Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
1995-ben.
Vagy az egy másik eset volt?

Borisz Vorobjov ezredes esete volt ez. Az Udarnaja Szila ( az Első Csatorna régi katonai műsora,amit egyébként egy tiszt vezetett) Ka-50-esről szóló adásában elemezték. Ott az hangzik el,hogy a vizsgálóbizottság szerint az óriási túlterhelés okozta ezt az esetet is. Emlékeim szerint +3g húzható ebbe a helikopterbe maximum. A törő terhelési többes általában ennek az 1.5-1.8-szorosa szokott lenni a megengedett maximális túlterhelés értékének,a repülőgépeknél.
19:54-től hangzanak el a kulcsmondatok:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Borisz Vorobjov ezredes esete volt ez. Az Udarnaja Szila ( az Első Csatorna régi katonai műsora,amit egyébként egy tiszt vezetett) Ka-50-esről szóló adásában elemezték. Ott az hangzik el,hogy a vizsgálóbizottság szerint az óriási túlterhelés okozta ezt az esetet is. Emlékeim szerint +3g húzható ebbe a helikopterbe maximum. A törő terhelési többes általában ennek az 1.5-1.8-szorosa szokott lenni a megengedett maximális túlterhelés értékének,a repülőgépeknél.
19:54-től hangzanak el a kulcsmondatok:
A koax rotoros helikopterek az egyik irányba sokkal kevésbé fordulékonyak, mint a másikba. Mert az egyik irányba úgy adódnak össze a terhelések, hogy összeakadnak a lapátok.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
@boki
Viszonylag gyorsan szembejött az előbbi cikk fordításom a facebookon.Amivel semmi baj, csak ha már a megkérdezésem nélkül kitetted, akkor az utolsó mondatban túlzásba vitt "a" betűket kivehetted volna belőle,elég dadogósra sikerült mondat volt :D Még jobban át kellett volna nézzem, mielőtt beküldöm ide. Egyébként semmi gond, hogy felraktad oda.
 
  • Tetszik
Reactions: boki

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
A koax rotoros helikopterek az egyik irányba sokkal kevésbé fordulékonyak, mint a másikba. Mert az egyik irányba úgy adódnak össze a terhelések, hogy összeakadnak a lapátok.
Lehetséges, annyit tudok,hogy Ka-26-os a jobb fordulóra érzékeny, de azért az egy lényegesen régebbi konstruktció. Mégis van olyan ismerősöm,aki ugyanúgy brutális bedöntésekkel dolgozik vele jobb és bal fordulóban is.
Szépen bedöntött bal forduló 1:25-től
Szépen bedöntött jobb forduló 3:23-tól
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 569
85 040
113
@boki
Viszonylag gyorsan szembejött az előbbi cikk fordításom a facebookon.Amivel semmi baj, csak ha már a megkérdezésem nélkül kitetted, akkor az utolsó mondatban túlzásba vitt "a" betűket kivehetted volna belőle,elég dadogósra sikerült mondat volt :D Még jobban át kellett volna nézzem, mielőtt beküldöm ide. Egyébként semmi gond, hogy felraktad oda.
Direkt oda írtam a neved(anélkül senki írását-fordítását nem teszek ki) mint szerző(fordító), hogy lássák az emberek :)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 569
85 040
113
@boki
Viszonylag gyorsan szembejött az előbbi cikk fordításom a facebookon.Amivel semmi baj, csak ha már a megkérdezésem nélkül kitetted, akkor az utolsó mondatban túlzásba vitt "a" betűket kivehetted volna belőle,elég dadogósra sikerült mondat volt :D Még jobban át kellett volna nézzem, mielőtt beküldöm ide. Egyébként semmi gond, hogy felraktad oda.
Eddig 300-an olvasták. Ha lesz majd máskor is érdekes anyagod majd szólj.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
32 dbot gyártottak belőle.
Helló! Ha Ka-50-esre gondolsz, akkor messze nem gyártottak ennyit. Épült hat prototípus 1982 és 1991 között, amelyekből a tervező iroda kísérleti üzemében raktak össze ötöt.

ka-501.jpg

Fotó: az első proto, ami 1985-ben zuhant le.

Majd beindult egy előszéria gyártás az orosz Távol-Keleten, amiből mindössze nyolc Ka-50-es szállt fel 1991 és 1996 között. Ezen felül a meglévő pár sárkányt átépítették Ka-52-esre. Kivéve négy pédányt amit - hogy legyen az üzemnek megrendelése - Ka-50-esként fejeztek be 2008-ig és átadták a Torzsoki kiképző központnak, mondván "gyakorló gép".

A Ka-52-es típus sohasem állt hadrendbe! Az első bő húsz évben csak a gyár promózta, így jutott el Csecsenföldre és hadgyakorlatra. Majd mindössze az állami és a légierős tesztközpontokban repült 2012-ig.

Ka-502.jpg

Fotó: a második Ka-50 veszteség, amiben 1998-ban már ez az előszéria Ka-50-es zuhant le
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Helló! Ha Ka-50-esre gondolsz, akkor messze nem gyártottak ennyit. Épült hat prototípus 1982 és 1991 között, amelyekből a tervező iroda kísérleti üzemében raktak össze ötöt.

ka-501.jpg

Fotó: az első proto, ami 1985-ben zuhant le.

Majd beindult egy előszéria gyártás az orosz Távol-Keleten, amiből mindössze nyolc Ka-50-es szállt fel 1991 és 1996 között. Ezen felül a meglévő pár sárkányt átépítették Ka-52-esre. Kivéve négy pédányt amit - hogy legyen az üzemnek megrendelése - Ka-50-esként fejeztek be 2008-ig és átadták a Torzsoki kiképző központnak, mondván "gyakorló gép".

A Ka-52-es típus sohasem állt hadrendbe! Az első bő húsz évben csak a gyár promózta, így jutott el Csecsenföldre és hadgyakorlatra. Majd mindössze az állami és a légierős tesztközpontokban repült 2012-ig.

Ka-502.jpg

Fotó: a második Ka-50 veszteség, amiben 1998-ban már ez az előszéria Ka-50-es zuhant le
Én is valahogy így emlékeztem, de a wiki írta a 32 darabot.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
Helyett: A Ka-50-es típus sohasem állt hadrednbe!
1995-ben ,augusztus 28-án egy elnöki rendelettel hivatalosan hadrendbe álló típusnak nyilvánították a Ka-50-est. Ezért van benne az általam lefordított RG cikkben is,ez a dátum. Az már egy más kérdés, hogy a "demokratikus"90-es évek áldatlan állapotaiban ez hogyan valósult meg. Igazából nem volt kettő teljesen egyforma példány, és a 25-ös oldalszámú is többször át lett építve,a legutoljára éjszakai alkalmazás céljából. Sokkal modernebb kabint kapott (3 hatalmas színes kijelző),a Skval helyett egy az eredményes éjszakai alkalmazást lehetővé tevő célkereső rendszerrel is ellátták. Végül azonban 2009-ben úgy döntöttek, hogy leállítják a típus gyártását, és helyette inkább a két személyes Ka-52-est rendszeresítik, ahol így kevésbé leterhelt a pilóta.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 569
85 040
113
A Wiki és forrásai szovjet/orosz támakörökben (is), jellemzően pontatlanok.
Gacsat nem tud oroszul, így csak angol wikit használ(ott vannak teljes képtelenségek írva általában). Az orosz wiki többnyire pontos adatokkal bír az orosz haditechnikáról. Így van ez a Ka-50 esetén is.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 754
113
Helló! Ha Ka-50-esre gondolsz, akkor messze nem gyártottak ennyit. Épült hat prototípus 1982 és 1991 között, amelyekből a tervező iroda kísérleti üzemében raktak össze ötöt.

ka-501.jpg

Fotó: az első proto, ami 1985-ben zuhant le.

Majd beindult egy előszéria gyártás az orosz Távol-Keleten, amiből mindössze nyolc Ka-50-es szállt fel 1991 és 1996 között. Ezen felül a meglévő pár sárkányt átépítették Ka-52-esre. Kivéve négy pédányt amit - hogy legyen az üzemnek megrendelése - Ka-50-esként fejeztek be 2008-ig és átadták a Torzsoki kiképző központnak, mondván "gyakorló gép".

A Ka-52-es típus sohasem állt hadrendbe! Az első bő húsz évben csak a gyár promózta, így jutott el Csecsenföldre és hadgyakorlatra. Majd mindössze az állami és a légierős tesztközpontokban repült 2012-ig.

Ka-502.jpg

Fotó: a második Ka-50 veszteség, amiben 1998-ban már ez az előszéria Ka-50-es zuhant le
Elvileg összesen 19db repülőképes példány épült a Ka-50-esből,az utolsó 2 a 2009-es évben.
Itt gyártási év, gy. szám, ha volt akkor még oldalszám szerint is le van bontva a dolog:
https://russianplanes.net/regsearch...line2=&status=&status2=&therearephotos=&date=
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
980
3 478
93
1995-ben ,augusztus 28-án egy elnöki rendelettel hivatalosan hadrendbe álló típusnak nyilvánították a Ka-50-est. Ezért van benne az általam lefordított RG cikkben is,ez a dátum. Az már egy más kérdés, hogy a "demokratikus"90-es évek áldatlan állapotaiban ez hogyan valósult meg. Igazából nem volt kettő teljesen egyforma példány, és a 25-ös oldalszámú is többször át lett építve,a legutoljára éjszakai alkalmazás céljából. Sokkal modernebb kabint kapott (3 hatalmas színes kijelző),a Skval helyett egy az eredményes éjszakai alkalmazást lehetővé tevő célkereső rendszerrel is ellátták. Végül azonban 2009-ben úgy döntöttek, hogy leállítják a típus gyártását, és helyette inkább a két személyes Ka-52-est rendszeresítik, ahol így kevésbé leterhelt a pilóta.
Igen, egy orosz gép onnantól áll hadrendbe:
  • miután az állami
  • majd a légierős hadrendbeállító tesztek sikerrel lezáródtak.
  • Legyártottak legalább egy századnyi gépet
  • és azokra kiképeztek egy századnyi személyzetet.
  • Majd egy aktív századot megalakítottak ezekből a csapatoknál.
Ezek közül, a Ka-50 esetében egyik sem teljesült!

Vaaagy: elnöki rendeletbe foglalják. ;) (Irónia volt!!!)

Más:
Ezen a képen jól látszik az első három, majd az utána következő Ka-52-es szériák közötti külső külömbség, a két vagy három felfüggesztő oldalaként.
ka521.jpg


Valaha én is alakiztam - más értelmeset nem tudtak kitalálni az iletékesek - full VV ruhában nyáron a betonon. De jó is volt!
ka522.jpg

ka523.jpg