Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 768
13 700
113
Igen, lehet, hogy felvált.
De nézd meg, mikor olyan kézi váltóst vezetsz, amelyik javasolja a gyár által ajánlott sebességváltó állást. Én azt figyeltem, hogy rendre az ideális tartomány alatti fordulatszámot eredményez. Miért? Mert így alacsonyabb eredményt lehet lekönyvelni a modellhez. A szent emisszós értékek rovatban. -Ugye arról meg már nem tehet és tárt karokkal vonogathatja a gyár a vállát, hogy háde' a jobbágy nem azt tartja be. Az meg nekik még pluszba jól is jöhet, hogy hamarabb kerül szervízbe az autó. Aztán meg számolja ki egyszer valaki, hogy mi a környezetkárosítóbb, plusz 1-2 száz fordulat, vagy az alkatrészcserék.
Viszonylag keveset vezetek dízelt, de néha igen, azon 3-5 km/h tartományban is már megérzi, azaz inkább látja az ember, hogy marhára nem szereti azt a fokozat/sebesség tartományt a motor; pechre(?) pont 90km/h hatodikban. Tehát hiába fogyasztana kevesebbet és a forgalomtól gurulgathatnék 90-nél 6.-ban, ha egyszerűen olyan, mint a szocialista munkamorál, hogy a viszonya megvan, de a szervezete nem kívánja.
...
Ahogy a lányom mondaná, abszolút adom.

S nekem is kedvenc hivatkozási alapom a cikk, amit idéztél, belinkeltél.

Talán annyit lehetne még tovább pontosítani, hogy van az a legalja fordulatszám tartomány, ami már tényleg káros.
Akik már nem találkoztak (s ilyenek egyre többen vannak!) a '60-as, '80-as évekbeli, - mai szemmel - (leginkább karburátoros benzines) rettenetekkel, azok nem tudják, hogy miről beszélünk, amikor remegésről, rángatásról, beszélünk.

Viszont, hogy van e ilyen káros fordulatszám tartomány, az meg méretezés kérdése - legyen bármennyire is bánat gyenge egy motor.

Emlékezzünk csak a szívódízel motorokra! Annyi pörgési hajlam nem volt bennük, hogy üresben adtál neki alapjáraton két gázfröccsöt, aztán lemondóan sóhajtottál, s soha többet nem vetemedtél ilyenre.
Itt van két - jobban sikerült példa, érdemes megnézni a nyomatékjelleggörbéket:

S még ez volt a forgósabb...:

Ezeket a taxisok úgy vezették, hogy ha nem ösztökélte őket a forgalom, akkor szinte csak alibiből adtak gázt két váltás között...
Ezek a motorok mai értékrenddel nézve (1000 Le:hadonaszos:) túl voltak terhelve minden üzemmódban és mégis kimentek a világból - még alapjáraton erőltetve is.

S akkor vissza a Hyundai ezres ősbűnre, olyan nyomaték és teljesítmény jelleggörbéje van 1000 és 2000 között, hogy a szííívedhez fogsz kapni (nyilván a feltöltőnek és a nagyon rafinált CVVD vezérlésnek köszönhetően, de sokadszorra már nem linkelem be):

1000 és 1500 között erősebb, mint a 2.4 literes 2410 Volga motor, de még 2000-nél sem gyengébb!

De a 2.4i Opel Omega motortól sem gyengébb ebben a tartományban (ismétlem, a DCT-s Hyundai hétköznapi körülmények között 1500-2000 között forog)

De most fogsz sokkot kapni!
1000-es fordulaton erősebb, mint a V6-os 2,9i Ford Scorpio motor!
S még kétezernél is becsülettel helyt áll a másikhoz viszonyítva.

Volt szerencsém - hosszabb-rövidebb ideig vezetni mind a három említett típust, még ha ez régen is volt.

De ez a kis nyomorék motorka tényleg ilyen magabiztossággal húz már kis fordulaton is (különösen, ha már üzem meleg...).

Nyilván a tervezők sem hülyék, mert a motorka 2019-es teljes áttervezésekor pl. az olajszivattyút is teljesen áttervezték:
MED_0017151438.jpg


Ezen a linken meg további öt érdekes ábrát láthattok:

Hogy ez normális szemlélet e (alul váltó automaták, váltásra ösztökélő kijelzések, stb.) a motorok élettartama szempontjából, arra két válaszom van.
1,
A múlt század elején (5-9 literes motorok) értékrendjén élt benzinvérűek is már a szívükhöz kaphattak az ötvenes évek "pöttöm";1500-2000 köbcentis motorjai láttán.
Ahogy mi is a szívünkhöz kapunk, amikor 120 Le/literes fajlagos teljesítményű motorokat adnak el sima utcai motorokként. Ne feledjük nem csak a háromhengeres, ezres motorok vannak ennyire felhúzva!

De erre azt lehet mondani, hogy megvan a műszaki megalapozottsága, méretezettsége.

2, Idézet a cikkből:
"...Ne legyünk meglepődve, ha utóbbiakból nem látunk majd sok 300 ezer kilométer felett futott példányt..."

Még ez is szép futásteljesítmény ahhoz képest, hogy milyen üzemóra/kilométer élettartama van egy VFTS motornak, vagy bármely versenymotornak.
Nem ez a baj, hanem az, hogy az átlagautós a múlt század második felében az autóját évi 10000 kilométert hajtva használta.
Vagy annyit sem...
Ez nem valószínűleg volt sokkal több szerintem bármely nyugat-európai országban sem (Ne az akkori NSZK-hoz nézzük magunkat).
Tehát valahogy kihúzták 15 évig. Az ótvarabbaknál figyelt be 100000 km alatt egy motorfelújítás.

Ma viszont sokan többet autóznak ettől évente, s már eleve 200-300000 kilométert futott használt autót tudnak megvenni.
(Most nézeget a főnököm Octavia kategóriás használt autókat. Mondja, hogy 5 millióért leginkább 200 000 kilométeres autókat kapsz. Ránéztem, s tényleg...)

S ebből a szempontból baj, hogy a mai EURO-normákra kényszerített, kis fordulatszám tartományokra ösztökélt motorokat kapsz, amik lehet, hogy elmennek még ugyanennyit gond nélkül, de esélyes, hogy lesz benne egy durván pénzégető motorszerelés is.

Vagy kettő.

Na ez a baj. Hogy lett egy kialakult, kialakított autóhasználati igény, de közben már lassan nem lesz meg a hozzá fenntartható, használtan elérhető autóflotta.
Mert leszámítva az elmúlt két évtized retteneteit; Prince, PureTech, bizonyos EcoBoost, TSI, TCe szériák, azért az első száz-százötvenezer kilométerig a mai motorokkal sincs különösebb gond.
Egy oktató ismerősöm 150000 kilométernél jár az 1.5 T-GDI XCeedel. Volt eddig egy dióhéjtisztítás, meg fojtószelepegység csere (gariban), miközben az a szerencsétlen motor egész nap gyötrődik a rutinpályán, meg a belvárosi forgalomban tanulói használatal...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 647
62 502
113
1000 és 1500 között erősebb, mint a 2.4 literes 2410 Volga motor, de még 2000-nél sem gyengébb!

Minden téren sokat fejlődtek a motorok. De a nagyobb motorok is arányosan erősebbek lettek azóta.
Csak egy saját példa, 9. gen civic a piros (az van nekem) majd 15 éves konstrukció, a régi UFO civic a kék/szürke, az majd 20 éves. Érdemes megnézni milyen komoly nyomatékuk van, lényegében alapjárattól:
iu

Én emlékszem annak idején az Opel Astra F 1.4IS-ünknek a csúcsnyomatéka nem volt annyi, mint ezeknek a dízeleknek az alapjárati nyomatéka. Ha bele gondolsz elképesztő.

Ez a mazda benzinmotor generációk összehasonlítása:
iu


Ez pedig az ok amiért nem kell nyomaték váltó a villanymotorhoz:
iu