Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 459
64 342
113
Soha, mire odaérne addigra már gazdasági totálkáros lesz az összes ilyen autó a sok fölösleges "biztonsági" rendszer miatt. Szerintem olyan drága lesz ezeket javítani, hogy hamarabb tolják be őket a bontóba.
Kiváncsiságból utánanéztem:
Az ujjonan megjelent VW Passat B1 elég pontosan fele olyan nehéz volt annak idején mint a mai B9. A motorház szinte üres volt.
A Golf1-em kisebb mint egy mai Polo.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 863
9 864
113
Szerintem nincs olyan villanyautó ami hozná az optimális/prospektus számait valós körülmények közt.
tulajdonképpen belsőégésű se
legalábbis nem jut eszembe olyan dízel/benzines típus ami hozná a gyári értékeket a valóságban is
és lehet hogy ez tulajdonképpen normálisnak is tekinthető, nincs ebben semmi átverés
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
31 402
137 513
113
tulajdonképpen belsőégésű se
legalábbis nem jut eszembe olyan dízel/benzines típus ami hozná a gyári értékeket a valóságban is
és lehet hogy ez tulajdonképpen normálisnak is tekinthető, nincs ebben semmi átverés
Igen. Mondjuk ami cikkben le van írva az drasztikus különbség.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 850
14 191
113
Szerintem nincs olyan villanyautó ami hozná az optimális/prospektus számait valós körülmények közt.
Nekem egyszer sikerült - de már elmúlt...

Ja; most nézem, hogy valós körülmények között...

Szóval céges e-Golf VII.
Kellemes tavaszi napon (semmi klíma, semmi fűtés, semmi ventilátor, semmi rádió, egyéb parasztámítások) Miskolcról mentem Aggtelekre ahol lehetett, ott szigorúan ötvennel. Az országúton is, szerencsére kihalt a szakasz Múcsony után. Ahol még előtte muszáj volt,ott mentem 80-90-el.
Visszafele gyakorlatilag végig lejt, ahol lehetett igyekeztem lendületlöketekkel nagyobb tempókkal jókat gurulni. A "B" állást soha nem használom, mert cserébe állandóan nyomni kell a menetpedált. Egy kolléganőm "B"-ben használja, mert "csak úgy tölt", s nem tudom meggyőzni a csökött agyát, hogy fékezéskor is tölt - tudatosan használva a "szabadonfutós" "D"-t sokkal messzebb jutsz el, mint "B-vel.
  • De "B"-vel tölt.
  • Akkor legyen neked...

Na ezután az út után feltöltve - felbuzdulva az előző út karakterisztikáján - írt ki 299 várható km-es hatótávot.
Amúgy meg 220-at ír ki ősszel/tavasszal, télen/nyáron meg 180-140(!)-et.
De ebből ugye tessék levonni az utolsó 50-et, amikor - kollégák elmondása szerint - sorra lekapcsolja a fogyasztókat (klíma, fűtés, ventilátor), s csökkenti a menetdinamikát.

Szóval a hatótáv para pik-pak kialakul, mint a pavlovi reflex...
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 549
4 186
113
tulajdonképpen belsőégésű se
legalábbis nem jut eszembe olyan dízel/benzines típus ami hozná a gyári értékeket a valóságban is
és lehet hogy ez tulajdonképpen normálisnak is tekinthető, nincs ebben semmi átverés

Én nekem 3 kocsihoz volt tartósabban szerencsém (értsd, 10ezer+km a volánja mögött), de mind a hárommal teljesíthetőek voltak a gyári értékek.
Nem mondom, hogy minden kocsira igaz, főleg a legújabbaknál tényleg némely katalógusadat elég hihetetlen, de az általam tapasztaltakra bizony igaz.
Mondjuk az is igaz, hogy az emberek 90+%-ának fogalma sincs arról, hogyan is kéne takarékosan vezetni. Úgy meg nehéz...

Nagybátyámmal mentem egyszer nagyobb távra vidékre a kocsijukkal. Odafele ő vezetett, visszafele én. Szintkülönbség nem volt számottevő. Visszafelé 2! literrel kisebb átlagfogyasztás jött ki (9.5 vs. 7.5)! Mondjuk ő 110-nél is sokszor negyedikben utazott, én meg már sokszor volt, hogy 70-nél 6.-ot kapcsoltam...
Egyébként most megnéztem a neten, a kérdéses kocsinak 11.1/8.0/6.3 a három gyári fogyasztás adata...

Száz szónak is egy a vége, aki sokallja a kocsija fogyasztását, az gondolkozzon el, nem-e lehetne esetleg a vezetési beidegződésein változtatni. ;)
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 850
14 191
113
És ezt mennyire díjazza a motor?
én meg már sokszor volt, hogy 70-nél 6.-ot kapcsoltam...

Ez szerintem motorkonstrukció - meg szerencse - kérdése.
Én úgy szocializálódtam az ún., már Ózon karburátoros, négy sebességes 2107-es munkahelyi Ladával, amiben volt "ECON" műszer - tehát mutatta, hogy mekkora a depresszió a karburátorban:
00044260_3633880522.jpg

...hogy van egy - nyilván terhelésfüggő - fojtószelepnyitás és fordulatszám tartomány, ahol a mutató szinte ki sem lendül, s ekkor működik takarékosan.
Ehhez pedig a motornak egy picit magasabb tartományban kellett forognia (úgy +500), de ezt gyorsításnál lassú felpörgetéssel kombinálva.
Elektronikus gyújtással (CPI-1280), 98-as benzinnel Miskolc forgalmában (1991-1997) a nyári átlagfogyasztás 7-7.5 liter volt.
Azért ez mai szemmel sem volt rossz fogyasztás, pláne a normához képest...
A téli fél-egy literrel volt több.
Nyugodjon kollégám meg taposta, ahogy tanulta; nem pörgette fel, de nyomta neki, mint részeg a csengőt.
A heti elszámolása meg 10-11 litert mutatott. 91-es benzinnel.
(Állandóan jelölgette a műszerfalat, meg a kilométerspirált, hogy hol tekerhetem az órát...)

"Sajnos" ma már nem füstölnek a dízelek, mint a régi, őszinte adagolósak, ahol gyönyörűen látszott, hogy mikor tűrhető az égés.
Hát nem alapjáraton erőltetve s nem is üvegen pörgetve.
Itt egy videó, kizárólag szakmai szemmel:D:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Persze a technika sokat alakult/fejlődött; optimalizált szívócső-, üzemanyag betáplálórendszerek, vezérműtengely szöghelyzet módosítók, turbófeltöltők, stb., stb.
Tehát nem törvényszerűen működnek már optimálisan a régi motorokon tapasztalt/betanult üzemeltetések.

De akkor jöjjön a kedvenc példám!
Apámnak volt egy haverja, akivel vitette mindig a cefrét a főzdébe. (Én már direkt nem szereltettem vonóhorgot az utolsó két autómra, mert az öreg rendre talált "hálás" fuvarokat...).
A nyugdíjas mozdonyvezető manusnak volt egy vonóhorgos 1.3-as Feliciája.
800 liter cefre fel a ráfutófékes utánfutóra, gyerünk!
Az öreg 1500-nál váltott fel. Igen, egészen ötödikbe, hogy aztán egész úton 50-el ötödikben - olyan 1200-1300 fordulatszámon kínozza a motort:

igen a parton is:

Amikor csendesen megjegyeztem, hogy az optimális tartomány 2000-3500 között van:




s-l1600.jpg

Akkor diadalittasan leoktatott, hogy ő 40 évig vezetett DÍZELT (mozdonyt ugye), s beleverték s meg is tanulta, hogy a pörgetés öl, a fordulatszám rossz!

Őt nem fogják átbaszni a gonosz autógyárak, hogy elkoptattassák vele a saját autója motorját!:hadonaszos:
Én:
- :eek:?

Na mit tippeltek, bedöglött a motorja, vagy volt egyáltalán csapágyhangja!?
Naná, hogy nem.

Próbáltam volna meg én, biztos nem lett volna ilyen marha szerencsém.
Mondjuk neki meg a füstölt kolbász füstölt hússal (Ezt a pocakot nézd fiam, itt van az egészség!) nem hozott szerencsét; béldaganat, kipakolták, már csak árnyéka volt önmagának - nem láttam már hónapok óta...

Nekem az i30 1.0 DCT-t a vezérlés 1500-2000 között kapcsolgatja az átlagos városi, országúti forgalmi viszonyok között. 80-nál szívbaj nélkül felvált hetedikbe...

Amit a jellegzetes (50-60 Hz-es) morgás nélkül szívbaj nélkül abszolvál is.

Kivéve, amíg a motorolaj hőmérséklete még nem ért el egy egészséges tartományt. Ilyenkor bizonyos forgalmi körülmények között eggyel alacsonyabb fokozatban (kézibe átbillentve) fixálom a váltót, hogy kb. 2000-en, s ne alatta járjon a motor. (Érdekes módon, gyorsítás közben viszont ilyenkor sem morog).

Köszönöm a türelmet.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
12 740
35 384
113
Nekem az i30 1.0 DCT-t a vezérlés 1500-2000 között kapcsolgatja az átlagos városi, országúti forgalmi viszonyok között. 80-nál szívbaj nélkül felvált hetedikbe...
Igen, lehet, hogy felvált.
De nézd meg, mikor olyan kézi váltóst vezetsz, amelyik javasolja a gyár által ajánlott sebességváltó állást. Én azt figyeltem, hogy rendre az ideális tartomány alatti fordulatszámot eredményez. Miért? Mert így alacsonyabb eredményt lehet lekönyvelni a modellhez. A szent emisszós értékek rovatban. -Ugye arról meg már nem tehet és tárt karokkal vonogathatja a gyár a vállát, hogy háde' a jobbágy nem azt tartja be. Az meg nekik még pluszba jól is jöhet, hogy hamarabb kerül szervízbe az autó. Aztán meg számolja ki egyszer valaki, hogy mi a környezetkárosítóbb, plusz 1-2 száz fordulat, vagy az alkatrészcserék.
Viszonylag keveset vezetek dízelt, de néha igen, azon 3-5 km/h tartományban is már megérzi, azaz inkább látja az ember, hogy marhára nem szereti azt a fokozat/sebesség tartományt a motor; pechre(?) pont 90km/h hatodikban. Tehát hiába fogyasztana kevesebbet és a forgalomtól gurulgathatnék 90-nél 6.-ban, ha egyszerűen olyan, mint a szocialista munkamorál, hogy a viszonya megvan, de a szervezete nem kívánja.

Ha engem kérdezel, nincs panasza rá.
Konstans vízszintes 70-80-as haladáshoz kb. semennyi teljesítmény nem kell, egy kettőfeles motor vígan tartja simogatott gázzal is...
(benzin, 170Le)
Vagy még nincs. Vagy szerencséje van. Vagy nem veszi észre. És nem a legjobban veszélyeztetett motorkarakterisztika. (Ezekből a hetvennelközlekedőkből bármit kinéz az ember. :) :p Mondjuk azért remélem, hogy ezt a 70-et földúton, vagy 70-es táblánál játszátok el és nem forgalomban. De ez már más és lerágott téma.)

Megnéztem, hogy gyors keresésre mit írnak az alacsony fordulatú használatról. Nem mélyedtem bele, de kb azokat, amiket én is tudtam:

"az autó az optimális működését a két-háromezres fordulatszámnál tudja biztosítani. Se a kisebb, se a nagyobb értéken való működtetés nem tesz jót neki hosszabb távon. Komoly károk keletkeznek az alkatrészeiben, ha eltérünk ettől, és túl alacsony vagy túl magas sávban próbálunk közlekedni."

"Sokan vannak tehát, akik takarékossági okokból alacsony fordulatszámon próbálják tartani az autót minden sebesség mellett. A motor üzemi hőfoka viszont kicsit magasabban éri el az optimális tartományt. Ekkorra alakul ki a megfelelő kenés, a motor minden eleméhez a kellő mennyiségű és nyomású folyadék jut. Az alapjárat nagyjából ezer fordulat percenként, ha ehhez közeli tartományban próbáljuk tartani az autót, akkor ez elmarad, így pedig rövid időn belül kopni kezdenek az egyes alkatrészek. Még gyorsabban koptatjuk a motor egységeit, ha alacsony fordulatról próbálunk hirtelen nagyobb terhelést a gépjárműre erőltetni, például egy előzés formájában."
(Ezért sem a legjobb ha rendszeresen hosszabb ideig alapjáraton melegítjük a motort.)

"Az alacsony fordulatszámon történő terhelés miatt a dugattyúk a kelleténél jobban nekinyomódnak a hengerfalnak. Ez pedig azt eredményezi, hogy idővel oválisra kophatnak, így nem tudják ellátni a feladatukat. Ráadásul a csekély fordulatszámon való autózás vibrációt okoz, melyek károsíthatják a motortartó bakot és a kettős tömegű lendkereket. Ezek közül bármelyik javíttatása jóval többre rúg, mint az a néhány ezer forint megtakarítás, amit az alacsony fordulatszámon tartott motorral való közlekedés jelent. Az optimálisnál kevesebb fordulatszám tehát több költséget eredményez hosszútávon, ezért mindenkit óva intenénk ettől."


És motorkenés szempontjából mit mond a kenésekkel foglalkozó mérnök?

"Gyakran halljuk, hogy ebbe a motorba nagyon komoly olaj kell, mert ez a blokk nagy fordulatú. Ez lehet önmagában igaz, de az indoklás általában nem ez, ugyanis a nagy fordulat a legtöbb kenési hely számára előnyös. Most nyilván nem az extrém fordulatokról beszélünk, hanem a maximális teljesítményhez tartozó fordulat alatti tartományról, amelyen a motort járatva a kenés szinte ideális. Hogy a maximális fordulat 9500/min vagy 4800/min, majdnem mindegy, mert a motor szerkezeti elemeit ehhez méretezték, jó esetben nem fog semmi elszállni.
Ami nagyobb fordulatú, az nagyobb terhelést kap, ez nyilvánvaló, de ha a kenés kialakul és megfelelő, akkor a kopás szinte nulla.
[...]
De mi van, ha nincs elég fordulat? Az bizony, probléma. A kis fordulaton, nagy terheléssel üzemelő motor – például ötödikben 40-nel erőltetve – siklócsapágyaiban a hidrodinamikus kenés nem tud tökéletesen felépülni. [...] A vezérlésnél sincs akkora olajmennyiség, a nagy fordulat hiányában az olaj nem kavarog és cirkulál a karterben sem annyira, a forgattyús hajtómű nem szórja olyan intenzíven a kenőanyagot. Az olajnyomás még nem a szabályozott tartományban van, hanem annyi, amennyit a pumpa éppen nyomni tud és amennyi kialakul.
[...]
Ez probléma volt régen is, azonban azok a motorok kegyetlenül tudtunkra adták, ha túl kicsi a fordulat. Remegtek, böfögtek, buta hangot adtak, csúnya rezonanciák jöttek belőlük. A mai motorok hangolt gumitámaszokon vannak, némelyiket elektronikusan változó keménységű tartóbakkal, kettős tömegű, a rezonanciát elnyelő lendkerékkel szerelik, járásukat, azaz a másodlagos tömegerőiket kiegyensúlyozó tengelyek simítják. A finom járás biztosított, a zajszigetelés pedig minden hangot elnyel. Nem kell botfülűnek lenni ahhoz, hogy ne vegyük észre, hogy a motor a haláltusáját vívja.
[...]
A mérnök, aki a motor kenési körét tervezte, nem ostoba, tudja az üzemi fordulatszám-tartományt, ismeri a motorolaj paramétereit, és ezekhez választ olajszivattyút, szűrőt, s a nyomásértékeket is így tervezi. Tudja, hogy a motor már kis fordulaton terhelhető, így az olajpumpát úgy lövi be, hogy a szabályozott nyomás már egészen kis fordulaton meglegyen.
Viszont jönnek a zavaró körülmények, amelyekre nem biztos, hogy minden esetben számítanak.
[...]
Kedvezőtlen körülmények között a kenőolaj annyira hígított, hogy a kis fordulati nyomás már szinte alig épül fel, tovább tetézve azt a bajt, hogy ez az elegy kenéstechnikai szempontból is problémás. Ha már így állnak a dolgaink, és ekkor kezdünk alapjárat feletti közlekedni, terhelni a motort, rendkívül nagy károkat okozunk, de erről fogalmunk sincs. [...] Persze ehhez sok dolog együttes hatása kell, de a műhelytapasztalat azt mutatja, elég gyakran megtörténik.
Mit lehet tenni? Sokat futott olajjal nem szabad kis fordulaton terhelni a motort, helyette szépen forgatni kell, középtartományban járatni. Fokozottan igaz ez, ha a motorban van már legalább 150-200 ezer kilométer - ilyenkor még az olajcsere-periódust is érdemes rövidíteni legalább 20, vagy akár 30 százalékkal. A leginkább veszélyeztetett fajhoz tartoznak a korszerű, feltöltött, turbódízel motorok, ezekből is a négynél több hengeresek, utánuk szorosan jönnek a kis lökettérfogatú, feltöltött benzinmotorok.
Ne legyünk meglepődve, ha utóbbiakból nem látunk majd sok 300 ezer kilométer felett futott példányt."

 

Ranger

Well-Known Member
2021. szeptember 20.
1 841
3 968
113
“Szalma Botond hajózási szakértő: A trieszti magyar kikötő a pénzmosáson kívül másra nem alkalmas”

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Jó hangulatú kis beszélgetés kerekedett belőle…