Egy kis múltidézés. Hogyan zajlott a Kamov Ka-50 első harcfeladata? Erről ír cikkében Oleg Galickih a Rosszijiszkaja Gazeta honlapján.
Aki még többre kíváncsi, annak ott lesz a link az írás végén, amit már csak azért is ajánlatos megnézni, mert alatta van egy klassz képgaléria a típusról.
2001 január 6-án szállt fel először a Groznij "Északi"repülőtérről igazi harci feladat végrehajtására egy Kamov Ka-50-es géppár,ismertebb nevén "Fekete Cápa".
Ennek a forgószárnyasnak a rendszerbe állítása eléggé elhúzódott. Az első prototípus 1982-ben szállt fel, ám a Szovjetunióban kezdődő átmenet majd az ország szétesése miatt tolódott az igazi hadrendbe állítható modellek megjelenése. A típus csak 1995 augusztusában lett rendszerbe állítva. A típus tesztelése a torzsoki légibázison zajlott. 1999-ben végre döntés született arról,hogy valós harci körülmények között is ellenőrizzék a típus képességeit. 2000 decemberében létrehozták a BUG-ot, (Bojevaja Udernaja Gruppa), vagyis a harci támadó csoportot. A csoportba kettő Ka-50-es (a 24-es és a 25-ös oldalszámúak) és egy Ka-29-es tartozott.Az újév előestéjén a csoport megjelent a "Groznij Északi" repülőtéren, ahol rendkívül komoly biztonsági intézkedéseket vezettek be, és nagy mértékben erősítették a reptér 24-órás őrzés-védelmét. A terroristák ugyanis értesültek az új gépek érkezéséről, és rendkívül magas pénzdíjat ajánlottak annak, aki meg tudja semmisíteni az új helikoptereket. A helikoptereket megerősített földsáncok mögé rejtették, a pilóták pedig a gépek közelében, katonai sátrakban éltek.
Az első néhány nap orientációs és próbarepülésekkel telt. A pilóták megismerkedtek a helyi domborzati viszonyokkal.
Kiderült, hogy a Ka-50-es nagyszerűen tud repülni a hegyvidéki környezetben. A koaxiális forgószárny elrendezés nagy stabilitást jó iránytartást ad a helikopternek, továbbá érzéketlenné teszi a váratlan szél befúvásoknak, amelyre való érzékenység sok helikopternek a gondja.
Ezen kívül a helikopter kiválóan manőverezik a szűk völgyekben,kanyonokban. A gép gyorsan reagál és ha hirtelen emelkedik a terep magassága,akkor azonnal nagyon gyors magassággyűjtésre, közel függőleges emelkedésre képes.
A gép páncélozott üveggel és a pilóta valamint a létfontosságú rendszerek páncélzattal védettek a földről jövő ellenséges tűz ellen.
A csecsenföldi harci feladatok végrehajtása előtt a pilóták lőtéren elsajátították a 2A42-es jelű 30mm-es űrméretű gépágyú,az SZ-8-as nem irányított rakéták és a Vihr irányított páncéltörő rakéták alkalmazását.
Már a legelső harci bevetésen rakétákkal támadta a terroristák állásaita 25-ös oldalszámú gép,a Ka-29-es személyzetének beszámolója alapján. A harcban a Ka-29-es helikopter segítette,amelyik felderítő és célmegjelölő feladatot töltött be. Igazság szerint ez az első bevetés nem zajlott eseménymentesen: a hazarepülés során a 25-ös oldalszámú gép pilótája szokatlan vibrációt érzett, ezért úgy döntött,hogy a lehető leggyorsabban leszáll Hankalában. A vibráció oka kiderült: találat érte az egyik forgószárny-lapátot,több repeszdarabot is találtak benne. A meglőtt forgószárny lapátot kicserélték.
A Ka-50-es géppár időnként Mi-24-esek kíséretében, időnként azok nélkül, 2001 február 14-ig 121 harci bevetést repült.
A Ka-50-esek az utolsó napokban már "szabad vadászatot" végeztek,teljesen önálló célfelderítéssel. A helikoptert a harcászati hatékonyság és a megbízhatóság jellemezte. Egyúttal a helikopter a szögletes formái miatt egy becenevet is kapott,ő lett a :"Bőrönd".
2009-ben a még a Ka-50-es gyártását leállították a még modernebb Ka-52-es miatt, amely komoly továbbfejlesztési lehetőségekkel bír, és a Ka-50-esnél alkalmazott legjobb megoldásokat is örökölte.
Végül azt már csak én tenném hozzá, hogy a DCS szimulátorban is a 25-ös oldalszámú gép és annak kabinja lett lemodellezve, még az átépítés előtti formájában.
A cikk:
Первый бой "Черной акулы": как проходило боевое крещение Ка-50 — Российская газета (rg.ru)