JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
Azt megnézted,hogy kilóban a MIG-31 tömegének  16% az kb 3500kg míg az F-15 tömegének a 26% az kb 3300kg így kb ugyan annyi(sőt a MIG-31-be nagyobb mennyiségű)titánt építettek be a két gépbe?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
Dehogy nem volt legalább ha nem nagyob előnye a titánnak4Nagyobb maximális merülési mélység(az első titán tengók gyakorlatilag sebezhetetlenek voltak mert nem volt az a torpedó ami le tudott merülni abba a mélységbe amit a titán tengók rutinszerűen használtak.Itt van még az is,hogy a titán nem mágnesen így nem kell rendszeresen demagnetizálni a hajót és a mágnesen vonalakat is kevésbé torzítja mint egy acél test és ezzel csökken az észlehetősége.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">dudi</a>

 

Hát, tulajdonképpen inkább az arány a lényeg, nem a gépenkénti konkrét mennyiség... De közben utánanéztem és úgy látom, hogy a Szu-27-be már pakoltak titánt rendesen (30% körül), tehát a '70-es évek végére, '80-as évek elejére ledolgozták az (addig szerintem meglévő) elmaradásukat az amcsikhoz képest ezen a téren. Valamiért pedig az rémlett, hogy még a Szu-27-ben sem volt sok titán...

 

Erről a torpedódologról nem tudtam, köszi. A mágnesesség jogos, az mondjuk tényleg nagy előny lehet, még bizonyos típusú aknák ellen is.
 
M

molnibalage

Guest
wolfram said
Logikus... lenne, ha az oroszok ugyanazon időben nem használtak volna fel többezer tonna titánt a tengóikhoz, amikor ott aztán tényleg nem volt akkora előnye a titánnak az acélhoz képest, mint egy repülőgépnél.
Azok a tengól később lettek tervezve, mint a MiG-25. Másrészről meg, ha ezer gépbe nem építesz be több tonna titánt, akkor pont a spórolás eredménye az, hogy van a tengóhoz. Ez csak elmélet, de igaz is lehet.
 
M

molnibalage

Guest
dudi said
Dehogy nem volt legalább ha nem nagyob előnye a titánnak4Nagyobb maximális merülési mélység(az első titán tengók gyakorlatilag sebezhetetlenek voltak mert nem volt az a torpedó ami le tudott merülni abba a mélységbe amit a titán tengók rutinszerűen használtak.Itt van még az is,hogy a titán nem mágnesen így nem kell rendszeresen demagnetizálni a hajót és a mágnesen vonalakat is kevésbé torzítja mint egy acél test és ezzel csökken az észlehetősége.
Mint utóbb kiderült a 900 méteres merülési mélységű orosz tengók az UL kategóriában voltak. Ezen felül, ha a jenki vagy más torp nem bírta a nagyobb mélységet, akkor az orosz csak ezekhez csinált volna új torpedókat...? Kicsit félig UL szagú az egész. A szovjet titán tengók kísérletezések voltak és nálam hozzámértőbbek szerint nem váltak be.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
<a title="Profile" rel="nofollow">molnibalage</a>

Nem volt szükség a 900 méterre,bőven elég volt a 600 méter körüli érték amit a Sierrák használtak mert már ez is duplája volt az akkori nyugati tengók merülési mélységének.
 

comandante

Well-Known Member
2010. május 11.
2 536
5 034
113
<p class="new-blogpost-comment-notice">Komment ehhez a hírhez: Miért nem jó a Gripen NG Kanadának?
Csak annyit szeretnék hozzátenni hogy a titán ötvözetek egy része probléma nélkül hegeszthető, tehát nem is kell hozzá különösen nagy technika. A másik amit sokan nem vesznek figyelembe hogy a titán ötvözetekben más ötvözők is vannak amik a fizikai, mechanikai tulajdonságokat jelentősen befolyásolják, és nélkülük a titán mit sem érne.(befolyásolják még a technológiai jellemzőket is, hőkezelés stb.) És szerintem az igazi titok itt van.
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">molnibalage</a>

 

Pont az SR-71-hez a szovjetektől vették a titánt az amcsik (vagyis onnan is vettek, hogy pontosan mennyit, azt nem tudom), szóval, ha eladásra is jutott, akkor nyilván volt nekik bőven.

 

<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">comandante</a>

 

Vannak jól hegeszthető titánötvözetek, de azokat is védőgázban kell hegeszteni, különben a titán reakcióba lép az oxigénnel és/vagy a nitrogénnel és akkor törékennyé válik.
 
M

molnibalage

Guest
~ 30 db géphez kellett titánt venni, aminek a mennyisége egy tengóhoz vagy 1000+ darabos flotta esetén a "kerekítési hiba" az excel táblában mennyiség. Pont azért lehetett fedőcégen keresztül megtenni, mert a nagy összképet nézve jelentéktelen mennyiségről volt szó.

Azt egyébként nem vágom, hogy miért kellett az SR-71-hez orosz titán, amikor a 4000+ db F-4 gépben annyi titán volt, hogy elég sok SR-71-re telt volna belőle, de az 1000+ darabos F-15 flottához sem orosz titánt használtak fel...
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
31 SR-71, 13 A-12, két M-21, 3 YF-12 és 38 D-21 volt, ez durván 1250 tonna titán. Azért ez már jókora "kerekítési hiba" lenne.
sf-laugh.gif


Az ~5200 darab F-4-hez, amiket 23 év alatt gyártottak, összesen úgy kb. 6400 tonnányit használtak. De az jó kérdés, hogy ha az F-4-hez hazai titánt használtak, akkor az SR-71-hez miért nem?
sf-confused.gif
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">Stealthfighter</a>

 

Ahham, szóval közvetve a mocskos anyagiak miatt... A nemzeti büszkeség meg smafu?
sf-laugh.gif


És a sors fintora, simán elképzelhető, hogy némi magyar titán is volt azokban gépekben...

http://index.hu/belfold/2010/10/24/hova_tunt_a_magyar_titan/
 
M

molnibalage

Guest
31 SR-71, 13 A-12, két M-21, 3 YF-12 és 38 D-21 volt, ez durván 1250 tonna titán. Azért ez már jókora "kerekítési hiba" lenne.
sf-laugh.gif
Ezt hogyan sikerült kiszámolni...? Ez 14 tonna titán / gép. Csak éppen a 38 darab drón elég kicsi egy géphez képest...
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
dudi said
<a title="Profile" rel="nofollow">laverda</a>

 

Nem nem volt összhang a fejlesztés és az ipar között hanem az ipar képtelen volt a várt színvonal elérésére.Írhatott a fejlesztő akármilyen alapelvekről vagy minőségbiztosításról ha az ipar képtelen volt legyártani a terméket pl megfelelő minőségű szerszámok nélkül.


Nagyon egyszerű,nem is fejlesztettek erre szoftvert mert nem volt hardver amin az fusson.Te sem fogsz addig tetőt építeni amíg nem állnak a falak.Egyszerűen nincs értelme addig szoftvert fejleszteni amíg nincs hardver vagy egyáltalán el sincs kezdve a hardver megvalósítáa
aha....szóval a holdrakétát előbb megépítették, utána felszoftverezték.....
sf-laugh.gif
többek között....
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">dudi</a>

 

Hát, tulajdonképpen inkább az arány a lényeg, nem a gépenkénti konkrét mennyiség... De közben utánanéztem és úgy látom, hogy a Szu-27-be már pakoltak titánt rendesen (30% körül), tehát a '70-es évek végére, '80-as évek elejére ledolgozták az (addig szerintem meglévő) elmaradásukat az amcsikhoz képest ezen a téren. Valamiért pedig az rémlett, hogy még a Szu-27-ben sem volt sok titán...

 

Erről a torpedódologról nem tudtam, köszi. A mágnesesség jogos, az mondjuk tényleg nagy előny lehet, még bizonyos típusú aknák ellen is.
 

hiryu

Active Member
2012. december 9.
4 661
8
38
ui'

üzenet a gépháznak'

hálás lennék,  ha az aa wrero2423324 szoftver nem tüntetné el sorozatban a begépelt szöveget.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
<a title="Profile" rel="nofollow">hiryu</a>

 

"aha….szóval a holdrakétát előbb megépítették, utána felszoftverezték…..
sf-laugh.gif


többek között…."

 

Az meg sem fordult a fejedben,hogy egyszerre szokták csinálni a kettőt... Miért nevetteted ki magad?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 853
4 140
113
<a class="spLink spProfilePopupLink vtip" title="Profile" rel="nofollow">molnibalage</a>

 

85 tömegszázalékkal számolva az SR-71-nél 26 tonna titánt használtak gépenként, az A-12-nél és az M-21-nél 21 tonnát, az YF-12-nél 23,5 tonnát, a D-21-nél két tonnát (ezt valószínűleg túlbecsültem és inkább kevesebbet, olyan másfél lehet, de el is néztem és 32 helyett csak 31 SR-71-gyel számoltam, tehát mínusz 19 tonna és plusz 26 tonna).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 131
73 655
113
Hogy legyen egy kis gripen is a gripen topikban:

 

http://skiesmag.com/news/articles/18883-fighter-focus-eurofighter-and-gripen.html