Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 242
33 532
113
Nézd meg és utána írj okosságokat. Kifordul (szerintem közel 180 fokot), és láthatóan nem lassan elindul. Amikor a rakéta becsapódik, lemegy lombkoronaszintre.
Miért olyan hihetetlen ez, amikor a szenzortorony ki tud térni 180 fokot is?

Másik forrás
Ezek most bejöttek.Második snit a jó,mert az a kabin kamera képét is mutatja.Látszik,hogy megfordul a rakéta rávezetés közben-de az is,hogy közben a térbeli poziciója nem változik a gépnek.A szemzortorony felvételén látszik,hogy ugyan az a látószög van a rávezetés alatt.Lényegében a távolság sem változik közben érdemileg.Nem kifordul,hanem csak megfordul helyben.Megfordulás felkészülés a rakéta célbaérkezése utáni gyors manőverre-de a rakéta rávezetése közben nem manőverezik a térben (az nem térbeli manőver,hogy helyben megfordul),légvédelmi szempontbol álló célpont.
Nem tud kifordulni,mert nem teheti a vezetősugaras irányitási mód miatt.
Ez most a Mokopa reklámbrossúrájábol van,de a Hellfiere ugyan ez ebböl a szempontbol (YT-on találsz kisfilmeket a módszertanrol Apachal,de ezzel a gyenge nettel én nem keresgetem)
102713-27f4e7ce719db798a068579f8b94314e.jpg

A rajzok jol mutatják a különbséget,amit a LOAL képes félaktiv lézeres irányitási mód jelent.Az inditó helikopter jóval kevesebb ideig,vagy egyáltalán nincs a tűzvonalban.Teljesen stand off alkalmazás is lehetséges,megfelelő körülmények között.
Ezt a Kamov nem tudja megcsinálni jelenleg,mert nem alkalmas rá a fegyverzete.Ez az orosz vezetősugaras irányitási mód problémája.
Ukránoknak nincs olyan csapatlégvédelmi eszközük,amivel elérhetnék a saját védelmi vonaluk mélységéből inditó Aligátort-de ez helyzetspecifikum.Ahogy a Kamov kimerészkedik a védett pozicióbol,most is rögvest újra bekerül az ukrán légvédelem ölőzonájába.Mostanába is lőttek le Aligátort.
A mi szempontunkbol ami érdekes tanulság
-Helire ne tegyél vezetősugaras rakettát,ha nem muszály
-gondoskodni kell olyan csapatlégvédelmi eszközröl,ami képes együtt haladni az élcsapattal (terepképesség és páncélvédelem) és nagyobb a hatótávja mint a leheséges ellenfél légi ATGM inditási távolsága közvetlen célravezetéses módban (stand off fegyverzet ebböl a szempontbol nem számit)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 458
84 460
113
Semennyire nem szünteti meg ebben a helyzetben, ugyanis pontosan tudják, merre találhatnak baráti gépeket.
Nyilván van az a helyzet, amikor mondjuk egy négyzetkilométeren egyszerre van jelen orosz meg ukrán jármű, ott számítana ez, de most épp nincs ilyen, nem véletlen, hogy most szerepelnek ennyit.
Pozitív azonosítás nélkül senki nem tüzel semmire.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 458
84 460
113
Dudi annyira proszto ez a lekezelő stílus amit előadsz ,a fórumon minimum 20-30 emberbe beleállsz ...amikor szembesítenek akkor meg Negan szintre süllyedsz.Olyan szinten vagy ,mint kb a BBC. KA 52 egy nagyon jó gép ha tetszik ha nem...... fejlesztik?.....igen ...bőszen lővi ki a nato technikát?...nagyon .Szóval sokkal sokkal kisebb arccal.
Hallgatom az érveid.

Annak a 20-30 embernek meg még prosztóbb a stílusa, nem véletlen szektásozok. Ha nem hiszed olvass vissza, voltam én már itt hazaáruló is azért, mert nem nyalom fényesre Putyin vallagát.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 458
84 460
113
Dudi hozzászólásaiból itt és máshol is sokszor a frusztráció beszél, hogy imádott natojának támogatásának és aranyban mért technikájának ellenére Kiev nem boldogul a csóró, bunkó oroszokkal szemben.
Jajj ne beszélj marhaságokat! Pont én vagyok az aki azt szajkózza már másféléve, hogy a NATO csak annyit ad amivel el lehet húzni ezt a háborút, mert a NATO-nak az orosz haderő legatyásítása a célja nem az ukrán győzelem.

Kérlek ne építs álomvilágot arra alapozva amit szerinted én gondolok. Sokkal egyszerűbb lenne megkérdezni...
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 767
113
Ezek most bejöttek.Második snit a jó,mert az a kabin kamera képét is mutatja.Látszik,hogy megfordul a rakéta rávezetés közben-de az is,hogy közben a térbeli poziciója nem változik a gépnek.A szemzortorony felvételén látszik,hogy ugyan az a látószög van a rávezetés alatt.Lényegében a távolság sem változik közben érdemileg.Nem kifordul,hanem csak megfordul helyben.Megfordulás felkészülés a rakéta célbaérkezése utáni gyors manőverre-de a rakéta rávezetése közben nem manőverezik a térben (az nem térbeli manőver,hogy helyben megfordul),légvédelmi szempontbol álló célpont.
Nem tud kifordulni,mert nem teheti a vezetősugaras irányitási mód miatt.
Ez most a Mokopa reklámbrossúrájábol van,de a Hellfiere ugyan ez ebböl a szempontbol (YT-on találsz kisfilmeket a módszertanrol Apachal,de ezzel a gyenge nettel én nem keresgetem)
102713-27f4e7ce719db798a068579f8b94314e.jpg

A rajzok jol mutatják a különbséget,amit a LOAL képes félaktiv lézeres irányitási mód jelent.Az inditó helikopter jóval kevesebb ideig,vagy egyáltalán nincs a tűzvonalban.Teljesen stand off alkalmazás is lehetséges,megfelelő körülmények között.
Ezt a Kamov nem tudja megcsinálni jelenleg,mert nem alkalmas rá a fegyverzete.Ez az orosz vezetősugaras irányitási mód problémája.
Ukránoknak nincs olyan csapatlégvédelmi eszközük,amivel elérhetnék a saját védelmi vonaluk mélységéből inditó Aligátort-de ez helyzetspecifikum.Ahogy a Kamov kimerészkedik a védett pozicióbol,most is rögvest újra bekerül az ukrán légvédelem ölőzonájába.Mostanába is lőttek le Aligátort.
A mi szempontunkbol ami érdekes tanulság
-Helire ne tegyél vezetősugaras rakettát,ha nem muszály
-gondoskodni kell olyan csapatlégvédelmi eszközröl,ami képes együtt haladni az élcsapattal (terepképesség és páncélvédelem) és nagyobb a hatótávja mint a leheséges ellenfél légi ATGM inditási távolsága közvetlen célravezetéses módban (stand off fegyverzet ebböl a szempontbol nem számit)

A térbeli pozíciója nem változik a gépnek, csak megfordul helyben??? Azt hogyan csinálja, amikor 119km/h val repül már a történet kezdetén?! Vagy van egy 119km/h-s szembeszele, és így éri el, hogy egyhelyben maradjon?! Ha már jó, hogy van kabin kamera (HUD kamera) akkor esetleg figyelmesen kéne nézni, hogy mit is mutat. Baloldalt felül a helikopter repülési sebességét írja, ami 0:29-nél látható először. Az 119km/h. A kép jobb szélén lévő karika, közepén a pöttyel, alatta a 6.4-es számmal, az a célpont távolsága. Az alul középen lévő folyamatosan csökkenő értékű szám pedig a visszaszámlálás, azt számolja, hogy mennyi idő van még hátra a rakéta célba találásáig. A találat utána a kifordulásnál balra még természetesen kicsit meg is nyomja a gépet, hogy eldobjon a magasságából, ami pont a HUD másik oldalán lenne írva, egy vonalban a sebességgel, de a háttérnek olyan a színe, hogy attól pont nem látjuk, hogy mennyi is a repülési magasságuk. A videó végére a gép begyorsul 168km/h-ig, a süllyedés közben. Tehát,ha itt azt akarod jelezni, hogy csak függeszkedésből tud indítani, akkor az nagyon nem így van, mert itt sem függeszkedett a gép. Ugyan nem száguldott, egy harci helikopterhez képest, de egész tisztességes tempóval repült.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 084
50 257
113
Ezek most bejöttek.Második snit a jó,mert az a kabin kamera képét is mutatja.Látszik,hogy megfordul a rakéta rávezetés közben-de az is,hogy közben a térbeli poziciója nem változik a gépnek.
Változik, a HUD képén ugyanis ott a sebességindikátor is meg az iránytű is.
A heló az indítás után kb egy teljes fordulatot tesz (azért nem vagyok biztos benne, mert az iránytű indikátorán pont keresztülsüt a nap), de már azt is 100km/h feletti sebességgel teszi.
A szemzortorony felvételén látszik,hogy ugyan az a látószög van a rávezetés alatt.Lényegében a távolság sem változik közben érdemileg.
Nem fogom most levezetni neked optikailag, hogy mennyit változna a látószög ilyen távolságon, ilyen sebességgel (nem sokat).
Nem kifordul,hanem csak megfordul helyben.
100km/h feletti sebességgel halad és közben fordul.
Megfordulás felkészülés a rakéta célbaérkezése utáni gyors manőverre-de a rakéta rávezetése közben nem manőverezik a térben (az nem térbeli manőver,hogy helyben megfordul),légvédelmi szempontbol álló célpont.
:D
Nem tud kifordulni,mert nem teheti a vezetősugaras irányitási mód miatt.
Ki tud fordulni, ugyanis csak annyit kell tennie, hogy lézeres célmegjelelölőt rajta tartja a célponton.
A forgó szenzortoronyba van építve a célmegjelölő is, nyilván párhuzamosítva a kamerával. Van olyan felvétel, amin látszik, hogy kontraszt alapon ki lehet jelölni egy célt, amin többé-kevésbé rajta tartja a célmegjelölőt, de általában manuálisan szokták (látszik, ahogy utánállítgat az operátor).
Ez most a Mokopa reklámbrossúrájábol van,de a Hellfiere ugyan ez ebböl a szempontbol (YT-on találsz kisfilmeket a módszertanrol Apachal,de ezzel a gyenge nettel én nem keresgetem)
102713-27f4e7ce719db798a068579f8b94314e.jpg

A rajzok jol mutatják a különbséget,amit a LOAL képes félaktiv lézeres irányitási mód jelent.Az inditó helikopter jóval kevesebb ideig,vagy egyáltalán nincs a tűzvonalban.Teljesen stand off alkalmazás is lehetséges,megfelelő körülmények között.
Erről itt szó sincs, ez sima LOS (vagy ahogy a fenti képen írják - LOBL).
Ezt a Kamov nem tudja megcsinálni jelenleg,mert nem alkalmas rá a fegyverzete.
LMUR-ral már képes rá, azt integrálták most az M verzióra. Volt erről elég sok videó itt is.

Amit ezután írtál, az áll.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 084
50 257
113
Pont erről van szó, 4km az azonosítási távolság, ennél nagyobb távolságról nem tudnak azonosítani, hiába 10+km a látótávolság.
Szerinted az azonosítási távolság egy fal? Úgy értem, azon túl 100%, hogy semmit nem azonosítasz, azon belül meg 100%, hogy mindent azonosítasz? Szerinted hogyan határozzák meg az azonosítási távolságokat?
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 830
10 767
113
Pont erről van szó, 4km az azonosítási távolság, ennél nagyobb távolságról nem tudnak azonosítani, hiába 10+km a látótávolság.

Éjszakai vagy nappali az a 4km? Aminél nagyobbról "nem tudnak" azonosítani. Csak mert például a Negan féle twitteres videóban a második indításnál érdemes megnézni. 0:26-nál történik az indítás, a célkör pont középen, fogva. Ekkor 17 másodperc van a visszaszámlálón és a fényviszonyok miatt igen szarul olvasható HUD-on 6.9km a céltávolság. Indítás után rögtön egy először enyhe bal fordulóba kezd a gép 118km/h-val. 0:35-nél látni először normálisan, olvashatóan a céltávolság adatot, de már nem középen, hanem a kép jobb alsó szélén(karika,a közepében egy pöttyel), mivel a gép fene tudja mennyi fokkal elfordult a korábbi repülési irányához képest, tehát nem nyíl egyenesen repül a célpont felé. 0:35-nél a becsapódásig lévő idő már csak 9 másodperc, a célpont távolsága pedig 6.5km. A céltávolság egy másodperccel később vált 6.4-re, majd egészen a videóban 0:45-ig, végig azon is marad. Mivel a helikopter már annyira nagy szögben elfordult a célpont irányától, hogy a távolság nem csökken 6.4km alá, hiába gyorsult a gép kemény 1km/h-t a forduló kezdetén lévő sebességéhez képest. Magyarul a gép elfordul, nem repül a cél felé, de mivel a szenzortorony sem fix, az pedig úgy fordul, hogy folyamatosan befogva tartsa a célpontot. 0:45-nél a HUD-on alul középen lévő visszaszámláló a 0-hoz ér, vagyis a rakéta célba talált, amit a másik kamera felvételén lehet látni. Ezután 0:46-tól a gép pilótája jóval intenzívebben folytatja a korábban megkezdett kis bedöntésű kifordulást. Először 130 majd fokozatosan 168km/-ra gyorsít, a bal bedöntést pedig 43 fokig növeli, és a repülési magasságát is csökkenti. Ekkor a szenzortorony már nem mutat semmi érdemlegeset, mert befejezték a munkát, nem kell tovább célon tartani.0:52-nélpedig véget is ér a videó. Nem tudjuk, hogy meddig fordult még a gép, milyen magasságon vette ki a fordulóból, stb.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 907
4 665
113
Ki tud fordulni, ugyanis csak annyit kell tennie, hogy lézeres célmegjelelölőt rajta tartja a célponton.
Szia,

Az az eszkoz lezeres celmegjelolo (ez alatt azt ertem, hogy csak az a fontos, hogy a celra mutasson), vagy lezeres vezetosugar (ami azt jelenti, hogy tavolsagaranyosan amilyen sebesseggel megy oldalra, ugyanolyan sebesseggel kell a raketanak is oldalra mennie, mert kulonben elvesziti a celt)?

En azt gondolom, hogy a ketto kozott nagyon nagy kulonbseg van a mozgasszabadsag teren.

Persze elvben azt el tudom kepzelni, hogy mikozben elmegy balra a helikopter, a cel melle celoznak jobbra annyival, hogy meg kepes legyen kovetni a raketa a vezetosugarat, es amikor utana visszaert az eredeti pozicioba a helikopter, akkor szep lassan visszahuzzak a a vezetosugarat a celra. De nekem ez tul problemasnak tunik ahhoz, hogy elesben megcsinaljak.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
9 084
50 257
113
Szia,

Az az eszkoz lezeres celmegjelolo (ez alatt azt ertem, hogy csak az a fontos, hogy a celra mutasson), vagy lezeres vezetosugar (ami azt jelenti, hogy tavolsagaranyosan amilyen sebesseggel megy oldalra, ugyanolyan sebesseggel kell a raketanak is oldalra mennie, mert kulonben elvesziti a celt)?

En azt gondolom, hogy a ketto kozott nagyon nagy kulonbseg van a mozgasszabadsag teren.

Persze elvben azt el tudom kepzelni, hogy mikozben elmegy balra a helikopter, a cel melle celoznak jobbra annyival, hogy meg kepes legyen kovetni a raketa a vezetosugarat, es amikor utana visszaert az eredeti pozicioba a helikopter, akkor szep lassan visszahuzzak a a vezetosugarat a celra. De nekem ez tul problemasnak tunik ahhoz, hogy elesben megcsinaljak.
Vihrt használnak, az pedig vezetősugaras. Látszik a HUDon végig a heli sebessége, végig 100km/h felett van. Úgyhogy megoldják valahogy.