És ezt mennyire díjazza a motor?
én meg már sokszor volt, hogy 70-nél 6.-ot kapcsoltam...
Ez szerintem motorkonstrukció - meg szerencse - kérdése.
Én úgy szocializálódtam az ún., már Ózon karburátoros, négy sebességes 2107-es munkahelyi Ladával, amiben volt "ECON" műszer - tehát mutatta, hogy mekkora a depresszió a karburátorban:
...hogy van egy - nyilván terhelésfüggő - fojtószelepnyitás és fordulatszám tartomány, ahol a mutató szinte ki sem lendül, s ekkor működik takarékosan.
Ehhez pedig a motornak egy picit magasabb tartományban kellett forognia (úgy +500), de ezt gyorsításnál lassú felpörgetéssel kombinálva.
Elektronikus gyújtással (CPI-1280), 98-as benzinnel Miskolc forgalmában (1991-1997) a nyári átlagfogyasztás 7-7.5 liter volt.
Azért ez mai szemmel sem volt rossz fogyasztás, pláne a normához képest...
A téli fél-egy literrel volt több.
Nyugodjon kollégám meg taposta, ahogy tanulta; nem pörgette fel, de nyomta neki, mint részeg a csengőt.
A heti elszámolása meg 10-11 litert mutatott. 91-es benzinnel.
(Állandóan jelölgette a műszerfalat, meg a kilométerspirált, hogy hol tekerhetem az órát...)
"Sajnos" ma már nem füstölnek a dízelek, mint a régi, őszinte adagolósak, ahol gyönyörűen látszott, hogy mikor tűrhető az égés.
Hát nem alapjáraton erőltetve s nem is üvegen pörgetve.
Itt egy videó, kizárólag szakmai szemmel

:
Persze a technika sokat alakult/fejlődött; optimalizált szívócső-, üzemanyag betáplálórendszerek, vezérműtengely szöghelyzet módosítók, turbófeltöltők, stb., stb.
Tehát nem törvényszerűen működnek már optimálisan a régi motorokon tapasztalt/betanult üzemeltetések.
De akkor jöjjön a kedvenc példám!
Apámnak volt egy haverja, akivel vitette mindig a cefrét a főzdébe. (Én már direkt nem szereltettem vonóhorgot az utolsó két autómra, mert az öreg rendre talált "hálás" fuvarokat...).
A nyugdíjas mozdonyvezető manusnak volt egy vonóhorgos 1.3-as Feliciája.
800 liter cefre fel a ráfutófékes utánfutóra, gyerünk!
Az öreg 1500-nál váltott fel. Igen, egészen ötödikbe, hogy aztán egész úton 50-el ötödikben - olyan 1200-1300 fordulatszámon kínozza a motort:
Complete performance review and accelerations chart for Skoda Felicia 1.3 (68) (man. 5) in 1995, the model with 5-door hatchback body and Line-4 1289 cm3 / 78.4 cui, 50 kW / 68 PS / 67 hp (ECE) engine for Europe . According to ProfessCars™ estimation this Skoda is capable of...
www.automobile-catalog.com
igen a parton is:
Magával ragadó módon fedezhet fel helyeket a Google Térképen.
www.google.hu
Amikor csendesen megjegyeztem, hogy az optimális tartomány 2000-3500 között van:
Akkor diadalittasan leoktatott, hogy ő 40 évig vezetett DÍZELT (mozdonyt ugye), s beleverték s meg is tanulta, hogy a pörgetés öl, a fordulatszám rossz!
Őt nem fogják átbaszni a gonosz autógyárak, hogy elkoptattassák vele a
saját autója motorját!

Én:
-

?
Na mit tippeltek, bedöglött a motorja, vagy volt egyáltalán csapágyhangja!?
Naná, hogy nem.
Próbáltam volna meg én, biztos nem lett volna ilyen marha szerencsém.
Mondjuk neki meg a füstölt kolbász füstölt hússal (Ezt a pocakot nézd fiam, itt van az egészség!) nem hozott szerencsét; béldaganat, kipakolták, már csak árnyéka volt önmagának - nem láttam már hónapok óta...
Nekem az i30 1.0 DCT-t a vezérlés 1500-2000 között kapcsolgatja az átlagos városi, országúti forgalmi viszonyok között. 80-nál szívbaj nélkül felvált hetedikbe...
Complete performance review and accelerations chart for Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEV 48V 120 7DCT (d-cl. 7) in 2022, the model with 5-door hatchback body and Line-3 998 cm3 / 61.1 cui, 88 kW / 120 PS / 118 hp (ECE) engine for Europe . According to ProfessCars™ estimation this Hyundai is...
www.automobile-catalog.com
Amit a jellegzetes (50-60 Hz-es) morgás nélkül szívbaj nélkül abszolvál is.
Kivéve, amíg a motorolaj hőmérséklete még nem ért el egy egészséges tartományt. Ilyenkor bizonyos forgalmi körülmények között eggyel alacsonyabb fokozatban (kézibe átbillentve) fixálom a váltót, hogy kb. 2000-en, s ne alatta járjon a motor. (Érdekes módon, gyorsítás közben viszont ilyenkor sem morog).
Engine horsepower and torque curve for Hyundai i30 1.0 T-GDI MHEV 48V 120 7DCT (d-cl. 7) in 2022, the model with 5-door hatchback body and Line-3 998 cm3 / 61.1 cui, 88 kW / 120 PS / 118 hp (ECE) engine for Europe ..
www.automobile-catalog.com
Köszönöm a türelmet.