szempontból elfogadható az amerikai felügyelet. Persze szuverenitás szempontjából viszont igen komoly kompromisszum.
Szóval lehet olyan forgatókönyv idehaza, amikor azt mondanám, hogy deal, jöjjenek az F-35-ök, de ott mindenképpen egy komplex életciklusra számított előzetes kalkulációval - és nagyon hosszútávú szerződésekkel - szabad csak belemenni, lehetőleg azután, hogy az európai országoknál már legyen 5-10 éves üzemeltetési tapasztalat. Emlékezzünk csak, hogy a lengyelek hogy besz0pták az első F-16-os support szerződést.