KF-21 Boramae / KF-X / IF-X (KAI, Dél-Korea)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
22 226
43 383
113
.
.
Ez a koreai project már most érettebbnek tűnik, mint a Szu-57
Nem is mosógépből kell hozzá kivenni a csippet. Elektronikában eléggé ott van Korea és ma már ez számít, nem az hogy tud-e kobrát csinálni...
A mostani embergós környezetben az oroszok büdös életben nem lesznek a nyugati légierőkhöz mérhető szinten. A sokkal enyhébb 14-es szankciók is betettek a hadiparuknak, a mostani meg padlóra küldi előbb-utóbb. Hightech cuccokból nem képesek mennyiséget gyártani és az export piacuk is beszűkül.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Mit kaptam én ezért mert le mertem írni pár hete ! Nyugi a török gép is érettebnek tűnik !
.
.
A "mit kaptam én ezértet" én is látom, főleg az ukrán háborús topic lelkes, de gyakran igen egyszerű lelkivilágú kommentelőinél. A végén már poénból direkt próbálgattam, de mindig működött, ha valami oroszpártit irok, tökmindegy mit de oroszok mellettit, akkor egyből lájközön, de ha nem eléggé oroszpárti, sőt ne adj Isten nyugati párti a szövegem, akkor egyből röhögőjelek, meg a többi. Igy azután inkább hanyagolom a "dühöngőt", csak átfutom miket irnak. :)
 

waterloo

Well-Known Member
2020. március 3.
725
1 132
93
.
.
A "mit kaptam én ezértet" én is látom, főleg az ukrán háborús topic lelkes, de gyakran igen egyszerű lelkivilágú kommentelőinél. A végén már poénból direkt próbálgattam, de mindig működött, ha valami oroszpártit irok, tökmindegy mit de oroszok mellettit, akkor egyből lájközön, de ha nem eléggé oroszpárti, sőt ne adj Isten nyugati párti a szövegem, akkor egyből röhögőjelek, meg a többi. Igy azután inkább hanyagolom a "dühöngőt", csak átfutom miket irnak. :)
Kb március óta én is..
 
  • Tetszik
Reactions: Capslock27

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 644
17 033
113
Én tudom, de páran nem hittek nekik... :)
Én számomra továbbra is megfejthetetlen a dolog azon része, hogy ezen tulajdonság kifejlesztésére miért kell annyi időt várni, ha eleve ezzel számoltak, vagyis strukturálisan tervezve van a dolog?!
Mi az a jelenleg megugorhatatlan technológia ami a Block III-nál már belső fegyverért eredményez?
Nyilván laikus vagyok, de nem látom a logikát a dologban.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 808
47 095
113
Én számomra továbbra is megfejthetetlen a dolog azon része, hogy ezen tulajdonság kifejlesztésére miért kell annyi időt várni, ha eleve ezzel számoltak, vagyis strukturálisan tervezve van a dolog?!
Mi az a jelenleg megugorhatatlan technológia ami a Block III-nál már belső fegyverért eredményez?
Nyilván laikus vagyok, de nem látom a logikát a dologban.
Nem basztatni akartalak! Csak jó volt elereszteni egy virtuális "Naugye!"-t.
Szerintem ugyan az a helyzet, mint ami az F-35-nél. Ott is folyamatosan több fázisban növelték meg a belső fegyvertérben hordozható fegyverek mennyiségét, illetve növelték meg a tehertérajtóra függeszthető rakéták mennyiségét.
Mivel a Lockheed itt is közreműködött, így csak arra tudok gondolni, hogy itt is azt a filozófiát követték, hogy a fegyvertérbe integráltak egy csomó dolgot, hogy onnan legyen karbantartható a gép. Ne kelljen a gép radarelnyelő felületét mindenféle szerelőajtókkal megtörni. Mivel a felület gondolom itt hasonlóan sérülékeny, így sokkal jobb, ha kevesebb helyen nyitogatják. A karbantartó nyílások fel-le szerelése mindig veszélyforrás, hogy elindul a peremen a bevonat eróziója. Megoldás lenne rá, ha elektromechanikusan nyitható nyílások lennének, de az meg extra súlytöbbletet jelent.
Ha meg a fegyvertér már úgy is rendelkezik nyitó mechanikával (merthát ahhoz muszáj), akkor azt a nyílást érdemes használni mindenhez.
Ehhez viszont egy fejlesztés alatt lévő gép esetén nem biztos, hogy végleges konfigurásciót tudnak csinálni már a Block I-re. Tulajdonképpen a Block III lesz az a konfiguráció, amit az elején el akartak érni, de már a Block egy is alkalmas modern vadászgépnek. Akkor meg miért ne csináljanak belőle pénzt. Pont mint az F-35 esetén.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 644
17 033
113
Nem basztatni akartalak! Csak jó volt elereszteni egy virtuális "Naugye!"-t.
Teljesen rendben van a "basztatás" is ha jogos!
Szerintem ugyan az a helyzet, mint ami az F-35-nél. Ott is folyamatosan több fázisban növelték meg a belső fegyvertérben hordozható fegyverek mennyiségét, illetve növelték meg a tehertérajtóra függeszthető rakéták mennyiségét.
Mivel a Lockheed itt is közreműködött, így csak arra tudok gondolni, hogy itt is azt a filozófiát követték, hogy a fegyvertérbe integráltak egy csomó dolgot, hogy onnan legyen karbantartható a gép. Ne kelljen a gép radarelnyelő felületét mindenféle szerelőajtókkal megtörni. Mivel a felület gondolom itt hasonlóan sérülékeny, így sokkal jobb, ha kevesebb helyen nyitogatják. A karbantartó nyílások fel-le szerelése mindig veszélyforrás, hogy elindul a peremen a bevonat eróziója. Megoldás lenne rá, ha elektromechanikusan nyitható nyílások lennének, de az meg extra súlytöbbletet jelent.
Ha meg a fegyvertér már úgy is rendelkezik nyitó mechanikával (merthát ahhoz muszáj), akkor azt a nyílást érdemes használni mindenhez.
Ehhez viszont egy fejlesztés alatt lévő gép esetén nem biztos, hogy végleges konfigurásciót tudnak csinálni már a Block I-re. Tulajdonképpen a Block III lesz az a konfiguráció, amit az elején el akartak érni, de már a Block egy is alkalmas modern vadászgépnek. Akkor meg miért ne csináljanak belőle pénzt. Pont mint az F-35 esetén.
Ez már egy nagysàgrendel logikusabb magyarázat a dologra. Bár eddig úgy tudtam, hogy a függesztett fegyverzet hatalmas radarvisszaverő felület, vagyis a zárt fegyvertér jelentős álcázó/lopakodó képességet ad. Ennek a tulajdonságnak a kiaknázásával várni, főleg, hogy az első és másodszériás gépek is már hadrendbe lesznek valószínűleg addigra, hát fura egy döntés!
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 628
18 734
113
Én számomra továbbra is megfejthetetlen a dolog azon része, hogy ezen tulajdonság kifejlesztésére miért kell annyi időt várni, ha eleve ezzel számoltak, vagyis strukturálisan tervezve van a dolog?!
Mi az a jelenleg megugorhatatlan technológia ami a Block III-nál már belső fegyverért eredményez?
Nyilván laikus vagyok, de nem látom a logikát a dologban.
Csak tipp, de valószínüleg költségek, K+F, gyártástechnológia és beszállítói lánc állhat mögötte.
Csak abba gondolj bele például, hogy azok ott nem egyszerű ajtók. Olyanok, amiknek sok ezer méter magasan, sok száz km/h sebesség és különböző állásszögek mellett kell stabilan nyílniuk, majd záródniuk újra és újra úgy, hogy záródás után tökéletesen hermetikusan zárják a fegyvertereket, miközben olyan tized miliméter pontosan kell újra illeszkedniük, hogy ne rontsák le az RCS-t.
És ezt egy (legalábbis a nagyokhoz képest) minimális tapasztalattal, gyakorlattal rendelkező repülő- és háttériparnak kell hoznia.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 614
6 104
113
Csak tipp, de valószínüleg költségek, K+F, gyártástechnológia és beszállítói lánc állhat mögötte.
Csak abba gondolj bele például, hogy azok ott nem egyszerű ajtók. Olyanok, amiknek sok ezer méter magasan, sok száz km/h sebesség és különböző állásszögek mellett kell stabilan nyílniuk, majd záródniuk újra és újra úgy, hogy záródás után tökéletesen hermetikusan zárják a fegyvertereket, miközben olyan tized miliméter pontosan kell újra illeszkedniük, hogy ne rontsák le az RCS-t.
És ezt egy (legalábbis a nagyokhoz képest) minimális tapasztalattal, gyakorlattal rendelkező repülő- és háttériparnak kell hoznia.
.
.
Szintén csak tipp, de nekik ugye É-Korea a fő szempont, azok ellen meg belső fegyvertér nélkül is bőséges technikai fölényt tudnak felmutatni a géppel, az alá kissé besüllyesztetten függesztett Meteor rakétákkal. A hajtómű is előző generációs, lehet, fontosabb, hogy beinduljon a gép gyártása, gyűljön tapasztalat, minthogy még tovább tesztfázisban ragadjon. É-Korea ellen mennyiséget is kell tudni szembeállitani, stabil minőségi fölény mellett.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 488
16 416
113
.
.
Szintén csak tipp, de nekik ugye É-Korea a fő szempont, azok ellen meg belső fegyvertér nélkül is bőséges technikai fölényt tudnak felmutatni a géppel, az alá kissé besüllyesztetten függesztett Meteor rakétákkal. A hajtómű is előző generációs, lehet, fontosabb, hogy beinduljon a gép gyártása, gyűljön tapasztalat, minthogy még tovább tesztfázisban ragadjon. É-Korea ellen mennyiséget is kell tudni szembeállitani, stabil minőségi fölény mellett.
Semmi értelme csak ÉK ellen készülni, mert Kína 100% beavatkozna egy háború esetén (sőt, az elmúlt egy év zseniális külpolitikájának hála már Oo. is), oda meg baromira kell a 5.th gen vas. F-35 lesz náluk első vonalnak, amellé/mögé meg kell valami, ami azért több, mint egy F16. Az a több pedig LO kialakítás minimum, annak meg része a belső fegyvertér.

De persze ez sem oldja meg azt a nyugati generációs gondot, hogy azt a kb. 150 db. F-22-est leszámítva nincs dedikált légifölény gép, míg Kína ontja, de még az oroszok is csigalassan építgetik össze a sajátjukat.
Márpedig a KF-21 megint csak nem egy 5.th gen nehézvadász, holott pont az kéne arra a környékre dögivel.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 644
17 033
113
Csak tipp, de valószínüleg költségek, K+F, gyártástechnológia és beszállítói lánc állhat mögötte.
Csak abba gondolj bele például, hogy azok ott nem egyszerű ajtók. Olyanok, amiknek sok ezer méter magasan, sok száz km/h sebesség és különböző állásszögek mellett kell stabilan nyílniuk, majd záródniuk újra és újra úgy, hogy záródás után tökéletesen hermetikusan zárják a fegyvertereket, miközben olyan tized miliméter pontosan kell újra illeszkedniük, hogy ne rontsák le az RCS-t.
És ezt egy (legalábbis a nagyokhoz képest) minimális tapasztalattal, gyakorlattal rendelkező repülő- és háttériparnak kell hoznia.
Nem hiszem, hogy hermetikus kell legyen a fegyvertér, csak pontosan záródjon. Valamint azt se, hogy egy ilyen "ajtót" ne tudnának már most megoldani, valami más kell hogy álljon a dolog mögött. Eddig még Pöcshuszár magyarázatában van logika, ez a K+F meg beszállítói lánc +gyártastechnológia ebben az esetben inkább röhejes. (Ha igaz akkor azèrt)
Ennél sokkal több és komolyabb technológiai kihívást bevállalnak a gép fejlesztésénél, de egy "ajtót" na azt nem majd csak kèsöbb mert az olyan bonyolúlt. Teljesen hihető!
.
.
Szintén csak tipp, de nekik ugye É-Korea a fő szempont, azok ellen meg belső fegyvertér nélkül is bőséges technikai fölényt tudnak felmutatni a géppel, az alá kissé besüllyesztetten függesztett Meteor rakétákkal. A hajtómű is előző generációs, lehet, fontosabb, hogy beinduljon a gép gyártása, gyűljön tapasztalat, minthogy még tovább tesztfázisban ragadjon. É-Korea ellen mennyiséget is kell tudni szembeállitani, stabil minőségi fölény mellett.
Ja, láttuk Szerbia bombázásánál is mennyire kifizetődő az ellen alábecsülese. Arról nem is beszélve, hogy ugye a gép exportra is megy a Lengyelekhez, meg gondolom aki megveszi.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 628
18 734
113
Nem hiszem, hogy hermetikus kell legyen a fegyvertér, csak pontosan záródjon. Valamint azt se, hogy egy ilyen "ajtót" ne tudnának már most megoldani, valami más kell hogy álljon a dolog mögött. Eddig még Pöcshuszár magyarázatában van logika, ez a K+F meg beszállítói lánc +gyártastechnológia ebben az esetben inkább röhejes. (Ha igaz akkor azèrt)
Ennél sokkal több és komolyabb technológiai kihívást bevállalnak a gép fejlesztésénél, de egy "ajtót" na azt nem majd csak kèsöbb mert az olyan bonyolúlt. Teljesen hihető!
Az ajtó csak egy példa volt.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 644
17 033
113
Az ajtó csak egy példa volt.
De Jó példa, mert pont erről van szó! Ugyanis az alap állás, hogy a jelek szerint a kezdetektől kalkuláltak belső fegyvertérrel, vagyis strukturálisan tervezve (előkeszítve) van a dolog, tehát nem egy amolyan kèsöbbi "barkács" megoldás lesz mint amivel ha jól emlékszem az F15 meg az F18-nál is kísérleteztek.
Ezért mondom, hogy "csak" az ajtó-mehanika mint technológia megugrása nem lehetne ok ennek az alkalmazására, főleg annak a gépre vonatkozó igen jelentős képesség növelő tényét tekintve.
Bizonyára annak is megvan a maga technikai kihivása, de pl. futóműajtót tudnak csinálni. Ok, a fegyvertereket gyorsabban kell működnie, de valahol igen hasonló a dolog mégha nem hidraulikus hanem elektromos mozgatásról van szó.
 

tiz

Well-Known Member
2016. július 21.
475
3 088
93
Én sok-sok lehetőséget el tudok képzelni, ami miatt nem terveznek bele ilyet az első blokkokba. Véges a felhasználható mérnöki kapacitás, van 100 mérnök, van 1000 feladat. Ahhoz, hogy legyen ott egy üres tér körbe kell vinni dolgokat, amelyek most kényelmesen elvannak ott. Más dolgokat le kell kicsinyíteni, hogy felszabaduljon hely. Tudják, hogy le lehet kicsinyíteni, de az az 1001. mérnöki feladat.

Kell hozzá szoftver, és nem csak a kinyitom-becsukom, hanem az összes szenzor kezelése, az avionikai csomag felkészítése a nyitott ajtónál történő repülésre, beragadt ajtókkal történő repülésre, leszakadt ajtókkal történő repülésre. Ezeket most nyílván teljesen hasraütve írom, de valószínűleg az egyszerűnek tűnő belső tárolás valójában egy nagyon-nagyon összetett feladat.

Ha jól sejtem, külön alprojekt, aminek külön projektcsapat kellene, itt megint felmerül a van-e elég ember.

Egyébként a koraiakat elnézve ebből is export termék lesz. Kevés olyan dolgot látok, amelyből ne csináltak volna vagy próbálnának csinálni exportot.
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 644
17 033
113
Én sok-sok lehetőséget el tudok képzelni, ami miatt nem terveznek bele ilyet az első blokkokba. Véges a felhasználható mérnöki kapacitás, van 100 mérnök, van 1000 feladat. Ahhoz, hogy legyen ott egy üres tér körbe kell vinni dolgokat, amelyek most kényelmesen elvannak ott. Más dolgokat le kell kicsinyíteni, hogy felszabaduljon hely. Tudják, hogy le lehet kicsinyíteni, de az az 1001. mérnöki feladat.

Kell hozzá szoftver, és nem csak a kinyitom-becsukom, hanem az összes szenzor kezelése, az avionikai csomag felkészítése a nyitott ajtónál történő repülésre, beragadt ajtókkal történő repülésre, leszakadt ajtókkal történő repülésre. Ezeket most nyílván teljesen hasraütve írom, de valószínűleg az egyszerűnek tűnő belső tárolás valójában egy nagyon-nagyon összetett feladat.

Ha jól sejtem, külön alprojekt, aminek külön projektcsapat kellene, itt megint felmerül a van-e elég ember.

Egyébként a koraiakat elnézve ebből is export termék lesz. Kevés olyan dolgot látok, amelyből ne csináltak volna vagy próbálnának csinálni exportot.
Persze sokmindent el lehet képzelni, de egy (több) milliárd dolláros kiemelten kezelt katonai projektnél ezek egy része vicc kategória.
Komolyan elhiszed, hogy nincs kapacitás vagy +10-20mérnök az 1001. Probléma megoldására főleg, hogy azzal a piacon még ritka, kèpességben pedig jelentős előny szerezhető?

Nyilván megvan az oka a dolognak, de Pöcshuszár logikai érvelésén kívül a most vázoltak elképzelhetőek ugyan, de egyúttal komolytalanok szerintem.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 807
82 290
113
Valaki el tudja magyarázni mért nem kapásból belső fegyvertérrel gyártják ha később (Block III-tól) úgy is az lesz neki?
Ez nem tűnik egy olyan dolognak, ami a mostani technológiai szinten még nem megvalósítható és ezért várni kell rá...
Amíg a válaszokra vársz, esetleg olvasd végig a topik utolsó oldalát...