Ka-50 Black Shark "Hokum A" / Ka-52 Alligator "Hokum B" (Kamov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 463
11 513
113
Egy sima polgári optikával simán azonosítasz gépkocsi típusokat az autópályán 5-6 km-ről (kipróbáltam, messzebbre meg nem láttam rá), nagyobb épületeket pedig 20-30 km-ről is, itt meg az a gyerekmese megy már jó ideje hogy az orosz harci helikopterbe épített nappali optika képtelen arra, amire egy mezei civil cucc, és 6km-en egy bazi nagy átláthatatlan fal jön ki a semmiből.
ÉS Ő EZT SZENTÜL ELHISZI MAGÁNAK.

Ez a kemény.
A mosógép chipeknek meg a Smena Symbol nézőkéknek komoly korlátaik vannak...


:rolleyes:
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 190
113
A Negan féle "egy helyben lebeg amíg a rakéta talál" című dolog, meg mint írtam annak idején a vezetékes rakétákra volt igaz, pl. a Cobrán lévő TOW-re. Ugyanis ha a heli mozog, elszakad a kábel....
Mint ezen a fedélzeti felvételen látható,valójában a Cobra is tudott mozogni TOW célravezetés közben.Még csekély mértékű oldalirányú mozgás is leheséges volt.
De a minimális kigyozó mozgással való előre repülés nem nevezhető manőverezésnek.Vezetősugarsa vezérlés valamivel többet tesz lehetővé,Aligátor esetén a szenzortorony elhelyezése miatt még többet (Mi28 vagy Mi-8ATMS Vikhr rakétrával tüzelve rávezetés közben nem fordulhatnának meg a szenzortorony elhelyezése miatt.De az iraki H135ök az Ingwe rakétáikkal ugyanigy kötöttek a célravezetési időkapuban,nem orosz sajátosság ez-a célravezetési móddal jár).
De ez harcászatilag csak mozgás,nem manőverezés.Nem fordulhat ki,légvédelem elleni kitérő manővert nem végezhet,nem bújhat takarásba.Harcászati manővert nem végezhet-manőverképtelen a célravezetési időszakban.
de nehéz ezt megérteni.......
 

Lucullus

Well-Known Member
2022. március 13.
140
600
93
Kifordulás azt jelenti,hogy elhagyja a lővonalat,és légvédelem elleni kitérő manőverbe kezdhet.
No ez az,amit a vezetősugaras rakétával nem lehet megcsinálni.És nem is látsz ilyet a felvételen.A célbavazatés befejezése után kezd csak komoly manőverbe (gyors sűllyedésbe),addig előre-hátra (megfodrulva) mozog a lővonalon.
120km/h a légvédelemnek meg nem sebesség.
Mozogni,fizikailag korlátozottan manőverezni még a vezetékes irányitású rakétákkal is tudtak a helik.Vezető sugaras sem sokkal jobb (Kamovon az orr alatt lóg a szezortorony,azért megfordulhat-Mi28on a másképpen elhelyezett műszercsomag miatt azzal a géppel ilyet nem lehet csinálni).
De ez harcászatilag nem manőverezés.Csak mozgás.A harctéren az számit manővernek,ami befolyásolja az ellen lehetőségeit.Ez a mozgás,amit a rakéta irányitásának elvesztése nélkül csinálni tud a Kamov,nem olyan manőverező mozgás,ami számitana a légvédelem elkerülése szempontjábol-harcászatilag nem manőver.
Harctéren meg kéretik a manőver fogalmát harcászatilag értelmezni.

Szerintem túlpörgöd ezt a dolgot. HA nagy a vész, egyszerűen elengedi a dolgot, megszakítja a rávezetést és elkezdi a kitérő manővert. -1 rakéta - ami úgyis szar vezetősugaras - és kész.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 672
79 940
113
Egy sima polgári optikával simán azonosítasz gépkocsi típusokat az autópályán 5-6 km-ről (kipróbáltam, messzebbre meg nem láttam rá), nagyobb épületeket pedig 20-30 km-ről is, itt meg az a gyerekmese megy már jó ideje hogy az orosz harci helikopterbe épített nappali optika képtelen arra, amire egy mezei civil cucc, és 6km-en egy bazi nagy átláthatatlan fal jön ki a semmiből.
ÉS Ő EZT SZENTÜL ELHISZI MAGÁNAK.

Ez a kemény.
Tudod nem én állítom ezt, hanem maguk az oroszok, de hazdju csak tovább magadnak.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 190
113
Szerintem túlpörgöd ezt a dolgot. HA nagy a vész, egyszerűen elengedi a dolgot, megszakítja a rávezetést és elkezdi a kitérő manővert. -1 rakéta - ami úgyis szar vezetősugaras - és kész.
Ha van rá ideje,persze.Már a huzalos rakétáknál is ezt csinálták.
A gond az,hogy a muszkafan társulat nem akarja megérteni a dolgot.
A másik gond,hogy mennyire behatárolja egy jobban felszerelt ellenfél esetén az ilyen rendszerű fegyverzettel való bevetést.Ezt maguk a ruszkik is tudják,azért fejlesztik már elég régóta a más rendszerű rakétákat
 

Lucullus

Well-Known Member
2022. március 13.
140
600
93
Ha van rá ideje,persze.Már a huzalos rakétáknál is ezt csinálták.
A gond az,hogy a muszkafan társulat nem akarja megérteni a dolgot.
A másik gond,hogy mennyire behatárolja egy jobban felszerelt ellenfél esetén az ilyen rendszerű fegyverzettel való bevetést.Ezt maguk a ruszkik is tudják,azért fejlesztik már elég régóta a más rendszerű rakétákat
Úgy látszik, itt nincs olyan jól felszerelt ellenfél.
Szerintem mindenki belátja, hogy a legjobb dolog gyorsan előbújni, majd lőni, majd gyorsan elbújni. Kétlem, hogy ezt bárki megkérdőjelezi.

Azt meg ilyen videók után nehéz megkérdőjelezni, hogy itt, a jelenleg a Kamovok által használt módszer jelenleg megfelelő.

De még egyszer: a lőjj és bújj el módszer kétségtelenül biztonságosabb.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 832
48 534
113
Ja értem kitaláltel egy olyan szituációt, ahol működhet... Nem is értem az oroszok miért cserélik le ahelyett, hogy ők is marhaságokat beszélnének.
Nem kitaláltam, ez most a szituáció. A szürke zónában és azon túl jellemzően nincs orosz harcjármű.

Egyébként ha ez akkora probléma lenne (most), mint gondolod, akkor az elmúlt 3,5 hónapban több FF kilövést is kellett volna látnunk - mármint az ukránok biztosan nagy dobra verték volna, hogy egy orosz heli véletlenül a sajátját lőtte ki.
De én egy ilyet se láttam. Hát te?

Azzal nem vitatkozom, hogy a pozitív beazonosítás egyébként nagyon fontos - lenne, ha az oroszok most intenzíven manővereznének (nem teszik), és nagyobb eséllyel kerülne egy helikopterük v bármijük elé saját gép vagy alakulat. De MOST nem így áll a dolog.
Ami nem zárja ki, hogy később nem lesz bajuk ebből.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 093
33 190
113
Úgy látszik, itt nincs olyan jól felszerelt ellenfél.
Szerintem mindenki belátja, hogy a legjobb dolog gyorsan előbújni, majd lőni, majd gyorsan elbújni. Kétlem, hogy ezt bárki megkérdőjelezi.

Azt meg ilyen videók után nehéz megkérdőjelezni, hogy itt, a jelenleg a Kamovok által használt módszer jelenleg megfelelő.

De még egyszer: a lőjj és bújj el módszer kétségtelenül biztonságosabb.
Kb erről irogatok.....
A pillanatnyi kiépitett védelmi helyzetben megfelelő.De még most is,amint elhagyja a védett inditási poziciót,veszteségeik vannak.
Muszkafan brigád azonban azt látja,amit látni akar,és nem azt ami van.És ez probléma.Harcászati tanulságot nem szabadna oldalszemlélettel levonni.
 
  • Tetszik
Reactions: G__G

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 326
12 721
113
Perui és egyiptomi leirások szerint meg nem.De a vietnámiak is ugyanezt irják.Zsákmányolt amcsi gépek sokkal kevesebb karbantartást igényeltek,mint az orosz megfelelőik.(F5 vs MiG21,pl.Etiopok is ugyan ezt irják-náluk is volt F5,amig birták alkatrésszel.Ogadeni háborúban kulcsszerepük volt)

Lyézus B+...
Ami itt megy nem minősitem (max AO elképesztő türelmét), de repülőműszaki oldalról inkább ne szólj hozzá. Fogalmad sincs az egész világról, egyáltalán mi is az a "karbantartási igény", annak a szintjei, műszer, specszerszám, szerelő/technikus igénye, specializált műhely szükségességes stb... legfőképpen ezek aránya, értéke, ember és helyigénye, ellátási lánc szervezettséglánca...

Bocs, de ami a "szaksajtóban" lemegy (olyanok, mint a mára szerencsére elhamvadt TOp GuN, meg most Aranysas, ami kb. haditechnikai Blikk, ahogy a netes sajtó 99%a), az valami elképesztően torz képet alakit ki a haditechnikai eszközök háttértámogatási igényéről.
Szóval ez úgy igaz, hogy az F-5 és az A-37D Dragonfly valóban nagyon alacsony karbantartási igényűek voltak (meg még az OV-10 Bronco is), de az össze többi, bonyolult elektronikával rendelkező amerikai repülőgépnek nagy igénye volt.
Amire emlékszem, az OV-10 2/1, az A-37D 3/1 óra karbantartás jutott 1 repült órára, ez a F-4, F-105-nél 14-16/1 volt.
 

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 728
4 116
113
majd 7km-ről indit.Ilyen távolságbol azt a pár 100 méteres oldaleltérést még le tudja követni a rakéta,nem jelentős.
Csakhogy a légvédelemnek ez a mozgás szintén jelentéktelen.Gyakorló célpont kezdő lövészeknek.Rakéta rávezetés közben még Sugnával is lőttek le Kamovot,annyira csekély a manőverképessége közben.
Szia,

Ha mar messze van a raketa (pl. 6 km-re a helikoptertol, 1 km-re a celtol), akkor igazad van, mert a helikopter kiteresenek 1/7-et vegzi a vezetosugar a raketanal, vagyis pl. 7 m/s oldaliranyu mozgas mellett csak 1 m/s sebesseggel kell oldalra mozogni a raketanak, az meg nyilvan megy neki.
De ha kozel van a raketa (pl. 1 km-re a helikoptertol, 6 km-re a celtol), akkor helikopter kiteresenek 6/7-et vegzi a vezetosugar a raketanal, vagyis pl. 7 m/s oldaliranyu mozgas mellett 6 m/s sebesseggel kell oldalra mozogni a raketanak, ami szinte annyi, mint a helikopter sebessege.

@cirqle altal mutatott video mar az elejen tartalmaz olyat, hogy elhuzza balra a celjelet, majd visszaviszi, az lekezelhet egy ilyen helyzetet (szerintem ezt nehez megcsinalni, de ettol meg lehet, hogy egy kepzett operatornak rutinfeladat).
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 056
14 208
113
Úgy látszik, itt nincs olyan jól felszerelt ellenfél.
Szerintem mindenki belátja, hogy a legjobb dolog gyorsan előbújni, majd lőni, majd gyorsan elbújni. Kétlem, hogy ezt bárki megkérdőjelezi.

Azt meg ilyen videók után nehéz megkérdőjelezni, hogy itt, a jelenleg a Kamovok által használt módszer jelenleg megfelelő.

De még egyszer: a lőjj és bújj el módszer kétségtelenül biztonságosabb.

Én az oroszok helyében már régen kiutaltam volna 1-2 tucat főiskolást annak a megvalósításra --amit a hazai heliknek is kellene csinálnunk--, hogy egy "polcról levett" tizen-kilós "előretolt" drón-típusuk közelítőleh 2-3-4 km-rel a heli előtt végezné/átvenné az irányítást. A frontvonalban/vezsteség-listán a pár-ezres drón a pár-tíz-milliós heli helyett!!! ;)
+ : Amennyiben csak az adott helis ATGM irányításához/vezérléséhez szükséges rendszer van benne, akkot nem kell a nehéz és drága FLIR összes eleme, rátehető egy ilyen kisebb --nicsak: olcsóbb=> mennyiségben is reálisan létrehozható :oops: -- és akár feláldozható is egy tizen-huszon millió€/$-os ellen-tankkért cserébe. Szun-Ce álom volt az ilyen költséghatékony fegyver. :hadonaszos:

Ha még vissza is sikerül hozni, akkor meg "bónusz"!

.
 

cirqle

Well-Known Member
2021. december 5.
8 832
48 534
113
Én az oroszok helyében már régen kiutaltam volna 1-2 tucat főiskolást annak a megvalósításra --amit a hazai heliknek is kellene csinálnunk--, hogy egy "polcról levett" tizen-kilós "előretolt" drón-típusuk közelítőleh 2-3-4 km-rel a heli előtt végezné/átvenné az irányítást. A frontvonalban/vezsteség-listán a pár-ezres drón a pár-tíz-milliós heli helyett!!! ;)
+ : Amennyiben csak az adott helis ATGM irányításához/vezérléséhez szükséges rendszer van benne, akkot nem kell a nehéz és drága FLIR összes eleme, rátehető egy ilyen kisebb --nicsak: olcsóbb=> mennyiségben is reálisan létrehozható :oops: -- és akár feláldozható is egy tizen-huszon millió€/$-os ellen-tankkért cserébe. Szun-Ce álom volt az ilyen költséghatékony fegyver. :hadonaszos:

Ha még vissza is sikerül hozni, akkor meg "bónusz"!

.
Nézz át az orosz UAV topicba, elég sok gépen dolgoznak az országban. Még az is lehet, hogy az egyik megkapja ezt a szerepet (mert pl a Krasznopolos támadásoknál is felülről, drónról derítik fel a célt és világítják meg lézerrel).
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 354
26 630
113
smartcrop
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 696
9 611
113

Holnap majd megírják a Szőrék(brit hírszerzés napi jelentés), hogy "az orosz haderő kifogyott a Klimov gázturbinás hajtóművekből, így kénytelenek voltak Ukrajnából lopott Kamov Ka-26-osokból kiszedett Vegyenejev M-14V26 motorokat tenni az Alligátorok hajtómű gondoláiba. Azok pedig a hideg miatt nem idultak, meg persze engedik az indító levegőt is. Így nem maradt más hátra, mint, hogy a "berántás" néven ismert eljárással indítsák be ezeket is, mint ahogy azt némely viharvertebb Ka-26-nál csinálták. És Putyin persze ma is meghalt."